تیتر خبرها

Wukong از بازی God of War کپی کرده است؟

بازی Black Myth: Wukong با شکستن رکورد در Steam با بیش از 37 میلیون بازیکن، پس از چهار سال طولانی که طرف‌داران مشتاقانه منتظر انتشار آن بودند، موفقیت بزرگی برای Game Science به دست آورد. Wukong با یک سکانس آغازین باورنکردنی، گرافیک واقعی نسل بعدی و مبارزاتی که رقیب بسیاری از عناوین RPG اکشن دیگر است، جایگاه خود را به عنوان یک کلاسیک در این ژانر حفظ کرده است. طبیعتاً مقایسه‌هایی با سایر بازی های مشابه، به‌ویژه بازی God of War انجام شده است. به همین منظور قصد داریم تا به بررسی دلایل متفاوت شباهت Black Myth Wukong با گاد آف وار در موارد مختلف بپردازیم. در این مطلب به این موضوع پرداخته می‌شود که آیا بازی بلک میف ووکانگ یک کپی برداری از بازی گاد آف وار است یا خیر.

بررسی شباهت Black Myth Wukong با گاد آف وار

نمی‌توان انکار کرد که بسیاری از چیزهایی که بازیکنان در آخرین قسمت سری God of War، یعنی Ragnarok دوست داشتند، می‌توانند در بازی جدید و موفق Game Science بازتاب داشته باشند. در اینکه آیا توسعه‌دهندگان در تیم Game Science به فرانچایز God of War سانتا مونیکا به‌عنوان منبعی از الهام نگاه می‌کردند، شکی وجود ندارد. شباهت‌های زیادی بین این دو بازی به‌ویژه در زمینه شخصی‌سازی، آیتم‌ها و گیم پلی وجود دارد. استفاده از این الهام‌ها باعث شده تا شاهد خلق یک بازی بی نظیر و به شدت وفادار باشیم. به همین منظور در زیر به بررسی شباهت‌ها و تفاوت Black Myth Wukong با گاد آف وار می‌پردازیم.

هر دو Black Myth: Wukong و God of War: Ragnarok به عنوان شاهکارهایی در ژانر اکشن و نقش آفرینی برجسته هستند و در حالی که هر کدام طعم و روایت منحصر به فرد خود را ارائه می‌دهند، عناصر مشترک مبارزات، پیشرفت شخصیت‌ها و رویارویی با باس‌های سینمایی، پلی بین این دو ایجاد می‌کنند. این شباهت‌ها و تفاوت Black Myth Wukong با گاد آف وار نه تنها نقاط قوت هر بازی را برجسته می‌کند، بلکه استانداردهای در حال تکامل این ژانر بی نظیر را نیز نشان می‌دهد که داستان سرایی، توسعه شخصیت و گیم‌پلی همه‌جانبه در کنار هم قرار می‌گیرند تا تجربه‌های فراموش‌نشدنی را برای گیمرهای سراسر دنیا خلق کنند. با مقایسه Black Myth Wukong با گاد آف وار همراه پارسی گیم باشید.

ادای احترام و الهامات

Black Myth: Wukong که توسط Game Science ساخته شده، عنوانی است که مرز بین اکشن نقش آفرینی و تجربه سولزلایک را در برمی‌گیرد و به بازیکنان یک سفر چالش برانگیز و در عین حال بسیار پرارزش را ارائه می‌دهد. در حالی که این بازی دشواری‌هایی که اغلب با ژانر سولزلایک مرتبط است را به همراه دارد، طراحی و مکانیک آن تأثیری ریشه دار از یک حماسه عظیم دیگر یعنی سری God of War سونی را نشان می‌دهد. از همان لحظه‌ای که بازی برای اولین بار به نمایش درآمد، مقایسه بین این دو اثر آشکار شد و بسیاری اشاره کردند که این دو عنوان از نظر سبک و ماهیت کلی شباهت‌های قابل توجهی دارند.

اگرچه Black Myth: Wukong تا حد زیادی از خلاقیت و طراحی God of War وام گرفته، اما آن‌قدرها هم نمی‌توان از آن به عنوان تقلید یاد کرد. God of War از زمان شروع تازه در سال 2018، ژانر اکشن نقش آفرینی را با ترکیب استادانه‌ای از عمق روایت، مبارزات جذاب و جلوه‌های بصری سینمایی بازتعریف کرده است. جای تعجب نیست که Black Myth: Wukong تأثیرات خود را با افتخار نشان داده و تجربه‌ای را ارائه می‌دهد که ادای احترام به این سری افسانه‌ای است و در عین حال هویت منحصر به فرد و اورجینال خود را هم خلق می‌کند تا شاهد تفاوت Black Myth Wukong با گاد آف وار در زمینه‌های مختلف هم باشیم.

بازی Black Myth: Wukong که از رمان کلاسیک چینی سفر به غرب اقتباس شده، داستان اساطیری را با گیم پلی اکشن ادغام می‌کند که یادآور رویکرد روایت محوری است که God of War به آن معروف است. مبارزات، اکتشاف و حتی انیمیشن‌های ظریف بازی بازتابی از انتخاب‌های طراحی God of War است و به وضوح نشان می‌دهد که Game Science نه تنها از شاهکار سانتا مونیکا الهام گرفته، بلکه به دنبال کشف ماهیت چیزی است که God of War را تبدیل به چنین فرنچایز دوست داشتنی‌ای کرده است. پس فراتر از الهامات مستقیم، می‌بینیم که این بازی جدید بیشتر در حال ادای احترام به یک سری به شدت افسانه‌ای است.

سیستم مبارزات

در God of War Ragnarok، کریتوس مجموعه‌ای از سلاح‌ها (تبر Leviathan، Blades of Chaos و Draupnir Spear) را در اختیار دارد. هر کدام از این سلاح‌ها دارای قابلیت‌های ویژه‌ای هستند که بازیکنان می‌توانند قفل آن را باز کرده و ارتقا دهند. این توانایی‌ها برای دشمنان عظیم، به‌ویژه باس‌ها، با سرعتی بسیار سریع‌تر، حیاتی هستند. سیستم مبارزه به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا رویکرد خود را شخصی سازی کنند، بر مهارت‌های دلخواه خود تمرکز کنند و آنها را به طور مؤثر با سبک بازی خود ترکیب کنند. نکته مهم این است که هر یک از توانایی‌ها برای استفاده درست و استراتژیک، باید به دقت مدیریت شوند.

Wukong رویکردی مشابه گاد آف وار با اتخاذ می‌کند. اگرچه سلاح اصلی شخصیت اصلی این بازی یک چوب دستی همه کاره است. با این حال، این چوب دستی فقط یک اسلحه سرد ساده نیست؛ بلکه می‌توانند متحول شوند و گسترش پیدا کنند و موقعیت‌ها و توانایی‌های متفاوتی را متناسب با سناریوهای جنگی مختلف ارائه دهند. مانند Ragnarok، بازی Wukong همچنین به بازیکنان طلسم‌هایی را ارائه می‌دهد که باید به‌مرورزمان شارژ شوند. تأکید بر ترکیب حملات سبک و سنگین، همچنین مدیریت دقیق منابعی مانند تمرکز و استقامت، یکی دیگر از عناصر مشترک است که باعث می‌شود نبرد در هر دو بازی پویا و مفید باشد.

انیمیشن‌های مبارزه

زمانی که Black Myth: Wukong برای اولین بار معرفی شد، به عنوان یک نسخه چالش‌برانگیزتر از God of War شناخته می‌شد. در حالی که مطمئناً این بازی چالش‌های اورجینال خود را دارد، ولی شباهت Black Myth Wukong با گاد آف وار به سختی قابل چشم پوشی است. انیمیشن‌های رزمی در Black Myth: Wukong شباهت زیادی به انیمیشن‌های God of War دارند. این موضوع به‌ویژه در نحوه استفاده از Destined One با چوب دستی خود به چشم می‌آید. روان بودن و وزن پشت هر چرخش این چوب دستی، دقیقاً منعکس کننده حرکات کریتوس با تبر Leviathan از شروع یک حمله تا تکمیل یک کمبوی پیچیده است.

با این حال، علی‌رغم این شباهت‌ها، تفاوت Black Myth Wukong با گاد آف وار با خلق مسیر خود در ارائه یک تجربه رزمی سریع‌تر، در تضاد با مبارزات هوشمندانه‌تر و استراتژیک‌تر که در God of War دیده شده، نشان داده می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های کلیدی عدم وجود مکانیکی در بازی Black Myth: Wukong است که بازیکنان را مجبور می‌کند تا سبک مبارزه تهاجمی‌تر و چابک‌تری را در مقایسه با استراتژی‌های دفاعی که اغلب در God of War به کار می‌رود، اتخاذ کنند. ارتقا ابزار در Black Myth: Wukong نیز از یک الگوی آشنا پیروی می‌کند که پیش از این در آثار هم ژانر زیادی آن‌ها را مشاهده کردیم.

شخصی سازی زره

در هر دو بازی Black Myth: Wukong و God of War: Ragnarok، زره و سپر نقش مهمی در تعیین اثربخشی بازیکن در نبرد ایفا می‌کند. برخلاف بسیاری دیگر از بازی‌های اکشن و نقش آفرینی که در آن‌ها می‌توان مجموعه‌های زرهی را از طریق اکتشاف کشف کرد، در این دو بازی، به دست آوردن زره به پیشرفت در طول داستان ارتباط دارد. پس از شکست دادن دشمنان یا باس‌های خاص، مجموعه‌های لباس و زره‌های جدیدی در دسترس قرار می‌گیرند که اغلب از مواد جمع‌آوری شده پس از پیروزی در این برخوردهای حماسی ساخته می‌شوند. این انتخاب در شکل گیری گیم پلی، لایه‌ای از استراتژی و عمق را اضافه می‌کند.

بازیکنان باید بر اساس انواع دشمنان و حملات عنصری که ممکن است با آن‌ها روبرو شوند، در نظر بگیرند که چه زره‌هایی را باید تجهیز کنند. در Black Myth: Wukong، این امر به ویژه حیاتی است، زیرا نتیجه بسیاری از نبردها می‌تواند به توانایی بازیکن در زمان‌بندی کامل جاخالی‌ها یا داشتن ابزار مناسب برای کاهش آسیب‌های وارده بستگی داشته باشد. به طور مشابه، در Ragnarok، زره‌ها و آیتم‌های ویژه می‌توانند مزایای قابل توجهی در برابر دشمنان خاص ایجاد کنند و انتخاب ابزار مناسب برای موقعیت مناسب می‌تواند تفاوت را در رویارویی‌های دشوار ایجاد کند. این یکی از مهم‌ترین شباهت Black Myth Wukong با گاد آف وار است.

باس‌های عظیم‌الجثه

یکی از برجسته‌ترین شباهت Black Myth Wukong با گاد آف وار رویکرد این دو بازی در ارائه باس‌ها است. این موضوع به‌ویژه در نحوه شروع روایت‌هایشان به چشم می‌آید. God of War: Ragnarok با یک رویارویی دراماتیک و به یاد ماندنی با Thor آغاز می‌شود و حس و حال کلی بازی را برای سفر حماسی پس از آن تعیین می‌کند. این نبرد به شدت سرگرم کننده و سینمایی است و ارزش، بودجه و خلاقیت بالای بازی و مکانیک‌های رزمی عمیقش را به نمایش می‌گذارد.

Black Myth: Wukong این رویکرد را در بخش افتتاحیه نفس گیر خود منعکس می‌کند که بازیکنان شخصیت اصلی را در یک نبرد تماشایی با یک باس کنترل می‌کنند. این بازی که توسط Unreal Engine 5 توسعه یافته، گرافیکی واقعی و انتقال بی‌نظیر بین گیم‌پلی و کات سین‌ها را دقیقاً مانند Ragnarok ارائه می‌کند. این تمرکز بر روی نبردهای باس با کیفیت بالا در هر دو بازی ادامه دارد و هر رویارویی برای داستان کلی منحصر به فرد و مهم است.

همراهان در نبرد

در God of War (2018)، کریتوس با پسرش آترئوس همراه می‌شود که نه تنها عمق روایت را در بازی خلق کرده، بلکه در مبارزه نیز به شخصیت اصلی کمک می‌کند. این پویایی به خوبی مورد استقبال قرار گرفت و Ragnarok با معرفی همراهان دیگری مانند Freya که در لحظات کلیدی بازی در کنار کریتوس مبارزه می‌کنند، آن را گسترش داد.

Black Myth: Wukong مکانیکی مشابه را در فصل سوم خود نشان می‌دهد؛ جایی که Destined One با شخصیتی به نام Zhu Bajie همراه می‌شود. مانند آترئوس و Freya، کاراکتر Zhu Bajie نیز نقش فعالی در مبارزه ایفا می‌کند و به دشمنان آسیب می‌رساند و حتی در صورت نیاز بازیکن را التیام می‌بخشد. این ویژگی جذاب نه تنها تجربه گیم پلی را افزایش می‌دهد، بلکه روایت را نیز غنی می‌کند، زیرا پیوند بین شخصیت‌ها از طریق تجربیات رزمی مشترک ایجاد می‌شود.

آیتم‌های و ابزار مختلف

هر دو Black Myth: Wukong و God of War: Ragnarok آیتم‌ها و ساخت و ساز ابزار را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند که بر اهمیت اکتشاف تأکید دارد. بازیکنان به جای یافتن مجموعه‌های زره ​​کامل در صندوقچه‌ها، موادی را جمع‌آوری می‌کنند که برای ساخت و ارتقای وسایلشان ضروری است. این سیستم بازیکنان را تشویق می‌کند تا دنیای بازی را به طور کامل کشف کنند و به دنبال صندوقچه‌های مخفی و مواد کمیاب باشند که می‌تواند به آنها در نبرد برتری بدهد.

روشی که این بازی‌ها سیستم لوت را مدیریت می‌کنند به شیوه ارائه آن‌ها نیز گسترش می‌یابد. انیمیشن‌ها و زوایای دوربین هنگام باز کردن صندوقچه‌ها تقریباً یکسان هستند. کریتوس و Destined One در هنگام باز کردن این صندوقچه‌ها، قدرت و اراده‌ای عظیم را از خود بروز می‌دهند. توانایی سفر سریع در هر دو بازی تضمین می‌کند که اگر بازیکنان غارت مهمی را از دست بدهند، همیشه می‌توانند برای جمع‌آوری چیزهایی که نیاز دارند، عقب گرد کنند و آمادگی خود برای سخت‌ترین نبردها را تقویت کنند.

تفاوت بین دو استودیو

مهم است که بدانیم Black Myth: Wukong اولین بازی اصلی از استودیوی Game Science است. این تیم یک مهره نسبتاً جدید در عرصه بازی AAA به حساب می‌آید. جاه طلبی استودیو مشهود است، اما منجر به مشکلات اجرایی مهمی نیز شده است. بازی Black Myth: Wukong، اگرچه از نظر بصری خیره کننده است، اما گاهی اوقات می‌تواند بیشتر شبیه یک نمایش ظاهری باشد تا یک تجربه اکشن روان که چالش‌های فراتر رفتن از مرزهای آنچه از نظر فنی ممکن است را برجسته می‌کند و این یک تفاوت Black Myth Wukong با گاد آف وار را نمایان خواهد کرد.

از سوی دیگر، استودیوی سانتا مونیکا یک کهنه کار با سابقه طولانی در ارائه بازی های شیک و مورد تحسین منتقدان است. God of War Ragnarök ممکن است بزرگترین دستاورد آنها نباشد؛ زیرا بسیاری هنوز هم خدای جنگ دوم و سوم را در جایگاه بالاتری قرار می‌دهند؛ اما این گواهی بر تخصص استودیو است. در مقابل، Black Myth: Wukong همه نشانه‌های یک استودیو با پتانسیل فوق‌العاده را نشان می‌دهد. اما این استودیویی است که هنوز جای خود را در دنیای سخت‌گیرانه بازی‌های AAA پیدا نکرده است.

شیوه داستان سرایی

داستان Sun Wukong، پادشاه میمون، داستانی است که در سراسر فرهنگ‌ها، حتی برای کسانی که با اساطیر چینی آشنایی ندارند، طنین انداز است. در حالی که Black Myth: Wukong این داستان افسانه‌ای را زنده می‌کند، این کار را با طراوت انجام می‌دهد که آن را از مسیرهای پیموده شده اسطوره‌های غربی متمایز می‌کند. برخلاف فضای نوردیک God of War Ragnarok که از طریق فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند Thor و وایکینگ‌ها به یک عنصر اصلی در رسانه‌های مدرن تبدیل شده، دنیای غنی اسطوره‌های چینی تا حد زیادی در دنیای بازی دست‌نخورده باقی مانده است. این به Black Myth: Wukong برتری می‌دهد و به بازیکنان حسی از کشف را ارائه می‌دهد که در بازار امروز نادر است.

موتور بازی سازی

وقتی صحبت از داستان سرایی بصری می‌شود، Black Myth: Wukong چیزی جز یک انقلاب بصری نیست. Game Science قدرت کامل Unreal Engine 5 را به کار گرفته و تجربه‌ای را ایجاد کرده که در حد فیلم‌های مدرن هالیوودی است. این یکی از مهم‌ترین تفاوت Black Myth Wukong با گاد آف وار است. جلوه‌های بصری بازی فقط یک نمایش فنی نیست. آنها بخشی جدایی ناپذیر از تجربه غوطه ور هستند و بازیکنان را عمیق‌تر به دنیای اساطیری که به تصویر کشیده، می‌کشانند. با این حال، این وفاداری بصری هزینه دارد. فقط قدرتمندترین رایانه‌های شخصی می‌توانند بازی را در بالاترین تنظیمات آن مدیریت کنند که ممکن است مخاطبان آن را محدود کند.

کاوش در دنیای بازی

کاوش در دنیاها، چیزی است که شباهت Black Myth Wukong با گاد آف وار را کاملاً واضح می‌کند. در هر دو بازی، شکستن کوزه‌ها برای جمع آوری ارز یکی از فعالیت‌های اصلی است. این مکانیک ساده، در حالی که به ظاهر پیش پا افتاده به نظر می‌رسد، لایه‌ای از آشنایی را اضافه می‌کند که Black Myth: Wukong را برای طرف‌داران گاد آف وار محبوب می‌کند. این جزئیات کوچک و در عین حال قابل‌توجه، اشاره‌ای واضح به سری God of War داشته و ادای احترامی را که Black Myth: Wukong در پیش گرفته، تقویت می‌کند.

دوره‌ای جدید برای آثار اکشن

Black Myth: Wukong علی‌رغم نقص‌هایش، تأثیر قابل‌توجهی گذاشته است و ثابت می‌کند که هنوز جایی برای ایده‌های جدید و برداشت‌های تازه در ژانر بازی اکشن شخصیت محور وجود دارد. موفقیت آن همچنین یادآور این نکته است که نوآوری اغلب با دردسرهای فزاینده‌ای همراه است، اما کسانی که جرئت ریسک کردن را دارند می‌توانند پاداش‌های قابل توجهی دریافت کنند. از آنجایی که Black Myth: Wukong پایه و اساس چیزی را می‌سازد که می‌تواند به یک حماسه عظیم تبدیل شود، حتی آثاری مانند God of War Ragnarok را به چالش می‌کشد تا به تکامل خود ادامه دهند و مرزهای آنچه را که در صنعت ممکن است را جلو ببرند.

جمع بندی

در دنیای صنعت گیم که معمولاً بازسازی‌ها و لایو سرویس‌ها غالب هستند، دیدن عناوینی که به ریشه‌های خود وفادار می‌مانند و تجربیات تک‌نفره ناب را ارائه می‌دهند، بسیار عالی است. God of War مدت‌هاست که یکی از قهرمانان این رویکرد بوده و به عنوان یادگاری از آنچه بازی های تک نفره می‌توانند به دست آورند، ایستاده است. با این حال، حتی غولی مانند God of War نیز می‌تواند به مرور تکراری شده و موفقیت‌های نسخه‌های قبلی خود را به جای آزمایش جدید تکرار کند. اینجاست که Black Myth: Wukong وارد می‌شود و صنعت را به گونه‌ای متحول می‌کند که حتی God of War نیز در اجرای آن موفق نبوده است. این موضوع تفاوت Black Myth Wukong با گاد آف وار را به خوبی نشان می‌دهد.

Black Myth: Wukong با افتخار تأثیرات God of War خود را به نمایش می‌گذارد و به درستی از مرز تقلید عبور کرده و هویت خاص خود را نیز خلق می‌کند. این اثر چینی با الهام گرفتن از یکی از بهترین‌های صنعت گیم، بازی‌ای ایجاد می‌کند که احساسی آشنا و در عین حال جدید درون خود دارد و تجربه‌ای را ارائه می‌دهد که مدرن و خیره کننده است و هم حس آشنایی برای گیمرهای حرفه‌ای دارد. با ظهور بازی های بیشتری که نشانه‌هایی از بازی محبوب سانتا مونیکا دارند، Black Myth: Wukong احتمالاً به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و محترمانه‌ترین ادای احترام به فرنچایزی که یک ژانر را بازتعریف کرد، در خاطر می‌ماند.

در پایان، Black Myth: Wukong به عنوان شاهدی بر تأثیر ماندگار God of War در ژانر اکشن نقش آفرینی می‌درخشد. بازی جدید و بسیار موفق Game Science فقط یک اثر تحت تأثیر God of War نیست؛ بلکه تجلیل از کمک‌های این سری به صنعت گیم مدرن است. شباهت Black Myth Wukong با گاد آف وار در مبارزات، کاوش و حتی جزئیات جزئی انیمیشن‌های شخصیت‌ها، یک تقلید ساده نیست؛ بلکه اشاره‌ای محترمانه به یکی از تأثیرگذارترین بازی‌های دهه گذشته است. تفاوت Black Myth Wukong با گاد آف وار چیزی است که این بازی را از یک تقلید ساده، به اثری خیره کننده تبدیل کرده تا ابد نیز در ذهن گیمرها می‌ماند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

معرفی 15 تا از بهترین بازی های داستانی استیم که باید تجربه کنید

داستان بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها بوده است. علاقه به روایت اتفاقات، ثبت آن و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد