RTX 5090 احتمالا سرعت کلاک 2.9 گیگاهرتزی دارد

اخبار حاکی از پیشرفت عظیم کارت‌های گرافیک RTX 5090 نسبت به نسخه قبلی خود است.

صحبت‌ها در فروم‌های Chiphell باعث شد تا جزئیات جدیدی از کارت گرافیک‌های RTX 5090 فاش شود. کاربری به‌نام Panzerlied که پیش از این نیز فاش کرده بود RTX 5090 از حافظه‌های ۴۴۸ بیتی استفاده کند، حالا ادعا کرده است که فرکانس پایه این کارت‌های گرافیک بیش از ۶۰۰ مگاهرتز بیشتر از RTX 4090 است. طبق ادعای این افشاگر، سرعت کلاک پایه در RTX 5090 تقریبا ۲/۹ گیگاهرتز است که از کلاک پایه ۲/۳ گیگاهرتزی RTX 4090 به شکل محسوسی بیشتر است.

این عدد حتی از کلاک تقویت شده در نسخه پرچم‌دار فعلی که برابر با ۲/۵۲ گیگاهرتز است نیز بیشتر است. هنوز مشخص نیست که سرعت کلاک این کارت‌ها در صورت تقویت به چه عددی می‌رسد چون معلوم نیست که انویدیا نحوه کنترل سرعت کلاک در کارت‌های گرافیک گیمینگ بر پایه Blackwell را چگونه تغییر داده است. احتمالا در صورت تقویت سرعت کلاک این کارت‌ها به عدد ۳ گیگاهرتز دست پیدا می‌کنیم.

بنا بر شایعات، RTX 5090 از قابلیت GB202 Blackwell با تنظیمات نامعلومی پشتیبانی می‌کند. انتظار می‌رود که پردازنده کامل شامل ۱۹۲ مولتی پروسسور است که اگر انویدیا همان تعداد هسته FP32 از نسخه قبلی کارت‌های Blackwell را در این کارت‌ها نیز نگه داشته باشد، به ۲۴۰۰۰ هسته می‌رسیم.

علاوه‌براین‌ها انتظار می‌رود که این کارت‌ها حاوی ۲۸ گیگابایت حافظه از نوع GDDR7 روی معماری ۴۴۸ بیتی باشد. با این مشخصات می‌توان گفت که این کارت‌ها می‌توانند بیش از ۱/۵ ترابایت پهنای باند در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند که به‌معنی افزایش ۵۰ درصدی نسبت به RTX 4090 است.

مشخصات احتمالی RTX 5090 براساس شایعات:

  • کارت گرافیک: GB202
  • حافظه: 28GB GDDR7 448-Bit 28 Gbps
  • کلاک پایه: 2.9 GHz
  • تاریخ عرضه: اواخر ۲۰۲۴

تا اینجا به‌نظر می‌رسد که RTX 5090 شاهد تحولات عظیمی نسبت به RTX 4090 بوده و شامل تعداد هسته‌های بیشتر، حافظه بیشتر، پهنای باند بزرگ‌تر و به‌طرز محسوسی سرعت کلاک بیشتری است. اگر انویدیا بتواند همان قیمت عرضه نسخه قبل را برای این نسخه هم در نظر بگیرد می‌توان گفت که خبر بزرگی برای دنیای تکنولوژی به حساب می‌آید.


منبع: https://www.zoomg.ir/hardware-news/369773-rumor-geforce-rtx5090-base-clock-nears-2-9ghz/

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

پلی استیشن 4 شرکت AMD را از ورشکستگی نجات داده بود

رهبر بخش کسب و کار شرکت AMD، به تازگی از این حقیقت پرده برداشت که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *