KF-21 بورامی، جت جنگنده نسل 4.9 کره جنوبی با توانایی‌های قابل‌توجه

مدیرعامل صنایع هوافضای کره جنوبی KAI با تمجید از جنگنده KF-21 بورامی آن را محصول نسل ۴.۹ دانسته است.


با اینکه اکثر کارشناسان در بحث کلاس‌بندی جت‌های جنگنده به نسل‌های ۴، ۴.۵ و ۵ اشاره می‌کنند اما مدیرعامل KAI با استفاده از عبارت نسل ۴.۹ به نزدیک بودن جنگنده KF-21 بورامی به محصولات نسل ۵ اشاره کرده است. کانگ گو یانگ در گفت‌وگو با رسانه‌ها به برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد و عملکرد برتر این جنگنده در مقایسه با نمونه‌های مطرح جهان اشاره کرده است. KF-21 بورامی که فرایند توسعه آن ۹ سال پیش شروع شده به دستاورد قابل‌توجهی رسیده است. کره جنوبی اخیراً قراردادی با KAI برای تولید ۲۰ فروند از این جنگنده امضا کرده و قرار است اولین نمونه‌های آن تا پایان سال ۲۰۲۶ به دست نیروی هوای کره جنوبی برسند. این جنگنده قرار است در آینده ناوگان اصلی هواپیماهای نیروی هوایی کره را تشکیل دهند و نقش مهمی در مدرن سزی و بهبود توانایی‌های این نیرو در سال‌های پیش رو داشته باشند.

مدیرعامل KAI با ذکر برخی ویژگی‌های KF-21، آن را برتر از جنگنده‌های مدرن دانسته است. مانگ می‌گوید اگر از جنگنده موردبحث با نسل ۴.۵ یاد کنیم توانایی‌های قابل‌توجه آن را دست‌کم گرفته‌ایم. او که بازنشسته نیروی هوایی است و قبلاً با جنگنده F-4 پرواز کرده خاطرنشان می‌سازد:

آن‌ها می‌گویند KF-21 جنگنده نسل ۴.۵ است اما من فکر می‌کنم این لقب توانایی‌های محصول ما را به خوبی نشان نمی‌دهد. در مقایسه با رافال نسل ۴.۵ فرانسه و جنگنده یورو فایتر تایفون، عملکرد KA-21 بورامی برتر است. به همین خاطر من آن را جنگنده نسل ۴.۹ می‌نامم که به محصولات نسل ۵ نزدیک‌تر است

او به سطح مقطع راداری اشاره می‌کند که نشان دهنده قابلیت پنهان‌کاری بهتر در مقایسه با رقباست و به همین خاطر بورامی را در جایگاهی نزدیک‌تر به جنگنده‌های نسل ۵ قرار می‌دهد. همچنین آنچه باعث تمایز بیشتر این محصول جدید می‌شوند تکنولوژی‌های برجسته‌ای همچون هوش مصنوعی و داده‌های عظیم است. کانگ اظهار می‌دارد با اینکه رافال و F-16 در ابتدا محصولات نسل ۳ بودند و در ادامه به نسل ۴.۵ ارتقا یافتند اما KF-21 بورامی به گونه‌ای طراحی شده که در نهایت به نسل ۵ تکامل یافت و حتی امکان رسیدن به نسل ۶ نیز وجود دارد.

فرایند سریع توسعه و تحویل این جنگنده نظرات زیادی را به خود جلب کرده و کارشناسان معتقدند KF-21 می‌تواند در بازارهای بین‌المللی بدرخشد. این علاقه از دستاوردهای کره جنوبی به عنوان یکی از صادرکنندگان مهم سلاح در جهان ناشی می‌شود. کره‌ای‌ها توانسته‌اند در طول یک دهه گذشته چندین قرارداد صادرات جنگنده FA-50 را امضا نمایند. با این تفاسیر، کره جنوبی می‌خواهد KF-21 را رقیبی قابل‌تأمل برای رقبای تثبیت شده‌ای همچون رافال، F-16 و F-15 و یورو فایتر تایفون سازد.

یکی از مزیت‌های کلیدی این جنگنده را می‌توان ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت و هزینه کمتر نسبت به رقبا دانست. همچنین تلاش‌هایی برای کاهش هرچه بیشتر قیمت KF-21 بورامی از طریق بهینه‌سازی فرایندهای تولید صورت می‌پذیرد. یکی از مقامات کره جنوبی می‌گوید سابقه موفق این کشور در توسعه جت‌های قبلی باعث شده کشورهای واقع در مناطقی همچون جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و اروپا علاقه زیادی به KF-21 داشته باشند. باید به این نکته اشاره کرد که معمولاً اطلاعات جنگنده‌هایی که همچنان در حال توسعه هستند به ندرت منتشر می‌شود و آمریکایی‌ها در این زمینه کاملاً مثال شاخصی هستند؛ اما گفت‌وگوی مدیرعامل KAI با رسانه‌ها نشان دهنده جذابیت بین‌المللی KF-21 و معرفی کره جنوبی به عنوان یکی از قدرت‌های دفاعی جهان است. شایان ذکر است قبلاً محصولاتی همچون FA-50، T-50 و KT-1 به کشورهایی همچون اندونزی، لهستان، مالزی، عراق، پرو و ترکیه صادر شده‌اند.

کره جنوبی هم‌اکنون به دنبال صادرات جنگنده KF-21 بورامی و بالگردهای جدید خود است. هدف این کشور تا سال ۲۰۳۰ صادرات محصولات خود به تمامی کشورهای جهان خواهد بود. KAI در نمایشگاه هوایی فرایبورگ که اخیراً برگزار شد ماکت‌هایی از KF-21، FA-50 و بالگرد سوریون را به نمایش گذاشت. همه این محصولات توجه بازدیدکنندگان اروپایی از جمله بریتانیا، سوئیس، اسپانیا، اتریش و لهستان را به خود جلب کرده‌اند.

کانگ به این نکته اشاره کرده که یکی از مقامات رده‌بالای اروپای غربی که قبلاً علاقه کمی به محصولات دفاعی کره جنوبی نشان داده بود هم‌اکنون با KAI ارتباط دارد و می‌خواهد نیازهای کشور خود به هواپیماهای پیشرفته با جنگنده‌های این شرکت تکمیل کند. همچنین کشورهایی که هم‌اکنون در حال استفاده از FA-50 هستند علاقه زیاد خود به KF-21 را نشان داده‌اند. مدیرعامل KAI همچنین گفته که چندین کشور خاورمیانه در حال ابراز علاقه خود به FA-50 هستند. صادرات موفق این جنگنده به لهستان باعث شده کره‌ای‌ها جای پای خود در بازار اروپا را باز کنند. قدم بعدی این شرکت حضور در آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین بازار دنیاست. نیروی هوایی و دریایی آمریکا قرار است پروژه‌ای بزرگ شامل خرید حدود ۵۰۰ فروند هواپیما را در نظر بگیرد. مدیرعامل KAI می‌گوید این شرکت سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده و خود را آماده حضور در این پروژه و رقابت با دیگران کرده است. انتظار می‌رود دولت آمریکا این پروژه را در سال ۲۰۲۸ اعلام کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بررسی مشخصات فنی هواپیمای نظامی ترابری C-17 گلوب مستر III

یکی از شاخص‌ترین هواپیماهای نظامی دنیا هواپیمای C-17 گلوب مستر III است که در این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد