AMD سال‌ها پیش در آستانه خرید انویدیا قرار داشت

AMD زمانی می‌توانست به‌راحتی شرکت انویدیا را تصاحب کند، اما به‌دلیل شروط جنسن هوانگ نهایتاً شرکت ATI را خریداری کرد.

انویدیا اخیراً با عبور از مایکروسافت و اپل به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شد. تیم سبز حالا در موضع قدرتمندترین تأمین کننده صنعت GPU جهان قرار دارد و هیچ رقیبی جلودار آن‌ها نیست. موفقیت‌های پشت سرهم و خیره‌کننده انویدیا در سال‌های اخیر باعث می‌شود تا تصور اینکه روزی این شرکت در آستانه خریداری شدن توسط یک رقیب دیگر قرار داشته، بسیار دشوار باشد. اما روزهایی بودند که انویدیا هم با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کرد.

یکی از مهندسان سابق AMD در اظهارات اخیر خود فاش می‌کند که زمانی‌که انویدیا یک شرکت تازه تأسیس بود، AMD تصمیم به خرید سهام این شرکت گرفته بود. بااین‌حال این اتفاق هرگز به سرانجام نرسید. علت آن هم تصمیم جنسن هوانگ برای نشستن بر منصب مدیریت این شرکت بعد از ادغام آن با AMD بود که با مخالفت مدیران تیم قرمز مواجه شد. نهایتاً AMD شرکت ATI Technologies را به‌جای انویدیا خریداری کرد.

انویدیا درحال حاضر رهبری بازار GPU، تکنولوژی هوش مصنوعی و سیستم‌های گیمینگ را در کل جهان در اختیار دارد. نقش این شرکت در رشد جهانی فناوری غیرقابل انکار است و از این حیث بیش از یک سر و گردن بالاتر AMD یا هر شرکت دیگری قرار می‌گیرد.

نمودار زیر نشان می‌دهد که انویدیا و AMD چه روندی را از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ طی کردند. در پایان سال ۲۰۰۲ انویدیا ۶۵ درصد سهم بازار را در اختیار داشت. درحالی که سهم ATI، خرید آن زمان AMD کمی کمتر از ۳۰ درصد بود. لازم به ذکر است که خرید ATI توسط AMD تا سال ۲۰۰۶ تکمیل نشده بود.

اما در سال ۲۰۰۴ وهمه چیز شروع به تغییر کرد. بعد از اینکه AMD اقدام به خرید ATI کرد و پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon HD به بازار عرضه شدند، این شرکت شروع به بازپس‌گیری جایگاه و برتری خود کرد. اما این اختلاف به بزرگی سال ۲۰۱۰ نبود؛ جایی‌که اختلاف سهم دو شرکت از بازار ۵۵ به ۴۵ بود.

همند موهاپاترا، اواسط دهه ۲۰۰۰ به‌عنوان یکی از مهندسین AMD در طراحی انواع CPU و GPU و APU در این شرکت مشغول به کار بود. او در صحبت‌های خود بیان می‌کند که چطور AMD این شانس را داشت تا کل بازار پردازنده‌های گرافیکی جهان را در اختیار بگیرد. اما نهایتاً آن‌ها تصمیم گرفتند تا ATI را خریداری کنند که در آن زمان رقیب انویدیا محسوب می‌شد و درحال از دست دادن جایگاه خود دربرابر تیم سبز بود.

مهندس سابق AMD می‌گوید: «در آن زمان انویدیا فقط یک شرکت نوظهور تولید کننده‌ی کارت‌ گرافیک بود و فقط علاقه‌مندان به بازی با آن شرکت آشنا بودند، اما ATI سهم بیشتری از بازار را داشت. AMD در آن زمان انویدیا را هرگز در حد و اندازه‌ی آرم و اینتل نمی‌دانست.»

امروزه شاهد وضعیتی هستیم که AMD در زمینه میزان فروش GPU در سراسر جهان حتی توان نزدیک شدن به انویدیا را هم ندارد. انویدیا هم‌اکنون ۸۵ درصد سهم بازار را در اختیار دارد. البته AMD در زمینه بازار CPU و جایی که اینتل را به‌عنوان رقیب اصلی خود می‌بیند، موفق‌تر عمل کرده است.

نمودار بالا نشان می‌دهد که AMD تا سال ۲۰۱۵ در زمینه تسلط بر بازار همواره از انویدیا جلوتر قرار داشت. اما با پیشرفت انویدیا در زمینه هوش مصنوعی و نوآوری‌های پی‌در‌پی این شرکت در زمینه توسعه پردازنده‌های گرافیکی، همه چیز برعکس شد. به هرحال AMD می‌توانست با تصاحب انویدیا موفقیت‌های امروز این شرکت را به‌نام خود ثبت کند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع: https://www.zoomg.ir/hardware-news/369752-amd-want-acuire-nvidia-past/

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

واحد پردازش هوش مصنوعی تراشه‌های Core Ultra 200 اینتل توان محدودی دارند

براساس اطلاعات جدید به‌دست آمده، واحد NPU پردازنده‌های نسل جدید Arrow Lake-S اینتل برای پلتفرم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *