آموزش نحوه ثبت حسابداری واردات + مفاهیم و اصول اساسی

حسابداری به فرایندی گفته می‌شود که شما طی آن یک تبادل مالی را در سیستم حسابداری خود ثبت می‌کنید؛ بنابراین تا زمانی که حسابداری واردات مورد نظر در سیستم ثبت نشود به این معنی است که هنوز نقل و انتقال ارزی اتفاق نیفتاده است.

مسئله اینجاست که دو نرخی بودن ارز در ایران و تغییرات ارزش ریالی آن باعث می‌شود حسابداری واردات و صادرات تحت تأثیر قرار گرفته و چالش‌های خاصی را پیش پای وارد کننده بگذارد. از این رو آموزش حسابداری واردات نیز فرایند و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اگر در بخش حسابداری سفارشات خارجی یک مجموعه تجاری شاغل هستید تا انتها ما را همراهی کنید تا تمام زیر و بم این نوع فعالیت مالی را یاد بگیرید.

ثبت حسابداری سفارشات خارجی

وقتی کالایی را از یک کشور خارجی وارد می‌کنیم لازم است طی فرایند خاصی حسابداری آن را انجام دهیم تا پردازش‌های مربوط به هزینه‌ها و درآمد‌های آن کالا به درستی انجام شده و در گزارش‌های فصلی و سالانه و همچنین در بستن حساب‌ها در سال مالی دچار مشکل نشویم. مرحله اول ثبت حسابداری انجام فرایند ثبت هزینه‌های واردات است.

آموزش حسابداری با سپیدار برای شرکت‌های تولیدی

 

این هزینه‌ها عبارت‌اند از:

  • هزینه بیمه
  • هزینه بازرسی
  • هزینه انبارداری
  • هزینه ثبت سفارش
  • هزینه ارز تخصیص داده شده
  • هزینه قراردادها
  • هزینه حمل و نقل

در مرحله بعدی از آموزش ثبت حسابداری واردات لازم به ذکر است هنگام واردات کالا یک فرایند ارزش گذاری به نام ارزش گمرکی کالا داریم. ارزش گمرکی کالا از محاسبه مجموع موارد زیر به دست می‌آید.

  • بهای خرید کالا در مبدأ
  • هزینه‌های حمل‌ و نقل، باربری و بیمه
  • هزینه افتتاح و واریز برات
  • هزینه امتیاز و حق استفاده از علامت بازرگانی
  • هزینه حقوق مربوط به کالای مانند نقشه و مدل
  • هزینه‌های کالا تا ورود به اولین گمرک
  • هزینه‌های مالیات به شرح زیر:
    • مالیات بر ارزش افزونه ۹ درصد
    • حقوق گمرک ۴ درصد
    • مالیات کالای فرهنگی ۴ درصد

در ادامه آموزش حسابداری واردات و صادرات باید اشاره کنیم ارزی که برای واردات کالای مورد نظر تهیه می‌کنیم به دو روش قابل دریافت و تخصیص است. روش اول دریافت ارز ترجیحی است که تنها به کالاهای گروه اول «کالاهای اساسی» تعلق می‌گیرد.

در روش دوم شرکت وارد کننده باید خود اقدام به تهیه ارز کند. یعنی شرکت وارد کننده باید مانند هر فرد حقیقی و حقوقی دیگری دلار مورد نیاز برای واردات کالای انتخابی را خریداری کرده و به حساب ارزی شرکت در یکی از بانک‌های معتبر واریز نماید. برای تأمین دلار به این روش نیز می‌توانید یکی از راهکار‌های زیر را پیش بگیرید.

  • خرید ارز از صرافی و واریز آن به حساب که یک راه معمول و عادی است.
  • خرید ارز از شرکت‌های صادر کننده. برای این کار باید به بانک مرکزی مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید. بانک مرکزی جستجو خواهد کرد تا شرکتی که مایل به فروش ارز خود است را پیدا کرده و ارز آن را با مبلغ ریالی شما مبادله کند.

چیزی که عملیات از خرید و تخصیص ارز به کالای خریداری شده از کشورهای خارجی برای یک حسابدار اهمیت دارد نرخ تبدیل ارز است. این مورد و تمام موارد قبلی باید به عنوان هزینه وارد سیستم حسابداری وارداتی شما شوند. با این کار می‌توانید بهای تمام شده هر واحد از کالای مورد نظر را نیز به دست اورید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش حسابداری یک مغازه + مفاهیم و اصول اساسی

زمان مناسب برای ثبت حسابداری واردات

با توجه به سیاست‌های شرکت و تعهداتی که دارد ثبت حسابداری واردات قبل و بعدی از انتقال وجه قابل انجام است. با این حال در صورتی که قاعده خاصی بر این مورد حاکم نیست بهتر خواهد بود فرایند ثبت واردات مورد نظر پس از انتقال وجوه انجام شود.

آموزش مدیریت مالی و حسابداری پروژه‌ها

 

در دنیای کسب و کار امروزی ارائه پیش فاکتور برای دریافت تأیید نهایی تبدیل به یک اصل مهم و ثابت شده است. چیزی که یک حسابدار واردات باید مد نظر داشته باشد این است که هیچ عملیات حسابداری نباید برای پیش فاکتور انجام شود. پس باید منتظر بمانید تا شرکت تأیید نهایی را صادر کرده و فاکتور رسمی به دستتان برسد.

برای اطمینان از درستی اطلاعات باید ارتباط نزدیک و مستمر میان واحد حسابداری و واحد بازرگانی را جدی بگیرید. به این معنی که فاکتور خرید باید به طور هم‌زمان به دست این دو واحد برسید. در صورتی یکی از واحد‌ها فاکتور را دریافت نکرده و موفق به ثبت آن نشود هنگام صدور گزارشات فصلی دچار مشکل خواهد شد. در ثبت تاریخ اسناد حسابداری نیز باید توجه کافی را داشته باشید. اختلاف بین تاریخ گزارشات گمرک و حسابداری هم زمان بستن حساب‌ها در پایان سال مالی حسابدار را دچار چالش می‌کند. پس این مورد هم نیاز به دقت بالایی دارد.

کدینگ حسابداری واردات

در این بخش از مبحث آموزش ثبت‌های حسابداری واردات و صادرات به موضوع کدینگ حسابداری می‌پردازیم. قبل از هر صحبتی لازم است یک تعریف ساده از کدینگ حسابداری ارائه دهیم. کدینگ در حسابداری به معنی دسته‌بندی حساب‌ها است. کدینگ به روش درختی به دلیل دقت و قابلیت اطمینان بالایی که دارد به عنوان رایج‌ترین تکنیک شناخته می‌شود. کدینگ حسابداری واردات را می‌توانیم به 6 مورد زیر تقسیم کنیم.

  • کد هزینه‌های واردات: تمام هزینه‌هایی که در اوایل نوشته معرفی کردیم باید قبل از پرداخت در این بخش به عنوان هزینه ثبت شوند. این کد مانند لیست خرید عمل می‌کند که در آن مشخص می‌شود چه مبلغی برای چه چیزی باید پرداخت کنیم.
  • کد مالیات و عوارض واردات: از آنجایی که مالیات و عوارض پرداختی خارج از هزینه‌های اصلی قابل پرداخت یک فعالیت تجاری مانند واردات است، یک کد مستقل برای آن در نظر می‌گیریم. زیر مجموعه‌های آن نیز بر اساس نوع کالای وارداتی مشخص می‌شوند.
  • کد ارزش‌گذاری واردات: این کد شامل جزئیات ارزش گذاری نهایی کالا مانند ارزش کالا به صورت نقدی یا غیر نقدی و نرخ تبادل ارز می‌شود. هر فاکتور تأثیرگذار دیگری در ارزش گذاری کالا را می‌توانید در این بخش ثبت کنید.
  • کد هزینه‌های مرتبط با واردات: این کد هزینه‌های غیر مستقیم کالا مانند هزینه‌ تست کالا و تجهیزات پایه را در بر می‌گیرد.
  • کد حساب‌های پرداختنی: در این کد موارد موجود کد هزینه‌های واردات را عیناً داریم با این تفاوت که پرداخت‌های انجام شده به آن اختصاص داده می‌شوند.
  • کد تسویه واردات: مبالغ مربوط به تسویه کامل واردات مورد نظر را در این کد ثبت می‌کنیم.

حرف آخر

ثبت حسابداری واردات یکی از فعالیت‌های پیچیده برای حسابداران به شمار می‌رود. مخصوصاً برای افراد تازه کار که تجربه کافی در این مورد ندارد. برای این که گزارشات فصلی و سالانه حسابداری دقیق و درست باشند باید به نکات مختلفی توجه کنیم. این مقاله که با موضوع «آموزش ثبت حسابداری واردات» تقدیم حضورتان شد به زبانی ساده شما را با این فرایند مالی آشنا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید از منابع علمی مکتب خونه کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش حسابداری بیمه + مفاهیم و مسیر آموزشی

آموزش حسابداری با مکتب خونه

برای کار کردن با بسیاری از سیستم‌های حسابداری نیاز به آموزش و کسب تجربه دارید. یادگیری این پلتفرم‌ها از راه‌های مختلفی امکان پذیری است. از طرفی برای کار کردن با این نرم‌افزارها باید دانش حسابداری خوبی داشته باشید.

آموزش حسابداری با سپیدار برای شرکت‌های بازرگانی

 

مکتب خونه یک سیستم آموزش مجازی حرفه‌ای است که برای تمام حوزه‌های علمی و مهندسی منابع آموزشی قدرت‌مندی فراهم می‌کند؛ بنابراین برای یادگیری حسابداری و سیستم‌های آن نیز می‌توانید از این آکادمی بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه سری به آرشیو آموزش حسابداری این مجموعه بزنید.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آموزش ثبت حسابداری ارزش افزوده

آموزش ثبت حسابداری ارزش افزوده از موضوعات بسیار مهم و حیاتی در حوزه حسابداری و …

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *