بازی Sylvio: Black Waters یکی از بازی‌های ترسناک کم‌تر شناخته شده است که سعی می‌کند با تغییر مسیر خود نسبت به دو نسخه‌ی قبلی ایده‌ جدیدی را پیاده کند و طرفداران آثار ترسناک را درگیر خود کند. با نقد و بررسی بازی Sylvio: Black Waters همراه مجله بازار باشید.

بررسی بازی Still Wakes the Deep | تلاش برای بقا در دکل نفتی

در میان سبک‌های مختلف بازی‌های ویدیویی ژانر ترسناک از گذشته طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌ است. گیمرهایی که دوست دارند با تجربه‌ی آثار این ژانر خود را به چالش بکشند و احساس ترس را به روش‌های مختلفی به خود انتقال دهند. پیش از این دونسخه‌ از مجموعه‌ی Sylvio در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ منتشر شده بودند اما سازندگان در روند ساخت نسخه‌ی سوم تلاش کرده‌اند تا تغییرات مختلفی را نسبت به نسخه‌های قبلی آن ایجاد کنند. شاید نتوان مجموعه Sylvio را جزو بهترین آثار ترسناک دانست اما بی‌شک تجربه‌ی آن خالی از لطف نیست و می‌تواند برای مدت کوتاهی شما را سرگرم خود کند.

دنیایی ناشناخته و روح زده

تفاوت‌های Sylvio: Black Waters نسبت به نسخه‌های قبلی در شروع بازی قابل لمس هستند. داستان بازی Sylvio: Black Waters در دنیایی عجیب و کاملا خیالی روایت می‌شود در صورتی که در دو نسخه‌ی قبلی روایت بازی در مکان‌هایی خانه مانند جریان داشت. بعد شروع بازی بدون هیچ‌گونه اطلاعاتی از کرکتر اصلی وارد جهانی ناشناخته می شویم حتی دلیل حضورمان در این مکان ناشناس را هم نمی‌دانیم. این موضوع را می‌توان یکی از روش‌های سازندگان برای عجیب و غریب کردن اثرشان دانست زیرا با پیش روی در بازی همچنان پیداکردن شناخت راجع به موضوعات مختلف به صورت کم کم و قطره چکانی انجام می‌شود.

بعد از این که مقدار کمی در بازی پیش می‌رویم یک کرکتر ناشناخته را ملاقات می‌کنیم او اطلاعاتی در مورد این دنیای عجیب و غریب در اختیارمان قرار می‌دهد. صحبت‌های او به چگونگی انتشار ارواح در این دنیا و همچنین راه‌های شناخت آن‌ها خلاصه می‌شود. در محیط بازی پس از مدتی یک ساعت را پیدا می‌کنید که با استفاده از آن می‌توانید دید متفاوتی به جهان داشته باشید و با ارواح ارتباط برقرار کنید. ارتباط با ارواح سرگردان به شما کمک می‌کند تا به اتفاقات مختلفی که در این دنیای ترسناک رخ داده است پی ببرید.

پازل‌های مختلف را حل کنید

سرنخ‌هایی که از ارواح به دست می‌آیند در قالب کلمات کوچک هستند و شما باید با کنارهم قرار دادن این سرنخ‌ها و مرتب کردنشان متوجه اتفاقات شوید. برای انجام این کار بدون استفاده از فارسی ساز باید تاحد قابل قبولی با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید. روایت داستان بازی در اکثر مواقع به همین صورت انجام می‌شود و شما باید با کنارهم گذاشتن عبارت‌ها به داستان‌ها پی ببرید. این موضوع موجب می‌شود تا در بازی Sylvio: Black Waters شاهد گیم‌پلی پازل مانندی باشیم که تا مقداری آن را از آثار ترسناک دیگر متمایز می‌کند.

بررسی بازی Indika | مذهبی بودن عجیب است؟

استفاده از روش پازلی برای انتقال داستان موضوعی پیچیده محسوب می‌شود. سازندگان تاحدی توانسته‌اند در Sylvio: Black Waters به خوبی از این روش استفاده کنند. حل پازل‌ها برای پی بردن به داستان همچنین باعث ترسناک‌تر شدن بازی هم شده است. برای مثال اگر بخواهید داستان کشته‌ شدن ترسناک یک شخص درون بازی را بفهمید باید این پازل‌ها را کنارهم بچینید و متوجه سرنوشت شوم آن شوید. البته پس از مدتی پیداکردن این سرنخ‌ها کسل کننده می‌شود. در دنیای بازی شاهد طراحی خاص و تنوع محیطی زیادی نیستیم و پس از مدت کوتاهی همه‌چیز تکراری می‌شود. با این وجود می‌توان گفت گشت و گذار در دنیای Sylvio: Black Waters عملی خسته‌کننده محسوب می‌شود و نمی‌توان روی آن حساب زیادی باز کرد. گاهی اوقات برای پیداکردن سرنخ‌ها به کلی گیج می‌شوید و متوجه نمی‌شوید در مکان درستی به دنبال سرنخ هستید یا صرفا به دور خودتان می‌چرخید.

تجربه اکشن ناامید کننده

با گذراندن بخش‌های مختلف بازی برای شکل‌دهی بهتر داستان موارد بیشتری در اختیارتان قرار می‌گیرد تا داستان Sylvio: Black Waters را بهتر متوجه شوید. این موارد که در حین گشت‌ و گذار در محیط‌های مختلف بدستشان می‌آورید، دستگاه‌هایی با قابلیت‌های متنوعی هستند. برای مثال دستگاهی با قابلیت پخش ویدیو که اطلاعاتی راجب یک معما یا مسیر پیش‌رویتان را در اختیارتان قرار می‌دهد. در بخش اکشن Sylvio: Black Waters حرف خاصی برای زدن ندارد. بعد از مدتی از تجربه‌ی بازی سلاح‌هایی در دسترستان قرار می‌گیرد که با استفاده از أن‌ها می‌توانید روح‌های سرکشی که قصد آسیب رساندن به شما دارند را از بین ببرید. در کل بخش اکشن بازی سایلویو کاملا معمولی و دلسرد کننده است و نمی‌تواند تجربه‌ی خاطره‌انگیز یا حتی‌ خوبی را در اختیارتان قرار دهد.

در قسمت گرافیک بصری Sylvio: Black Waters کاملا معمولی عمل می‌کند. با وجود تلاش زیادی طراحان و سازندگان بازی فضاسازی Black Waters آن طور که باید خوب نیست و نمی‌تواند اتمسفر ترسناک و حس‌‌ و حال قرار گیری در یک دنیای روح زده را به درستی به گیمرها انتقال دهد. نحوه‌ی انتقال ترس در این اثر به صورت روانی انجام می‌شود و حس‌ترس به واسطه‌ی پی بردن به داستان‌های وحشتناک منتقل می‌شود از این رو شاهد المان‌هایی مانند جامپ اسکیر که در بیشتر بازی‌های ترسناک دیده می‌شود نیستیم.

در بخش فنی Sylvio: Black Waters مشکلات مختلفی مانند باگ‌ها و غیب شدن المان‌های مختلف وجود دارد که گاهی اوقات برای درست شدنش مجبور می‌شویم بازی را ببندیم و دوباره اجرا کنیم. صداگذاری‌ها نسبتا خوب انجام شده‌اند و می‌توانند تاحدی شما را در اتمسفر بازی قرار دهند. المان‌های مختلف موجود در Sylvio: Black Waters هم صداگذاری خوبی دارند و حس و حال مرموز بودن را به خوبی منتقل می‌کنند.

بررسی بازی Star Wars Outlaws | ستارگان یوبی‌سافت

بازی Sylvio: Black Waters آن طور که باید و شاید خوب عمل نمی‌کند و تنها می‌تواند طرفداران آثار ترسناک را تاحدی سرگرم کند. در بخش داستانی این اثر با استفاده از پازل‌ها حس و حال جالبی را منتقل می‌کند. با وجود ضعف‌هایی که در بخش گرافیک بصری و تنوع محیط وجود دارد می‌توان حس ترس را از قسمت‌های مختلف دریافت کرد. اگر طرفدار بازی‌های ترسناک هستید، Sylvio: Black Waters می‌تواند تجربه‌ی متفاوتی را که آنچنان‌هم به یادماندنی نیست در اختیارتان قرار دهد.