9 خوراکی مفید برای درمان کبد چرب

خوراکی های مفید برای کبد چرب: رژیم غذایی که عادت به آن دارید، تأثیر زیادی بر کبد می‌گذارد، بنابراین پیروی از روش‌های سالم برای محافظت از کبد در برابر بسیاری از عوارض و حفظ عملکرد مؤثر آن بسیار مهم است.
در این مطلب سلامت، با ذکر چند نکته تغذیه‌ای که به داشتن رژیم بهتر کمک می‌کند، با غذاهایی که برای کبد مفید است و غذاهای مضر برای کبد بیشتر آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اگه کبد چرب در خانواده شما هم ارثیه …

خوراکی های مفید برای کبد

۱.پاکسازی کبد با جو دوسر

مواد غذایی غنی از فیبر برای کبد مفید هستند و به کارآیی بهتر کبد کمک بزرگی می‌کنند. اگر به دنبال غذایی مناسب برای شروع روز هستید می توانید جوپرک را امتحان کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهند که خوردن جود دوسر در وعده صبحانه به پیشگیری از چاقی به خصوص چاقی شکمی کمک بزرگی می کند و همین مسئله یکی از راه های پیشگیری از بیماری های کبدی محسوب می شود. جو دوسر معمولا به صورت آماده برای صبحانه در سوپرمارکت ها موجود است.

۲.کلم بروکلی برای کبد

اگر می خواهید کبدی سالم داشته باشید به رژیم غذایی خود مقادیر مناسبی سبزیجات اضافه کنید. یکی از بهترین این سبزیجات کلم بروکلی است. نتیجه برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کلم بروکلی می تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب غیر وابسته به الکل کمک بزرگی کند.

یکی از بهترین روش های مصرف کلم بروکلی استفاده از کلم بروکلی بخار پز در سالاد و مزه دار کردن آن با روغن زیتون و سرکه بالزامیک است.

بنابر ذائقه خود می توانید از سایر خوراکی های مفید مانند بادام، کرانبری و اسفناج نیز در این سالاد استفاده کنید.

۳.بهترین نوع قهوه برای کبد

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که نمی توانید روز خود را بدون نوشیدن قهوه سپری کنید حتما از شنیدن اینکه قهوه می‌تواند برای کبد مفید باشد خوشحال خواهید شد!

خوراکی های مفید برای کبد چرب، مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن 2 تا 3 فنجان قهوه در روز می تواند از کبد در برابر آسیب های ناشی از مصرف الکل یا رژیم غذایی ناسالم محافظت کند.

حتی برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه می‌تواند به پیشگیری از سرطان کبد کمک کند. البته لازم به ذکر است که این تحقیقات راجع به قهوه است نه شکر اضافی آن! پس تا می توانید قهوه را بدون شکر میل کنید.

۴.تاثیر چای سبز داغ بر کبد

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدانی با نام کاتچین می باشد. تحقیقات نشان می دهد که این ماده در پیشگیری از سرطان به خصوص سرطان کبد نقش مهمی ایفا می کند.

چنانچه چای سبز را دم کرده و داغ بنوشید، کاتچین بیشتری دریافت می کنید. چای سبز سرد و یا سایر نوشیدنی هایی که از چای سبز تهیه شده اند مقادیر کمتری کاتچین دارند. بنابراین بهتر است چای سبز را خودتان دم کرده و داغ بنوشید.

۵.نوشیدن آب ناشتا برای کبد

خوراکی های مفید برای کبد چرب، یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای سلامت کبد خود انجام دهید این است که وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید. یکی از بهترین روش ها برای اینکار این است که به جای استفاده از نوشیدنی های شیرین و یا نوشابه آب بنوشید. اگر مدتی این مسئله را رعایت کنید خواهید دید که چه میزان قابل توجهی کالری کمتری دریافت می کنید که این امر برای سلامت کبد ضروری است.

۶.بادام

مغزها به خصوص مغز بادام یکی از منابع غنی ویتامین E محسوب می‌شوند. تحقیقات بیانگر این هستند که ویتامین E می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب کمک فراوانی کند. علاوه بر این بادام برای سلامت قلب نیز بسیار مفید است. می توانید کمی بادام را به عنوان میان وعده میل کرده و از فواید آن استفاده کنید.

۷.اسفناج

خوراکی های مفید برای کبد چرب، برگ های سبز اسفناج سرشار از آنتی اکسیدانی با نام گلوتاتیون است که به کارایی درست کبد کمک می کند. آماده سازی اسفناج برای مصرف کار ساده ای است. مثلا می توانید آن را به صورت تازه در سالاد مصرف کرده یا آن را بخار پز کرده و با سیر و روغن زیتون مزه دار کرده و کنار غذا میل کنید .

۸.بلوبری

بلوبری سرشار از ماده ای به نام پلی فنول است که به پیشگیری از کبد چرب غیر وابسته به الکل کمک بزرگی می‌کند. کبد چرب غیر وابسته به الکل معمولا با چاقی و افزایش کلسترول همراه است. سایر مواد غذایی که میزان پلی فنول در آنها بالاست عبارتند از شکلات تلخ، زیتون و آلو.

۹.ادویه جات

خوراکی های مفید برای کبد چرب، آیا دوست دارید کاری کنید که هم زمان کبد و قلب شما سلامت بماند؟ نمکدان‌هایتان را از ادویه‌هایی مانند آویشن و رزماری پر کنید. این ادویه‌جات منابع سالمی برای پلی فنول محسوب می شوند. علاوه بر اینکه این ادویه جات مفید هستند جایگزین سالمی برای نمک محسوب می شوند. همچنین دارچین، پودر کاری و زیره سبز هم انتخاب‌های درست و مفیدی هستند.

بیشتر بخوانید: 10 درمان طبیعی و خانگی موثر برای کبد چرب را امتحان کنید+نحوه انجام

نوشته 9 خوراکی مفید برای درمان کبد چرب اولین بار در مجله خبری چشمک. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

رژیم غذایی مخصوص مجردها

رژیم غذایی مخصوص مجردها: مشکلاتی که سلامت مجردها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد به تغذیه و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *