۷ قابلیت جدید سیستم‌عامل macOS Sequoia اپل که باید بدانید

در WWDC 2024، اپل از نسل بعدی سیستم‌عامل مک، macOS Sequoia، رونمایی کرد. این سیستم‌عامل با قابلیت‌هایی نظیر هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence)، میرور کردن نمایشگر آیفون و چینش بهتر پنجره‌ها، جذابیت خود را بیشتر کرده است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین قابلیت‌های جدید سیستم‌عامل macOS Sequoia اپل می‌پردازیم.

هوش مصنوعی اپل و سیری هوشمندتر

از میان تمام معرفی‌های WWDC 2024، «هوش مصنوعی اپل» بیشترین توجه را به خود جلب کرد. با macOS Sequoia، تمام مک‌های مجهز به تراشه M1 یا بالاتر، با استفاده از فناوری به همین نام، به قابلیت‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی اپل دسترسی پیدا می‌کنند.

بخش عمده پردازش هوش مصنوعی بر روی خود دستگاه انجام می‌شود؛ دلیل اصلی انحصاری بودن آن برای مک‌های مبتنی بر تراشه‌ی اپل همین است. برای درخواست‌های پیچیده‌تری که مک شما نمی‌تواند به صورت محلی پردازش کند، سرویس «محاسبات ابری خصوصی اپل» (Apple’s Private Cloud Compute) وارد عمل می‌شود تا اطمینان حاصل کند که داده‌های شما هرگز به خطر نمی‌افتند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی هوش مصنوعی اپل، «ابزارهای نوشتاری» است که به شما در تصحیح و خلاصه کردن متن، ارائه پیشنهادات گسترده‌تر برای نوشتن و موارد دیگر کمک می‌کند. از سوی دیگر Image Playground به شما امکان می‌دهد تصاویر منحصر به فرد و اورجینال را با تایپ کردن متن ایجاد کنید. حتی می‌توانید در صورتی که ایموجی مناسب برای ابراز احساسات خود در حین مکالمه پیدا نکردید، Genmoji بسازید.

مهم‌تر از همه، هوش مصنوعی اپل به این شرکت اجازه داده است تا سیری را به طور کامل متحول کند. اکنون که سیری مبتنی بر هوش مصنوعی است، درک عمیق‌تری از زبان دارد و می‌تواند بدون مشکل، متن گفتگو را حفظ کند. سیری حتی اگر مکث کنید یا اشتباه کنید، حرف شما را متوجه می‌شود و همچنین بر اساس اطلاعات متنی و اعلان‌ها پاسخ می‌دهد و بدین ترتیب، تعامل شما را طبیعی‌تر و شهودی‌تر می‌کند.

با وجود تمام این پیشرفت‌ها، اپل با اعطای دسترسی به چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT)، استحکام هوش مصنوعی اپل را بیش از پیش تقویت کرده است. به این ترتیب، سیری و ابزارهای نوشتن می‌توانند از مدل GPT-4o شرکت OpenAI استفاده کنند؛ اما تنها پس از اینکه مجوزهای لازم را صادر کنید.

میرور کردن نمایشگر آیفون

از بین قابلیت‌های جذاب و جدید macOS Sequoia باید به امکان میرور کردن نمایشگر آیفون اشاره کنیم. در macOS سونوما و نسخه‌های قدیمی‌تر، شما تنها می‌توانستید صفحه‌ی نمایش آیفون خود را بر روی مک خود پخش کنید، اما macOS Sequoia به شما امکان می‌دهد در حالی که آیفون قفل است، به آن از طریق مک خود دسترسی داشته باشید.

به لطف این قابلیت جدید، شما نه تنها می‌توانید نوتیفیکیشن‌های آیفون را روی مک خود دریافت کنید، بلکه می‌توانید روی آن‌ها هم اقدام کنید. با کلیک کردن روی نوتیفیکیشن‌های آیفون در مک، پنجره‌ی میرور نمایشگر آیفون باز می‌شود، جایی که macOS به‌طور کامل آیفون شما را شبیه‌سازی می‌کند. از آنجا، می‌توانید با تمام برنامه‌های آیفون خود – همراه با صدا – تعامل داشته باشید، گویی آیفون درست جلوی شما قرار دارد.

همچنین، یک قابلیت اضافی که به شما امکان می‌دهد فایل‌ها، عکس‌ها و ویدیوها را بین آیفون و مک خود بکشید و رها کنید، در اواخر سال ۲۰۲۴ ارائه خواهد شد. اپل هنوز تاریخ دقیق انتشار این قابلیت را اعلام نکرده است.

بهبود چینش پنجره‌ها

اپل با الگوبرداری از ویندوز، بالاخره چینش بهتری برای پنجره‌ها ارائه کرده است. macOS Sequoia به شما این امکان را می‌دهد تا با کشیدن ساده‌ی پنجره‌ها به لبه‌ی صفحه، آن‌ها را به‌صورت کاشی‌های کنار هم مرتب کنید. پیش از این، برای انجام این کار نیاز به استفاده از ابزارهای مدیریت پنجره‌ی شخص ثالث برای مک بود.

در ضمن همانند ویندوز، در macOS هم می‌توانید با استفاده از کلیدهای کیبورد، مکان قرارگیری پنجره‌ها در دسکتاپ را تغییر دهید. همچنین، اگر می‌خواهید پیش‌نمایشی از تمام گزینه‌های چینش پنجره خود ببینید، می‌توانید کلید Option را نگه داشته و پنجره را روی صفحه بکشید.

تغییر پس‌زمینه در تماس‌های تصویری

بهبودهای macOS Sequoia در زمینه‌ی بهره‌وری، به چگونگی نمایش تماس‌های فیس‌تایم نیز گسترش یافته است. هنگامی که در طول یک تماس ویدیویی، صفحه‌ی نمایش خود را ارائه می‌دهید، پنجره‌ی Presenter Preview را مشاهده خواهید کرد تا دقیقاً بدانید چه مواردی را به اشتراک می‌گذارید.

علاوه بر این، می‌توانید با جایگزینی پس‌زمینه، در حین تماس‌ها نامرتبی اتاق خود را پنهان کنید. می‌توانید از پس‌زمینه‌های داخلی استفاده کنید یا عکسی را از کتابخانه‌ی خود انتخاب نمایید. اپل اعلام کرده است که این قابلیت‌ها در برنامه‌های تماس ویدیویی شخص ثالث مانند زوم نیز کار خواهند کرد.

Math Notes برای محاسبات پیشرفته

از بین قابلیت‌های اپ Notes، باید به مشخصه‌ای به نام Math Notes اشاره کنیم. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بعد از یک معادله ریاضی، علامت مساوی (=) قرار دهید و برنامه محاسبات را برای شما انجام خواهد داد. این قابلیت همچنین به شما امکان می‌دهد تا متغیرها را برای ایجاد عبارات ریاضی کوتاه‌تر و قابل‌فهم‌تر ذخیره کنید.

برنامه‌ریزی برای ارسال پیام‌ها در زمانی دیگر

در راستای انتظارات چندین ساله کاربران iMessage، اپل سرانجام قابلیت ارسال پیام با تأخیر (Send Later) را به اپلیکیشن Messages در macOS Sequoia اضافه کرده است. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا تاریخ و ساعت دقیق ارسال پیام به مخاطب را تعیین کنید.

اپل در زمان معرفی این قابلیت در WWDC 2024، از آن برای زمان‌بندی ارسال پیام تبریک تولد استفاده کرد. اما از آنجایی که مک‌ها در محیط‌های رسمی‌تر نیز استفاده می‌شوند، می‌توانید از این قابلیت برای زمان‌بندی ارسال پیام‌های مهم کاری و یادآورهای قرار ملاقات استفاده کنید.

مدیریت رمزهای عبور با برنامه Passwords

کم‌تر کسی از کاربران مک با برنامه‌ی دسترسی به Keychain Access آشنایی کامل دارد، بنابراین اپل این برنامه را با یک برنامه‌ی جدید و کاربرپسندتر به نام Passwords جایگزین کرده است. این برنامه به صورت کامل رمزگذاری شده است و با تمام دستگاه‌های لینک‌شده‌ی اپل شما، از جمله کامپیوترهای شخصی ویندوزی که برنامه‌ی iCloud برای ویندوز روی آن‌ها نصب شده است، سینک می‌شود.


اگرچه macOS Sequoia چندین قابلیت دیگر را نیز به همراه دارد، این‌ها قابلیت‌هایی هستند که ما بیش‌تر از همه مشتاق تجربه‌ی آن‌ها هستیم. اپل قصد دارد macOS Sequoia را در پاییز ۲۰۲۴ برای عموم مردم عرضه کند، اما اگر عجله دارید، می‌توانید همین حالا با ورود به پورتال توسعه‌دهندگان اپل، نسخه‌ی بتای macOS Sequoia را امتحان کنید.

۹ قابلیت جدید iOS 18 و iPadOS 18 که اپل از اندروید کپی کرده است

منبع: MakeUseOf

نوشته ۷ قابلیت جدید سیستم‌عامل macOS Sequoia اپل که باید بدانید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آموزش استفاده از System Restore ویندوز؛ نجات کامپیوتر تنها با چند کلیک! • دیجی‌کالا مگ

در مطلب آموزش استفاده از System Restore ویندوز به شما کمک می‌کنیم تا سیستم عامل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *