۶ ایده برای سرگرمی‌ در خانه که نباید در تابستان از دست دهید!

دلایل زیادی برای تمایل به ماندن در خانه به تنهایی وجود دارد. ممکن است یک هفته پر مشغله در بیرون از خانه داشته‌اید و حال می‌خواهید در خانه بمانید. یا به تازگی از یک سفر پرهیجان و البته گران‌قیمت آمده‌اید و باید دوباره پس انداز خود را شارژ کنید. یا حتی خود را مجبور کرده‌اید که کمی در خانه به تنهایی با خود وقت بگذارید! دلیل این کار هر چه که باشد، با ترکیبی از غذای خوب، چند سرگرمی در خانه، مراقبت از خود، تمرینات خانگی و برنامه‌ریزی برای اهداف یا سفر، نه تنها مشغول خواهید ماند، بلکه در حین انجام کارها لذت هم خواهید برد. به همین دلیل در این مقاله ۶ ایده برای سرگرمی‌ در خانه که نباید در تابستان از دست دهید، را مرور می‌کنیم که می‌توانید به تنهایی در خانه انجام دهید و از آن‌ها لذت ببرید.

۱. مطالعه بهترین سرگرمی در خانه

شما را نمی‌دانم، اما تنها زمانی که فرصت خواندن یک کتاب کامل را پیدا می‌کنم، تعطیلات است. همچنین تعطیلات بهترین زمانی است که به اندازه‌ی کافی ذهن انسان آرام گرفته است تا بتواند کتابی را مرور کند! اگر شما هم همینطور هستید، چرا وقت خود را در خانه به مطالعه نمی‌گذرانید. سری به قفسه‌ی کتاب‌های خود بزنید و با یک دمنوش یا چای خود را به مطالعه‌ای شیرین دعوت کنید.

مطالعه برای سلامت روان ما هم فوق‌العاده است! طبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ساسکس انجام شده است، مطالعه می‌تواند سطح استرس را تا ۶۸ درصد کاهش دهد. جالب است بدانید که این کاهش استرس حتی بیشتر از گوش دادن به موسیقی یا پیاده‌روی است. اگر علاقه‌ای به خواندن کتاب ندارید، چرا وبلاگ‌های مورد علاقه خود را دنبال نمی‌کنید؟ مطالب کوتاه مجله‌های اینترنتی را بخوانید و سعی کنید به جای اسکرول کردن، کلیپی آموزشی ببنید.

۲. ایده برای سرگرمی‌ در خانه: حمام آب گرم

یکی از آرامش‌بخش‌ترین سرگرمی‌ها زمانی که در خانه تنها هستید گرفتن حمام آب گرم است. همانطور که می‌دانید در دنیای شلوغ و پرمشغله‌ی امروز آدمی به ندرت وقت یا انرژی لازم برای مراقبت از خود را دارد. بنابراین شاید بد نباشد که این بار به خود برسید و در سکوت و آرامش در وان آب گرم دراز بکشید. توصیه می‌کنیم یک وان پر از حباب صابون آماده کنید، چند شمع روشن کنید، چراغ ها را خاموش کنید، مقداری موسیقی اسپا بگذارید و به خود آرامش را هدیه بدهید. به عبارتی یک اسپای خانگی برای خود مهیا کنید.

یکی از آیتم‌های جذاب دیگر برای ساخت اسپای خانگی استفاده از گیاهان آرامش‌بخشی همچون اسطخدوس، بابونه، روغن و مواد معطر دیگر است که همراه با نمک‌های آرامش بخش بتوانید به وان حمام اضافه کنید. دکوراسیون حمام نیز بسیار مهم است برای مثال شما می‌توانید با اضافه کردن یک قفسه به دکوراسیون حمام نوشیدنی‌های آرامش بخش را در کنار وان حمام قرار دهید. در کنار این موارد انجام حرکات کششی یوگا کمک می‌کند تا عضلات شما در آب ریلکس شده و کمتر دچار گرفتگی شود. شما می‌توانید حرکات مدیتیشن را نیز در وان حمام انجام دهید تا افکارتان باز و آزاد شود.

۳. یک مهارت جدید بیاموزید!

از زمان تنهایی در خانه برای امتحان کردن مهارت‌های جدید استفاده کنید! این می‌تواند شامل هر چیزی شود، ساخت یک لگو بزرگ، یادگیری یک زبان جدید، گلدوزی یا هر چیزی! هنگامی که یک مهارت جدید را یاد می گیرید، مزایای آن بیش از یادگیری آن مهارت است. زیرا صرف نظر از اینکه آن مهارت چیست، یادگیری عاملی برای تراکم بیشتر ماده سفید مغز است که به کمک آن می‌توانید هر چیزی را بهتر یاد بگیرند. همچنین یادگیری یک مهارت جدید به شما کمک می کند تا چیزها را سریع‌تر یاد بگیرید. زمانی‌که شما اطلاعات جدید را پردازش می‌کنید با تحریک نورون‌ها در مغز، مسیرهای عصبی بیشتری شکل می‌گیرند و امواج الکتریکی سریعتر در طول آن‌ها حرکت می‌کنند و در پایان سرعت یادگیری ما بالاتر می‌رود.

در همین راستا اگر می‌خواهید خود را در چیزی خلاقانه غرق کنید من به شما پازل‌های سه بعدی فلزی را به شدت یه عنوان یک سرگرمی در خانه پیشنهاد می‌کنم. این دسته از پازل‌‌ها نه تنها مهارت انجام کاری ظریف را در شما تقویت می‌کند بلکه پس از ساخت آن یک دکوری زیبا و خاص هم در خانه دارید.

۴. خاطره‌نویسی کنید

به عنوان یک سرگرمی در خانه، خاطره‌نویسی مزایای زیادی برای شما دارد و می‌تواند یکی از بهترین کارهایی باشد که می‌توانید به تنهایی در خانه آن هم هنگامی که حوصله‌اتان سر رفته است، انجام دهید. خاطره‌نویسی فضای امنی را برای بیان افکار شما فراهم می‌کند. این به شما کمک می‌کند تا وضعیت عاطفی خود را پردازش کنید، استرس را کاهش دهید و به شما کمک می‌کند تا در مورد آنچه در زندگی شما می‌گذرد شفافیت پیدا کنید. البته در نظر داشته باشید که نوشتن با دست باید انجام شود. چرا که، بخشی از مغز را به نام دستگاه فعال کننده‌ی مشبک (RAS) در نوشتن با دست تحریک می‌شود و همین مساله با افزایش تمرکز در زندگی شما پیوند خورده است.

در همین راستا جالب است بدانید که طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ روی بزرگسالان نیوزیلندی انجام شد، مشخص شد که افرادی که اتفاق‌های ناگواری برایشان افتاده و ۳ روز پشت سر هم به مدت ۲۰ دقیقه مشغول نوشتن ناراحتی‌های خود بوده‌اند، ۷۵% سریع‌تر از آن‌هایی که خاطرات خود را ننوشتند، به بهبودی دست یافتند. بنابراین اثرات این کار تنها به عنوان یک سرگرمی در خانه مطرح نیست، بلکه کاری بسیار عمیق و تسکین‌دهنده‌ی روح است.

۵. غذاهای جدیدی بپزید!

اکنون زمان که زمانی برای خود دارید، چرا در آشپزخانه خلاق نباشید و دستور پخت‌های جدید را امتحان نکنید؟ با داشتن مقداری وقت آزاد، این فرصت عالی‌ای برای تست طعم‌های جدید در آشپزخانه است. هنگام آشپزی باید تمرکز داشته باشید و فرایند آشپزی را کنترل کنید و این تمرکز موجب دور نگه‌داشتن ذهن از افکار منفی و نامطلوب می‌شود. درواقع حتی در موارد می‌توان ادعا کرد که آشپزی کمی شبیه مراقبه است و برای درمان بعضی از بیماری‌های روانی مفید است.

حتی جالب است بدانید که روان‌شناسان اعتقاد دارند آشپزی خاصیت درمانی دارد، زیرا شبیه نوعی درمان به‌نام «فعال‌سازی رفتاری» (behavioral activation) است. فعال‌سازی رفتاری یعنی یافتن معنی در کارهایی که انجام می‌دهیم. به‌گفته روان‌شناسان، دلیل تأثیرگذاری دوره‌های آشپزی‌درمانی این است که بیمار در ازای تلاش‌هایش نتیجه‌ای ملموس به دست می‌آورد.

۶. فعالیت بدنی به عنوان ایده برای سرگرمی‌ در خانه

فواید ورزش منظم برای سلامتی غیرقابل انکار است. درواقع تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی می‌تواند عزت نفس، خلق و خوی، کیفیت خواب و انرژی شما را افزایش دهد. همچنین خطر استرس، افسردگی، بیماری قلبی، سرطان، زوال عقل و آلزایمر را کاهش می‌دهد. به همین دلیل هم از نگاه من انجام یکسری فعالیت های بدنی در خانه یک برد-برد مطلق است. شما می‌توانید با یک سرچ ساده تعداد زیادی ویدیوی ورزشی رایگان که می‌توانید در خانه انجام دهید، را تماشا و همان موارد را تکرار کنید.

سخن پایانی

و در پایان به یاد داشته باشید که نیازی نیست دائما به دنبال ایده برای سرگرمی‌ در خانه و مشغول کردن خود به کاری باشید. گاهی نیاز است که تنها دراز بکشید و در سکوت و آرامش از زندگی لذت ببرید. نگران هیچ چیز نباشید. زندگی کوتاه‌تر از آن است که بخواهیم بابت همه چیز به خودمان استرس دهیم و نگران همه چیز باشیم. در عین حال برای رسیدن به اهداف خود حسابی تلاش کنید و در این راستا از هیچ تلاشی غفلت نکنید. مطمئن باشید که با تلاش و کوشش، یا به هدف خود خواهید رسید و یا تجربه‌های زیادی کسب خواهید کرد و همین مساله هم در پایان به شما رضایت از زندگی خواهد داد.

منبع: footstepsontheglobe

نوشته ۶ ایده برای سرگرمی‌ در خانه که نباید در تابستان از دست دهید! اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

روش‌های تربیتی برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

ما فرزندانمان را دوست داریم. بنابراین، ممکن است تصور کنیم که آن‌ها هم همیشه همین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *