۵ دلیل برای انتخاب «FMC ۵۱۱»

این دسته از خودروها به‌دلیل طراحی خاص، فضای بسیار جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند که با در نظر گرفتن فضای جداگانه برای بار، به‌بهترین گزینه خرید یک خودرو خانوادگی بدل شده‌اند. بر این اساس در بازار کشورمان تنوع سدان‌ها نسبتا گسترده است و در این زمینه، شرکت خودروسازی فرداموتورز نیز حدود سه سال است یک سدان کم‌دردسر و سازگار با شرایط سوختی کشور را به‌سبد محصولات خود افزوده است. این خودرو با نام FMC ۵۱۱ شناخته می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بدانیم چرا در بازه قیمتی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان FMC ۵۱۱ گزینه بسیار مناسبی است؟

طراحی ساده اما جذاب

خودرو FMC ۵۱۱ درحقیقت نخستین سدان مونتاژی شرکت خودروسازی فرداموتورز بوده که از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار است. این خودرو که در حقیقت همان چانگان آلسوین است، از سال ۲۰۰۹ میلادی تا به امروز روی خط‌تولید این خودروساز چینی قرار دارد.

جدیدترین نسل این سدان ساب‌کامپکت سگمنت B سال ۲۰۱۷ میلادی به‌جهان معرفی شد. چانگان آلسوین نسل سوم این سدان است که در کشورمان با نام FMC ۵۱۱ (یا فردا ۵۱۱) شناخته می‌شود. درحقیقت FMC ۵۱۱ یک سدان نسبتا به‌روز است که توسط شرکت خودروسازی فرداموتورز مونتاژ می‌شود.

با نگاهی به‌استایل این سدان، به‌خوبی شاهد سبک طراحی ساده اما جوان‌پسندی هستیم. این خودرو در کلاس سدان‌ها و در میان سایر رقبای هموطن خود در بازار کشورمان، از چهره‌ قابل قبول و جذابی برخوردار است.

پروفیل FMC ۵۱۱ از یک پوزه نسبتا کشیده و پشت کوتاه به‌همراه ستون C نسبتا زاویه‌دار بهره می‌برد که با در نظر گرفتن خط تیز افقی منقطع روی بدنه، شاهد کاراکتر اسپرت و نافذی از این خودرو هستیم. خط تیز افقی روی بدنه FMC ۵۱۱ از گل‌گیرهای عقب آغاز شده و تا قسمت میانی درهای عقب کشیده می‌شود.

خط دیگر، از قسمت بالای درهای عقب آغاز شده و تا ابتدای چراغ‌های جلو امتداد پیدا می‌کند و حس دینامیک خوبی را به‌بیننده القا می‌کند. نکته بسیار مهم در پروفیل FMC ۵۱۱ استفاده از رینگ‌های ۱۵ اینچی است که با استایل بدنه هماهنگ شده تا بتواند در کیفیت سواری نیز اثر مثبتی داشته باشد.

در نمای جلو این سدان ساب‌کامپکت سگمنت B فرداموتورز شاهد طراحی چراغ‌های نسبتا کشیده‌ای هستیم که با جلوپنجره ذوزنقه‌ای‌شکل، خطوط افقی کروم و طراحی خطوط تیز روی کاپوت، چهره کاملا جوان‌پسند و اسپرتی به‌نمایش گذاشته می‌شود.

اگرچه این نوع طراحی مربوط به‌سال ۲۰۱۷ میلادی است، اما این خودرو همچنان چهره ساده و درعین حال جذابی دارد که این روزها در بازار خودرو نیز موفق ظاهر شده است. در نمای عقب این خودرو شاهد طراحی چراغ‌های کشیده به‌همراه حجم خاص روی درِ صندوق‌عقب هستیم که این نوع طراحی چهره‌ای زیبا به FMC ۵۱۱ بخشیده است.

کابین باکیفیت و بی‌صدا

یکی دیگر از پارامترهای موثر در انتخاب FMC ۵۱۱ فضای داخلی این سدان است. اگرچه فضای داخلی این خودرو ساده و مینیمال است، اما باکیفیت نسبتا بالایی در ساخت متریال داخلی مواجهیم. طراحی داشبورد نسبتا ساده است.

خبر خوش برای خریداران این خودرو، وجود دکمه‌های فیزیکی در کابین است. این روزها بیشتر خودروها به‌نمایشگرهای متعددی مجهز شده‌اند که این نوع طراحی تا حدودی کسل‌کننده و یکنواخت شده‌ است؛ اما پس از باز کردن درهای FMC ۵۱۱ با سبک طراحی جذابی مواجه می‌شویم.

دریچه‌های طرفین سیستم تهویه‌مطبوع به‌شکل گرد طراحی شده و با دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع میانی ذوزنقه‌ای، هماهنگی جالبی دارد. درعین حال استفاده از پلاستیک خشک روی بخشی از داشبورد و رودری‌ها، نشان‌دهنده قیمت نسبتا اقتصادی این سدان است.

ناگفته نماند که برخلاف برخی سدان‌های دیگر موجود در بازار که سروصدای زیادی در کابین تولید می‌شود، FMC ۵۱۱ کابین بی‌صدایی دارد. همچنین طراحان کمپانی چانگان به‌منظور ایجاد یک فضای نسبتا مدرن، از یک نمایشگر HD ۷ اینچی در بخش میانی داشبورد استفاده کرده‌اند.

از طرفی کلاستر خودرو همچنان با کیلومترسنج آنالوگ و یک بخش دیجیتالی همراه است که با در نظر گرفتن دکمه روتاری تنظیم سیستم تهویه‌مطبوع، حس خوبی در بیننده ایجاد می‌شود.

همچنین استفاده از صندلی‌های اسپرت در جلو به‌همراه غربیلک‌فرمان دی-کات سبب شده است در زمان رانندگی، حس یک سواری اسپرت به‌راننده منتقل شود. دسته‌دنده و ترمزدستی خوش‌دست و جمع‌وجور نیز به‌ایجاد این حس اسپرت کمک می‌کنند.

از سوی دیگر به‌منظور دلنشین جلوه دادن فضای داخلی، برای این خودرو سقف سانروف در نظر گرفته شده که فضای داخلی FMC ۵۱۱ را بسیار جذاب می‌کند.

نکته بسیار مهم درباره فضای داخلی این سدان نسبتا اقتصادی باکیفیت مونتاژی این است که به‌دلیل استفاده از متریال باکیفیت، میزان ارتعاش و نویز داخل کابین کاهش یافته و کابین بی‌صدایی در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد.

همچنین تلورانس میان قطعات به‌حدی پایین است که در زمان باز کردن درها، کیفیت بالا در این زمینه به‌نمایش گذاشته می‌شود. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی FMC ۵۱۱ می‌توان به ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز ضدقفل ABS، ایزوفیکس صندلی مخصوص کودک، سیستم ایمنی جعبه‌فرمان در زمان تصادف، سنسور پارک دنده‌عقب، ترمز محور جلو دیسکی، سانروف برقی قابل تنظیم، سیستم مولتی‌مدیا به‌همراه نمایشگر ۷ اینچی HD لمسی، دوربین دنده‌عقب به‌همراه خطوط راهنمای پارک، طراحی ارگونومیک صندلی‌ها، فرمان برقی قابل تنظیم، کنترل سیستم صوتی روی غربیلک‌فرمان، اتصال فرمان از طریق بلوتوث، آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، تهویه الکترونیکی با صفحه‌نمایش دیجیتال و فیلتر مجزا برای سیستم تهویه‌مطبوع، نمایش دمای خارج خودرو، چراغ هدایت مسیر، اتولایت و سیستم مدیریت پیمایش با نمایش میانگین مصرف سوخت، ورودی USB و خروجی برق ۱۲ ولت اشاره کرد.

سطح امکانات رفاهی و ایمنی FMC۵۱۱ درسطح یک سدان تولید داخل بوده و از این منظر رضایت مشتریان را کسب خواهد کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که به‌لطف طول ۴۳۹۰ میلی‌متری، عرض ۱۷۲۵ میلی‌متری، ارتفاع ۱۴۹۰ میلی‌متری و فاصله محوری ۲۵۳۵ میلی‌متری فضای داخلی راحت و جاداری در اختیار سرنشینان قرار دارد.

پیشرانه اتمسفریک سازگار با شرایط سوختی ایران

این روزها بیشتر خودروهای چینی‌ بازار مجهز به‌پیشرانه پرخوران توربوشارژ هستند و در مقابل شرایط سوختی نه چندان مناسب کشور (با اکتان پایین) از خرابی نسبتا بالایی برخوردارند. یکی دیگر از پارامترهای موثر در انتخاب FMC ۵۱۱ برخورداری از پیشرانه سازگار با شرایط سوختی کشور است.

قلب تپنده این سدان ساب‌کامپکت سگمنت B را یک موتور ۴ سیلندر تنفس‌طبیعی ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ تشکیل می‌دهد. این پیشرانه که Blue Core نام دارد، موسوم به JL۴۷۳QF است.

همچنین این موتور از مکانیزم دو میل‌سوپاپ‌ DOHC بهره می‌گیرد که با در نظر گرفتن سیستم سوخت‌رسانی EFI و همچنین فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها می‌تواند توان و گشتاور مناسبی را برای این سدان ۱۱۱۵ کیلوگرمی به‌ارمغان آورد.

این موتور ۱.۵ لیتری اتمسفریک ۱۶ سوپاپ می‌تواند حداکثر ۱۰۶ اسب‌بخار قدرت را در ۵۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۳۵ نیوتون‌متر گشتاور را در ۳۵۰۰ آرپی‌ام فراهم آورد.

این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر (WDCT) به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. پیشرانه ۱.۵ لیتری اتمسفریک FMC ۵۱۱ متناسب با شرایط سوختی و جوی کشور ایران بوده و می‌توان گفت این موتور جزو یکی از کم‌دردسرترین و کم‌استهلاک‌ترین پیشرانه‌های ۴ سیلندر تنفس‌طبیعی است که در ایران وجود دارد.

از سوی دیگر برخورداری از گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر، یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته FMC ۵۱۱ است. سدان‌های هم‌کلاس این خودرو معمولا دارای گیربکس CVT هستند که شتاب چندان جالبی ندارند.

گیربکس دوکلاچه این سدان ساب‌کامپکت سگمنت B چانگان از کیفیت نسبتا بالایی برخوردار است که تعویض دنده‌ها به‌هنگام صورت پذیرفته و ساختار این گیربکس نیز نسبت به هم‌کلاس دیگرش به‌روزتر است.

این ویژگی‌ها منجر به‌مصرف سوخت بهینه و رانندگی نسبتا پرشتاب و اسپرتی نیز می‌شود. مطابق گفته‌های شرکت خودروسازی فرداموتورز FMC ۵۱۱ در هر صد کیلومتر تنها ۶.۴ لیتر بنزین می‌سوزاند و این میزان مصرف سوخت برای سدانی با وزن ۱۱۱۵ کیلوگرم بسیار عالی است.

سواری باکیفیت و هندلینگ خوب

چهارمین پارامتری که سبب می‌شود FMC ۵۱۱ یک گزینه مناسب در بازار سدان‌های کشور باشد، سیستم تعلیق کارآمد این خودرو است. درواقع با در نظر گرفتن شرایط نامناسب جاده‌ها و خیابان‌ها، سیستم تعلیق FMC ۵۱۱ در محور جلو دارای سیستم تعلیق مک‌فرسون بوده و در محور عقب نیز دارای ساختار مولتی‌لینک با فنرهای پیچشی است که سواری باکیفیتی را نسبت به‌سایر همکلاس‌های خود به‌سرنشینانش هدیه می‌کند. ناگفته نماند یکی از دلایل کیفیت سواری مناسب این سدان ساب‌کامپکت سگمنت B چانگان، استفاده از رینگ‌های ۱۵ اینچی است. سایز رینگ‌های ۱۷ و ۱۸ اینچی و بالاتر، منجر به‌خرابی و استهلاک بیشتری در سیستم تعلیق خودرو می‌شود. بر این اساس سایز تایرهای این خودرو ۵۵/۱۸۵ است که در کیفیت سواری نیز اثرگذار است.

ارزنده بودن سدان فرداموتورز

به‌عنوان آخرین پارامتر موثر در خرید FMC ۵۱۱ می‌توان به‌قیمت این خودرو اشاره کرد. هرچند که شرکت خودروسازی فرداموتورز درحال حاضر شرایط جدید فروش این سدان را اعلام نکرده، اما نسخه صفرکیلومتر مدل ۱۴۰۳ این خودرو در بازار یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان قیمت دارد. با در نظر گرفتن کم‌استهلاک بودن و تجهیز این خودرو به‌گیربکس ۵ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، مصرف سوخت پایین و خدمات پس از فروش مناسب فرداموتورز، FMC ۵۱۱ یکی از بهترین گزینه‌های خرید در این بازه قیمتی است.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

شرایط به نفع کوتاه‌ قامتان در حال تغییر است

جدیدترین آمار فروش خودروها نشان می‌دهد محصولات کوچک و اقتصادی در بازارهای مهم جهانی هنوز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد