۵ تفاوت اکسل با گوگل شیت که باید بدانید

انتخاب بین گوگل شیت و اکسل  برای بسیاری از افراد تصمیمی چالشی محسوب می‌شود. افراد معمولا اکسل را با ویژگی‌های پیشرفته آن می‌شناسند در حالیکه گوگل شیت در دسترس‌تر است. با این مقاله از دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با تفاوت اکسل با گوگل شیت آشنا شوید. در نظر داشته باشید شما با خرید گوشی هوشمند می‌توانید از هر دو این برنامه‌ها روی گوشی استفاده کنید.

تفاوت اکسل با گوگل شیت: تحلیل داده‌

اولین تفاوت اکسل با گوگل شیت مربوط به تحلیل داده‌ها است. صفحات اکسل برای محاسبه و تجزیه و تحلیل سریع داده‌ها طراحی شده‌اند. مهم نیست دو ستون داده داشته باشید یا دویست ستون، در نهایت همواره می‌توانید از اکسل برای انجام محاسبات ریاضی استفاده کنید. اگر تازه‌کار هستید، هر دو برنامه ابزارهای ایجاد فرمول دارند که شما را راهنمایی می‌کنند. در اکسل، روی نماد fx کلیک کنید و در Sheets، نماد ∑ را انتخاب کنید تا دستورالعمل ایجاد فرمول را مشاهده کنید.

هر دو برنامه فرمول‌های زیادی دارند، اما اکسل در این زمینه قوی‌تر است. اکسل، چه برای وب و چه برای دسکتاپ، یک تب مخصوص فرمول‌ها دارد که می‌توانید عملکردهای مختلف را بر اساس نیازتان مرور کنید. همچنین، اکسل توابع پیشرفته‌ای دارد که هنوز در گوگل شیت وجود ندارند، توابعی نظیر TAKE ، GROUPBY و PIVOTBY و STOCKHISTORY بخشی از این فرمول‌ها هستند.

در نظر داشته باشید اگر از گوگل شیت در سازمان یا مدرسه استفاده می‌کنید، ابزارهای پیشرفته تجزیه و تحلیل داده‌ها مانند Google Connected Sheets را در اختیار دارید که امکان تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق BigQuery را بدون نیاز به ارسال فایل‌های با فرمت  CSV فراهم می‌کند، اما برای استفاده از آن به آموزش دقیق نیاز دارید. شما با خرید گوشی سامسونگ یا خرید گوشی اندروید از هر برند دیگری می‌توانید از گوگل شیت و اکسل در هر زمانی استفاده کنید و با تفاوت انها بیشتر آشنا شوید.

تجسم داده‌ها در قالب نمودار

یکی دیگر از تفاوت‌های دو برنامه، در ایجاد و ساخت نمودار است. در واقع ممکن است پس از تحلیل داده‌ها، بخواهید آن‌ها را در قالب نمودار ارائه دهید. در هر دو برنامه می‌توانید از گزینه Chart در تب Insert استفاده کنید تا یک نمودار ایجاد کنید و به این ترتیب نمودارهای حرفه‌ای‌تری ایجاد کنید.

در اکسل، ویژگی نمودارهای ساخته شده (pivote) بسیار مفید است؛ این برنامه داده‌ها را بررسی و در ادامه نمودارهای مناسب را پیشنهاد می‌دهد. نتیجه این امر صرفه‌جویی در زمان است. اگر از نمودار استفاده کنید، هر دو برنامه امکانات مشابهی برای نمایش داده‌ها، اعمال فیلترها و افزودن مجموع‌های کلی دارند. با این حال، برای استفاده کامل از نمودارها، بهتر است از نسخه دسکتاپ اکسل استفاده کنید. در این نسخه می‌توانید نمودارهای مرتبط با داده‌های خود ایجاد کنید و از تب اختصاصی تحلیل PivotTable نیز استفاده کنید.

تفاوت اکسل با گوگل شیت: استفاده آنلاین

کاربران گوگل شیت به دلیل دسترسی به جیمیل هر لحظه می‌توانند از این برنامه استفاده کنند. شما می‌توانید یک صفحه گوگل شیت را با دیگران به اشتراک بگذارید و به آنها اجازه ویرایش نیز بدهید. علاوه‌بر آن، در گوشه بالا سمت راست، می‌توانید ببینید چه کسانی در حال مشاهده یا ویرایش برگه هستند و حتی می‌توانید هم‌زمان  باهم چت نیز داشته باشید.

تغییرات ایجاد شده توسط دیگران بلافاصله در گوگل شیت به‌روز می‌شوند و در نتیجه شما می‌توانید در لحظه از هر تغییری باخبر شوید. علاوه بر این اکسل نیز امکان بررسی سریع و آنلاین دارد اما موضوعاتی مثل این یا چت در درون برنامه تنها در صورتی که از Microsoft 365 Business استفاده کنید، ممکن است. خرید گوشی آیفون یا هر برندی دیگر به شما امکان استفاده از این برنامه‌ها در هر شرایطی را می‌دهد.

سادگی در مقابل ابزارهای پیشرفته

تفاوت دیگر بین اکسب و گوگل شیت، مربوط به سادگی  و پیشرفتگی است. در واقع اینکه اکسل یا گوگل شیت برای استفاده عمومی بهتر است بستگی به نیازهای شما دارد. اکسل با منوها و قابلیت‌های پیشرفته‌اش امکان انجام کارهای بیشتری را فراهم می‌کند. اما برای استفاده کامل از این ویژگی‌ها، باید متخصص باشید و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا به رابط کاربری آن مسلط شوید. در مقابل، گوگل شیت برای سادگی و کاربری راحت‌تر طراحی شده است. رابط کاربری آن بسیار ساده‌تر است و با منوها و گزینه‌های کمتر، سریع‌تر می‌توانید با آن کار کنید.

تفاوت گوگل شیت با اکسل: سرعت

سرعت اکسل و گوگل شیت به دستگاه مورد استفاده شما نیز بستگی دارد. برای مثال برنامه دسکتاپ اکسل به دلیل استفاده از پردازنده رایانه شما بسیار سریع‌تر از نسخه وب اکسل وگوگل شیت است. برنامه‌های مبتنی بر وب ممکن است با حجم داده‌های زیاد یا تعداد زیادی عملکرد کندتر عمل کنند.

سایر تفاوت‌های دیگر

اجازه دهید به برخی تفاوت‌های دیگر بین این دو برنامه بپردازیم:

  • ذخیره خودکار: هر دو برنامه به محض ایجاد یک صفحه جدید، به صورت خودکار کار اطلاعات شما را در فضای ابری ذخیره می‌کنند. در نسخه دسکتاپ اکسل، برای ذخیره خودکار ابتدا باید وارد OneDrive شوید تا ذخیره خودکار فعال شود.
  • کار آفلاین: در صورت قطع اتصال اینترنت، صفحه‌ها به محض آنلاین شدن مجدداً آپدیت می‌شوند. برنامه دسکتاپ اکسل نیازی به اتصال به اینترنت ندارد، اما به یاد داشته باشید که کار خود را به صورت دستی ذخیره کنید.

تمام این موارد از تفاوت‌های جذاب بین این دو نرم‌افزار هستند.

سخن پایانی

پس از بررسی تفاوت گوگل شیت و اکسل، در نهایت انتخاب بین این دو به شما و نیازهای‌تان بستگی دارد. ما تلاش کردیم این دو برنامه را از جهات مختلف بررسی کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. خواهشمندیم تجربیات خود در استفاده از این برنامه‌ها را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: howtogeek

 

نوشته ۵ تفاوت اکسل با گوگل شیت که باید بدانید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بکاپ گرفتن از ایفون؛ هر آنچه باید بدانید • دیجی‌کالا مگ

در دنیای دیجیتال امروز، گوشی‌های هوشمند به یک عضو جدایی‌‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *