۵ باور غلط در مورد حالت ناشناس مرورگر که باید بدانید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که «حالت ناشناس مرورگر» که با نام‌های «مرورگر خصوصی» یا «Incognito» هم شناخته می‌شود، فعالیت‌های آنلاین آن‌ها را به طور کامل مخفی نگه می‌دارد. حقیقت این است که حالت ناشناس مرورگر چندان خصوصی نیست و اگر فکر می‌کنید امنیت بیشتری نسبت به آنچه که واقعا دارد ارائه می‌دهد، ممکن است با مشکلات جدی مواجه شوید. در ادامه به همین موضوع می‌پردازیم.

حالت ناشناس مرورگر چه کاری انجام می‌دهد؟

زمانی که حالت ناشناس‌ مرورگر را فعال می‌کنید، مرورگر وارد یک حالت خاص شده و یک حالت موقت برای وبگردی ایجاد می‌کند. هیچ‌کدام از اطلاعات ذخیره‌شده‌ی محلی شما در معرض دید وب‌سایت‌ها قرار نمی‌گیرد، هیچ‌کدام از کارهای شما در تاریخچه‌ی مرور محلی ثبت نمی‌شود و هنگامی که حالت ناشناس‌ خود را به پایان برسانید، تمام ردپای فعالیت شما روی آن رایانه پاک خواهد شد.

این قابلیت برای کارهای مختلفی کاربرد دارد، برای مثال می‌توانید با استفاده از آن وارد حساب بانکی خود در کامپیوتر فرد دیگری شوید و مطمئن باشید که وب‌گردی فعلی شما روی تبلیغاتی که در آینده می‌بینید تأثیری نخواهد گذاشت. با این حال، همانطور که به زودی متوجه خواهید شد، محدوده‌ی کارکرد حالت ناشناس‌ مرورگر بسیار محدود است.

با حالت ناشناس مرورگر، ناشناس نمی‌مانید

خدمات آنلاین راه‌های زیادی برای ردیابی هویت شما بدون دسترسی به داده‌های محلی شما، مانند کوکی‌ها، دارند. به‌عنوان مثال، اگر با اعتبارنامه‌های خود وارد سایتی شوید، آن سایت همچنان متوجه می‌شود که شما بوده‌اید. به همین ترتیب، آدرس IP شما همچنان در معرض دید قرار دارد، بنابراین وب‌سایت‌ها می‌توانند تقریباً موقعیت مکانی شما را تشخیص دهند. همچنین، سایت‌ها می‌توانند از روش‌هایی مانند اثر انگشت مرورگر برای شناسایی شما استفاده کنند.

حالت ناشناس‌ مرورگر از بدافزار محافظت نمی‌کند

اگرچه به نظر بدیهی می‌رسد که چنین نیست، اما برخی تصور می‌کنند حالت ناشناس‌ مرورگر می‌تواند تا حدودی در برابر بدافزار (Malware) محافظت کند. به صراحت باید گفت که حالت ناشناس‌ مرورگر هیچ تأثیری روی بدافزار تحت وب ندارد  و و به همان شیوه‌ای که در حالت عادی ممکن است آلوده شوید، در این حالت نیز امکان‌پذیر است. در دانلود نرم‌افزارهایی که قابل تأیید نیستند محتاط باشید و همیشه یک آنتی‌ویروس به‌روز روی سیستم خود نصب داشته باشید.

حالت‌ ناشناس‌ مرورگر فعالیت شما را از کارفرما یا مدرسه پنهان نمی‌کند

حالت ناشناس‌ فعالیت شما را از سایر کاربران همان دستگاه پنهان می‌کند، اما مدیر شبکه و همچنین ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی شما می‌توانند ببینید به کدام وب‌سایت‌ها مراجعه کرده‌اید.  البته اگر وب‌سایت رمزنگاری شده باشد (که امروزه اکثر وب‌سایت‌ها اینطور هستند)، آن‌ها نمی‌توانند ببینند که در آن وب‌سایت‌ها چه کارهایی انجام می‌دهید. با این حال، آن‌ها می‌دانند به کدام وب‌سایت‌ها سر زده‌اید، چه زمانی به آن‌ها مراجعه کرده‌اید و برای چه مدت در آن‌ها بوده‌اید.

نظارت دولتی اهمیتی به حالت‌ ناشناس‌ مرورگر نمی‌دهد

دولت می‌تواند از هر یک از روش‌های ردیابی که وب‌سایت‌های معمولی استفاده می‌کنند، و مطمئناً روش‌های بسیار دیگری که برای یک وب‌سایت غیر دولتی غیرقانونی محسوب می‌شود، بهره ببرد. ما به جزئیات همه ابزارهایی که دولت‌ها ممکن است در اختیار داشته باشند دسترسی نداریم، اما لازم نیست جزئیات را بدانیم تا بفهمیم حالت ناشناس مرورگر حتی در جلوگیری از نظارت دولتی بر فعالیت‌های آنلاین شما، هیچ تأثیری ندارد.

حالت ناشناس‌ مرورگر‌ از ردیابی تبلیغاتی جلوگیری نمی‌کند

یکی از دلایل اصلی که ممکن است بخواهید از حالت ناشناس مرورگر استفاده کنید، جلوگیری از ردیابی فعالیت شما در سراسر وب توسط وب‌سایت‌ها و سپس نمایش تبلیغات بر اساس آن فعالیت است. متأسفانه، همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بسیاری از روش‌هایی که قبلاً در مورد آن‌ها صحبت شد، می‌توانند حتی در حالت ناشناس‌ مرورگر برای انجام نوعی ردیابی تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال، اگرچه وب‌سایت‌ها نمی‌توانند کوکی‌های ذخیره‌شده شما را از حالت عادی مرورگر ببینند، اما همچنان می‌توانند کوکی‌های موقتی را ذخیره کنند که فقط با پایان یافتن حالت خصوصی حذف می‌شوند. این به این معنی است که شما همچنان می‌توانید درون حالت خصوصی خود ردیابی شوید.


در نهایت برای یادآوری باید بگوییم که برای خرید لپ‌تاپ می‌توانید به سایت دیجی‌کالا مراجعه کنید و از بین مدل‌های متنوعی دست به انتخاب بزنید.

منبع: HowToGeek

نوشته ۵ باور غلط در مورد حالت ناشناس مرورگر که باید بدانید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید بهترین مودم TD LTE؛ مسیر‌های جادویی به اینترنت پرسرعت • دیجی‌کالا مگ

با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به اینترنت پرسرعت و پایدار، مودم‌های TD-LTE به عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *