۴۰ حقیقت درباره باب اسفنجی که احتمالا نمی‌دانید – بخش دوم

مجموع باب اسفنجی سال‌هاست که پخش می‌شود. به همین خاطر هم می‌شود درموردش زیاد صحبت کرد. اما حقایق کوچک و بامزه درباره نحوه ساخت و اتفاقات آن و حتی جزئیات جالب درمورد داستان معمولا جذاب‌اند. پس بیاید نگاهی به به دیگر حقایق جالب باب اسفنجی بیندازیم. اگر قسمت اول را نخوانده‌اید، از اینجا می‌توانید این مطلب را شروع کنید.

۱۱. اختاپوس، اختاپوس است!

البته این‌طور که می‌گوییم به نظر مسخره می‌رسد. اما مسئله این‌جاست که اسم این شخصیت در نسخه انگلیسی Squidward است، موجود دریایی‌ای که در فارسی هم به آن اسکوئید می‌گوییم. اما او در واقع اختاپوس است، نه اسکوئید. البته در اختاپوس بودنش هم مسئله‌ای وجود دارد، او باید ۸پا داشته باشد، اما ۶تا دارد. البته دلیلش این نبوده که می‌خواستند ما را گیج کنند. از نظر طراحی نمایش دادن هشت‌پا روی صفحه تلویزیون هم سخت بود و هم شلوغ‌کاری می‌شد، پس طراحان تصمیم گرفتند، هشت‌پا را شش‌پا کنند!

۱۲. چندتایی سلبریتی هم در نسخه اصلی مهمان کارتون باب اسفنجی شلوار مکعبی شده‌اند

چهره‌های مطرحی مثل اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johannson)، دیوید هاسل‌هاف (David Hasselhoff)، جانی دپ (Johnny Depp)، تینا فی (Tina Fey)، ویل فرل (Will Ferrell)، دیووید بویی (David Bowie) و لبرون جیمز (LeBron James) در قسمت‌های مختلف باب اسفنجی به عنوان مهمان حضور داشته‌اند. شاید با خودتان فکر کنید چرا شخصیت‌های این‌قدر معروف و مشهور مهمان باب اسفنجی شده‌اند. خب بعضی از این افراد خودشان طرفدار پروپاقرص باب اسفنجی بودند و بعضی‌ها هم به‌خاطر علاقه فرزندانشان به این کارتون در آن حاضر شدند. بین سلبیرتی‌های مختلف، ارنست بورگناین (Ernest Borgnine) و تیم کانوی (Tim Conway) بیشترین حضور را در این کارتون داشته‌اند. شاید برایتان جالب باشد که این‌دو صداپیشه نقش ابرقهرمان‌های محبوب باب اسفنجی یعنی مرد دریا و پسر صدفی بودند.

البته که این سلبریتی‌ها از همان فصل اول گاه و بی‌گاه در مجموعه حضور پیدا می‌کردند. اما هیلنبرگ، خالق اثر، چندان با این ایده موافق نبود. او فکر می‌کرد که این کار احتمالا باعث می‌شود که بیننده‌ها این برنامه‌ را با انیمیشن‌های معروفی مثل سیمپسون‌ها مقایسه‌ کنند.

۱۳. هیلنبرگ و تیمش برای ارائه پروژه تمام تلاششان را کردند

هر ایده‌ای بعد از خلق به مرحله تامین بودجه می‌رسد. بنابراین هیلنبرگ و تیمش هم باید پروژه‌شان را برای نیکلدئون آن‌قدر خوب ارائه می‌کردند که بتوانند بودجه ساخت و پخش پروژه را تامین کنند. آن‌ها باید نشان می‌دادند که این مجموعه ارزش پخش تلویزیونی دارد. بنابراین برای ارائه سنگ‌تمام گذاشتند. پس هیلنبرگ پیراهن هاوایی پوشید، با ضبط‌ صوت موسیقی هاوایی پخش کرد و تیم هم از یک تراریوم و تعدادی مدل از کاراکتر‌ها برای معرفی شخصیت‌ها استفاده کردند.

ارائه آن‌ها فوق‌العاده بود. دوتا از مدیر‌های شبکه حتی مجبور شدند دقایقی جلسه را ترک کنند، چون آن‌قدر خندیده بودند که دیگر نمی‌توانستند سرجایشان بنشینند. پس نیکلودئون بودجه‌ای برای این پورژه در نظر گرفت و دوهفته به تیم فرصت داد تا قسمت آزامایشی را بنویسند. قسمت پایلوت یا آزماشی نیاز به کمک (Help Wanted) بود که مدیران نیکلودئون رو میخکوب کرد. آن‌ها بلافاصله می‌خواستند این قسمت را دوباره ببینند، چون طنز منحصربه‌فرد آن واقعا جذبشان کرده بود.

۱۴. اولین فیلم از ماکتی ۱۲ فوتی از دیوید هاسل‌هاف استفاده کرد

دیوید و ماکت ۴متریش برای باب اسفنجی

در فیلم ۲۰۰۴ باب اسفنجی (The SpongeBob SquarePants Movie)، دیوید هاسل‌هاف در نقش خودش ظاهر شد و برای نجات پاتریک و باب اسفنجی آمد. تیم تولید ماکتی بزرگ‌تر از دیوید واقعی ساختند که تا جلوه بصری بهتری ایجاد کند. این ماکت تقریبا چیزی حدود ۳.۷ متر بود. ساخت این ماکت چیزی حدود ۱۰۰ هزار دلار هزینه داشت و دیوید هاسل‌هاف بعدا آن را خرید.

۲۰ اپیزود فراموش‌نشدنی باب اسفنجی شلوار مکعبی

۱۵. آهنگ پیروزی شیرین (Sweet Victory) به‌خاطر این برنامه به شهرت رسید

قسمت گروه موسیقی (Band Geek) را یادتان می‌آید؟ هنوز هم خیلی‌ها معتقدند که یکی از بهترین قسمت‌های مجموعه بوده است. در همین قسمت و در صحنه پایانی آهنگ راکی پخش شد که اسمش پیروزی شیرین بود. البته قبل از این ماجرا‌ها تیم تصمیم گرفته بودند از موسیقی رژه یا مارش استفاده کنند که حق پخش نداشته باشد. اما پیدا کردن مارش مناسب کار راحتی نبود. بنابراین تصمیم گرفتند آهنگ دیوید گلن ایسلی (David Glen Eisley) یعنی همان پیروزی شیرین را استفاده کنند. بعدتر و در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۵، این آهنگ به عنوان جزئی از آلبوم موسیقی متن سریال به اسم Spongebob SquarePants: The Yellow Album منتشر شد. همین هم باعث محبوبیت فوق‌العاده آهنگ شد و از آهنگی تقریبا ناشناخته تبدیل به آهنگی شد که طی یک‌سال فقط در آی‌تونز ۳۰۰هزار نسخه فروخت!

۱۶. قرار بود پاتریک مالک اعصاب‌خرد یک بار باشد

پاتریک بهترین دوست باب اسفنجی است و اگر بخواهیم او را خیلی خلاصه توصیف کنیم، باید گفت احمق شوخ‌طبع. البته پاتریک اصلا به همین خاطر هم دوست‌داشتنی است، به‌خاطر این‌که نسبت به جهان اطرافش درک درستی ندارد. پاتریک، ستاره‌ای دریایی چاق و احمق است و چون باهوش‌ترین موجود بیکینی باتم هم نیست، گاهی همین هوشش او را به موقعیت‌های دردسرساز می‌کشاند. اما نکته جالب این‌جاست که پاتریک همیشه در ذهن خالقش این موجودی که می‌بینید نبوده است. استفان هیلنبرگ اول او را به عنوان صاحب باری بداخلاق و عصبانی تصور کرده بود. اما هیلنبرگ در ادامه تصمیم گرفت شخصیت او را به ستاره دریایی واقعی نزدیک‌تر کند. ستاره‌های دریایی در ظاهر کودن و کند به نظر می‌رسند، اما واقعیتشان چیز دیگری است؛ آن‌ها می‌توانند شدیدا فعال و البته پرخاش‌گر شوند.

۱۷. یکی از قسمت‌ها به‌خاطر پرداختن به بیکاری موضوع بحث‌های سیاسی شد

بیکاری باب اسفنجی هم می‌تواند موضوع بحث سیاسی شود!

کارتون باب اسفنجی سعی می‌کند از موضوعات متنوع استفاده کند و از شوخی‌های دم‌دستی دوری کنید. اما گاهی این تنوع باعث جنجال می‌شود، مثلا این اتفاق درباره قسمتی با عنوان باب اسفنجی تو اخراجی (Spongebob, You’re Fired) می‌افتد.

این قسمت اولین‌بار در نمایشگاه کمیک کان (Comic-con) در شهر سن‌دیگو و سال ۲۰۱۳ پخش شد. در این قسمت می‌بینید که آقای خرچنگ باب اسفنجی را از کار اخراج می‌کند و در ادامه باب اسفنجی باید با مشکلات بیکاری دست‌و‌پنجه نرم کند و دنبال کار بگردد. اما داستان این قسمت و نحوه پرداختنش به این موضوع  بسیاری از بیننده‌ها را عصبانی کرد.  این موضع در ادامه به بحث‌های جدی سیاسی دامن زد. تا جایی‌که موسساتی مثل Media Matters for America این حدس را مطرح کردند که گروه‌های خبری مختلف از این برنامه برای القای حس شرمندگی به افرادی بیکار، کم‌درآمد و وابسته به خدمات اجتماعی استفاده کرده‌اند. همین بحث‌ها هم باعث شد افراد زیادی این قسمت را ببینند و بازدیدش به ۵.۱۹ میلیون برسد که بالاترین عدد برای تماشای یکی از اپیزود‌هایی است که بعد از ۲۰۱۱ ساخته شده‌اند.

۱۸. از نظر وزیر آموزش قزاقستان، باب اسفنجی برای بچه‌ها زیادی خشن است

شاید این حرف برایتان عجیب باشد. احتمالا شما هم مثل بسیاری از آدم‌ها در سراسر دنیا از دیدن باب اسفنجی لذت می‌برید. اما همه با شما موافق نیستند، که جای تعجب هم ندارد! از جمله این افراد نمایندگان وزارت آموزش و پرورش قزاقستان را می‌توان نام برد. آن‌ها معتقدند که باب اسفنجی تاثیر نامناسبی روی بچه‌ها دارد. چون رفتار‌های قلدرمآبانه و بی‌توجه او را عادی نشان می‌دهد. باب اسفنجی خیلی وقت‌ها قلدر و خودخواه است و یک‌سره، کاملا آگاهانه به جامعه‌اش در بیکینی باتم آسیب می‌زند.

۱۹. آلبوم موسیقی Mollusk یکی از منابع الهام خلق باب اسفنجی بود

باتوجه به این‌که انواع موسیقی‌های رنگ‌و‌ارنگ در این مجموعه کارتونی شنیده می‌شوند، پس اصلا عجیب نیست که این مجموعه از موسیقی تاثیر زیادی گرفته باشد. اما به‌طور خاص آلبوم صدف (Mollusk) از گروه وین (Ween) هیلنبرگ را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود، تاحدی که می‌توان گفت حتی یکی از دلایل ساخت باب اسفنجی همین آلبوم است. هیلنبرگ حتی با گروه تماس گرفت تا خبرش را به آن‌ها هم بدهد. از همان زمان تا حالا، گروه وین قطعه‌های زیادی برای قسمت‌ها مختلف سریال و البته فیلم‌های باب اسفنجی ساخته‌اند. مثلا آهنگ Loop de Loop مربوط به سال ۲۰۰۲ و مرد اقیانوس (Ocean Man) که مربوط به همان آلبوم صدف است در فیلم ۲۰۰۴ شنیده می‌شود.

۲۰. نیکلودئون اولش می‌خواست باب اسفنجی بچه مدرسه‌ای باشد

منطقی به نظر می‌رسد که باب اسفنجی بچه مدرسه‌ای باشد. بالاخره هرچه نباشد کارتون است و درواقع برای بچه‌ها ساخته شده است. البته حتما حدسش را می‌زنید که نظر خالق شخصیت باب اسفنجی این نبود. تصور هیلنبرگ از شخصیت باب اسفنجی همیشه بزرگسالی با تخیلات و معصوصمیت کودکانه بود. او به شدت برای اجرای این ایده مصمم بود و همین هم باعث چالشش بانیکلودئون شد. یعنی در شروع حتی تا پای به‌هم زدن همکاری هم پیش رفتند. چون هیچ‌کدام از طرفین از حرفشان کوتاه نمی‌آمدند. تا این‌که به راه‌حلی رسیدند که همه راضی باشند، قرار شد باب اسفنجی بزرگ‌سالی باشد که به مدرسه قایق‌رانی می‌رود.

بیشتر بخوانید: برای خلق کاراکتر‌های باب اسفنجی از چه حیواناتی الهام گرفته شده؟

چند حقیقت سریع

درون و بیرون آناناس غرق‌شده باب اسفنجی

  1. پخش اولیه رسمی نیکلودئون از باب اسفنجی به ۱۷ جولای ۱۹۹۹ برمی‌گردد.
  2. حدود ۲۵ درصد از بیننده‌های برنامه بزرگ‌سال‌ها هستند، نه بچه‌ها.
  3. تا حالا ۱۲ فصل از مجموعه باب اسفنجی ساخته شده است.
  4. اگر از اول تا فصل ۱۲ را دیده‌اید، یعنی در مجموع ۲۶۲ قسمت باب اسفنجی دیدید.
  5. تولید باب اسفنجی ۱۴ جولای ۱۹۸۶ است.

چند حقیقت ضروری

  1. نه، اسفنج آشپزخانه نه. باب اسفنجی شلوار مکعبی، در واقع اسفنج دریایی زرد است.
  2. او در آناناسی غرق‌شده زندگی می‌کند.
  3. باب اسفنجی شلوار مکعبی بین برنامه‌های نیکلودئون بالاترین امتیاز را دارد.
  4. باب اسفنجی سرگرمی‌هاز زیادی دارد که شامل شکار عروس دریایی، حباب درس کردن و تمرین کاراته با سندی می‌شوند.
  5. پاتریک پنی (Patrick Pinney) اجرای اولیه برنامه و صدای‌گذاری پینتی دزد دریایی (Painty the Pirate) را بر عهده داشته است.
  6. قبل از پخش اولیه رسمی توسط نیکلودئون، برنامه برای اولین بار اول مه ۱۹۹۹ روی آنتن رفت، البته به‌صورت پیش‌نمایش.
  7. فیلم ۲۰۰۴ باب اسفنجی توانست در مجموع از فروشش در سراسر جهان ۱۴۰ میلیون دلار درآمد کسب کند.
  8. ۱۷ جولای ۲۰۱۹، امکان ساخت فصل ۱۳ام سریال فراهم شد.
  9. بین انیمیشن‌های تلویزیونی که سال‌هاست از تلویزیون آمریکا پخش می‌شوند، باب اسفنجی رتبه پنجم را دارد.
  10. استودیو Rough Draft  که در کره جنوبی قرار دارد، انیمیشن نهایی مجموعه را آماده می‌کند.

چند حقیقت جذاب

پلانکتون، پلانکتون نیست!

  1. خالق باب اسفنجی توضیح می‌دهد که برای خنده‌ها از ارتباط دلفین‌ها الهام گرفته تا حس اقیانوس را به بیننده‌ها یادآور شود.
  2. پلانکتون که شرور اصلی داستان و دشمن خونی آقای خرچنگ است، در واقع به گونه پاروپایان تعلق دارد.
  3. باب اسفنجی شلوار مکعبی، شخصیت کارتونی محبوب باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکاست.
  4. گل‌هایی که در بک‌گراند شبیه به ابر به نظر می‌رسند، در واقع از لباس‌های هاوایی گرفته شده‌اند.
  5. این فرنچایز از اواخر ۲۰۱۷ تا حالا ۱۳ میلیارد دلار آورده مالی داشته است.

جمع‌بندی

هنوز هم میلیون‌ها نفر سراسر دنیا عاشق باب اسفنجی هستند. فذقی نمی‌کند چندسال دارید، بسیاری از ما با این‌که از نسل‌های مختلف هستیم، بخش بزرگی از خاطرات خوب کودکیمان را مدیون باب اسفنجی هستیم. اما معمولا اگر برنامه‌ای را خیلی دوست داشته باشید، بدتان نمی‌آید درباره جزئیات آن بیشتر بدانید و بفهمید از مسیری گذشته تا به این موفقیت رسیده و در این راه از چه چیز‌هایی الهام گرفته و چه رکورد‌هایی را شکسته است! پس این هم از باب اسفنجی و حقایق جلبش. شما چه چیز‌های جالب دیگری درباره باب اسفنجی می‌دانید؟

منبع: Facts.Net


بهترین بازی‌های PS1


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

نقد قسمت ۲ از فصل دوم سریال خاندان اژدها | هر چه باشد دوستت دارم برادر

با پیروی از قسمتی که در هفته گذشته از فصل دوم سریال خاندان اژدها (House …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *