۳ نکته مهمی که درباره ETFهای اسپات اتریوم باید بدانید

کمیسیون بورس آمریکا (SEC) شب قبل ETFهای اسپات اتریوم را تایید کرد. با این حال گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که معاملات این صندوق‌ها چند هفته دیگر شروع می‌شود.

خلاصه خبر

به گزارش کوین دسک، ETFهای اسپات اتریوم شب قبل تایید شدند و نقطه عطف بزرگی را برای دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان، به وجود آوردند. با این حال فعالان بازار ارزهای دیجیتال باید به ۳ نکته مهم توجه داشته باشند.

۱. بعضی از اسناد ETFهای اسپات اتریوم تایید نشده‌ است

کمیسیون بورس آمریکا در شب قبل فرم‌های 19b-4 مرتبط با ETFهای اسپات اتریوم را تایید کرد اما پرونده‌های S-1 آن‌ها هنوز تایید نشده است. شایان ذکر است که فرم‌های 19b-4 شرکت‌های فیدلیتی (Fidelity)، فرانکلین تمپلتون (Franklin Templeton)، گری‌اسکیل (Grayscale)، ون‌اک (VanEck)، بلک راک (BlackRock)، آرک اینوست/۲۱شیرز (Ark/21Shares) و اینوسکو/گلکسی (Invesco/Galaxy) تایید شده است.

تایید پرونده‌های 19b-4 نشان می‌دهد که SEC دوست دارد به شرکت‌های مذکور اجازه دهد. پرونده‌های 19b-4 توسط صرافی‌هایی مثل بورس نیویورک یا نزدک معرفی می‌شوند تا مجوز  SEC برای معرفی محصولات جدید یا اصلاح قوانین موجود را بگیرند. 

با این حال هنوز فرم‌های S-1 صندوق‌های مذکور هنوز تایید نشده است. این فرم‌ها اطلاعات دقیق ETFها از جمله ساختار، مدیریت و استراتژی سرمایه‌گذاری آن‌ها را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند. SEC از این فرم‌ها برای تحلیل خطرات بالقوه و اطمینان از شفافیت سرمایه‌گذاران استفاده می‌کند.

۲. راه‌اندازی ETFهای اسپات اتریوم ممکن است چند ماه طول بکشد

عدم تایید فرم‌های S-1 باعث می‌شود که تا زمان راه‌اندازی ETFهای اسپات اتریوم فاصله‌ای بیفتد. جیمز سیفارت (James Seyffart)، تحلیلگر ETF بلومبرگ، اعلام کرده است:

احتمالاً قبل از تایید فرم‌های S-1 و آغاز معاملات این ETFها فاصله‌ای وجود دارد. حدس من این است که حداقل یک هفته طول می‌کشد، اما احتمالاً بیشتر طول می‌کشد. درخواست‌های قبلی هم نشان داده که ممکن است خیلی طولانی‌تر باشد. اما من شخصاً فکر می‌کنم که این فاصله تنها چند هفته است.

علاوه بر این اریک بالچوناس (Eric Balchunas)، یکی دیگر از تحلیلگران ETF بلومبرگ، اعلام کرده است: 

نمی‌دانم چقدر طول می‌کشد اما احتمالاً شرکت‌ها در چند روز آینده تقلای زیادی می‌کنند. شاید این چند روز به چند هفته هم تبدیل شود. اواسط ژوئن (خرداد) زمان خوبی به نظر می‌رسد.

شرکت گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) هم پیش‌بینی کرده است که ETFهای ‌اتریوم‌ در ماه جولای (تیر) یا آگوست (مرداد) در صرافی‌ها لیست می‌شوند. این شرکت تاکید که ریسک ETF‌های اسپات اتریوم به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از ETF‌های اسپات بیت کوین است و همین مسئله تصمیم‌گیری قانون‌گذاران را طولانی‌تر می‌کند.

۳. گری‌ گنسلر ETFهای اسپات اتریوم را تایید نکرده است

به گزارش دبلاک، فرم‌های 19b-4 نشان می‌دهد که بخش تجارت و بازار کمیسیون بورس و اوراق بهادار (The Securities and Exchange Commission’s Trading and Markets Division) تصمیم گرفته‌اند ETFهای اسپات اتریوم را تایید کنند؛ نه کمیسیونرهای آژانس.

این به این معنی است که گری گنسلر (Gary Gensler)، رییس SEC یا چهار کمیسیونر دیگر فرم‌های مذکور را مشخص نکرده‌اند. این در حالی SEC برای تایید ETFهای اسپات بیت کوین بین کمیسیونرها خود رای‌گیری کرد. در آن زمان گری گنسلر و  کمیسیونرهای جمهوری‌خواه هستر پیرس (Hester Peirce) و مارک اویدا (Mark Uyeda) رای مثبت داردند. با این حال کمیسیونرهای دموکرات یعنی جیمی لیزاراگا (Jaime Lizárraga) و کارولینا کرنشاو (Carolina Crenshaw) با آن مخالفت کردند.  جیمز سیفارت اعلام کرده این یک اتفاق عادی است و مشکلی ندارد. او تاکید کرده است: 

تصمیم‌گیری از طریق اختیارات تفویض‌شده عادی است. کارها معمولاً به این صورت انجام می‌شود. اگر SEC برای هر تصمیم یا هر سندی نیاز به رای رسمی داشته باشد، خیلی عجیب خواهد بود.

نوشته ۳ نکته مهمی که درباره ETFهای اسپات اتریوم باید بدانید اولین بار در مجله نوبیتکس. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

هشدار کارشناسان درباره کاهش قیمت اتریوم!

زمان مطالعه: 2 دقیقه قیمت اتریوم پس از افزایش ۱.۷۵ درصدی در آخر هفته گذشته، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *