۲۲ سبک طراحی داخلی که باید بشناسید

هنگام دکوراسیون منزل باید سبک‌های مختلف طراحی داخلی از مدرن گرفته تا سنتی، معاصر، بوهمیایی، اسکاندیناوی و مینیما‌لیست را در نظر بگیرید. دانستن چگونگی شناسایی عناصر اصلی و ویژگی‌های سبک طراحی داخلی محبوب به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های خود را هنگام جستجوی ایده‌های دکوراسیون محدودتر کنید. این کار ارتباط برقرار کردن با ظاهر و احساسی که می‌خواهید هنگام همکاری با یک کارشناس طراحی داخلی داشته باشید را ساده‌تر می‌کند. در این مقاله، راهنمای مختصری از برخی از محبوب‌ترین سبک‌های طراحی داخلی امروز را می‌خوانید. آشنایی با این سبک‌ها به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید کدام سبک یا سبک‌ها از نظر شما جذاب‌تر هستند.

۱. سبک مدرن

فضای داخلی مدرن امروزی ریشه در مدرنیسم و ​​معماری و طراحی مدرن اواسط قرن بیستم دارد. در این سبک طراحی داخلی از گذشته وام می‌گیرند تا فضاهایی را ایجاد کنند که احساس زندگی در زمان حال ایجاد کنند.

این سبک از طراحی داخلی ممکن است شامل دیوارهای سفید، کفپوش‌های چوبی سبک، افزایش پنجره‌ها برای به حداکثر رساندن نور طبیعی و مبلمان ساده با خطوط تمیز و رنگ‌های خنثی باشد. باان‌حال، یک فضای داخلی مدرن نیز بسته به سلیقه شما ممکن است پر از رنگ، طرح و بافت باشد.

۲. سبک معاصر

خانه‌های طراحی شده به سبک معاصر به خانه‌هایی گفته می‌شود که از اواخر قرن بیستم تا امروز ساخته شده‌اند. یک فضای داخلی معاصر ممکن است دارای خطوط تمیز و پالت‌های خنثی یا رنگ‌ها و دکورهای طراحی شده به روش خلاقانه و جسورانه باشد.

شما می‌توانید زیبایی سبک طراحی داخلی معاصر را به یک ساختمان جدید یا یک خانه‌ی قدیمی با مبلمان امروزی، هنر یا دکوراسیون دیوار، و ویژگی‌هایی مانند پنجره‌های بزرگ یا ساده برای ورود نور طبیعی به خانه بیاورید. طراحی پایدار و سازگار با محیط زیست از جمله ویژگی‌های بارز دکوراسیون داخلی معاصر است.

۳. سبک مدرن میان‌قرن

سبک طراحی داخلی مدرن میان‌قرن یک سبک طراحی قرن بیستمی و به همان نسبت شیک و کاربردی است. محبوب‌ترین عناصر طراحی مدرن میان‌قرن که عمدتا با فلسفه‌ی کمتر بیشتر است تعریف می‌شوند، دارای خطوط تمیز، پرداخت‌های چوبی، تأکید بر به حداکثر رساندن نور طبیعی و اتصال به فضای باز هستند.

امروزه مبلمان مدرن میان‌قرن به یکی از عناصر اصلی در دکوراسیون داخلی مدرن تبدیل شده که به خوبی با سبک‌های دیگر از طراحی صنعتی گرفته تا طراحی بوهو ترکیب می‌شود.

۴. سبک مینیمالیست

طراحی مینیمالیستی یک سبک بصری تأثیرگذار قرن بیستم با قدمتی طولانی‌تر در حوزه‌ی معماری، دکوراسیون داخلی، هنر، گرافیک، مد و تقریبا هر جنبه‌ی دیگری از طراحی است.

یک اتاق طراحی شده به سبک مینیمالیستی مبلمان کاربردی، چیدمان بهینه، فضای نگهداری وسایل توکار، خطوط تمیز و دکوراسیون یا تزئینات اضافی کمتری دارد. طراحی داخلی مینیمالیستی اغلب تک‌رنگ است یا از یک پالت رنگی محدود استفاده می‌کند و بر استفاده از بافت‌های متنوع و مواد با کیفیت برای ایجاد حسی گرم و قابل زندگی تمرکز دارد.

۵. سبک فارم هاوس مدرن

سبک فارم هاوس مدرن برای طراحی داخلی خانه‌ها، ترندی همیشگی است که با نوستالژی برای گذشته‌ای ساده‌تر سبک ایده‌آلی در نظر گرفته می‌شود. هدف از این سبک طراحی داخلی ایجاد احساس دنج و قابل زندگی در فضاهای مدرن است. فضای داخلی خانه‌های طراحی شده به سبک فارم هاوس مدرن شامل عناصر مشخصی مانند تزئینات و مبلمان چوبی گرم، وسایل روشنایی صنعتی، پنجره‌های فراوان برای وارد کردن نور طبیعی و پالت خنثی می‌شود و ممکن است شامل دیوارهای سفید یا پوشش‌های چوبی مانند تخته‌های روی هم سوار شده، تخته مهره یا تخته و چوب باشد.

۶. سبک فارم هاوس

هر چند نمای خانه‌های طراحی شده به سبک فارم هاوس مدرن جذاب، روشن و جدید است اما در طراحی خانه‌های سبک فارم هاوس پالت‌های رنگی تیره‌تر و مواد فرسوده‌تر مانند چوب کهنه، آجر قدیمی، سنگ نما و کف‌پوش کاشی ترجیح داده می‌شوند. عناصری مانند میزهای چوبی مدل مزرعه، شومینه و نورپردازی قدیمی در فضای داخلی خانه‌های طراحی شده به سبک فارم هاوس به چشم می‌خورند.

۷. سبک التقاطی

در یک فضای داخلی طراحی شده به سبک التقاطی سبک‌ها و طراحی دوره‌های مختلف با یکدیگر ترکیب شده‌اند تا اتاق‌هایی با طراحی ساختارشکنانه ایجاد شود. این فضا کاملا شخصی و مملو از عناصر بصری مورد علاقه‌ی شما است. بنابراین، با خیال راحت الگوها، رنگ‌ها، فرم‌ها و تزئینات مختلف را با هم ترکیب کنید. مبلمان و دکوراسیون قدیمی و جدید را با هم ترکیب کنید تا حسی چند لایه ایجاد شود. این فضا را با عناصر همه‌کاره و وسایل و قطعات دکوری غیرمنتظره تزئین کنید تا داستانی را روایت کنند که فقط شما می‌توانید بگویید.

۸. سبک جپندی

جپندی یک سبک مدرن است که زیبایی‌شناسی ژاپنی و اسکاندیناوی را برای ایجاد یک حس مینیمالیستی ذن آمیخته با گرمای طبیعی ترکیب می‌کند. چوب‌های کم رنگ، مبلمان تندیسی و منسوجات نرم و طبیعی را با هم ترکیب کنید تا یک فضای داخلی آرام به سبک جپندی بسازید. در خانه‌ی طراحی شده به این سبک احساس می‌کنید که خانه‌ی شما پناهگاهی امن و فارغ از هرج و مرج جهان است.

۹. سبک صنعتی

فضای داخلی طراحی شده به سبک صنعتی در اصل از زیبایی‌شناسی انبارهای شهری تغییر کاربری داده‌ای الهام گرفته که در دهه‌ی ۱۹۶۰ ایجاد شدند. بااین‌حال، این سبک مینیمالیستی و خنثی در همه جا از آپارتمان‌های مدرن گرفته تا بازسازی خانه‌های تاریخی یا خانه‌های نوساز حومه‌ی شهر به کار می‌رود.

برخی از فضاهای داخلی طراحی شده به سبک صنعتی هنوز دارای مواد خام مانند بتن و فلز، تزئینات خشن مانند دیوارهای آجری قدیمی و جزئیاتی مانند کانال‌کشی در معرض دید هستند اما سبک صنعتی همواره در حال تغییر است. امروزه عناصر صنعتی اغلب با سبک‌های دیگر مانند مدرن میان‌قرن و فارم هاوس ترکیب می‌شوند  تا فضاهایی با طراحی ترکیبی به وجود آیند.

۱۰. فارم هاوس صنعتی

سبک فارم هاوس صنعتی یک سبک دکوراسیون ترکیبی محبوب است که در آن دکوراسیون صنعتی و فارم هاوس با هم ترکیب می‌شوند. این سبک طراحی داخلی ترکیبی از سخت و نرم، قدیمی و جدید، روکش‌ها، بافت‌ها، مبلمان و دکورهای سرد و گرم است. فضای داخلی خانه‌های طراحی شده به سبک فارم هاوس صنعتی، فضاهای معمولی و راحتی دارند که مد روز اما در عین حال همیشگی است.

این خانه‌ها ممکن است عناصر مدرن فارم هاوس مانند دیوارهای سفید و چوب‌های روشن را داشته باشند یا دارای رنگ‌های تیره‌تر و تزئینات بافتی مانند فلز کهنه و چوب احیا شده باشند که بیشتر به سبک فارم هاوس و زیبایی صنعتی متمایل می‌شوند.

۱۱. سبک ساحلی

سبک ساحلی زیبایی مدرن جذاب و دلپذیری دارد که بر اساس فانتزی فرار از زندگی و پناه آوردن به ساحل دریا طراحی شده است. فضای داخلی ساحلی بر پالت محدودی از رنگ‌های ملایم که یادآور شن و ماسه و دریا هستند مانند رنگ‌های سفید، خاکستری، آبی و شنی تمرکز می‌کند.

مواد طبیعی مانند چوب قدیمی و نی خیزران، پارچه‌های سبک مانند کتان و پنبه، نور طبیعی فراوان و حسی مطبوع و بی‌نظم به سبک طراحی داخلی ساحلی جذابیتی بی‌انتها و دلپذیر می‌دهد که در هر جایی می‌توان از آن استفاده کرد.

۱۲. سبک روستیک

سبک روستیک دنج، بی‌تکلف و گرم است. برخلاف زیبایی‌شناسی سبک مدرن یا معاصر، فضای داخلی روستیک شامل مواد طبیعی و روکش‌ها یا کف‌پوش‌های قدیمی و فرسوده می‌شود که به آن حس زندگی می‌دهند.

فضایی که به سبک روستیک طراحی شده ممکن است شامل دیوارهای چوبی، شومینه‌های ساخته شده از چوب و مبلمان روستیک یا قدیمی و تزئیناتی مانند کمدهای چوبی رنگ‌آمیزی شده، صندوقچه، یا میزها و وسایل مسی قدیمی یا سایر وسایل فلزی باشد. کمدهای چوبی اساسا سبک روستیک دارند.

۱۳. سبک سنتی

سبک طراحی داخلی سنتی عمدتا بر اساس سبک‌های اروپایی قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی و تصورات مرسوم غربی آن زمان درباره‌ی ظاهر خانه است. مبلمان، منسوجات، پالت‌های رنگی و دکور مورد استفاده در اتاق‌هایی که به سبک سنتی طراحی شده‌اند، به تاریخچه‌ی اتاق‌ها اشاره می‌کنند و به جای اینکه مطابق مد روز باشند قدیمی و آشنا به نظر می‌رسند. عناصری مانند تخت‌خواب‌های چهار تکه، کمدهای چوبی، مبلمان روکش‌شده و نقاشی‌های منظره نمونه‌هایی از دکوراسیون به سبک طراحی داخلی سنتی هستند.

۱۴. سبک انتقالی (ترنزیشنال)

سبک طراحی داخلی انتقالی عناصر طراحی سنتی و مدرن را با هم ترکیب می‌کند تا ظاهری خنثی و ساده ایجاد کند و بتوان از آن در خانه‌های سنتی و مدرن استفاده کرد. ترکیب سبک‌ها و مبلمان دوره‌های مختلف یکی از ویژگی‌های بارز سبک انتقالی است که قدیمی و جدید را به روشی با کمترین تضاد ترکیب می‌کند. در این سبک اغلب فرم‌های سنتی با اثاثیه یا لوازم داخلی مدرن ترکیب می‌شوند و از پالت‌های رنگی ملایم خنثی برای ایجاد ظاهری یکپارچه استفاده می‌کنند.

۱۵. سبک کلبه‌ای مدرن

سبک طراحی داخلی کلبه‌ای مدرن سبکی دنج، دلپذیر و نوستالژیک است که عناصر سنتی و فارم هاوس را با هم ترکیب می‌کند اما حسی رمانتیک‌تر به آن‌ها می‌دهد. زیبایی‌شناسی سبک کلبه‌ای مدرن عمدتا از سبک کلبه‌ای انگلیسی الهام گرفته شده است که مبلمان وینتیج و قدیمی، دکور و نور را با رنگ‌های خنثی و پاستلی ملایم و طرح‌های گل یا گیاه ترکیب می‌کند. البته، در سبک کلبه‌ای مدرن بیشتر مطابق با سلیقه و سبک زندگی معاصر است.

۱۶. سبک فرنچ کانتری

سبک طراحی داخلی فرنچ کانتری از جذابیت خانه‌های حومه‌ی شهر فرانسه الهام گرفته شده است. ترکیبی برابر از سبک روستیک و شیک و رنگ‌های خنثی یا ملایم با رنگ‌های خاکی، مواد طبیعی مانند چوب و احترام به زیبایی ساده‌ی اشیای روزمره در این سبک وجود دارد.

فضای داخلی طراحی شده به سبک فرنچ کانتری ویژگی‌های سبک روستیک مانند آجر یا سنگ، شومینه‌های کلاسیک، تیرهای سقفی چوبی، روکش‌های دیواری بافت‌دار و کف‌پوش‌های چوبی یا کاشی را با مبلمان و دکور زیبا و عناصر قدیمی یا عتیقه ترکیب می‌کند تا حسی اصیل و جاودانه داشته باشد.

۱۷. سبک هالیوود ریجنسی

سبک هالیوود ریجنسی یک سبک طراحی داخلی آمریکایی است که در هالیوود، کالیفرنیا و در دوران طلایی سینما در قرن بیستم متولد شد. این سبک پر زرق و برق و ماکسیمالیستی با عناصری مانند تزئینات طلاکاری شده، رنگ‌های جواهری جسورانه، کف‌پوش شطرنجی سیاه و سفید، طرح‌های پلنگی، مبلمان آینه‌ای و لوسترهای درخشان نمایان می‌شود.

۱۸. سبک فارم هاوس ساحلی

سبک‌های طراحی فضای داخلی فارم هاوس و ساحلی دو سبک محبوب برای ایجاد ترکیبی آرام و دلپذیر هستند. عناصر ساحلی مانند رنگ‌های آبی و سفید، چوب‌های فرسوده و نقاشی‌های مناظر دریا را با مبلمان و دکور فارم هاوس مانند روکش‌های تخته‌ای روی هم سوار شده، مبلمان روستیک، چرم و مواد بافته شده ترکیب کنید تا فضایی آرام و قابل زندگی به فضای داخلی خانه‌ی خود بدهید.

۱۹. سبک بیودیزاین یا مدرن ارگانیک

فضای داخلی  طراحی شده به سبک مدرن ارگانیک خطوط تمیز را با اشکال طبیعی ترکیب می‌کند تا فضاهای گرم و جذابی ایجاد شوند. یک اتاق طراحی شده به این سبک شامل مواد و تزئینات مصنوعی و طبیعی در کنار یکدیگر می‌شود. ممکن است این اتاق شامل دیوارهای سفید، کف‌پوش‌های چوبی سخت، نورپردازی تندیسی و عناصر تزئینی، و مبلمان چوبی با فرم‌های منحنی یا چوبی با لبه‌های ترکیب‌شده با منسوجات خنثی باشد.

۲۰. سبک اسکاندیناوی

سبک طراحی داخلی اسکاندیناوی از زیبایی‌شناسی ساده‌ی فرهنگ سوئد، دانمارک و نروژ الهام گرفته شده است. این سبک بر پالت‌های رنگی خنثی، خطوط تمیز، مبلمان و تزئینات چوبی و تزئینات دنج تمرکز دارد. امروزه سبک اسکاندیناوی اغلب با سایر سبک‌های طراحی داخلی مانند مراکشی و بوهمی آمیخته می‌شود و به یکی از محبوب‌ترین سبک‌های طراحی داخلی در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است.

۲۱. سبک ماکسیمالیست

طراحی ماکسیمالیست نقطه‌ی مقابل طراحی مینیمالیستی است. این سبک طراحی داخلی شامل ترکیبی از رنگ‌ها، الگوها، بافت‌ها و سبک‌های طراحی می‌شود. یک اتاق طراحی شده به این سبک ممکن است مملو از اشیاء دکوری، منسوجات چند لایه و مبلمان و دکوراسیونی از دوره‌ها و سبک‌های مختلف باشد.

۲۲. سبک طراحی بوهمی

سبک بوهمی که به آن سبک طراحی بوهو هم می‌گویند امروزه به یک ترند مدرن تبدیل شده که رویکردی آزادانه و دل‌خواه را برای دکوراسیون خانه شامل می‌شود. فضای داخلی به سبک بوهو امروزی ممکن است جذاب، خنثی و دارای گیاهان، دیوارپوش‌های بافته شده و مبلمان حصیری تزئین شده باشد. ممکن است فضای طراحی شده به این سبک رنگارنگ و دراماتیک، پر از طرح‌های ترکیبی، تزئینات همه‌کاره یا حتی عجیب و غریب باشد.

باید سبک‌های مختلف را با هم ترکیب کنید و عناصر قدیمی و جدید را در هم آمیزید تا فضایی غیررسمی و جذاب به سبک بوهو ایجاد کنید.

کلام آخر

برای اینکه فضاهای داخلی خانه‌ی خود را جذاب‌تر طراحی کنید باید روش‌های مختلف این کار را بدانید. در این مقاله با ۲۲ سبک طراحی داخلی از قدیمی تا جدید آشنا شدید که به شما در انجام دادن این کار کمک می‌کنند.

منبع: thespruce

نوشته ۲۲ سبک طراحی داخلی که باید بشناسید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

روش‌های تربیتی برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

ما فرزندانمان را دوست داریم. بنابراین، ممکن است تصور کنیم که آن‌ها هم همیشه همین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *