۲۰ مورد از انواع روش‌های جوانسازی دور چشم که باید بدانید

با افزایش سن همه‌ی ما شاهد پیدا شدن خطوط ریز، چین‌وچروک و لکه‌های پوستی در صورت خود هستیم، به طوریکه چشم پوشاندن از آن‌ها دیگر تقریبا به یک کار غیرممکن تبدیل می‌شود. در این میان پوست اطراف چشم که نسبت به پوست باقی قسمت‌های بدن ظریف‌تر و نازک‌تر است، خیلی زودتر چین‌وچروک پیدا می‌کند و تیره می‌شود. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد به دنبال روش‌های پیشگیری از این مشکل و جوانسازی دور چشم باشند.

اگر شما هم به دنبال روش‌های کلینیکی و خانگی جوانسازی پوست دور چشم هستید و می‌خواهید بدانید که چطور می‌توانید با خرید کرم دور چشم از بروز چین‌وچروک‌های زیر چشم جلوگیری کنید تا آخر این مطلب از دیجی‌کالا مگ با ما همراه باشید.

دلایل به وجود آمدن چین‌وچروک در اطراف چشم

پوست انسان با افزایش سن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند مثل قبل کلاژن تولید کند. از طرفی ناحیه‌ی اطراف چشم خیلی زودتر از بخش‌های دیگر صورت و بدن علائم پیری را نشان می‌دهد؛ چرا که این قسمت پوست بسیار نازکی دارد. اگر سن بالایی ندارید و با این وجود پوست اطراف چشم‌هایتان دارای چین‌وچروک است دلایل زیر می‌توانند به بروز این مشکل پوستی مرتبط باشند.

  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن شما را در معرض ابتلا به استرس اکسیداتیو قرار می‌دهد که یکی از اصلی‌ترین دلایل پیری است. استعمال دخانیات به چرخه‌ی تولید کلاژن و الاستین پوست آسیب وارد می‌کند و باعث بروز چین‌وچروک در پوست صورت و اطراف چشم می‌شود. علاوه‌براین، سیگار کشیدن رگ‌های خونی شما را منقبض می‌کند و باعث ایجاد اختلال در گردش خون و در نتیجه تیرگی پوست می‌شود.
  • اشعه‌ی فرابنفش: اشعه‌ی فرابنفش (UV) کلاژن پوست صورت و بدن را که نوعی پروتئین به شمار می‌آید و برای حفظ ساختار پوست مهم است، تجزیه می‌کند. اشعه‌ی فرابنفش می‌تواند از طریق تابش مستقیم نور خورشید یا استفاده از تخت‌های برنزه به پوست آسیب بزند و باعث بروز چین‌وچروک می‌شود.
  • حالات تکراری صورت: همه‌ی حالات تکراری که به صورت خود می‌گیرید مانند اخم کردن، پوزخند زدن یا چشمک زدن می‌توانند باعث ایجاد چین‌وچروک روی پوست صورت شما شود. علاوه‌براین، فرو کردن صورت در بالشت در هنگام خوابیدن یکی از دلایل اصلی ایجاد خطوط ریز در اطراف چشم به شمار می‌آید.
  • عوامل محیطی: در کنار همه‌ی موارد گفته شده عواملی چون آب‌وهوای خشک، باد و آلودگی هوا هم می‌توانند در ایجاد چین‌وچروک روی پوست اطراف چشم نقش داشته باشند.

انواع چین‌وچروک اطراف چشم

متخصصان پوست و زیبایی چین‌وچروک‌های اطراف چشم را به سه دسته‌ی مختلف تقسیم کرده‌اند که در زیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. حتی اگر راهنمای خرید بهترین کرم دور چشم را هم دنبال می‌کنید، بهتر است انواع چین‌وچروک‌های پوستی را بشناسید تا درمان آن‌ها برایتان راحت‌تر شود.

  • چین‌وچروک‌های داینامیک یا پویا: این چین‌وچروک‌ها با انقباض عضلات زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند. چین‌وچروک‌هایی که هنگام خندیدن، تعجب کردن یا اخم کردن در اطراف چشم به وجود می‌آیند، همگی از این دسته هستند.
  • چین‌وچروک‌های استاتیک یا ساکن: چین‌وچروک‌های پویا با گذشت زمان به چین‌وچروک‌های ساکن تبدیل می‌شوند که این موضوع یکی از نتایج روند طبیعی پیری پوست و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مضر است.
  • چین‌وچروک‌های چند لایه: این دسته از چین‌وچروک‌ها با از بین رفتن ساختار پوست و افزایش سن به وجود می‌آیند و در واقع چهره‌ی شما را افتاده و مسن نشان می‌دهند.
  • علائم پیری زودرس پوست چیست؟

برای جوانسازی دور چشم چه باید کرد؟

برای جوانسازی دور چشم و از بین بردن چین‌وچروک‌های پویا و ساکن شما می‌توانید روش‌های مختلفی را امتحان کنید. این روش‌ها برای پیشگیری از بروز این مشکل پوستی هم مفید هستند؛ پس حتی اگر در اطراف چشم‌هایتان خطوط ریزی هم ندارید باز هم بهتر است همواره از این ناحیه از پوست مراقبت کنید.

۱. اگر آلرژی دارید آن را درمان کنید

آلرژی اغلب باعث التهاب پوست اطراف چشم‌های شما می‌شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به این عارضه معمولا چشم‌های خود را مالش یا خارش می‌دهند و دقیقا همین کارها می‌تواند باعث خشک شدن پوست اطراف چشم و ایجاد چین‌وچروک شود. درمان علائم آلرژی می‌تواند پوستی شاداب و سالم را به شما هدیه بدهد و در طولانی مدت روی روند جوانسازی دور چشم تاثیر بگذارد.

۲. در محصولات پوستی به دنبال ترکیبات مناسب بگردید

همه‌ی محصولات پوستی آن طور که ادعا می‌کنند نمی‌توانند برای از بین بردن چین‌وچروک‌های پوستی مفید باشند و به جوانسازی دور چشم کنند. بهترین راه این است که دقیقا بدانید در هنگام خرید کرم ضدچروک یا هر محصول پوستی دیگری باید به دنبال چه ترکیباتی باشید.

  • گلوتامین: این ماده خاصیت ارتجاعی پوست را با افزایش تولید کلاژن تقویت می‌کند و پوستی سالم و شفاف را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • هیالورونیک اسید: هیالورونیک اسید رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و عمق چین‌وچروک‌ها را کمتر می‌کند.
  • ویتامین C: ویتامین C موضعی که در کرم‌ها و سرم‌های پوستی یافت می‌شود، می‌تواند به آبرسانی ناحیه‌ی زیر چشم و از بین بردن چین‌وچروک‌ها کمک کند.
  • کوآنزیم Q10: کوآنزیم Q10 یکی دیگر از ترکیباتی است که می‌تواند با کاهش میزان صدمه‌ای که رادیکال‌های آزاد به پوست وارد می‌کنند، چین‌وچروک‌ها و افتادگی پوستی را از بین ببرد.
  • پپتید‌ها: پپتیدها اسیدهای آمینه‌ای هستند که می‌توانند پروتئین‌های مورد نیاز بدن را تولید کنند و روند کلاژن‌سازی پوست را بهبود ببخشند. در حالی که مولکول‌های کلاژن به راحتی جذب پوست نمی‌شوند، پپتیدها به جای نشستن روی لایه‌ی بالایی پوست خیلی سریع جذب آن می‌شوند و به از بین بردن چین‌وچروک‌های پوستی و بهبود خاصیت ارتجاعی کمک می‌کنند. پپتیدها در کنار ویتامین C عملکرد بسیار خوبی دارند؛ پس بهتر است به سراغ خرید و استفاده از محصولات حاوی این دو نوع ماده بروید.
  • پروبوتیک‌های موضعی: پروبیوتیک‌های موضعی روی سلامت پوست و موی انسان تاثیر بسیار زیادی دارند و برخی از آن‌ها می‌توانند تولید سرامید پوست را افزایش دهند. اگر می‌خواهید عملکرد سد دفاعی پوست خود را بهبود ببخشید و چین‌وچروک‌های آن را کمتر کنید از محصولات حاوی پروبیوتیک‌های موضعی استفاده نمایید.

۳. لایه‌برداری پوست را فراموش نکنید

درست مانند هر قسمت دیگری از بدن، سلول‌های مرده‌ی پوست در اطراف چشم‌ها هم تجمع می‌کنند و مانع جذب محصولات پوستی و از بین بردن چین‌وچروک‌های آن قسمت می‌شوند. شما برای لایه‌برداری این ناحیه از صورت باید حتما از محصولاتی که مخصوص لایه‌برداری پوست زیر چشم هستند استفاده کنید و هرگز نباید به سراغ اسکراب‌های فیزیکی خشن نروید.

۴. پوست اطراف چشم‌های خود را مرطوب کنید

برای جلوگیری از به وجود آمدن چین‌وچروک و خطورط ریز روی پوست اطراف چشم‌هایتان باید به سراغ مصرف مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌های مناسب بروید. محصولی که استفاده می‌کنید باید دارای ترکیباتی چون پپتیدها، ویتامین C، هیالورونیک اسید، ویتامین E و رتینول باشد تا بتواند جوانسازی دور چشم را به خوبی انجام دهد.

۵. یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید

اول و مهم‌تر از همه یادتان باشد که هرگز نباید نوشیدن آب را پشت گوش بیاندازید؛ چرا که هیدراته نگه داشتن بدن به حفظ سلامت پوست هم کمک می‌کند. در مرحله‌ی بعدی باید حتما در تمامی وعده‌های خود از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها مانند توت‌ها، آجیل و سبزیجات تیره استفاده کنید. علاوه بر این، خوردن غذاهای غنی از امگا مانند ماهی قزل‌آلا، آووکادو و گردو سد پوستی شما را تقویت و جوانسازی دور چشم را برای شما آسان‌تر می‌کند. با گنجاندن انواع ویتامین‌ها در رژیم غذایی خود می‌توانید به درخشان و سفت‌تر شدن پوستتان کمک کنید.

۶. از روغن‌های مناسب پوست استفاده کنید

پس از آبرسانی پوست، شما باید بتوانید رطوبت روی آن را به خوبی قفل کنید. استفاده از روغن‌های مخصوصی چون روغن آرگان، روغن آفتابگردان و روغن مارولا پس از مصرف مرطوب‌کننده و آبرسان می‌تواند به هیدراته ماندن پوست زیر چشم‌های شما کمک کند و جلوی تبخیر آب درون آن را بگیرد.

۷. سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی را ترک کنید

عادت به نوشیدن الکل منجر به کم‌ آبی و التهاب بدن می‌شود و می‌تواند برنامه‌ی خواب شما را به هم بزند. هدف شما از جوانسازی دور چشم و امتحان انواع روش‌های مراقبت پوستی این است که ظاهری سالم و شاداب داشته باشید اما مصرف الکل تمام تلاش‌های شما را بی تاثیر خواهد کرد. از طرفی دیگر سیگار کشیدن باعث کدر و بی‌‌رنگ شدن پوست می‌شود و چین‌وچروک‌های اطراف چشم‌‌های شما افزایش می‌دهد.

۸. از ماسک‌های ورقه‌ای صورت استفاده کنید

ماسک‌های ورقه‌ای صورت برای تغذیه، متعادل‌سازی pH و ترمیم پوست طراحی و تولید شده‌اند و به همین دلیل می‌توانند به از بین بردن چین‌وچروک‌های پوستی کمک کنند. توانایی ماسک‌های ورقه‌ای در نفوذ به عمق پوست بیشتر از ماسک‌های کاسه‌ای است و این یعنی استفاده از آن‌ها برای آبرسانی به لایه‌های زیرین پوست بسیار مفید واقع خواهد شد.

۹. ماساژ برای رفع چین‌وچروک دور چشم

کسانیکه چین‌وچروک‌های روی پوستشان کمتر است و خطور ریز اطراف چشم‌هایشان عمق زیادی ندارند، می‌توانند به سراغ ماساژ دور چشم برای رفع چروک بروند. این کار جریان خون زیر پوست را تحریک می‌کند و عمق چین‌وچروک‌ها را کاهش می‌دهد. برای ماساژ صورت خود مقدار کمی از کرم دور چشمتان را روی انگشت حلقه‌ی خود بمالید. سپس ماساژ را از گوشه‌ی بیرونی پوست زیر چشم شروع کنید، به سمت گوشه داخلی بروید و در امتداد استخوان اربیتال حرکت کنید.

۱۰. استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید

وقتی چندین ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرید، باید به خوبی از چشم‌ها و پوست خود محافظت کنید. گذاشتن کلاه و عینک می‌تواند مفید واقع شود اما هیچ چیز جای یک ضد آفتاب خوب را نمی‌گیرد. هرگز فراموش نکنید که قبل از خروج از خانه یک ضد آفتاب با SPF بالای ۳۰ را به تمامی بخش‌های صورت خود، به ویژه زیر چشم‌ها بزنید. ضد آفتاب علاوه بر کمک به بالا بردن میزان عملکرد محصولات ضد چین‌وچروک دیگر، می‌تواند از ایجاد خطوط ریز جدید روی پوست هم جلوگیری کند.

۱۱. از رتینول استفاده کنید

موثرترین ماده‌ای که می‌توانید از آن برای از بین بردن چین‌وچروک‌های دور چشم و صورت استفاده کنید، رتینول است. این ماده که اخیرا محبوبیت بسیار زیادی را در میان مردم به دست آورده است، می‌تواند عملکرد محافظتی پوست را افزایش دهد و سلول‌های آن را به تولید کلاژن بیشتر تحریک کند. کلاژن باعث صاف و درخشنده شدن پوست می‌شود و هر چه قدر میزان آن کمتر باشد، شما هم در پوست صورت خود چین‌وچروک‌های بیشتری را خواهید دید.

رتینول پس از نفوذ در پوست به ترتینوئین که شکل اسیدی ویتامین A است تبدیل می‌شود و استفاده‌ی مرتب از آن می‌تواند  آسیب‌های ناشی از نور خورشید، لکه‌های قهوه‌ای، خطوط ریز، چین‌و‌چروک‌ها و منافذ پوستی را از بین ببرد. بنابراین قدم اول جوانسازی دور چشم این است که یک محصول حاوی رتینول را در روتین پوستی خود بگنجانید.

جوانسازی دور چشم به روش خانگی

بسیاری از مردم برای بهبود چین‌وچروک‌ها و جوانسازی دور چشم خود از روش‌های درمانی خانگی استفاده می‌کنند. این راه حل‌ها نمی‌توانند به اندازه‌ی درمان‌های کلینیکی و محصولات پوستی مخصوص پوست اطراف چشم مفید واقع شوند اما می‌توانید در کنار انجام کارهای دیگر این روش‌ها را هم امتحان کنید.

۱. جوانسازی دور چشم با روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از کاربردی‌ترین و مفیدترین روغن‌های گیاهی بازار است که با داشتن ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری می‌تواند پوست شما مرطوب کند و باعث جوانسازی دور چشم شود. این روغن همچنین می‌تواند تولید کلاژن پوست را افزایش دهد و از افتادگی و ایجاد چین‌وچروک‌های پوستی جلوگیری نماید. روغن نارگیل را بین کف دست‌های خود گرم کنید و سپس برای چند دقیقه با استفاده از آن زیر چشم‌های خود را ماساژ دهید. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید و صبح روز بعد صورت خود را به خوبی بشویید.

۲. جوانسازی دور چشم با ماسک قهوه

قهوه دارای آنتی‌ اکسیدان‌های قوی و مفیدی است که می‌توانند از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند و چین‌وچروک‌ها و سیاهی اطراف چشم را کاهش دهند. برای تهیه‌ی این ماسک، پودر قهوه‌ی آسیاب شده را با به هم اندازه از پودر کاکا‌ئو و یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. خمیر به دست آمده را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست اطراف چشم‌های خود بگذارید و سپس آن را بشویید. این کار را هفته‌ای یک تا دو بار انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

۳. جوانسازی دور چشم با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یکی از آن‌ گیاهانی است که خواص درمانی و تسکین‌دهی شگفت‌انگیزی دارد و به همین دلیل از آن به عنوان بهترین روش جوانسازی دور چشم در خانه یاد می‌شود. این گیاه با داشتن ماده‌ی آلوئین تولید کلاژن پوست را افزایش می‌دهد و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود می‌بخشد. برای جوانسازی دور چشم خود در خانه می‌توانید یک برگ کوچک آلوئه‌ورا را ببرید و ژل درون آن را به مدت ده دقیقه روی پوست اطراف چشم‌های خود بگذارید. برای نتیجه‌ی بهتر این کار را یک تا دو بار در هفته انجام دهید.

روش‌های کلینیکی جوانسازی دور چشم

اگر با امتحان کردن همه‌ی کارهای گفته شده در بالا نتوانستید جوانسازی دور چشم خود را انجام دهید و از شر چین‌وچروک‌های اطراف آن خلاص شوید، می‌توانید به سراغ روش‌های کلینیکی زیر بروید که تنها زیر نظر یک متخصص زیبایی حرفه‌ای انجام می‌شوند.

  1. لایه‌برداری شیمیایی: لایه‌برداری شیمیایی به منظور از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست و جایگزینی آن‌ها با سلول‌های جدید انجام می‌شود. این روش نمی‌تواند چین‌وچروک‌های عمیق را درمان کند یا پوست افتاده‌ی شما را به حالت قبلی خود بازگرداند، اما ممکن است بتواند خطوط ریز اطراف چشم را تا حد زیادی کاهش دهد.
  2. فیلر: فیلرها به زیر پوست صورت یا اطراف چشم تزریق می‌شوند تا ظاهر چهره‌ی شما را حجیم‌تر نشان دهند. این روش درمانی کاملا موقتی است و در اکثر مواقع بین ۶ ماه تا ۲ سال ماندگاری دارد.
  3. میکرودرم ابریژن: میکرودرم ابریژن جدیدترین روش جوانسازی دور چشم به شمار می‌آید. متخصصان از این روش درمانی محبوب و کم تهاجمی برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌کنند. با میکرودرم ابریژن سلول‌های مرده‌ی پوست کاملا از بین می‌روند و گردش خون در ناحیه‌ی اطراف چشم‌ها بیشتر می‌شود.
  4. جوانسازی دور چشم با لیزر: لیزرها به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمان چین‌وچروک پوست اطراف چشم و صورت شناخته می‌شوند. چندین نوع لیزر برای انجام این کار وجود دارد که لیزر فرکشنال یکی از آن‌ها است. با این لیزر سوراخ‌های بسیار ریزی را روی پوست ایجاد می‌کنند تا تولید کلاژن و الاستین در آن بیشتر شود.

  5. میکرونیدلینگ: در این روش درمانی محبوب از سوزن‌های بسیار ریز برای ایجاد سوراخ در پوست استفاده می‌کنند تا سرم‌ها و کرم‌های مخصوص به راحتی وارد آن شوند و تولید کلاژن را افزایش دهند.
  6. بوتاکس: تزریق بوتاکس به ناحیه‌ی اطراف چشم که چین‌وچروک‌های زیادی دارد می‌تواند باعث شل شدن عضلات این ناحیه و جوانسازی دور چشم شود. نتیجه‌ی این کار که یکی از بهترین روش‌های جوانسازی دور چشم به شمار می‌آید، معمولا پس از ۳ تا ۷ روز قابل مشاهده است.

کلام آخر

به وجود آمدن چین‌وچروک در اطراف چشم‌ها یک اتفاق کاملا طبیعی و عادی است که همه‌ی ما با افزایش سن ممکن است با آن مواجه شویم. روش‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانند به کاهش علائم پیری پوست و جوانسازی دور چشم کمک کنند؛ اما فراموش نکنید که اجتناب از آن‌ها امکان‌پذیر نیست و شما باید با ماهیت زیبای آن‌ها کنار بیایید.

منبع: Byrdie ,Healthline ,InStyle

نوشته ۲۰ مورد از انواع روش‌های جوانسازی دور چشم که باید بدانید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بهترین رنگ ها برای تابستان که شما را باکلاس نشون میده!

بهترین رنگ ها برای تابستان: در روزهای تابستان که اکثر افراد اوقات فراغت بیشتری دارند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *