۱۶ روش کارآمد و سریع برای درمان خانگی نیش پشه

با شروع فصل‌های گرم سال، پشه گزیدگی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن درگیرند. نیش پشه اغلب بی‌ضرر است و تنها در مواردی نادر ممکن است منجر به واکنش آلرژیک شود؛ با این وجود قرمزی، ورم، خارش و سوزش در محل نیش پشه ممکن است آزاردهنده باشد. اما برای درمان ورم نیش پشه چه باید کرد و چه روش‌هایی برای کاهش خارش و سوزش جای نیش پشه وجود دارد؟ در بازار می‌توانید کرم‌های متعددی را برای درمان پشه گزیدگی بیابید اما درمان خانگی نیش پشه هم با استفاده از مواد طبیعی به‌سادگی قابل‌ انجام است. در این مطلب قصد داریم ۱۶ روش درمان خانگی پشه گزیدگی را معرفی کنیم؛ همراه ما باشید.

۱. درمان خانگی نیش پشه با جوی دوسر

بلغور جوی دوسر به دلیل دارابودن خواص ضدالتهابی‌اش می‌تواند خارش و تورم ناشی از نیش پشه را کاهش دهد. برای استفاده از جوی دوسر روی محل گزیدگی، مقداری آب و جوی دوسر را با نسبت برابر مخلوط کنید و خمیر به‌دست‌آمده را روی محل گزیدگی بگذارید. اگر بخش‌های زیادی از بدنتان دچار پشه گزیدگی شده، می‌توانید با جوی دوسر حمام کنید؛ به این صورت که یک فنجان بلغور جوی دوسر را درون یک وان پر از آب گرم بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه درون وان حمام استراحت کنید.

۲. درمان پشه گزیدگی با کمپرس سرد

یخ یکی از موادی است که می‌تواند با پایین آوردن حرارت در محل گزیدگی، التهاب و خارش را کاهش دهد. می‌توانید از پک یخ استفاده کنید یا یخ خورد شده را در یک دستمال بگذارید و روی محل گزیدگی قرار دهید. برای درمان پشه گزیدگی پک یخ را چند بار در روز، هر بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی محل گزیدگی بگذارید. از تماس مستقیم یخ با پوست خودداری کنید.

۳. درمان خارش و التهاب نیش پشه با گرما

استفاده از حرارت هم می‌تواند در کاهش خارش و سوزش نیش پشه مؤثر باشد. یک پارچه‌ی تمیز را در آب گرم قرار داده و به مدت ۱۰ دقیقه آن را روی محل گزش قرار دهید. البته اگر زخم باز دارید بهتر است از انجام این عمل خودداری کنید.

۴. عسل

عسل دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی بسیاری است و می‌تواند در درمان خانگی نیش پشه هم مؤثر باشد. علاوه بر جای نیش پشه‌های معمولی عسل به عنوان یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان خانگی نیش پشه سالک هم توصیه می‌شود. برای این که التهاب و خارش نیش پشه را کاهش دهید، یک قطره عسل روی محل گزیدگی بریزید.

به طور کلی خاراندن پوست منجر به خشکی و قرمزی پوست می‌شود؛ بنابراین پس از این که از مواد طبیعی مانند عسل یا کرم برای رفع التهاب ناشی از گزش استفاده کردید مصرف لوسیون‌ها و روغن‌های بدن را فراموش نکنید. برای خرید لوسیون و روغن بدن می‌توانید به فروشگاه دیجی‌کالا مراجعه کنید.

۵. آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان التهاب و درد ناشی از انواع زخم و سوختگی است که در کاهش التهاب و تورم ناشی از گزیدگی پشه هم می‌تواند بسیار مفید باشد. برای درمان نیش پشه مقداری ژل آلوئه‌ورا روی محل گزیدگی بمالید و بگذارید خشک شود. این عمل را چند بار در روز تکرار کنید.

۶. جوش شیرین

جوش شیرین یکی از موادی است که در بسیاری از منازل یافت می‌شود و کاربردهای بسیار متنوعی دارد؛ از پخت نان گرفته تا تمیزکردن لوله‌های فاضلاب. این ماده با دارا بودن خواص آنتی‌باکتریال و ضدالتهابی می‌تواند در تسکین تورم، سوزش و خارش ناشی از نیش پشه هم مؤثر باشد.

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند سپس خمیر را روی محل گزش بگذارید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی محل گزیدگی باقی بماند، سپس آن را بشویید. اگر در هنگام درمان با جوش شیرین احساس سوزش کردید خمیر را بشویید و از درمان دیگری برای کاهش التهاب و سوزش نیش پشه استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد به همراه جوش شیرین یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای درمان خانگی نیش پشه در کودکان است.

۷. ریحان

ریحان که یکی از سبزیجات محبوب برای آشپزی است با دارابودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌تواند برای درمان عفونت‌های پوستی و عوارضی همچون خارش و تورم ناشی از پشه گزیدگی هم مورد استفاده قرار بگیرد. برای درمان گزیدگی پشه با ریحان، مقدار دو فنجان آب را با ۱۵ گرم برگ ریحان خشک شده بجوشانید و بعد از سرد شدن محلول آن را روی محل گزیدگی پشه بمالید یا اسپری کنید.

یک روش دیگر استفاده از ریحان برای درمان التهاب و ورم ناشی از پشه گزیدگی استفاده از برگ ریحان تازه روی محل گزیدگی است. این روش برای بخش‌های حساس پوست هم کارآمد است؛ بنابراین برای درمان خانگی ورم نیش پشه روی چشم و دیگر نقاط حساس بدن هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

۸. محلول آب و سرکه

سال‌های سال است که از سرکه به عنوان یک درمان خانگی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، از عفونت‌های پوستی گرفته تا مشکلات قند خون استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند ضمن کاهش سوزش و خارش نیش پشه به عنوان یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی هم عمل کند. برای درمان محل گزش پشه یک پارچه تمیز را با در محلول آب سرد و سرکه خیس کنید و آن را روی محل گزیدگی بگذارید. استفاده از این محلول به صورت اسپری هم می‌تواند مفید باشد.

اگر بخش‌های مختلفی از بدنتان دچار گزیدگی شده می‌توانید وان حمام را با آب ولرم و دو فنجان سرکه پر کنید و به مدت بیست دقیقه در وان دراز بکشید. توجه داشته باشید که حمام با آب گرم و سرکه می‌تواند محل گزیدگی را ملتهب‌تر کند و بهتر است از آب ولرم استفاده کنید.

۹. پیاز

آب پیاز تازه می‌تواند یکی از مؤثرترین مواد طبیعی برای کاهش التهاب و ورم ناشی از نیش پشه باشد. پیاز دارای خواص آنتی‌باکتریال و ضدقارچی هم است و می‌تواند از عفونت در محل گزیدگی پیشگیری کند. یک حلقه پیاز تازه را روی محل گزیدگی قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بماند، سپس محل را به‌خوبی بشویید.

۱۰. آویشن

آویشن هم یکی از گیاهان بسیار محبوب در آشپزی است که برای درمان خانگی نیش پشه می‌تواند بسیار مؤثر باشد. این گیاه مفید به دلیل دارابودن خواص آنتی‌باکتریال و ضدالتهاب از دیرباز برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درمان سوزش و التهاب نیش پشه، چند برگ تازه آویشن را روی محل گزیدگی قرار دهید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه روی محل گزیدگی باقی بماند.

همچنین می‌توانید ساقه‌های آویشن را در آب جوش دم کنید و آن را با استفاده از یک پارچه‌ی تمیز روی محل گزیدگی قرار دهید. برای تسکین بیشتر التهاب و سوزش می‌توانید پارچه‌ی آغشته به دم‌کرده‌ی آویشن را دور یک قطعه یخ بپیچانید و آن را روی محل گزیدگی قرار دهید.

۱۱. روغن نعنا فلفلی

روغن نعنا فلفلی یکی از دیگر مواد طبیعی است که برای رفع التهاب و خارش ناشی از نیش پشه می‌تواند بسیار مفید باشد. مطالعات صورت‌گرفته نشان داده نعنا فلفلی می‌تواند در درمان خارش پوست که در اثر عواملی همچون دیابت یا اختلالات کبدی به وجود می‌آید بسیار مؤثر باشد. بر همین اساس روغن نعنا فلفلی می‌تواند خارش ناشی از نیش پشه را هم به‌خوبی درمان کند.

برای درمان محل نیش پشه روغن نعنا فلفلی را با یک روغن حامل رقیق کنید و آن را روی محل گزیدگی بمالید. حمام آب گرم با آب و روغن نعنا فلفلی هم می‌تواند برای کاهش خارش نیش پشه مؤثر باشد. به خاطر داشته باشید که این درمان برای کودکان توصیه نمی‌شود.

۱۲. بادرنجبویه

بادرنجبویه جزو سبزیجات برگی است که شباهت زیادی به نعنا دارد. این گیاه مفید حاوی ماده‌ای به نام تانن (Tannin) است که نوعی ماده‌ی قابض طبیعی محسوب می‌شود. علاوه بر این بادرنجبویه حاوی ماده‌ای به نام پلی‌فنول است که همراه با تانن می‌تواند التهابات پوستی را به‌سرعت کاهش داده و سرعت بهبودی ضایعات پوستی را افزایش دهد. به همین دلیل از بادرنجبویه به عنوان درمانی طبیعی برای ناراحتی‌های پوستی مختلف مانند پسوریازیس و تبخال تناسلی یاد می‌شود. خواص ضدالتهابی و آنتی‌باکتریال بادرنجبویه سبب می‌شود این ماده برای درمان نیش پشه هم مؤثر باشد.

برای کاهش خارش ناشی از نیش پشه برگ‌های بادرنجبویه را مستقیماً روی محل گزیدگی قرار دهید. به جای برگ بادرنجبویه می‌توانید از کرم یا روغن رقیق‌شده‌ی بادرنجبویه هم استفاده کنید.

۱۳. فندق افسونگر

فندق افسونگر نیز یکی از قابض‌های طبیعی محسوب می‌شود که می‌توانید آن را از عطاری‌ها یا داروخانه‌ها تهیه کنید. این گیاه نیز همچون بادرنجبویه حاوی تانن است و می‌تواند التهابات پوستی همچون سوزش و خارش ناشی از نیش پشه را کاهش دهد. برای استفاده از این ماده، یک گلوله پنبه‌ای کوچک را به مقدار کمی از فندق افسونگر آغشته کنید و آن را روی محل گزیدگی بمالید. اجازه دهید تا این ماده روی پوست خشک شود و این کار را چند بار در روز انجام دهید تا التهاب و خارش جای نیش پشه کاهش پیدا کند.

۱۴. گیاه آرنیکا

گیاه آرنیکا دیگر ماده‌ی طبیعی است که می‌توان از آن برای درمان خانگی نیش پشه استفاده کرد. آرنیکا در درمان مشکلات جزئی پوست مانند التهابات خفیف مؤثر است و می‌تواند تورم، سوزش و خارش ناشی از نیش پشه را تسکین دهد. این گیاه به‌خودی‌خود سمی است و برای درمان التهابات پوستی باید به سراغ محصولاتی مانند کرم و ژل بروید که از گیاه آرنیکا ساخته می‌شوند.

۱۵. چای بابونه

بابونه یکی از گیاهانی است که از دیرباز برای درمان مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه می‌تواند به نحو مؤثری التهاب و خارش‌های پوستی را کاهش دهد. برای درمان خانگی نیش پشه با استفاده از گیاه بابونه می‌توانید از چای کیسه‌ای بابونه استفاده کنید. چای کیسه‌ای بابونه را در آب گرم قرار داده و سپس آن را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید. پس از آن چای کیسه‌ای را مستقیماً روی محل گزیدگی قرار دهید و پس از ده دقیقه محل گزیدگی را با دستمال مرطوب پاک کنید.

واکنش آلرژیک به بابونه بسیار نادر است، با این وجود برخی از افراد ممکن است به بابونه حساسیت داشته باشند. اگر پس از استفاده از این گیاه دچار سوزش شدید از درمان دیگری برای کاهش التهاب ناشی از نیش پشه استفاده کنید.

۱۶. سیر

سال‌های سال است که از سیر برای درمان بسیاری از مشکلات مربوط به‌سلامتی استفاده می‌شود؛ از فشارخون بالا گرفته تا بیماری‌های قلبی. این ماده می‌تواند یکی از درمان‌های خانگی بسیار ساده و در دسترس برای کاهش التهاب و خارش ناشی از نیش پشه باشد. اگر می‌خواهید از سیر برای درمان گزیدگی پشه و دیگر حشرات استفاده کنید آن را مستقیماً روی پوست قرار ندهید چرا که ممکن است باعث سوختن پوست شود.

برای این که با استفاده از سیر محل گزیدگی پشه را تسکین دهید کمی سیر را ریز کنید و آن را با یک لوسیون یا ژل بدون اسانس و بو مخلوط کنید. این ترکیب را روی محل گزیدگی قرار دهید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس آن را با یک حوله‌ی خنک پاک کنید. در صورت نیاز چند بار این عمل را در روز تکرار کنید.

در پایان

در این مطلب ۱۶ درمان خانگی برای رفع التهاب، سوزش و خارش ناشی از نیش پشه را معرفی کردیم. برای این که التهابات پوستی تان سریعتر کاهش پیدا کند می‌توانید همزمان از چند روش استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از کمپرس سرد و مالیدن خمیر جوش شیرین روی محل گزیدگی یکی از سریعترین روش‌ها برای درمان خانگی نیش پشه است. چنانچه در هنگام درمان با هر یک از مواد طبیعی دچار سوزش و خارش شدید درمان را بلافاصله قطع کنید و از ماده‌ی دیگری برای درمان استفاده کنید.

به طور کلی پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین سعی کنید تا حد ممکن احتمال گزش پشه‌ها را کاهش دهید. در منزل می‌توانید از پشه‌بند و ابزارهای دورکننده حشرات استفاده کنید. در طبیعت و مکان‌هایی که احتمال گزش پشه‌ها وجود دارد سعی کنید از کرم‌ها و ژل‌هایی استفاده کنید که دافع حشرات هستند. در این موارد استفاده از دستبندهای دافع حشرات هم می‌تواند مفید باشد.

در بسیاری از موارد پشه گزیدگی تنها واکنش‌های خفیفی روی پوست ایجاد می‌شود با این حال در برخی از موارد نیش پشه ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک و شدید شود. درصورتی‌که پس از گزیدگی پشه دچار التهابات بیش از حد شدید به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: healthline

نوشته ۱۶ روش کارآمد و سریع برای درمان خانگی نیش پشه اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

۵ روش آسان برای پاک کردن لکه‌ی شاتوت از روی لباس

چه چیزی جذاب‌تر از خوردن یک کاسه شاتوت تازه در عصر بهاری است؟ توت‌های نوبرانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *