۱۵ قابلیت iOS 18 که اپل در رویداد WWDC 2024 اشاره‌ای به آن‌ها نکرد

اپل بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار، از سیستم‌عامل iOS 18 رونمایی کرد. این نسخه از iOS کلی قابلیت جدید قرار است به آیفون‌ها اضافه کند که مهم‌ترین‌شان، امکانات هوش مصنوعی است. اپل در رویداد WWDC 2024 خود صحبت‌های زیادی پیرامون امکانات این نسخه از سیستم‌عامل خود مطرح کرد. با این حال، iOS 18 اگرچه کلی قابلیت جذاب دارد که از آن‌ها مطلع هستیم اما یک سری قابلیت مخفی هم دارد که اپل در رویداد WWDC 2024 اشاره‌ای به آن‌ها نکرده است. در این مطلب قصد داریم به بررسی ۱۵ قابلیت مخفی iOS 18 بپردازیم.


۱۵. منوی تنظیمات جدید و منوی iCloud

منوی تنظیمات پیش‌فرض گوشی های اپل در حال حاضر اصلا مرتب نیست. اما در iOS 18 قرار است نظم فوق‌العاده‌ای پیدا کند. در نسخه‌های فعلی، شما لیستی از برنامه‌های سیستمی و اپلیکیشن‌های شخص ثالث را در پایین صفحه مشاهده می‌کنید. اما در نسخه جدید، تمام آن‌ها در زیرمجموعه Apps قرار دارند.

همچنین هر بخشی از تنظیمات را که باز می‌کنید، یک توضیح کلی در بالای آن ظاهر می‌شود که به شما می‌گوید در این بخش چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید. برای مثال اگر شما وارد بخش GSMArena شوید، در بالای صفحه، عبارت Manage your overall setup and preferences for iPhone, such as software updates, device language, CarPlay, AirDrop, and more را مشاهده خواهید کرد. به این معنا که در این بخش شما می‌توانید وضعیت راه‌اندازی گوشی، تنظیمات اولیه‌ی آیفون، آپدیت‌ها، زبان دستگاه، ایردراپ و… را مشاهده کنید. همین توضیحات خلاصه در بخش‌های دیگر نظیر Accessibility و Privacy & Security و… هم وجود دارد.

منوی iCloud هم تغییر محسوسی داشته و حالا به شما وضعیت حافظه را به صورت خیلی جزئی نشان می‌دهد. علاوه بر این‌ها، تعداد تصاویر، فایل‌های درایو، ورودی‌های رمز عبور، یادداشت‌ها و پیام‌های ذخیره‌شده روی حساب iCloud را هم می‌توانید مشاهده کنید.


۱۴. قابلیت شماره‌گیر هوشمند iOS 18

در iOS 18 بالاخره قابلیت شماره‌گیر هوشمند را شاهد هستیم. این همان قابلیت T9 که گوشی‌های اندرویدی سال‌هاست از آن بهره‌مند هستند. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد نام یک مخاطب را با استفاده از حروف درج‌شده روی کلیدهای کیبرد درون گوشی وارد کنید. برای مثال اگر می‌خواهید شخصی با نام Mihir را وارد کنید، کافی است عبارت ۶۴۴۴۷ را وارد کنید. این فناوری با پیش‌بینی درست نام مخاطب شما، او را پیشنهاد می‌کند که باید روی آن ضربه بزنید تا اطلاعات کاملش را نشان دهد.


۱۳. قابلیت جست‌وجوی تاریخچه‌ی تماس و رابط بهتر تماس در iOS 18

اپلیکیشن تماس هم یکی از قابلیت های خوب iOS 18 را شامل می‌شود. این برنامه اکنون دو قابلیت جدید دارد؛ در صفحه‌ی Recents (تماس‌های اخیر)، یک آیکون تماس را در کنار نام هر شخص مشاهده می‌کنید. کار خوب اپل این بوده که حالا شما باید خودتان یک شماره را برای تماس از این صفحه انتخاب کنید. این یعنی دیگر قرار نیست با لمس اشتباه یک شماره، تماسی با یک فرد گرفته شود. علاوه بر این‌ها، شما حالا می‌توانید تاریخچه‌ی تماس خود را هم جست و جو کنید و این یعنی دیگر مجبور نیستید بین کلی اسم بگردید تا یک اسم خاص را پیدا کنید.


۱۲. بخش کشویی و هایلایتر در اپلیکیشن Notes

یکی دیگر از قابلیت های جذاب iOS 18 مربوط به اپلیکیشن Notes یا همان یادداشت می‌شود. در این اپلیکیشن شما حالا دو قابلیت جدید را مشاهده می‌کنید؛ یکی منوی کشویی و دیگری هم هایلایتر. درباره مورد نخست باید بگوییم شما می‌توانید از این پس یک سرتیتر برای یادداشت خود انتخاب کرده و آن را به یک بخش کشویی تبدیل کنید. یعنی با کلیک روی آن، تمام بخش‌های مربوطه در زیر آن جمع می‌شوند تا یادداشت نظم خوبی پیدا کند. درست مثل قابلیتی که در اپلیکیشن ورد مایکروسافت هم شاهد هستیم.

همچنین یک ابزار هایلایتر جدید هم به نوت اضافه شده که به شما اجازه می‌دهد یک یادداشت خاص را با ۵ رنگ مختلف از جمله بنفش، صورتی، نارنجی، سبز نعنایی و آبی، هایلایت کنید.


۱۱. قابلیت کنترل پهنای نور چراغ قوه در iOS 18

اگرچه این قابلیت خیلی استفاده نمی‌شود اما می‌توانید از طریق جزیره پویا، پهنای نور چراغ قوه را تغییر دهید. برای این منظور کافی است بعد از روشن کردن چراغ قوه، روی جزیره پویا ضربه زده و نگه داشته باشید تا یک اسلایدر ظاهر شود و امکان تغییر پهنای نور را به شما بدهد. پهنای نور، منطقه تحت پوشش است و ربطی به شدت نور ندارد. چون امکان تغییر شدت نور همین حالا هم در آیفون‌ها وجود دارد.


۱۰. میانبر کلید پاور در صفحه کنترل سنتر

به لطف یک میانبر کلید پاور که به قسمت کنترل سنتر اضافه شده، شما دیگر نیازی به این ندارید که هر بار برای خاموش کردن گوشی یا ورود به منوی پاور گوشی، کلید سخت‌افزاری پاور را فشار دهید. این قابلیت iOS 18 وقتی کلید پاور آیفون خراب باشد (که معمولا اینطور نمی‌شود) بیشتر اهمیتش را نشان می‌دهد


۹. یادآور در تقویم

یکی از قابلیت های خوب iOS 18 در بخش تقویم این است که شما بالاخره می‌توانید یادآورهای پیش روی خود را مشاهده کنید. علاوه بر این‌ها، امکان مشاهده رویدادها در همان اپلیکیشن تقویم (Calender) وجود دارد. در iOS 18 وضعیت به این صورت است که وقتی یک تاریخ برای انجام کاری مشخص می‌کنید، تاریخ مورد نظر را در تقویم مشاهده خواهید کرد. همچنین شما حالا امکان ویرایش یا یادآور، حذف و همچنین کامل کردن آن از طریق همان اپ تقویم را خواهید داشت.


۸. نمای ماهانه در تقویم

اینکه شما بتوانید به صورت ماهانه، تقویم را مشاهده کنید قابلیت پیش پا افتاده‌ای به حساب می‌آید اما جالب است بدانید همین قابلیت ساده تاکنون در iOS وجود نداشته اما اپل در iOS 18 تصمیم گرفته آن را اضافه کند. از حالا به بعد، شما می‌توانید روی حالت مشاهده سالانه در تقویم زوم کرده و حالت ماهانه را مشاهده کنید. از طریق حالت نمایش ماهانه، شما می‌توانید باز هم زوم کنید تا بتوانید به اطلاعات بیشتر و جزئی‌تری دسترسی پیدا کنید.


۷. منوی Attachment با امکان ضبط صدا در اپلیکیشن Notes

اپل همیشه در رویدادهای خود حتی از کنار کوچک‌ترین جزئیات هم نمی‌گذرد. حتی اگر برخی از قابلیت‌ها سال‌ها در گوشی‌های اندروید در دسترس قرار داشته باشند و به تازگی به iOS اضافه شده باشند. اما خیلی جالب است که این چند مورد را از قلم انداخته است. یک قابلیت بسیار مهم که شاید بتوان گفت در مقایسه با تمام قابلیت‌های یادشده در بالا اهمیت بیشتری دارد، منوی Attachment جدید و امکان ضبط صدا در اپلیکیشن Notes است. حالا وقتی یک متن می‌نویسید یا در اپلیکیشن Notes آن را ویرایش می‌کنید، یک منوی Attachment در پایین صفحه ظاهر می‌شود.

می‌توانید با کلیک روی آیکون Attachment، فایل، تصاویر، ویدیو، اسناد و… را وارد کنید. همچنین امکان اسکن متن هم وجود خواهد داشت. علاوه بر این‌ها، یک گزینه‌ی دیگر هم برای ضبط صدا و وارد کردن فایل صوتی درون یک یادداشت وجود دارد. مثلا شما یک یادداشت کوتاه می‌نویسید و با یک فایل ضبط شده، توضیحات کاملی درباره‌ی آن در نظر می‌گیرید که بعدا با مشاهده نوت، بتوانید متوجه جزئیات مربوط به آن بشوید.

اگر از گوشی آیفون ۱۲ به بعد استفاده می‌کنید،‌ می‌توانید حتی به متن صدای ضبط شده‌ی خود هم دسترسی داشته باشید. یک قابلیت فوق‌العاده کاربردی که افراد محصل یا کسانی که در سمینارها یا کنفرانس‌ها شرکت می‌کنند می‌توانند به بهترین شکل ممکن از آن نفع ببرند.


۶. پشتیبانی از معادلات ریاضی و یادداشت‌های اخیر

اپلیکیشن نوت یا همان یادداشت اپل با اضافه شدن دو قابلیت دیگر در iOS 18 بسیار کاربردی‌تر از قبل شده است. شما در این نسخه از نوت می‌توانید یک معادله‌ی ریاضی را وارد کرده و با قرار دادن عبارت = در انتهای معادله، پاسخ آن را در لحظه دریافت کنید. حال این معادله‌ی ریاضی می‌خواهد محاسبه قیمت سفر باشد یا بررسی وضعیت اشتراک ماهیانه‌ی یک سرویس یا پول قبض و یا هر چیز دیگری. فقط کافی است معادله‌ی مربوط به آن را تایپ کرده و = را در انتهای آن قرار دهید. بدون اینکه نیازی باشد از نوت خارج شده و از ماشین حساب استفاده کنید.

اپلیکیشن Notes همچنین می‌تواند یادداشت‌های اخیر شما را هم پایش کند و به شما این اجازه را هم می‌دهد که بین آن‌ها جابجا شوید. فقط کافی است روی آیکون سه نقطه در بالای صفحه کلیک کرده و Recent Notes را انتخاب کنید تا بتوانید به نوت‌های اخیر خود دسترسی داشته باشید.


۵. جلوه‌ی رنگین‌کمانی ساعت در صفحه قفل

اپل طی چند نسخه‌ی اخیر iOS توجه زیادی به شخصی‌سازی گوشی آیفون به خصوص صفحه قفل داشته است. در iOS 18 هم این اتفاق افتاده و یک قابلیت جذاب دیگر به صفحه قفل اضافه شده است. این قابلیت البته به بزرگی امکانات شخصی‌سازی که به iOS 17 اضافه شده بودند نیست اما با این حال برای کسانی که به دنبال تنوع هستند، یک ارتقای جذاب به حساب می‌آید.

با این قابلیت iOS 18 کاربران می‌توانند یک جلوه‌ی رنگین‌کمانی زیبا و دلنشین به ظاهر ساعت اضافه کنند. البته این جلوه‌ی زیبا روی ویجت‌های صفحه‌ی قفل اعمال نمی‌شود و کاربران فقط می‌توانند برای ساعت از آن استفاده کنند. این قابلیت iOS 18 برای کسانی که از یک رنگ زود خسته و دلزده می‌شوند می‌تواند در ایجاد یک حس تنوع بسیار مفید باشد.


۴. شخصی‌سازی گزینه‌های صفحه قفل

صفحه قفل گوشی‌های آیفون یک قابلیت شخصی‌سازی جدید دیگر هم در iOS 18 دریافت کرده که باعث می‌شود به جای زیباتر شدن، کاربردی‌تر بشود. این قابلیت به کاربران کمک می‌کند در صفحه‌ی قفل، یعنی زمانی که قفل گوشی باز نشده، به گزینه‌های به مراتب بیشتری دسترسی داشته باشند. برای مثال شما دیگر به دوربین و چراغ قوه محدود نیستید. کافی است سری به منوی شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل زده و این گزینه‌ها را حذف، و گزینه‌های جدید را اضافه کنید.

مثلا شما می‌توانید یک اپلیکیشن خاص را باز کرده، مثل تقویم، آلارم، کد QR، ریموت اپل تی‌وی، یک سری میانبرهای مختلف، حالت هواپیما و موارد دیگر. شرکت آمریکایی همچنین API مورد نظر را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های شخص ثالث باز کرده تا آن‌ها هم امکان اضافه کردن اپ‌های خود به صفحه قفل گوشی‌های آیفون را داشته باشند.

برای مثال شما می‌توانید یک کار جدید در Todolist خود تعریف کنید، بدون اینکه اصلا نیاز باشد قفل گوشی را باز کنید. یا مثلا می‌توانید به پلی‌لیست اسپاتیفای خود در همان صفحه‌ی قفل دسترسی داشته باشید. این قابلیت شخصی‌سازی جدید ظاهر صفحه قفل را تغییر نمی‌دهد اما روی کاربردی‌تر شدن آن تأثیر چشمگیری دارد.


۳. ویجت جورنال برای صفحه هوم و صفحه قفل

یکی دیگر از قابلیت های خوب iOS 18 این است که شما می‌توانید ویجت اپلیکیشن فوق‌العاده کاربردی و جذاب ژورنال را به صفحه‌ی هوم و قفل اضافه کنید. اپل از اپلیکیشن ژورنال در iOS 17 پرده‌برداری کرد؛ یک اپ بسیار کاربردی که به کاربران اجازه می‌دهد در آن مطلب بنویسند و هنر نویسندگی خود را محک بزنند.

حالا با اضافه شدن قابلیت جدید به آن، کاربران می‌توانند تجربه‌ی بهتری از کار با ژورنال داشته باشند. این اپ حالا می‌تواند در قالب سه ویجت مختلف در صفحه هوم و شش ویجت در صفحه‌ی قفل در دسترس شما قرار بگیرد تا به راحتی بتوانید با استفاده از آن‌ها، یادداشت‌های جدید بسازید، پیشنهادات را ببینید و هر چیز دیگری. منظورمان از پیشنهادات، همان متن‌هایی هستند که به عنوان ایده، از طرف خود اپلیکیشن ژورنال به شما داده می‌شود تا در صورت تمایل به نوشتن داستان بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.


۲. شخصی‌سازی حرفه‌ای اپلیکیشن Photos

می‌رسیم به اپلیکیشن Photos. اپی که در iOS 18 از لحاظ ظاهری ارتقای محسوسی دریافت کرده و به مراتب جذاب‌تر و کاربردی‌تر از قبل شده است. اما ظاهرا این ارتقا فقط از لحاظ ظاهری نیست و اپلیکیشن Photos یک قابلیت مهم دیگر هم در iOS 18 دریافت کرده است. این اپ حالا به شما تصاویر اخیری را که ثبت کرده‌اید را در بالای صفحه به نمایش می‌گذارد. تصاویر دیگر در چند دسته‌بندی مختلف در پایین این بخش به نمایش گذاشته می‌شوند. دسته‌بندی‌های جدید اپلیکیشن Photos شامل موارد زیر می‌شود؛

  • Recent Days(روزهای اخیر)
  • People & Pets (افراد و حیوانات خانگی)
  • Pinned Collections (کلکسیون‌های پین‌شده)
  • Memories (خاطرات)
  • Trips (مسافرت‌ها)
  • Albums (آلبوم‌ها)
  • Media Types (رسانه)
  • و…

شما همچنین می‌توانید به سمت پایین این اپ اسکرول کرده و روی گزینه‌ی Customize به معنای سفارشی‌سازی کلیک کنید. با این کار‌، امکان فعال یا غیرفعال کردن این نوع تقسیم‌بندی وجود دارد و شما می‌توانید نظم و سازماندهی اپلیکیشن را متناسب با سلیقه‌ی خودتان تغییر دهید.


۱. قابلیت محدود کردن شارژ باتری در iOS 18

کاربران آیفون ۱۵ می‌توانند در حال حاضر میزان شارژ گوشی خود را به ۸۰٪ محدود کنند. این یعنی کاربران می‌توانند تنظیمات باتری را به گونه‌ای تغییر دهند که از رفتار شارژ کردن افراد یاد بگیرد تا هنگامی که کاربر فراموش می‌کند گوشی را از شارژ جدا کند، تا ۱۰۰٪ آن را شارژ نکند و به باتری فشار وارد نشود. البته در گوشی‌های اندروید این امکان وجود دارد که جلوی شارژ شدن گوشی را در یک میزان خاص بگیرید اما در آیفون فعلا این گزینه وجود ندارد.

اما در iOS 18 قرار است این قابلیت اضافه شود که شما بتوانید میزان شارژ شدن گوشی را به مقادیری نظیر ۸۰، ۸۵، ۹۰ و ۹۵٪ محدود کنید. با این کار، گوشی دیگر با بیش از حد شارژ شدن، تحت فشار قرار نمی‌گیرد و ولتاژ اضافه دریافت نمی‌کند. این کار در نهایتا به طول عمر بیشتر باتری کمک می‌کند.


قابلیت های جذاب iOS 18؛ سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، ظاهرا در iOS 18 کلی قابلیت جدید بوده که اپل در رویداد WWDC 2024 خود اشاره‌ای به آن‌ها نکرد. برخی از این قابلیت‌ها چندین سال است که در گوشی‌های اندرویدی وجود دارند و در واقع پیش پا افتاده هستند. اما برخی دیگر واقعاً جذاب و کاربردی هستند و تجربه‌ی کار با گوشی‌های آیفون را دگرگون می‌کنند.

اپل این بار توانسته با ایجاد تعادلی بین امکانات کاربردی و ظاهری، هم نمای جذابی به سیستم‌عامل خود ببخشد و هم آن را برای افرادی که به دنبال امکانات و قابلیت‌های بیشتر هستند، به ابزارهای مهم مجهز کند.

منبع: XDA Developers

نوشته ۱۵ قابلیت iOS 18 که اپل در رویداد WWDC 2024 اشاره‌ای به آن‌ها نکرد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره ایر دراپ Wormfare؛ کسب درآمد دلاری با کتک زدن! • دیجی‌کالا مگ

ایر دراپ Wormfare یکی دیگر از جدیدترین بازی‌های تلگرامی با ماهیت Tap to earn به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *