۱۰ مورد از ترسناک‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۴

طرفداران ژانر وحشت بعد از دیدن بهترین فیلم‌های ترسناک در سال ۲۰۲۳، می‌دانستند که سال ۲۰۲۴ برای جلب نظر مخاطبین کار سختی در پیش دارد. خوشبختانه برای مخاطبان، در سال ۲۰۲۴ شاهکارهای شگفت‌انگیزی خلق شد. ایده‌های کاملاً جدید، اجراهای خیره‌کننده، صحنه‌های خون‌آلود هیجان‌انگیز و برخی از بهترین صحنه‌های قتل روی پرده سینما ظاهر شدند. با توجه به اینکه سلیقه‌ی هر بیننده‌ای در این ژانر متفاوت است، این فیلم‌های ترسناک انواع سلایق را در بر می‌گیرند به نحوی که همه می‌توانند از آن‌ها لذت ببرند. در این مقاله به معرفی ۱۰ مورد از ترسناک‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۴ خواهیم پرداخت.

تفاوت فیلم ترسناک با فیلم تریلر چیست؟

فیلم ترسناک یا Horror فیلمی است که ترس، وحشت و انزجار را در مخاطب برمی‌انگیزد. شکنجه، ارواح، قاتلان زنجیره‌ای و… در این ژانر می‌گنجند. در حالی‌که ژانر تریلر احساس اضطراب و هیجان‌زدگی ایجاد می‌کنند. جنایت، انتقام، کلاه‌برداری، تروریسم و سرقت در این ژانر قرار دارند.

در طبیعتی خشن

فیلم «در طبیعتی خشن» انتظاراتی که از ژانر وحشت دارید را به طرز درخشانی زیر و رو می‌کند. این کار با تمرکز بخش اعظمی از فیلم روی دیدگاه قاتل انجام می‌شود. فیلم‌های ترسناکی مانند «روانی آمریکایی» و «خانه‌ای که جک ساخت» از معدود فیلم‌هایی هستند که در آن‌ها بینندگان، قاتل را به‌عنوان شخصیت اصلی داستان دنبال می‌کنند. چیزی که «In A Violent Nature» را متمایز می‌کند این است که با یک قاتل بی‌صدا طرف هستیم که داستان را در دست می‌گیرد. تماشاگران چاره‌ای جز این ندارند که بدون هیچ حرف اضافه یا توجیهی، به دنبال قدم‌های مصمم و وحشی‌گری بی‌امان او بروند.

جانی، قاتل از گور برخاسته، در فیلم فقط یک چیز می‌خواهد. گردنبند مادر مرده‌اش را که از قبرش دزدیده‌اند پس بگیرد و از سارقان انتقام بگیرد. داستان فیلم یک روایت ساده و مؤثر است و به‌خوبی در دسته فیلم‌های کلاسیک اسلشر، به‌ویژه فیلم‌های الهام‌گرفته از جیسون ورهیز در «جمعه سیزدهم» جای می‌گیرد. لحظاتی که دوربین به جای جانی، روی قربانیانش تمرکز می‌کند، بر وحشت ما می‌افزاید. زیرا تماشاگران هرگز فراموش نمی‌کنند که جانی فقط چند قدم آن طرف‌تر در حال تماشا و انتظار است. جانی روحی خشمگین و انتقام‌جو است که هنوز هم ویژگی‌های کودکانه‌ای دارد. در بخش اعظم فیلم، هدف از صحنه‌های خون‌آلود، ایجاد شوک و حیرت نیست. بلکه این صحنه‌ها باعث می‌شود تماشاگران خشم خالصی را که این قاتل را هدایت می‌کند، تجربه کنند. هر قتل در «در طبیعتی خشن» یک اثر هنرمندانه از خلاقیت و ابتکار است. 

نیش

 تماشاگرانی که به عنکبوت‌هراسی مبتلا هستند یا ترجیح می‌دهند صحنه‌هایی از خزیدن عنکبوت روی صورت آدم‌ها و تکه تکه کردن آن‌ها را تماشا نکنند، بهتر است از فیلم «نیش» دوری کنند. این فیلم روی لبه تیغی بین وحشت و کمدی حرکت می‌کند و در آن با مجموعه‌ای عجیب از ساکنان یک ساختمان آپارتمانی در نیویورک آشنا می‌شویم. بسیاری از آن‌ها آشنایان شارلوت (آلیلا براون) هستند. دختری که یک عنکبوت جدید پیدا می‌کند، او را نیش می‌نامد و به طور مخفیانه به عنوان حیوان خانگی نگه می‌دارد، بدون اینکه بداند این هیولای کوچک به‌عنوان یک شهاب‌سنگ از فضا به پنجره برخورد کرده است.

این موجود فضایی تک تک ساکنان را به طرز وحشتناکی می‌کشد یا آن‌ها را می‌رباید و در مخفیگاه خود داخل دریچه‌ها تار می‌بندد تا بعداً از آن‌ها تغذیه کند. اعضای خانواده شارلوت نیز از این سرنوشت در امان نیستند. با وجود این‌که این دختر جوان درگیر مسائل پیچیده و دشوار خانواده، فشارهای مالی و رها شدن توسط پدرش است، اما او باید برای نجات جان همه تلاش کند. هرچند که به نظر غیرممکن می‌رسد، فیلم «Sting» به همان اندازه‌ی ترسناک‌ا بودنش، کمدی قوی‌ای نیز دارد. داستان فیلم خیلی سرراست است اما قابل پیش‌بینی بودن فیلم به سرگرم‌کننده بودن آن لطمه نمی‌زند و همچنان می‌توان از آن به عنوان یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۴ یاد کرد.

تاروت

«Tarot» به شما یادآوری می‌کند که حتی در قرن ۲۱ هم نباید با اشیاء ترسناک متعلق به دیگران کلنجار روید. گروهی از دوستان که خانه‌ای را برای یک شب اجاره کرده‌اند، با وجود هشدارهای متعدد صاحبخانه، علائم هشداردهنده‌ی واقعی را نادیده می‌گیرند و در خانه سرک می‌کشند. آن‌ها در نهایت با یک دست تاروت تیره و تار مواجه می‌شوند و از هالی (هریت اسلیتر)، فالگیر باتجربه‌ی تاروت، می‌خواهند برای هر کدامشان فال بگیرد. هالی با نادیده گرفتن قانون استفاده نکردن از دسته‌ی تاروت شخص دیگر، برای همه افراد حاضر در اتاق، از جمله خودش، فال می‌گیرد و سرنوشت آن‌ها را رقم می‌زند.

آن‌چه در ادامه می‌بینید، یکی از  ترسناک‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۴ به سبک پاپ‌کورن است. روایتی که در آن، طراحی‌های موجودات روی کارت‌های تاروت جان می‌گیرند تا بر اساس فال‌هایی که هالی گرفته است، سرنوشت دوستانش را رقم بزنند. «تاروت» از کلیشه‌های آشنایی پیروی می‌کند که باعث می‌شود نقشه و حفره‌های آن قابل پیش‌بینی باشد. اما در طول فیلم، غافلگیری‌ها و ترس‌های خارق‌العاده‌ای وجود دارد که فیلم را جذاب نگه می‌دارد. جیکوب باتالون به‌عنوان شخصیتِ ایجادکننده‌ی موقعیت‌های طنز در «تاروت» عالی است و اسلیتر به درستی گروه بازیگران را رهبری می‌کند که نقش دوستانی را بازی می‌کنند که گرفتار شرایطی فراتر از تصورشان شده‌اند و با سرنوشت‌های کابوس‌وار خود روبرو هستند.

فیلم ترسناک Tarot فقط در ۱۰ روز تقریبا سه برابر بودجه اولیه‌اش فروخت

معصوم

«Immaculate» به طور قطع بهترین نقش سیدنی سوئینی تا به امروز است. او نقش خواهر سسیلیای مؤمن را بازی می‌کند که به یک صومعه‌ی ایتالیایی سفر می‌کند و در ادامه، آن‌جا خانه‌ی او خواهد شد. متاسفانه سسیلیا از راهبه‌ای که در ابتدای فیلم سعی در فرار دارد و پایش به طرز وحشتناکی شکسته می‌شود یا برنامه‌های شوم پدر «سال تِدِسکی» (با بازی آلوارو مورته) بی‌خبر است. بعد از مدتی، سسیلیا به طور معجزه‌آسایی باردار می‌شود و به اصطلاح حامل منجی جدید است. او به سرعت متوجه می‌شود که صومعه مقدس نیست و قبل از اینکه برای فرار دست به اقداماتی بزند، در دیوارهای پلید آن گرفتار می‌شود.

ترسی که فیلم «معصوم» به ما نشان می‌دهد در کج‌روی افراد به اصطلاح مؤمن و تحریف باورهای مذهبی آن‌ها به روش‌های وحشتناک و زیان‌بار نهفته است. برای این‌که این داستان تماشاگران را به وحشت بیندازد نیازی به یک شیطان واقعی نیست. فیلم به طرز هوشمندانه‌ای، ماجرای باردار شدن سسیلیا را به علم انسانی گره می‌زند، نه یک توضیح ماوراءالطبیعه. ممکن است برخی از تماشاگران در پذیرش این موضوع تردید داشته باشند که پایان تکان‌دهنده‌ی این فیلم مناسب‌ترین پایان‌بندی برای سفر سسیلیا روی پرده است. او داستان را در جایی آرام و امیدوارکننده آغاز می‌کند، اما مجبور می‌شود آن را خونین، خشن و خشمگین به پایان برساند. شاید به همین دلیل است که می‌توانیم آن را یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۴ بنامیم.

آرکادین

«Arcadian» درام خانوادگی را در فضایی آخرالزمانی به سطحی تازه می‌برد. این موفقیت تا حد زیادی به لطف اجراهای قدرتمند و هیولاهای فراموش‌نشدنی‌ای است که تا به حال در هیچ فیلمی دیده نشده‌اند. نیکلاس کیج نقش یک پدر را در دنیایی بازی می‌کند که به نظر می‌رسد بیش‌تر انسان‌ها نابود شده‌اند. بازماندگان تمام تلاش خود را برای زنده ماندن می‌کنند، از جمله این‌که شب‌ها خود را در خانه حبس می‌کنند به این امید که موجودات ناشناخته آن‌ها را نکشند.

تنها چیزی که این فیلم را به اثری درخشان تبدیل می‌کند، هیولاهای عجیب و غریب با دهان گشاد و خط داستانی قوی نیست. بلکه نقش‌آفرینی کیج، جیدن مارتل و مکسول جنکینز مخاطبین را میخکوب می‌کند. پل با بازی کیج، مصمم است از پسران نوجوانش، جوزف (مارتل) و توماس (جنکینز) محافظت کند و مطمئن شود که آن‌ها روزی بدون او در این دنیا زنده بمانند. با این‌که کیج در فهرست بلند بالایی از فیلم‌هایی با کیفیت‌های مختلف بازی کرده است، اما او بازیگری قابل اعتماد است. مارتل به تنهایی بازیگر قابلی است و در یکی از قدرتمندترین نمایش‌هایش، هر صحنه را از آن خود می‌کند. در حالی که جنکینز در لحظات احساسی سنگین‌تر و صحنه‌های اکشن «آرکادین» توانمندی خود را به رخ می‌کشد.

فیلم ترسناکی که طرفداران فیلم پنج شب در کنار فردی باید تماشا کنند

شنا در شب

شاید بتوان گفت «Night Swim» در لیست ترسناک‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۴ کم‌تر از دیگر فیلم‌ها ترسناک به نظر می‌رسد. با این حال، شخصیت‌های باورپذیر، اسطوره‌شناسی جالب، چند صحنه‌ی پر تعلیق مناسب و حضور وایات راسل ما را قانع می‌کند که این فیلم ارزش دیدن دارد. راسل نقش ری والر، یک بازیکن سابق بیسبال حرفه‌ای را بازی می‌کند که به دلیل بیماری ام‌اس (مالتیپل اسکلروزیس) مجبور به بازنشستگی زودهنگام می‌شود. هنگامی که خانواده‌ی او به خانه‌ی جدیدی که استخر دارد نقل مکان می‌کنند، ری متوجه می‌شود که هر چه زمان بیشتری را در آب می‌گذراند، علائم بیماری‌اش شروع به ناپدید شدن می‌کند. خانواده‌ی والر به سختی متوجه می‌شوند که آب استخر تاریخچه‌ی تاریکی دارد و در ازای لطف‌هایش نیازمند قربانی است.

بازیگران نقش اعضای خانواده‌ی والر را صادقانه ایفا می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا وضعیت آن‌ها بیشتر هم‌دردی‌ مخاطبین را برانگیزد. حتی ری، که تصمیماتی می‌گیرد که ناخواسته خانواده‌اش را به خطر می‌اندازد، انگیزه‌های قابل درکی برای رها نکردن استخر دارد. این که به دلیل بیماری، بسیاری از چیزها را از دست بدهیم و سپس ناگهان دوباره سالم شویم و آینده‌ای روشن در پیش داشته باشیم، باعث می‌شود بسیاری از ما نشانه‌های کاملاً واضحی که به ما می‌گوید این استخر شنا، توسط نیروهای شیطانی تسخیر شده است را نادیده بگیریم. پایان‌بندی «شنا در شب» نتیجه‌ی رضایت‌بخشی برای داستانی است که به راحتی می‌توانست سرسری و سطحی باشد، اما با حفظ یک خط روایی احساسی، باعث می‌شود تماشاگران به شخصیت‌ها اهمیت دهند.

ابیگیل

«Abigail» به طور کلی سرگرم‌کننده‌ترین فیلم ترسناک سال ۲۰۲۴ است. این فیلم با بازی گروهی قوی به رهبری ملیسا باررا، دن استیونز و آلیشا ویر همراه است و هر یک از بازیگران نقش خود را به بهترین شکل اجرا می‌کنند. گروهی از جنایتکاران تصور می‌کنند پس از ربودن یک دختر جوان، پول هنگفتی به‌دست خواهند آورد. اما وقتی مشخص می‌شود که ابیگیل، همان دختری که ربوده‌اند، در واقع یک خون‌آشام است، کار ساده‌ی مراقبت از بچه به کابوسی جدی تبدیل می‌شود. شب به یک نبرد تمام عیار برای بقا تبدیل می‌شود. در ادامه، گروه مذبور با ناامیدی تلاش می‌کنند تا به اندازه‌ی کافی زنده بمانند تا خورشید طلوع کند. گرچه حتی در آن صورت هم فرار بعید به نظر می‌رسد.

این فیلم  به طور کلی تحت تاثیر فیلم «دختر دراکولا» محصول ۱۹۳۶ است. پیچش‌های متعدد، ترس‌های فراوان، کشتارهای خونین و لحظات خنده‌داری را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این‌که بیشتر صحنه‌های فیلم در عمارت باشکوه اما ترسناک خون‌آشام می‌گذرد، حتی موسیقی متن «ابیگیل» نیز فضایی هیجان‌انگیز را ایجاد می‌کند. کوین دورند در نقش پیتر، قوی‌ترین عضو گروه و شخصیتِ طنزپرداز بی‌نقص فیلم، درخشش فوق‌العاده‌ای دارد. «ابیگیل» فیلمی است که بارها و بارها می‌توان آن را تماشا کرد و همچنان یکی از سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌های ترسناکی باقی می‌ماند که تماشاگران از دیدن آن لذت خواهند برد.

اولین طالع نحس

The First Omen نمونه‌ای عالی از یک پیش درآمد برای یک فرنچایز ترسناک کلاسیک است. این فیلم را در زمانی بلافاصله قبل از شروع فیلم “طالع نحس” (The Omen) محصول ۱۹۷۶ ساخته‌اند. فیلم داستان مارگارت (با بازی نِل تایگر فری) است که خود را در رم برای پیوستن به کلیسای کاتولیک آماده می‌کند. مارگارت پس از ملاقات با دختری پریشان به نام کارلیتا (با بازی نیکول سوراسه)، توسط پدر برنان (با بازی رالف اینسون) مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. همین موضوع او را از توطئه تاریک این فرقه مذهبی خاص آگاه می‌کند. با رویدادهای شوم و توهمات وحشتناک، مارگارت به حقیقت پشت نقشه‌های شیطانی کلیسا پی می‌برد.

مهمترین دلیلی که باعث شد این فیلم را در لیست ترسناک‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۴ قرار دهیم این است که این پیش درآمد کاملاً به فضایی که توسط بقیه فرنچایز “طالع نحس” روایت می‌شود وفادار است و این موضوع کار ساده‌ای نیست. علاوه بر این، “اولین طالع نحس” به جز حضور پدر برنان، دارای نکات جالبی است. نکاتی مانند اشاره به صحنه‌ی “همه چیز برای توست” در فیلم اصلی. سازندگان فیلم با تعریف داستانی که در پایان، دقیقا به نقطه آغاز فیلم “طالع نحس” می‌رسد، به شیوه‌ای هوشمندانه اطمینان حاصل کردند که این فیلم تا حد امکان به تداوم داستان اصلی احترام بگذارد.

من درخشش تلویزیون را دیدم

I Saw the TV Glow سورئال‌ترین درام ترسناک سال ۲۰۲۴ و احتمالاً مهم‌ترین آن است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی جین شونبرون که قبلاً با فیلم «همه ما به نمایشگاه جهانی می‌رویم» شناخته می‌شد، بر روی اوون (با بازی جاستیس اسمیت) و دوستش مادی (با بازی بریجیت لاندین-پین) تمرکز دارد. مادی، اوون را با یک سریال ترسناک-معمایی به نام “صورتی مات” آشنا می کند. در ادامه او به طور فزاینده ای مجذوب این نمایش می شود و واقعیت برایش شروع به تار شدن می‌کند. اما این سریال به طور ناگهانی متوقف می‌شود. این‌جاست که اوون کم کم مرز بین واقعیت و خیال را گم می‌کند و این آغاز داستان فیلم است.

همان‌طور که «من درخشش تلویزیون را دیدم» معانی عمیقی را در مورد هویت، فرار از واقعیت، وسواس‌های دوران کودکی و تجربه همجنسگرایان بررسی می‌کند، اسمیت در یک اجرای بسیار احساسی می‌درخشد. با پیشرفت سفر اوون، موضوع خودشناسی و پذیرش به عنوان یک فرد جوان در آغاز بزرگسالی نیز جزو دغدغه‌های داستانی این فیلم می‌شود و اسمیت تجربیات نقش اوون را با مهارت به نمایش می‌گذارد. پایان فیلم نوید بسته شدن بالقوه یک قسمت و آغاز امیدوار کننده قسمتی دیگر را می‌دهد.

۹ فیلم جنگی فانتزی برتر؛ شاید تخیل تنها راه مقابله با جنگ باشد

آخر شب با شیطان

فیلم «Late Night with the Devil» جایزه بهترین ایده خلاقانه سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص داد.  به همین دلیل آن را به لیست ترسناک‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۴ راه داده‌ایم. این فیلم را به صورت یک مستند ویدئویی کشف‌شده ساخته‌اند. با این حال، در واقع ضبط یک برنامه گفتگوی آخر شب دهه ۷۰ میلادی با میزبانی جک دلروی (با بازی دیوید دستمالچیان) است. در این قسمت خاص، جک با ناامیدی تلاش می‌کند تا با جذب تعداد کافی بیننده، برنامه خود را سرپا نگه دارد. ایده او این است که یک برنامه با تم هالووین کامل را اجرا کند. برای این برنامه سعی می‌کند با شیطانی که ممکن است یک دختر جوان را تسخیر کرده باشد ارتباط برقرار کند. اگر فقط بگوییم که این ماجرا باعث دردسرهایی برای جک می‌شود، داستان را دست‌کم گرفته‌ایم.

با اوج گرفتن فیلم و افزایش تنش، «آخر شب با شیطان» به سراغ کاوش در دوگانه همیشگی شک در مقابل ایمان می‌رود. عملکرد دستمالچیان او را به عنوان یک بازیگر نقش اول، به ویژه در ژانر وحشت، ثابت کرده است. تقریباً در کل فیلم همه نگاه‌ها به سمت اوست و او بخش اعظمی از بار فیلم را به دوش می‌کشد. گذشته‌ی جک، از دست دادن همسرش و پیشینه دختر تسخیر شده، لیلی (با بازی اینگرید تورلی)، به فیلم عمق می‌بخشد. همچنین داستان را به سمت یک پرده سوم وحشیانه هدایت می‌کند که به بهترین شکل ممکن به پایان می‌رسد.

۷ بازی ترسناک دلهره‌آور که در زمان آینده جریان دارند

نمی‌توانیم از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین ژانرهای سینمایی نام ببریم و به سراغ فیلم‌های ترسناک نرویم. با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، کارگردانان توانسته‌اند کاراکترهای ترسناک‌تری خلق کنند. پیشرفت صنعت گریم نیز در این موفقیت بی‌تاثیر نبوده است. از قدیم تا به امروز طرفداران این ژانر از ترشح آدرنالین لذت برده‌اند. به دلیل همین طرفداران پروپاقرص، در این مقاله به معرفی ترسناک‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۴ پرداختیم. در کامنت‌ها بنویسید از نظر شما ترسناک‌ترین فیلم تاریخ چه فیلمی بوده است؟

منبع: Screenrant


میزگیم سینمایی با امید لنون و شایان | چی بیینیم؟ چی بازی کنیم؟


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

پلنگ سیاه در دنیای سینمایی مارول تغییر پیدا خواهد کرد

در وقایع فیلم پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه شخصیت شوری جایگزین برادر خود یعنی پادشاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *