۱۰ فیلم برتر کارآگاهی از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰؛ بازی با سرنخ‌‌ها

فیلم‌های کارآگاهی همیشه محبوب بوده‌اند. دنیای کارآگاهی و پیدا کردن سرنخ‌ها و مجرمین هم جذابیت‌هایی دارد که احتمالا در هیچ ژانر دیگری نمی‌بینیم. فیلم‌های ژانر کارآگاهی می‌توانند پر از راز و معما باشند و حل کردن هر کدام از این معماها به دست پلیس یا کارآگاه‌های خصوصی موضوع اصلی بسیاری از این فیلم‌هاست. به نظر می‌رسد بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ فیلم‌های کارآگاهی قدرتمندی ساخته شده‌اند و نسبت به بقیه دهه‌ها خوب درخشیده‌اند.

فیلم‌هایی که در این دهه تولید شده‌اند واقعی‌تر به نظر می‌رسند و منطق هالیوودی آن‌ها تا حد زیادی کمتر شده‌ است. می‌توان گفت به جای خشونت و صحنه‌های عجیب غریب شاهد نوعی ظرافت در فیلم‌های این دهه هستیم. در ضمن داستان‌های کارآگاهی دیگر فقط به حوزه پلیس و جرم و جنایت محدود نیستند و حتی در دل داستان‌های سای‌فای و یا درام‌های روان‌شناختی هم می‌توان نوعی از حل معما را دید. بیایید بهترین فیلم‌های کارآگاهی این دهه را با هم بررسی کنیم.

۱۰ – Shaft 2019

ساموئل ال جکسون و بازگشت دوباره در نقش پسر

یک ساب‌ژانر سینمایی به نام Blaxploitation وجود دارد که از دهه ۷۰ میلادی کاراکترهای سیاه‌پوست نقش‌های اصلی و تم کلی فیلم را برعهده می‌گیرند و Shaft هم در ادامه همین ژانر و با تم کارآگاهی ساخته شده است. یک کارآگاه خصوصی از هارلم به دنبال پیدا کردن سرنخ‌هایی از مرگ دوست دوران کودکی‌اش است. جالب اینجاست که ساموئل ال جکسون در Shaft 2000 هم بازی کرده بود و حالا در سال ۲۰۱۹ با دو نسل از شفت متحد می‌شود و داستان را جلو می‌برد. وقتی جی‌جی با پدرش به صحنه جرم می‌رود داستان وارد یک پیچیدگی و توئیست عجیب می‌شود که باید خودتان ببینید تا هیجان لحظات کارآگاهی‌اش را از دست ندهید.

شفت ۲۰۱۹ یک دنباله عالی برای این فرنچایز بود و Richard Roundtree دوباره برگشت و با پسرش و نوه‌اش متحد شد. این فیلم علاوه بر تم کارآگاهی موضوعاتی مانند مردانگی، اعتیاد و روابط انسانی را هم پوشش می‌دهد و رابطه پدر و پسری‌اش هم در نوع خودش جالب است، چون پدر قصد دارد پسرش را به بهترین کارآگاه خصوصی هارلم تبدیل کند.

۲۰۱۹ سال انتشار
Tim Story کارگردان
Samuel L. Jackson , Richard Roundtree , Regina Hall , Jessie T. Usher , Alexandra Shipp بازیگران
۱ ساعت و ۵۱ دقیقه مدت زمان
۶.۴ امتیاز IMDB

بهترین فیلم‌های ماجراجویی

۹ – Murder on the Orient Express

قتل در قطار سریع‌السیر و تکنیک‌های پوآرویی

پوآرو شخصیت دوست‌داشتنی دنیای کارآگاهی اینجا هم حضور دارد. در این فیلم هرکول پوآرو سوار یک قطار معروف می‌شود که شخصیت‌های خاصی در آن هستند. وقتی جسد یکی از مسافران پیدا می‌شود پوآرو وارد ماجرا می‌شود و پرونده‌ای را باز می‌کند که همه در آن مظنون هستند. او انگیزه‌های هر کدام را واضح و دقیق تفسیر می‌کند و داستان با حضور شخصیت‌ها و تضادهایی که با هم دارند پیچیده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

این داستان توسط آگاتا کریستی نوشته شده است. آگاتا کریستی چند تا از بهترین داستان‌های کارآگاهی جهان را خلق کرده‌ است و قتل در قطار سریع‌السیر یکی از بهترین آثار اوست. بازی‌ها، فضاها و دیالوگ‌ها در اوج هستند و می‌توان گفت بهترین اقتباسی است که می‌توان از این داستان ساخت. هم یک درام عالی است و هم معمای قتلش جزو پیچیده‌ترین‌هاست.

۲۰۱۷ سال انتشار
Kenneth Branagh کارگردان
Johnny Depp , Penelope Cruz , Kenneth Branagh , Willem Dafoe بازیگران
۱ ساعت و ۵۴ دقیقه مدت زمان
۶.۵ امتیاز IMDB

 

۸ – Knives Out

کارآگاه بامزه و خوش‌فکر

نتفلیکس در این فیلم سراغ یک خانواده مرفه و بزرگ رفته است. خانواده Thrombey قصد دارند دور هم جمع شوند و تولد پدرشان که رئیس خانواده است را جشن بگیرند ولی به جای تولد با جسد او مواجه می‌شوند. وقتی وصیت‌نامه او را باز می‌کنند متوجه می‌‌شوند که کل اموالش را به نام پرستارش Marta زده است. یک کارآگاه خصوصی وارد ماجرا می‌شود تا قاتل را پیدا کند و این معمای پیچیده را حل کند.

داستان این فیلم هم به نوعی از نوشته‌های آگاتا کریستی گرفته شده است و با اینکه یک اقتباس کامل نیست ولی ردپای آگاتا کریستی در داستان دیده می‌شود. کارآگاه بنوا بلان هم یکی از بهترین کاراکترهای کارآگاهی است و جالب اینجاست که این فیلم تا حد زیادی کمدی است و لحظات پرخنده زیادی دارد. احتمالا از تماشای این فیلم با خانواده و دوستان‌تان لذت می‌برید.

۲۰۱۹ سال انتشار
Rian Johnson کارگردان
Toni Collette , Ana De Armas , Chris Evans , Daniel Craig , Jamie Lee Curtis , Michael Shannon بازیگران
۲ ساعت و ۱۰ دقیقه مدت زمان
۷.۹ امتیاز IMDB

 

۷ – ۲۱ Bridge

جنایت همیشه بزرگتر از چیزی است که فکر می‌کنیم.

این فیلم خیلی جالب شروع می‌شود. دو کهنه سرباز ارتش که با هم دوست هستند قصد دارند یک بسته کوکائین را از یک فروشگاه لیکور بدزدند. وقتی بسته را پیدا می‌کنند متوجه می‌شوند که بیشتر از چیزی است که انتظار داشتند. آن‌ها حین عملیات با پلیس درگیر می‌شوند و چند افسر هم کشته می‌شوند و در نهایت موفق می‌شوند فرار کنند. یک کارآگاه مخصوص نیویورکی برای پیدا کردن این قاتلان وارد ماجرا می‌شود و دستور می‌دهد منهتن را قرنطینه کنند. در ادامه داستان خیلی پیچیده‌تر می‌شود و حدس زدن اتفاقات و پیدا کردن سرنخ‌ها سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

پل ۲۱ یک داستان جنایی درخشان است. کارآگاه دیویس در موقعیت‌های پیچیده‌ای گرفتار می‌شود و سرنخ‌هایی از فساد در پلیس نیویورک هم پیدا می‌شود و ناگهان همگی به مظنونین این پرونده تبدیل می‌شوند. چادویک بوزمن بازی درخشانی در این فیلم دارد و اگر قصد دارد هیجان و آدرنالین بالا را با یک داستان جنایی جالب تجربه کنید این فیلم گزینه خوبی است.

۲۰۱۹ سال انتشار
Brian Kirk کارگردان
Toby Hemingway , Dale Pavinski , Louis Cancelmi , Taylor Kitsch بازیگران
۹۹ دقیقه مدت زمان
۶.۶ امتیاز IMDB

 

۶ – The Nice Guys

پلیس خوب و پلیس بد

فیلم‌های کمدی کارآگاهی در یک سطح دیگر جذابند. در نایس گایز هم دو کارآگاه که اصلا هیچ شباهتی به هم ندارند باید پرونده قتل یک بازیگر (اگر اسمش را بازیگر بگذاریم) را حل کنند. دو کاراکتر این فیلم که رایان گاسلینگ و راسل کرو آن را بازی می‌کنند ترکیب پلیس خوب و پلیس بد را به زیبایی از کار درمی‌آورند. دختر یکی از این کارآگاه‌ها هم وارد این پرونده می‌شود و همه‌چیز عوض می‌شود. رسانه‌ها هم وارد ماجرا می‌شوند و همه‌چیز را پیچیده‌تر می‌کنند.

این داستان به نوعی داستان پلیس‌ها در دهه ۷۰ را بازسازی کرده است و یک داستان معمایی گیج‌کننده هم به این ترکیب اضافه شده است. مارچ و دخترش سعی می‌کنند یک صنعت بزرگ را نابود کنند و ناگهان متوجه می‌شوند که دست‌های پشت‌پرده سیاسی هم در این صنعت حضور دارند. رفاقتی که بین رایان گاسلینگ و راسل‌ کرو وجود دارد هم جزو جذابیت‌های این فیلم است. نمی‌توان جزئیات بیشتری از این فیلم ارائه داد و بهتر است خودتان این فیلم را ببینید.

۲۰۱۶ سال انتشار
Shane Black کارگردان
Russell Crowe , Ryan Gosling بازیگران
۱۱۶ دقیقه مدت زمان
۷.۴ امتیاز IMDB

 

۵ – Prisoners

شاهکار کمتر دیده شده از دنیس ویلنوو

در ابتدای این فیلم دو کودک ربوده می‌شوند و خانواده‌های این بچه‌ها به سراغ پلیس می‌آیند تا بچه‌ها را پیدا کنند. پلیس‌ها به یک همسایه مظنون می‌شوند و یکی از پدرها هم به او مشکوک می‌شود و تا سر حد مرگ او را شکنجه می‌دهد تا دخترش را پیدا کند. در این میان کارآگاه Loki و پلیس هم سرسختانه به دنبال افراد مشکوک هستند و در نهایت به یک شبکه وحشتناک از شکارچیان کودک می‌‌رسند.

این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های انتقام‌جویانه در این دهه است و علاوه بر تم کارآگاهی‌‌اش خشونت و غم و اندوه از دست دادن فرزند و روابط انسانی را به خوبی به تصویر کشیده است. این فیلم از نظر جلوه‌های سینمایی هم در اوج است. کارگردانی دنیس ویلنوو و بازی درخشان هیو جکمن و جیک جیلنهال هم جذابیت‌های این فیلم جنایی کارآگاهی را دوچندان کرده است.

۲۰۱۳ سال انتشار
Denis Villeneuve کارگردان
Hugh Jackman , Jake Gyllenhaal , Viola Davis بازیگران
۲ ساعت و ۳۳ دقیقه مدت زمان
۸.۲ امتیاز IMDB

 

۴ – The Highwaymen

دو دوست در برابر یک زوج استثنایی

بانی و کلاید دو زوج فراموش‌نشدنی دنیای واقعی هستند. آن‌ها دزدهای حرفه‌ای بودند و چندین بار هم دستگیر شدند و از زندان فرار کردند. فیلم‌های زیادی هم در مورد آن‌ها ساخته شده و این فیلم هم در دوران اوج بانی و کلاید روایت می‌‌شود. بانی و گروهش موفق می‌شوند کلاید را از زندان فراری دهند و در این عملیات چندین نفر را هم می‌کشند. دولت تگزاس دو کارآگاه رنجر را استخدام می‌کند تا آن‌ها را پیدا و دستگیر کنند. این دو پلیس کارکشته با روش‌های قدیمی ولی کارآمد سعی می‌کنند داستان را جلو ببرند.

این فیلم با بقیه فیلم‌های هالیوودی در مورد بانی و کلاید فرق دارد. به جای اینکه تصویر عاشقانه‌ای از این زوج ارائه دهد روی اجرای قانون تمرکز می‌کند. گالت و هامر هم به عنوان دو دوست در این فیلم اوج دوستی و احترام به یکدیگر را به نمایش می‌گذارند. کوین کاستنر و وودی هارلسون هم نقش‌آفرینی هیجان‌انگیزی در فیلم دارند.

۲۰۱۹ سال انتشار
John Lee Hancock کارگردان
Kevin Costner , Woody Harrelson , Kathy Bates بازیگران
۲ ساعت و ۱۲ دقیقه مدت زمان
۶.۹ امتیاز IMDB

 

۳ – Blade Runner 2049

یک فیلم دیستوپیایی رازآلود

این فیلم یک دنباله برای بلید رانر است که ۲۰ سال بعد از آن ساخته شده است. داستان این فیلم در مورد یک رپلیکنت به نام K است که وظیفه ردیابی و مراقبت از بچه راشل و دکارد را بر عهده دارد. شرکت Tyrell به صورت مداوم K را مانیتور می‌کند تا هیچ خطری برای بچه نداشته باشد. البته داستان کمی پیچیده‌تر است و باید خودتان ببینید تا در جریان کامل اتفاقات باشید.

این فیلم در دنیای سایبرپانک اتفاق می‌افتد و البته از نظر زیبایی‌شناسی هم جزو بهترین فیلم‌های سای‌فای است. نسبت به نسخه اول فیلم هم چند سر و گردن بالاتر است چن هم بودجه بیشتری دارد و هم جلوه‌های ویژه خیلی پیشرفت کرده‌اند. این فیلم معمایی المان‌های کارآگاهی زیادی دارد و از طرفی چون در دنیای سایبرپانک است این معماها به شدت پیچیده‌تر هستند.

۲۰۱۷ سال انتشار
Denis Villeneuve کارگردان
Ryan Gosling , Ana De Armas , Harrison Ford , Dave Bautista بازیگران
۲ ساعت و ۴۴ دقیقه مدت زمان
۸ امتیاز IMDB

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی

۲ – A Walk Among the Tombstones

هر جا باشی پیدات می‌کنم و می‌کشمت.

این فیلم با یک صحنه تیراندازی آغاز می‌شود و یک پلیس الکلی و سرسخت به نام مت اسکادر در این درگیری حضور دارد. هشت سال از آن ماجرا می‌گذرد و حالا اسکادر کمی مسن‌تر شده است و به عنوان یک کارآگاه خصوصی کار می‌کند. او یک پرونده قتل دارد و در حال پیدا کردن سرنخ‌هاست. او در تحقیقاتش متوجه می‌شود که دو قاتل زنجیره‌‌ای که با پلیس هم همکاری دارند در این ماجرا دست دارند. هرچقدر که جلوتر می‌رویم داستان هم پیچیده‌تر می‌شود.

پیاده‌روی میان سنگ قبرها یک فیلم پلیسی کارآگاهی درخشان است و بازی لیام نیسون در این فیلم شاهکار است. حتما آن صحنه مهم بازی او در فیلم را بارها در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. این فیلم پر از جزئیات است و اسکادر از تکنیک‌های مختلفی برای پیدا کردن قاتل‌ها استفاده می‌کند. این فیلم به اندازه‌ی Se7en تاریک است و بازی‌ها هم به همان اندازه درخشانند.

۲۰۱۴ سال انتشار
Scott Frank کارگردان
Liam Neeson , Dan Stevens , David Harbour بازیگران
۱ ساعت و ۵۴ دقیقه مدت زمان
۶.۵ امتیاز IMDB

 

۱ – Shutter Island

معمایی در دل هزاران معما

در رتبه اول شاهکار مارتین اسکورسیزی قرار دارد. دو مارشال آمریکایی به نام‌های تدی دنیلز و چاک آول به یک جزیره می‌رسند که در آن بیماران روان در یک بیمارستان بستری هستند. وظیفه این افسران پیدا کردن یک بیمار گمشده است. بیماری به اسم راشل سولاندو که سه فرزندش را به قتل رسانده است. دانیلز با بازی لئوناردو دی‌کاپریو از همان اول احساس می‌کند توسط رئیس‌های جزیره فریب خورده است و کم کم به همه‌چیز شک می‌کند.

جزیره شاتر به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های روان‌شناختی تمام دوران شناخته می‌شود و بازی دی‌کاپریو در آن درخشان است. پیچیدگی‌های داستانی آن زیادند و معماهایی حل نشده هم باقی می‌مانند و شاید مجبور شوید دوباره این فیلم را ببینید. همه‌چیز پر از رمز و راز است و داستان کارآگاهی فیلم با یک پایان‌بندی تراژیک تمام می‌شود.

۲۰۱۰ سال انتشار
Martin Scorsese کارگردان
Leonardo DiCaprio , Emily Mortimer , Mark Ruffalo بازیگران
۲ ساعت و ۱۸ دقیقه مدت زمان
۸.۲ امتیاز IMDB

بهترین فیلم‌های کارآگاهی از نظر شما کدامند؟

ما سراغ بهترین فیلم‌های کارآگاهی دهه ۲۰۱۰ رفتیم و سعی کردیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم. مطمئنا شما هم فیلم‌های کارآگاهی هیجان‌انگیزی از این دوره می‌شناسید، حتما آن‌ها را معرفی کنید. اگر یک فیلم کارآگاهی خاص دیگر هم می‌شناسید که فکر می‌کنید همه باید آن را ببینند حتما در کامنت‌ها بنویسید.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بهترین مسیریاب‌‌های جایگزین‌‌ گوگل مپس

در این مقاله قصد داریم بهترین مسیریاب‌‌های جایگزین‌‌ گوگل مپس را معرفی کنیم. برنامه گوگل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *