۱۰ دلیل برای اینکه باید از کیبورد مکانیکال Low-Profile استفاده کنید

برای سال‌ها، فقط تعداد اندکی کیبورد مکانیکال با کلیدهای کم‌ارتفاع یا Low-Profile در بازار وجود داشت.  در این مطلب قصد داریم به مهم‌ترین مزایای کیبورد مکانیکال Low-Profile و این که چرا باید چنین کیبوردی بخرید، بپردازیم.

کیبورد مکانیکال Low-Profile؛ فوق‌العاده برای تایپ کردن

اگر از جمله افرادی هستید که ساعت‌های زیادی باید برای تایپ کردن سپری کنید، بدون شک از اهمیت کیبورد خبر دارید. واقعیت این است که یک کیبورد مکانیکال Low-Profile می‌تواند به طور محسوسی سرعت تایپ کردن شما را افزایش دهد. فکر می‌کنم یکی از دلایل این باشد که تقریباً تمام کلیدهای معمولی در کیبورد‌های مکانیکال، طراحی با شیب داخلی دارند، به این معنی که سطح بالایی کلید نسبت به پایین آن به‌طور قابل‌توجهی کوچک‌تر است.

اگر به عکس زیر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که هم کلید Cherry (در سمت چپ) و هم SA (در سمت راست) شیب داخلی قابل‌توجهی دارند و هر دو کلید در قسمت بالا بسیار باریک‌تر هستند. اما کلید معمولی و کم ارتفاع (در وسط) شیب ندارد و به ما این امکان را می‌دهد که کلیدهای کم‌حجم را به راحتی و با ثبات بیشتری فشار دهیم، که در نتیجه سرعت تایپ بالاتری را به همراه دارد.

همچنین زمانی که بخش فوقانی کلید صاف باشد، سطح بزرگ‌تری برای ضربات انگشتان در اختیار شما قرار می‌دهند و تایپ کردن را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کنند. این مزیت را می‌توانیم در بیشتر کیبورد‌های مبتنی بر کلید‌های کم‌ارتفاع مشاهده کنیم.

حجم کمتر نسبت به سایر مدل‌های مکانیکال

کیبوردهای کم‌ارتفاع نازک‌تر، سبک‌تر و به طور قابل‌توجهی از کیبوردهای مکانیکی معمولی فضای کمتری اشغال می‌کنند. این ویژگی نه تنها آنها را برای سفر ایده آل می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا چیدمان میز شما بسیار جذاب‌تر و مرتب‌تر به نظر برسد. بنابراین اگر از کیبورد‌های مکانیکال پرحجم و بسیار بزرگ دل خوشی ندارید، می‌توانید سراغ کیبورد مکانیکال Low-Profile بروید.

کیبورد مکانیکال Low-Profile؛ تنوع در اندازه

در گذشته برای خرید کیبورد مکانیکال Low-Profile باید بین دو مدل فول‌سایز یا TKL دست به انتخاب می‌زدید. اما حالا می‌توانید این نوع کیبورد‌ها را در انواع و اقسام اندازه‌ها پیدا کنید و بخرید.

محبوب‌ترین آن‌ها مدل‌های ۷۵% هستند، اما مدل‌های ۶۵% و ۶۰% بیشتری هم به بازار عرضه می‌شوند. همچنین مدل‌های جمع‌وجور با اندازه کامل که با نام ۹۶% شناخته می‌شوند، با حفظ صفحه کلید عددی کامل، فضای کمتری نسبت به کیبوردهای معمولی با اندازه کامل اشغال می‌کنند. حتی می‌توانید مدل‌هایی با فرم ارگونومیک Alice مانند Keychron K11 Max پیدا کنید، که چند سال پیش اصلاً وجود نداشتند. خوشبختانه، مهم نیست چه اندازه‌ای را برای کیبورد مکانیکال Low-Profile خود ترجیح می‌دهید، می‌توانید مدل‌های زیادی با همان اندازه پیدا کنید.

وجود مدل‌های متنوع با کلیدهای خوش‌صدا

یکی از بزرگترین تفاوت های میان کیبوردهای مکانیکی معمولی و Low-Profile، صدای آن‌ها است. در گذشته معمولا یک کیبورد مکانیکال Low-Profile سروصدای بسیار کمتری ایجاد می‌کرد. اما حالا دیگر اینطور نیست. همانطور که گفتیم در این زمینه مدل‌های بسیار متنوعی راهی بازار شده که می‌توانید بین آن‌ها به راحتی دست به انتخاب بزنید. در نتیجه اگر به سروصدای کلیدهای مکانیکی علاقه زیادی دارد، یک کیبورد مکانیکال Low-Profile هم می‌تواند شما را راضی نگه دارد.

پشتیبانی از کلیدهای متنوع

نسل اولیه کیبوردهای مکانیکی low-profile، مانند برندهای لاجیتک و کی‌کرون، از سوئیچ‌هایی با ساقه‌های غیرمعمول استفاده می‌کردند که با کلیدهای معمولی سایر کیبورد‌های مکانیکی سازگار نبودند. اما اوضاع در حال تغییر است و بیشتر سوئیچ‌های استفاده شده در از کیبورد های مکانیکال Low-Profile از سوئیچ‌های استانداردی بهره می‌برند. البته هنوز هم این نوع کیبورد‌ها از نظر تنوع کلیدها به پای مدل‌های معمولی مکانیکی نمی‌رسند اما اوضاع با سرعت زیادی در حال بهتر شدن است.

کیبورد مکانیکال Low-Profile؛ راحتی در تعویض سوئیچ‌ها

به غیر از بهبود در زمینه‌ی تعویض کلیدها، بسیاری از مدل‌های جدید کیبورد های مکانیکال Low-Profile میان‌رده و پرچم‌دار، می‌توانند از سوئیچ‌های متنوعی پشتیبانی کنند. همین تنوع در این زمینه باعث شده محبوبیت چنین کیبورد‌هایی افزایش پیدا کند. زیرا فارغ از اینکه به کدام مدل سوئیچ‌ها علاقه دارید، به احتمال زیاد سوئیچ موردنظر می‌تواند در کیبورد مکانیکال Low-Profile خریداری شده قرار بگیرد.

افزایش مدل‌هایی که از QMK و VIA پشتیبانی می‌کنند

تمرکز بر قابلیت شخصی‌سازی، بسیاری از برندها را به ارائه پشتیبانی از QMK و VIA سوق داده است. QMK و VIA ابزارهای نرم‌افزاری هستند که به کاربران امکان می‌دهند فرم‌ویر کیبورد خود را شخصی‌سازی کنند. این به معنای آزادی کامل در تغییر عملکرد کلیدها، افزودن ماکروها و لایه‌های متعدد، تغییر جلوه‌های نوری و موارد دیگر است.

بی‌سیم بودن بسیاری از مدل‌های کیبورد مکانیکال Low-Profile

به دلیل ماهیت کم‌حجم و اشغال فضای کم این کیبوردها که حمل آن‌ها را بسیار آسان می‌کند، به سختی می‌توان کیبورد مکانیکی کم‌حجمی پیدا کرد که فاقد امکان اتصال بی‌سیم باشد. تقریبا تمامی مدل‌های کیبورد مکانیکال Low-Profile، چه با بلوتوث و چه با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، می‌توانند به صورت بی‌سیم به دستگاه‌های شما متصل شوند.

ایده‌آل برای کاربرانی که با چند دستگاه کار می‌کنند

قابلیت اتصال بی‌سیم که در اکثر کیبورد های مکانیکال Low-Profile کم‌حجم وجود دارد، آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربرانی تبدیل می‌کند که دائما بین دستگاه‌های مختلف جابه‌جا می‌شوند. در نتیجه حتی اگر می‌خواهید از کیبورد مکانیکال برای سیستم و تبلت و گوشی استفاده کنید، می‌توانید به سراغ این مدل‌ها بروید. علاوه بر این، طراحی سبک و قابل حمل آن‌ها به همراه عرضه مدل‌های با ابعاد کوچک‌تر به این معناست که می‌توانید از یک کیبورد در خانه، محل کار و مسافرت استفاده کنید.

قیمت نسبتا مناسب برای همه بودجه‌ها

اگر به این نوع کیبوردها علاقه‌مند شده‌اید ولی نگران قیمت بسیار بالایی آن‌ها هستید، باید بگوییم که خوشبختانه این نوع کیبورد‌ها با قیمت‌های متنوعی به فروش می‌رسند. طبیعتا قرار نیست قیمت خیلی پایینی داشته باشند ولی از سوی دیگر قیمت آن‌ها نجومی هم نیست.

برتری‌های کیبوردهای مکانیکی معمولی

با وجود پیشرفت‌های قابل توجهی که تولیدکنندگان کیبوردهای مکانیکی در بازار مدل‌های Low Profile داشته‌اند، کیبوردهای مکانیکی معمولی همچنان مزایای متنوعی ارائه می‌کنند.

سطح شخصی‌سازی

کیبوردهای مکانیکی معمولی سطح بسیار بالاتری از سفارشی‌سازی را ارائه می‌دهند. به دلیل محدودیت‌های ذاتی در طراحی ناشی از فضای کم داخل کیبورد low profile، بعید است که این موضوع در آینده تغییر کند.  همچنین با وجود اینکه در این مطلب گفتیم سروصدای کلیدها در این نوع کیبوردها جذاب‌تر از گذشته شده، ولی همچنان برای بسیاری از کاربران، صدای کلیدهای کیبورد‌های مکانیکی معمولی جذابیت بیشتری دارد. همچنین در مورد تنوع کلیدها هم باید بگوییم که برای مدل‌های معمولی، تنوع بسیار بیشتری از کلیدها قابل انتخاب است.

تنوع بالاتر سوئیچ‌ها

با وجود اینکه روز‌به‌روز تنوع سوئیچ‌های مناسب مدل‌های کیبورد مکانیکال Low-Profile افزایش پیدا می‌کند، اما تنوع این سوئیچ‌ها هرگز به اندازه‌ی تنوع خیره‌کننده‌ی مدل‌های معمولی نمی‌رسد. مگر اینکه کیبوردهای مکانیکی کم‌حجم از محبوبیت بیشتری نسبت به نوع معمولی برخوردار شوند، تعداد سوئیچ‌های کم‌حجم هرگز به آن سطح نخواهد رسید.


اما در نهایت با وجود محدودیت‌های اشاره شده، یک کیبورد مکانیکال Low-Profile همچنان ارزش خرید بسیار زیادی دارد و به‌خصوص برای افرادی که می‌خواهند ساعات زیادی را به تایپ کردن اختصاص دهند، می‌تواند خرید مناسبی باشد. در نهایت باید بگوییم که برای خرید کیبورد می‌توانید به فروشگاه دیجی‌کالا سر بزنید.

منبع: HowToGeek

نوشته ۱۰ دلیل برای اینکه باید از کیبورد مکانیکال Low-Profile استفاده کنید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید بهترین مودم TD LTE؛ مسیر‌های جادویی به اینترنت پرسرعت • دیجی‌کالا مگ

با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به اینترنت پرسرعت و پایدار، مودم‌های TD-LTE به عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *