۱۰ بازی نقش‌آفرینی برتر اولین کنسول ایکس‌باکس

در حالی که مایکروسافت همچنان به پیشرفت و تولید جانشینانی برای آنچه که از کنسول‌های ایکس‌باکس شروع شده‌اند، ادامه می‌دهد، لازم است به یاد بیاوریم که بازی‌هایی که ژانر نقش‌آفرینی را ساخته‌اند، در آن زمان روی کنسول‌هایی مانند ایکس‌باکس جایی نداشتند. در زمان عرضه‌ی اولین کنسول ایکس‌باکس، بازی‌های نقش‌آفرینی معمولا توسط توسعه‌دهندگان ژاپنی برای کنسول‌های ژاپنی مانند سوپر نینتندو و پلی‌استیشن تولید می‌شدند. در واقع ایکس‌باکس آخرین کنسولی بود که احتمالا عرضه‌ی آثار نقش‌آفرینی برای آن وجود داشت.

هرچند شاید به دلیل وجود رایانه‌های شخصی و آثاری که در این سبک برای این پلتفرم منتشر شده بودند، به توسعه‌دهندگان این امکان به نوعی داده شد که بازی‌های نقش‌آفرینی برای ایکس‌باکس نیز بسازند. در این میان با توجه به اینکه کنسول رقیب آن، پلی‌استیشن ۲ مملو از آثار نقش‌آفرینی بود و حتی با پلی‌استیشن ۳ که در آن زمان عرضه شده بود، ایکس‌باکس به سختی موفق شد تا در این سبک حرفی برای گفتن داشته باشد. با وجود این، بسیاری از بازی‌هایی که در ایکس‌باکس شروع شده‌اند، تا به امروز به موفقیت‌های بزرگی تبدیل شده‌اند، دنباله‌هایی را ایجاد کرده‌ و حتی با وجود قدیمی بودن، روی کنسول‌های جدید ایکس‌باکس در دسترس هستند. در نهایت ذکر این نکته مهم است که این لیست صرفا روی بازی‌هایی تمرکز دارد که به عنوان اثری اوریجینال برای کنسول ایکس‌باکس ساخته شده‌اند، نه آثاری که با الهام از کتاب یا فیلم منتشر شده‌اند.

۱۰. Fallout: Brotherhood of Steel

تهیه‌کننده: Interplay Entertainment / سازنده: Interplay Entertainment
سال انتشار: ۲۰۰۴

بازی Fallout: Brotherhood of Steel توسط استودیوی اینترپلی پروداکشنز در اوایل سال ۲۰۰۴ منتشر شد. این بازی یک اسپین‌آف از سری فال‌اوت است که در سال ۱۹۹۷ روی رایانه‌های شخصی نیز منتشر شده بود. برخلاف بازی‌های قبلی سری که در آن بازیکن کنترل یک فرد از پناهگاه‌های درون دنیای پساآخرالزمانی بازی را بدست می‌گیرد، در این بازی، بازیکن کنترل فردی از بیرون را برعهده می‌گیرد که از حوادثی که به طرز وحشیانه‌ای در دنیای بازی وجود دارد، جان سالم به در برده است. این باعث می‌شود که بازی برخلاف بازی‌های قبلی به عنوان یک اثر اسپین‌آف شناخته شود و ارزش تجربه را داشته باشد. Brotherhood of Steel به طور خاص برای کنسول‌ها ساخته شده است زیرا دارای نسخه‌ی پلی‌استیشن ۲ نیز است، به طوری که برخلاف بازی‌های اول روی رایانه‌های شخصی، ساختار خطی‌تری نیز دارد.

همچنین به جای مبارزات نوبتی ایزومتریک و مکانیک‌های نقش‌آفرینی عمیق پیشینیان خود، این سری را وارد قلمرو بازی‌های اکشن نقش‌آفرینی با مبارزات ریل تایم کرد. در این میان داستان بازی در منطقه‌ای از دنیای فال‌اوت که قبلا کشف نشده بود، یعنی تگزاس می‌گذرد. این بازی در حالی که به طور مستقیم با خط داستانی فال‌اوت ۱ و ۲ مرتبط نبود، نگاهی اجمالی به فعالیت‌های انجمن برادری در ساحل غربی ارائه کرد. Fallout: Brotherhood of Steel علی‌رغم اینکه نسبت به دیگر بازی‌های این لیست با واکنش مثبت کمتری از سوی طرفداران و منتقدان همراه بود، اما از اهمیت تاریخی خاصی در سری فال‌اوت برخوردار است زیرا یک تلاش بلندپروازانه برای بردن سری به پلتفرم‌های جدید و معرفی آن به مخاطبان جدید بود.

۹. Enclave

تهیه‌کننده: Swing! Entertainment / سازنده: Starbreeze Studios
سال انتشار: ۲۰۰۲

بازی Enclave که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، یک اثر اکشن نقش‌آفرینی سوم شخص است که شما را به دنیایی می‌برد که به دو قسمت تقسیم شده است. در یک طرف سندور قرار دارد که در نور خورشید غرق شده و توسط پادشاهی خیرخواه اداره می‌شود. از سوی دیگر، قلمرو سایه‌ای تائیسیا که توسط یک جادوگر تشنه‌ی قدرت فرماندهی می‌شود. دره‌ای بی‌انتها این جناح‌های متخاصم را از هم جدا می‌کند و یک یادآور دائمی از دنیایی است که به دلیل درگیری از هم گسیخته شده است. عنصر منحصر به فرد Enclave در ساختار مبارزاتی دوگانه‌ی آن نهفته است. شما می‌توانید انتخاب کنید که برای انسان‌های صالح سندور یا ساکنان هیولا تائیسیا بجنگید. هر کمپین یک چشم‌انداز متمایز ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد جنگ را از هر دو طرف دره تجربه کنید. با پیشرفت، شخصیت شما امتیاز تجربه بدست می‌آورد و مهارت‌ها و توانایی‌های جدیدی را باز می‌کند که قدرت مبارزه‌ی شما را افزایش می‌دهد.

سیستم مبارزه ترکیبی رضایت‌بخش از شمشیرزنی و جادو است. شما با انواع مختلفی از دشمنان، از اورک‌های حجیم گرفته تا گhبلین‌های زیرک، با فولاد درگیر خواهید شد. سحر و جادو لایهd دیگری از استراتژی را اضافه می‌کند که به شما امکان می‌دهد پرتابه‌های آتشین را آزاد کنید، متحدان را درمان کنید یا حتی ذهن دشمنان خود را کنترل کنید. مبارزه در بازی ممکن است چندان عمیق نباشد، اما سمفونی هیجان‌انگیزی از حمله و دفاع است که شما را درگیر می‌کند. در این میان دنیای Enclave به طرز شگفت‌انگیزی غنی و پر از داستان و شخصیت‌های جالب است. سیستم اخلاقی بازی لایه‌ی دیگری را به گیم‌پلی اضافه می‌کند. تکمیل ماموریت‌ها و کمک به غیرنظامیان، شما را به سمت خیر متمایل کرده، در حالی که افراط در اعمال ظالمانه شما را به مسیری تاریک سوق می‌دهد.

جالب است بدانید که این بازی شاید بهترین نمونه از اثری باشد که در حدود دهه ۲۰۰۰ ساخته شده که به سادگی نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان در آن زمان به دنبال چه چیزی بوده‌اند. استودیوی Starbreeze که در آن دوران اثری نقش‌آفرینی مانند Enclave را توسعه داده، اکنون به خاطر سری بازی‌های تیراندازی PayDay شناخته می‌شود. Enclave در واقع یکی از اولین بازی‌هایی بود که استودیو پس از سال‌های تلاش برای ساخت یک اثر نقش‌آفرینی، توسعه داده بود. آن‌ها در نهایت با انتشار این بازی در این سبک تا حدی به موفقیت دست پیدا کردند و پورت آن روی پلتفرم‌های مدرن نیز باعث شده که تجربه‌ی آن حتی در این روزها نیز جذاب باشد.

۸. Sudeki

تهیه‌کننده: Microsoft Game Studios / سازنده: Swing! Entertainment
سال انتشار: ۲۰۰۴

بازی Sudeki ترکیبی منحصر به فرد از کاوش، مبارزه، و داستانی جذاب را ارائه می‌دهد. دنیای این بازی به دو قسمت قلمروی بت‌های هاسکیلیا و آکلوریا تقسیم شده است. این تقسیم از درگیری باستانی بین خدایان تتسو و هایگو ناشی می‌شود. بازیکن کنترل چهار قهرمان یعنی دو زن و دو مرد را که توسط تتسو برای جلوگیری از بازگشت هایگو و بازگرداندن تعادل به سودکی انتخاب شده است، بدست می‌گیرد. نبردهای بازی سودکی ترکیبی از اکشن ریل تایم با عناصر استراتژیک است. تضاد قوی بین چهار شخصیت، به هر شخصیت کمک می‌کند تا مهارت‌ها و توانایی‌های خود را داشته باشد و بازیکنان می‌توانند بین چهار قهرمان جابه‌جا شوند و از نقاط قوت آن‌ها برای مقابله با موقعیت‌های مختلف استفاده کنند. سیستم مبارزه دارای عمقی است که امکان ترکیب‌های استراتژیک و شخصی‌سازی شخصیت‌ها را فراهم می‌کند.

در این میان از شهر‌های شلوغ گرفته تا سیاه‌چاله‌های ترسناک، سودکی دارای دنیایی پر جنب و جوش برای کاوش است. . بازیکنان در محیط‌های متنوع حرکت می‌کنند، پازل‌ها را حل کرده، اسرار را کشف می‌کنند و با NPC‌های عجیب و غریب تعامل دارند.  با وجود تحسین نسبی منتقدان، سودکی هرگز به موفقیت خاصی از نظر جلب تعداد زیادی از بازیکنان دست پیدا نکرد، با این حال، طرفداران اختصاصی خاص خود را پیدا کرد و پورت کامپیوتر آن باعث جذب بازیکنان بیشتری شد.

۷. The Bard’s Tale

تهیه‌کننده: inXile Entertainment / سازنده: inXile Entertainment
سال انتشار: ۲۰۰۴

این بازس از مضامین کلاسیک این ژانر استفاده می‌کند و مقدار زیادی از شوخ‌طبعی را به آن تزریق می‌کند و آن را در دنیایی مملو از شخصیت‌های عجیب و غریب و موقعیت‌های دشوار، به یک اثر سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند. . این بازی که بر اساس یک بازی که چند دهه قبل از آن منتشر شده، ساخته شده، به تنهایی یک بازی مستقل محسوب می‌شود زیرا ارتباط کمی با بازی‌های قبلی دارد و نمی‌توان آن را به عنوان پیش‌درآمد‌ آن‌ها در نظر گرفت. شاید این راهی بود که سری در آن زمان با آن قصد داشت خود را روی کنسول‌های مدرن بیابد تا ببیند که به صورت سه‌بعدی چگونه خواهد بود. در این اثر شما در نقش یک بارد با وجود انگیزه‌های نه چندان قهرمانانه‌اش، مجبور هستید که برای نجات شاهزاده خانمی از دست یک فرقه‌ی اهریمنی، ماموریتی را آغاز کند.

طنز بازی از طریق دیالوگ‌های کمدی، NPC‌های جذاب و حتی استعداد‌های بارد در موسیقی می‌درخشد اما در زیر نمای کمدی، یک تجربه‌ی اکشن نقش‌آفرینی جذاب نهفته است. شما سیاه‌چاله‌ها را کاوش خواهید کرد، با انواع دشمنان مبارزه خواهید کرد و برای ارتقاء شخصیت خود لوت جمع‌آوری خواهید کرد. آواتار همچنین می‌تواند موجودات جادویی را احضار کند تا در سفر به او کمک کنند. این بازی در ابتدا برای پلی‌استیشن ۲ و ایکس‌باکس منتشر شد، اما بعدها روی رایانه‌های شخصی راه پیدا کرد. در سال ۲۰۲۰، یک ریمستر نیز از آن عرضه شد که جلوه‌های بصری بهبود یافته و رفع مشکلات آن روی پلتفرم‌های مدرن را به همراه داشت.

در این میان گفتنی است که این بازی به طرز جالبی به بازار عرضه شد و به عنوان اثری توصیف شد که در آن زمان از نقش‌آفرینی‌های دیگر تقلید می‌کرد، در حالی که واقعا چنین نبود. البته از آن جایی که این بازی از موتور Dark Alliance استفاده می‌کند، شاید سازنده می‌خواسته آن را تا حدی شبیه به Baldur’s Gate: Dark Alliance کند.به صورت کلی بازی از نظر هنری چیز زیادی برای عرضه نداشت اما یک فرم سه‌بعدی از یک بازی محبوب دهه‌ی ۸۰ میلادی بود که ایکس‌باکس به آن اجازه‌ی ظهور داد.

۶. Arx Fatalis

تهیه‌کننده: Arkane / سازنده: Arkane Studios
سال انتشار: ۲۰۰۲

در سال ۲۰۰۲، استودیوی سازنده‌ی آثاری نظیر دیس‌آنرد و دث‌لوپ، یک اثر اکشن نقش‌آفرینی منحصر به‌ فرد را در جهان عرضه کرد. در این بازی خورشید به نوعی خاصیت خود را از دست داده است و ساکنان آرکس را مجبور می‌کند به شبکه گسترده‌ای از غار‌ها پناه ببرند. در اینجا، انسان‌ها، گابلین‌ها، ترول‌ها و دیگر موجودات خارق‌العاده در یک آتش‌بس ناآرام با هم زندگی می‌کنند و همگی توسط نوعی تاریکی تهدید می‌شوند. شما نقش یک قهرمان بی‌نام و نشان را بر عهده می‌گیرید که وظیفه دارد رمز و راز این شیطان متجاوز را کشف کند. Arx Fatalis به خاطر دوربین اول شخص خود که در آن زمان در آثار نقش‌آفرینی بسیار نادر بود، شناخته می‌شود. این زاویه‌ی دید، حسی از کلاستروفوبیا و آسیب‌پذیری را در حین حرکت در تونل‌های پیچ در پیچ آرکس تقویت می‌کند.

بازی بر عاملیت بازیکن تاکید زیادی دارد. هیچ کلاس از پیش تعریف شده‌ای وجود ندارد. شما مسیر خود را با توسعه مهارت‌های خود در جادو، مبارزه و حتی ساخت و ساز یا همان کرفتینگ ایجاد می‌کنید. بازی نیز از به چالش کشیدن بازیکنان نمی‌ترسد. جهان پر از چالش است و با گرسنگی و خستگی لایه‌ای از بقا به گیم‌پلی اضافه شده است. همچنین پازل‌ها هوشمندانه در محیط ادغام می‌شوند و نیاز به حل به روش‌های خلاقانه‌ای دارند. در نهایت مطابق انتظار انتخاب‌ها پیامد‌هایی دارند و جهان به اعمال شما واکنش نشان می‌دهد و روایت را به شیوه‌های معناداری شکل می‌دهد.

در نهایت گفته می‌شود که Arx Fatalis تحت تاثیر بازی‌های استودیوی Looking Glass مانند Thief و Ultima Underworld است که این مورد با ویژگی‌هایی مانند مخفی شدن در سایه‌ها مانند Thief و ساخت آیتم‌ها برای کمک به تکمیل بخش‌های بازی نشان داده می‌شود که ویژگی دوم در سیستم شاک ۲ دیده شده بود. Arx Fatalis از نظر تجاری موفق نبود و همین امر باعث شده که نسخه‌ی ایکس‌باکس بازی کمیاب باشد. نسخه‌ی ایکس‌باکس البته تغییراتی کرده بود زیرا نسخه‌ی کامپیوتر بیشتر به موس متکی بود. این بازی روی رایانه‌های شخصی در حال حاضر قابل تجربه است.

۵. Gladius

تهیه‌کننده: LucasArts / سازنده: LucasArts
سال انتشار: ۲۰۰۳

گلادیوس که در سال ۲۰۰۳ توسط لوکاس‌آرتز منتشر شد، شما را به یک دنیای خیالی الهام گرفته از امپراتوری روم می‌برد؛ جایی که سرگرمی شکلی بی‌رحمانه و هیجان‌انگیز دارد. در این بازی، شما فقط در میدان نبرد نخواهید بود، بلکه به عنوان رئیس مدرسه‌ی گلادیاتور‌ها، میراثی ماندگار خواهید ساخت. گلادیوس ترکیبی منحصر به فرد از استراتژی و اکشن را ارائه می‌دهد. در نقش لودوس، شما گلادیاتورهای‌ تازه‌کار را استخدام خواهید کرد، آن‌ها را آموزش خواهید داد و برای واقعیت‌های وحشیانه‌ی میدان نبرد مجهز خواهید کرد. این گلادیاتور‌ها از پیشینه‌های مختلفی می‌آیند و هر کدام نقاط قوت، ضعف و شخصیت خاص خود را دارند.

آموزش کلید موفقیت در بازی است. شما امور مالی خود را مدیریت خواهید کرد تا مربیانی را استخدام کنید، تجهیزات بخرید و حتی در جشن‌هایی افراط کنید تا روحیه‌ی گلادیاتور‌های خود را بالا نگه دارید. همانطور که گلادیاتور‌های شما پیشرفت می‌کنند، مهارت‌ها و سبک‌های جدید مبارزه را باز می‌کنید و این به شما این امکان را می‌دهد که آن‌ها را برای نقش‌های خاص در نظر گیرید. اما گلادیوس فقط در مورد تمرین در‌ پشت درهای بسته نیست زیرا نقشه‌ی جهان لایه‌ای از اکتشاف را به بازی اضافه می‌کند. شما به شهر‌های مختلف سفر خواهید کرد و در مسابقات محلی شرکت خواهید کرد تا شهرت خود را بسازید و حق رقابت در مسابقات بزرگ امپراتوری را بدست‌ آورید. در طول مسیر، با بازرگانان، رقبا و ماموریت‌های مختلف نیز مواجه خواهید شد.

نبردهای بازی نوبتی هستند. شما به گلادیاتور‌های خود در میدان نبرد فرمان خواهید داد و حملات ویرانگری را انجام می‌دهید. موقعیت‌یابی، کار گروهی و بهره‌برداری از نقاط ضعف دشمن برای پیروزی بسیار مهم است. گلادیوس پس از انتشار نقد‌های نسبتا مثبتی دریافت کرد و به دلیل ترکیبی از استراتژی، عناصر نقش‌آفرینی و نبرد‌های هیجان‌انگیز گلادیاتوری مورد تحسین قرار گرفت. این بازی اگرچه به اندازه‌ی برخی دیگر از آثار لوکاس‌آرتز شناخته شده نیست و فروش زیادی را هم تجربه نکرد، اما طرفداران خاص خود را دارد که از دیدگاه منحصر به فرد آن در ژانر گلادیاتوری استقبال می‌کنند.

۴. Jade Empire

تهیه‌کننده: Microsoft Game Studios / سازنده: BioWare
سال انتشار: ۲۰۰۵

بازی اکشن نقش‌آفرینی Jade Empire، بازیکنان را به یک ادیسه از هنر‌های رزمی در دنیایی خارق‌العاده غرق در اساطیر چینی دعوت می‌کند. در این بازی شما نقش یک رزمی‌کار جوان را بر عهده می‌گیرید و وارد نوعی درگیری می‌شوید که سرنوشت کل امپراتوری جید را تعیین می‌کند. در دنیای بازی انسان‌ها و موجودات افسانه‌ای در کنار هم زندگی می‌کنند، جادو جریان دارد و بتکده‌های سر به فلک کشیده آسمان را سوراخ می‌کنند. شما در طول سفر خود با معضلات اخلاقی زیادی روبرو خواهید شد که مسیر شخصیت شما را شکل می‌دهد. آیا در مسیر خود، یک جنگجوی با فضیلت که دیپلماسی و عدالت را در اولویت قرار می‌دهد، انتخاب خواهید کرد یا به مبارزی بی‌رحم تبدیل خواهید که قدرت و منافع شخصی را در اولویت قرار می‌دهد؟ این انتخاب‌ها نه تنها بر داستان، بلکه بر سبک مبارزه شما و متحدانی که با آن‌ها برخورد می‌کنید، نیز تاثیر می‌گذارند.

نبردها در بازی ترکیبی هیجان‌انگیز از عناصر اکشن و نقش‌آفرینی است. شما بر انواع سبک‌های هنر‌های رزمی تسلط پیدا کرده، کمبوهای مختلف را در کنار هم قرار می‌دهید و حملات قدرتمندی را انجام می‌دهید. سیستم نوآورانه‌ی Styles Strike نیز به شما این امکان را می‌دهد که به سادگی بین سبک‌های مختلف مبارزه در اواسط مبارزه جابجا شوید. از طرفی همانطور که پیشرفت می‌کنید، تکنیک‌های جدید را یاد می‌گیرید و مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهید و تبدیل به یک مبارز قدرتمند می‌شوید. فراتر از مبارزات، Jade Empire انبوهی از اکتشافات و تعامل با شخصیت‌ها را ارائه می‌دهد. شما از شهر‌های شلوغ عبور خواهید کرد، غار‌های پنهان و اسرار باستانی را کشف خواهید کرد. شخصیت‌هایی که ملاقات می‌کنید، معمولا شخصیت‌پردازی خوبی داشته و هر کدام انگیزه‌ها و شخصیت‌های خاص خود را دارند. ایجاد روابط با این شخصیت‌ها می‌تواند ماموریت‌‌ها، توانایی‌ها و حتی گزینه‌های عاشقانه‌ی جدید را باز کند.

در نهایت این بازی در زمانی عرضه شد که آثار نقش‌آفرینی چندان علاقه‌ای به چین باستان نداشتند و به همین دلیل در آن زمان اثری نادر بود. همچنین در آن زمان فیلم‌هایی مانند مانند ببر خیزان، اژد‌های پنهان و قهرمان به موفقیت عظیمی دست پیدا کرده بودند و ساخت اثری تقریبا مشابه‌ی آن‌ها منطقی بود. در این میان بایوور با عرضه‌ی این بازی به خوبی در مسیر ساخت آثار نقش‌آفرینی تکامل پیدا کرد و تبدیل به استودیوی موفقی شد که امروزه می‌شناسیم.

۳. Deus Ex: Invisible War

تهیه‌کننده: Eidos Interactive / سازنده: Ion Storm
سال انتشار: ۲۰۰۳

پس از موفقیت هنری Deus Ex، استودیوی Ion Storm در سال ۲۰۰۳ با Deus Ex: Invisible War بازگشت. این دنباله داستان را دو دهه به آینده برد و دنیایی را ارائه کرد که همچنان درگیر یک فاجعه جهانی بود. Invisible War با حفظ عناصر اصلی این سری از گیم‌پلی آزادانه و مبتنی بر انتخاب بازیکن، تجربه‌ای متمایز با نقاط قوت و ضعف خود را ارائه داد. این بازی در سال ۲۰۴۹ جریان دارد و بشریت پس از یک فروپاشی اقتصادی ویرانگر برای بازسازی تلاش می‌کند. شرکت‌های بزرگ از قدرت بی‌نظیری برخوردارند و توطئه‌های زیادی در سر دارند. شما نقش الکس دی (Alex D) را بر عهده می‌گیرید که وارد یک درگیری جهانی با پیامد‌های گسترده می‌شود.

بازی مکانیک‌های نقش‌آفرینی نسخه‌ی قبلی خود را ساده کرد. درخت‌های مهارت با بیومادها جایگزین شدند و رویکرد متمرکز‌تری به توسعه‌ی شخصیت ارائه کردند. مبارزه نیز با تاکید بیشتر بر مخفی‌کاری و هک، به سوی اکشن متمایل شد. در حالی که این مورد برای برخی از بازیکنان جذاب بود، برخی دیگر گزینه‌های شخصی‌سازی عمیق‌تر نسخه‌ی اول را می‌خواستند. البته آزادی امضای این سری در این نسخه نیز وجود دارد. شما می‌توانید انواع تاکتیک‌های خاص خود از مخفی‌کاری گرفته تا زور و غیره را برای انجام ماموریت‌ها اتخاذ کنید. از طرفی انتخاب‌ها بر داستان و حتی پایان تاثیر گذاشته و ارزش تکرار بالایی به بازی می‌افزایند. در این میان یکی از بزرگترین انتقاداتی که به بازی وارد شد، طراحی مراحل آن بود. در این نسخه مراحل به طور کلی کوچک‌تر و خطی‌تر در مقایسه با محیط‌های پراکنده‌ی نسخه‌ی قبلی بودند. در حالی که این امر باعث شد که داستان متمرکزتری داشته باشیم، اما حس کاوش مورد علاقه‌ی بسیاری از طرفداران Deus Ex را نیز محدود می‌کرد.

با وجود کاستی‌هایش، Deus Ex: Invisible War چندین ویژگی را معرفی کرد که به اصلی‌ترین عناصر این ژانر تبدیل شدند. سیستم کاوری که از شکل ابتدایی خود در بازی اول اصلاح شده بود، رویکرد تاکتیکی‌تری را برای مبارزه ارائه کرد. سیستم مکالمه نیز با گزینه‌های دیالوگ منشعب، امکان تعامل عمیق‌تر با شخصیت‌ها را فراهم می‌کرد. همچنین با ساخت آن روی آنریل آنجین ۲، بازی سایه‌های واقع‌گرایانه‌ای را اضافه کرد که در آن کم‌نظیر بود. در هر صورت، داشتن چنین اثری برای یک کنسول در سال ۲۰۰۳ یک دستاورد بود، زیرا بازی اول سری فقط برای رایانه‌های شخصی طراحی شده بود. این سری بعدها به طور کامل بدست ایدوس مونترال سپرده شد که Deus Ex Human Revolution را تولید کرد که به طور مستقیم به نسخه‌ی اول وصل می‌شود.

۲. The Elder Scrolls III: Morrowind

تهیه‌کننده: Bethesda Softworks / سازنده: Bethesda Game Studios
سال انتشار: ۲۰۰۲

سومین نسخه از سری الدر اسکرولز که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، یک پدیده در سبک خود بود. این اثر اکشن نقش‌آفرینی گسترده، بازیکنان را به دنیای بیگانه‌ی Vvardenfell، یک جزیره‌ی آتشفشانی که توسط الف‌های تاریک و دیگر موجودات خارق‌العاده تسخیر شده، می‌برد. Morrowind با عمق، پیچیدگی و تعهد به عاملیت بازیکن، انقلابی در این سبک ایجاد کرد. این نسخه از محیط‌های فانتزی الهام گرفته از تالکین جدا شد. Vvardenfell سرزمینی خشن است که در آن مناظر آتشفشانی، جنگل‌های تاریک و زمین‌های بایر زیادی وجود دارند. از طرفی وقتی نوبت به عاملیت بازیکن رسید، کتاب قوانین خود را کنار گذاشت. هیچ کلاس از پیش تعریف شده وجود ندارد و شما از همان ابتدا نژاد، مهارت‌ها و سبک بازی خود را انتخاب می‌کنید. در این میان جهان به اعمال شما واکنش نشان می‌دهد و برای مثال اگر از کسی دزدی کنید، مردم شهر ممکن است شما را بیرون کنند. این سطح از آزادی، در حالی که گاهی دلهره‌آور است، غوطه‌وری بی‌نظیری را ارائه می‌دهد.

در مورد داستان، Morrowind شبکه گسترده‌ای از ماموریت‌ها را ارائه می‌دهد که شامل ماموریت‌های فرعی ساده تا داستان‌های حماسی را در بر می‌گیرد. شما می‌توانید به جناح‌های مختلف بپیوندید، خون آشام شده یا حتی رهبر یک جناح شوید. حجم انبوه محتوا و آزادی برای نحوه‌ی مقابله با آن خیره‌کننده است و نوید صدها ساعت گیم‌پلی را می‌دهد. به طور کلی تاثیر The Elder Scrolls III: Morrowind روی ژانر نقش‌آفرینی غیرقابل انکار است. طراحی جهان بازی که در آن زمان روی کنسول‌ها کم نظیر بود، شخصیت‌های عمیق و تاکید بر انتخاب‌های بازیکن، زمینه را برای آثاری مانند اسکاریم فراهم کرد. جالب است بدانید که حتی امروزه، Morrowind یک جامعه‌ی هواداران پرشور دارد که به کاوش در دنیای گسترده و کشف اسرار آن ادامه می‌دهند. در نهایت نباید فراموش کرد که این بازی روی کنسولی منتشر شد که در آن زمان تازه به صنعت وارد شده بود؛ صنعتی که توسط نقش‌آفرینی‌های ژاپنی کنترل می‌شد.

۱. Fable

تهیه‌کننده: Microsoft Game Studios / سازنده: Big Blue Box Studios
سال انتشار: ۲۰۰۴

در بازی Fable شما به عنوان یک یتیم جوان که شاهد یورش راهزنان است، کار خود را شروع می‌کنید. در طی این یورش، پدر و مادر شخصیت اصلی کشته می‌شوند و خواهرش ربوده می‌شود. او که توسط یک جادوگر قدرتمند نجات می‌یابد، برای تبدیل شدن به یک قهرمان آموزش می‌بیند. با این حال بر خلاف اکثر بازی‌های نقش‌آفرینی، Fable شما را مجبور نمی‌کند در مسیر درستکاری قرار بگیرید. در واقع هر اقدامی که انجام می‌دهید، از کمک به روستاییان گرفته تا افراط در سرقت‌های کوچک، به متمرکز شدن مسیر شما به خیر و شر کمک می‌کند. جالب است بدانید که این موضوع بر ظاهر شخصیت شما نیز تاثیر می‌گذارد.

این بازی به خوبی از سخت‌افزار ایکس‌باکس استفاده کرد و نشان داد که این کنسول از پس ارائه‌ی چه تجربیاتی برمی‌‎آید. در واقع ایکس‌باکس واقعا می‌خواست سخت‌افزار مورد نیاز برای ساخت چنین بازی‌هایی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد و استودیوی لیون‌هد یکی از اولین استودیوهایی بود که که کمک مایکروسافت را برای انتشار بازی خود روی این سیستم دریافت کرد. در حالی که برخی از ویژگی‌های وعده داده شده در این بازی وجود نداشتند و سیستم مبارزه‌ی آن نیز آنچنان که برخی انتظار داشتند عمیق نبود، جذابیت Fable و سیستم اخلاقی خلاقانه‌ی آن راه را برای دنباله‌های بعدی هموار کرد. این بازی منجر به یک سری شد که همچنان محبوب است و نسخه‌ای جدید از آن نیز در دست توسعه است. همچنین در سال ۲۰۱۴، یک بازسازی با کیفیت بالا با عنوان Fable Anniversary منتشر شد که فرصتی برای نسل جدید برای تجربه‌ی آن فراهم کرد.

منبع: Gamefaqs

نوشته ۱۰ بازی نقش‌آفرینی برتر اولین کنسول ایکس‌باکس اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

راهنمای بهترین دسته های موجود در بازار برای کامپیوتر

در این مقاله شما به هر آن چیزی که باید در مورد بهترین کنترلرها و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *