یادواره شانزدهمین رویداد صنعت مالی رونمایی شد / ماموریت اصلی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، با نزدیک شدن موعد برگزاری شانزدهمین رویداد صنعت مالی(بورس، بانک و بیمه)، طی مراسمی با حضور شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و تنی چند از اعضای شورای سیاست گذاری و کمیته علمی نمایشگاه از یادواره پوستر جدید این رویداد مهم رونمایی و بر لزوم ارایه برخی مطالبات فعالان سرمایه گذاری و ضرورت توسعه گفتمان توسعه مهندسی مالی در نمایشگاه تاکید شد.

بر اساس این گزارش، شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست با اشاره به قدمت نمایشگاه صنعت مالی، اعلام کرد: این رویداد با سابقه ای به قدمت بیش از 1.5 دهه در دوره مسئولیت به عنوان وزیر اقتصاد در دولت نهم بنیانگذاری شد و علی صالح آبادی به عنوان نخستین رئیس سازمان بورس پس از تصویب قانون جدید بازار سرمایه در استمرار آن برای حضور نهادهای مالی فعال اهتمام ویژه ای داشت.

به دلیل اهمیت صنعت مالی و لزوم نهاد بانک و بیمه در کنار بورس مقرر شد از همان ابتدا هر سه ارکان صنعت مالی در کنار یکدیگر این رویداد را برگزار کنند. در این رویداد علاوه بر پرداختن به موضوع بسیار مهم صنعت مالی باید به مسئله حکمرانی و جنبه های نهادی خدمات فناورآنه مالی یا به اصطلاح فین تک ها و اینشورتک ها بطور ویژه پرداخت و برای آن راه حل و راهکارهای حل مسئله ارایه داد.

در حوزه فناوری های مالی اکنون موضوع کریپتوکارنسی آنچنان اهمیت پیدا کرده که حتی به غلط از آن به عنوان رمز ارز نیز ترجمه می شود در حالی که ابعاد تشخیص و حکمرانی و و تحولات نهادی و حقوقی پول مجازی و پول دیجیتال هنوز اندیشیده نشده است.

یکی از کارکردهای رویداد شانزدهم صنعت مالی برای ذی نفعان می تواند ارائه و معرفی آخرین تحولات پول های مجازی و برگزاری نشست ها پنل های تخصصی و موثر پیرامون ریال دیجیتال با حضور مدیران بانک مرکزی باشد.

تامین مالی ماموریت اصلی نمایشگاه صنعت مالی

تامین مالی بنگاه های اقتصادی و صنعتی مسئله امروز اقتصاد است. این در حالی است که به آن میزان که به سیاست های پولی و مالی در این زمینه پرداخته شده به الزامات تامین مالی از جمله توسعه مهندسی مالی پرداخته نشده است. به همین دلیل با وجود وعده های مختلف در دولت‌ها در کنترل نقدینگی همچنان موفقیتی وجود ندارد.

گاهی دولت ها با خوشحالی از کاهش نقدینگی در کانال 20 تا 25 درصدی استقبال می کنند اما عدم توسعه مهندسی مالی باعث شده تا امید چندانی برای تثبیت این روند وجود نداشته باشد و دوباره روند رشد نقدینگی شتاب بگیرد. دلیل این وضعیت، فقدان روش های تامین مالی غیرتورمی است که باعث شده به دلیل برداشت پول بی ضابطه بانک ها، روند کنترل نقدینگی پایدار در اقتصاد وجود نداشته باشد.

فلسفه ایجاد شورای ملی تامین مالی

فلسفه ایجاد شورای ملی تامین مالی، ایجاد توازن و ارایه تعاریف و ادبیات جدیدی در زمینه تامین مالی بنگاه های اقتصادی است که بر اساس مقررات این شورا بطور مثال اگر صلاحیت مالی و فنی سرمایه گذار یا مجری پروژه ای پس از تشریفات اولیه تایید و اخذ شد به محض اجرای پروژه نیازی به دریافت مجوزهای جدید نخواهد داشت.

پیشنهاد شده نشست تخصصی تامین مالی طرح های عمرانی و زیرساخت های دولتی در حاشیه برگزاری رویداد شانزدهم صنعت مالی برگزار شود. اکنون قوانین و مقررات مناسبی در شورای ملی تامین مالی از جمله استحصال دارایی در حین اجرای پروژه در دریا و خشکی و یا مباحث زیست محیطی و ساماندهی و بهره برداری از جنگل ها دیده شده که اگر فعالان بازار سرمایه و بانک و بیمه این ظرفیت ها را بشناسند می توانند در نحوه تصمیم‌سازی ها مفید و موثر واقع شود.

در قانون تامین مالی تولید رقابت‌پذیر پیش‌بینی شده بود برای مصرف کننده انرژی مشوق هایی در قالب گواهی صرفه جویی در نظر گرفته شود که دستگاه متولی مثل وزارت نیرو در قبال این صرفه جوئی پاداش مالی را به مصرف کننده تخصیص می داد اما به دلیل خلاء زمانی و عدم منابع در اختیار عملاً این قانون فعال نشد.

لزوم برگزاری مستمر نمایشگاه صنعت مالی

صالح سپاسدار مدیر برگزاری نمایشگاه صنعت مالی هم گفت: برگزاری مستمر نمایشگاه و حضور ارکان صنعت مالی بصورت مداوم در نمایشگاه ها جهت بازگشت اعتماد و ایجاد رونق ضرورت دارد. این دوره از نمایشگاه تاکید ویژه ای بر ظهور و بروز فناوری‌ های نوین داشته و در همین ارتباط برای اولین بار مسابقه بین المللی فینتک کاپ همزمان با شانزدهمین دوره نمایشگاه برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه این رویداد دوره بلوغ را طی کرده و در اوج رونق است، شانزدهمین دوره نمایشگاه صنعت مالی باید دچار ارتقا برند می‌شد. در همین راستا در اولین قدم و برای نخستین بار در ایران تشکیل کمیته علمی با هدف ایده پردازی و تدوین و ارتقا محتوای علمی‌ نمایشگاه در دستور کار قرار گرفت. در مرحله بعد هویت بصری نمایشگاه تغییرات ویژه ای داشت و در نهایت اسم‌ نمایشگاه با توجه به جامعیت صنعت مالی از حرف F به تنهایی برای معرفی جامع استفاده کرد و برند نمایشگاه به FX تغییر یافت.

نمایشگاه ها موفق در جهان بعنوان ابزاری بسیار موثر جهت برون رفت از بحران و ایجاد رونق و امید تلقی می‌شوند و از این لحاظ حفاظت و حمایت از این ثروت ملی در راستای تامین منافع عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از برنامه‌های ویژه شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی توجه به فین‌تک‌ها است. در مسابقه بین المللی فین‌تک کاپ برای اولین بار جذب سرمایه با مشارکت و نظر مردم و بازدید کنندگان انجام خواهد شد.

در این مسابقه با توجه ویژه به اثربخش بودن تعاملات میان ۳ بازیگر اصلی یعنی استارت آپ ها، سرمایه‌گذاران و مردم به عنوان مخاطبین، ایده‌هایی وجود دارد که بصورت هدفمند، به رشد و توسعه اکوسیستم استارت آپی در حوزه فین تک منجر شود و هر ۳ بازیگر در مسابقه نقش آفرینی می کنند و برنده خواهند بود.

انتهای پیام

 


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

زلزله در لیگ عربستان با نیمی از تغییرات!

کد خبر : 2052854 | 16 تیر 1403 ساعت 02:23 | 698 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *