«گوسفند النُعیمی»؛ گوسفند عربستانی ۷۰ کیلویی که بزرگترین تولیدکننده شیر در خاورمیانه است

راز بقا: النعیمی نژادی از گوسفندان جنوب غربی آسیاست که اصالتاً از صحرای شام است و با مصرف چربی ذخیره شده در دم‌اش در برابر دما‌های شدید و فصول خشک مقاومت می‌کند و گوشت بسیار باکیفیتی دارد. 

به گزارش راز بقا، گوسفند النعیمی در واقع به نام تاجر این گوسفند نام‌گذاری شده یعنی کسی که برای اولین بار آن را وارد شبه جزیره عربستان کرد. این فرد که نعیمی نام داشت خودش اهل روستایی به همین نام در شام بود. البته باید گفت که این گوسفند شباهت بسیار زیادی به گوسفند «عواسی» نیز دارد. 

گوسفندان النعیمی از جنوب غربی آسیا و از صحرای شام سرچشمه گرفته اند. این در واقع به عنوان یک نژاد گوسفند بادیه نشینی طی قرن‌ها پرورش طبیعی و انتخابی توسعه یافت تا به نژادی تبدیل شود که بیشترین تولید کننده شیر در خاورمیانه است. نژاد گوسفند نعیمی از نوع شرقی دم چاق است و رایج‌ترین نژاد گوسفند در جنوب غربی آسیا است.

النعیمی نوع غالب گوسفند در عراق نیز هست و مهمترین گوسفند جمهوری عربی سوریه و تنها نژاد محلی گوسفند در اردن، لبنان است. این نژاد در شرایط بیابانی در شمال پادشاهی عربستان سعودی پرورش می‌یابد. نژاد گوسفند النعیمی همچنین یک درصد از گوسفندان کشور ترکیه را نیز تشکیل می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

گوسفند لینکلن؛ گوسفند غول‌پیکر ۱۶۰ کیلویی که سالی ۱۰ کیلو پشم می‌دهد!

گوسفند «آچی پیام»؛ گوسفند سرسخت ترکی که از قرن پانزدهم تاکنون زنده مانده است

«کوتوله کامرونی»؛ گوسفندی که پشم ندارد و پشت سرش را می‌بیند!

گوسفند النعیمی حیواناتی چند منظوره هستند. از آن‌ها برای تولید شیر، گوشت و پشم استفاده می‌شود. آن‌ها حیواناتی بسیار سرسخت هستند که طی قرن‌ها برای مدیریت روستایی عشایری و کم تحرک به خوبی سازگار شده‌اند. این نژاد، نژاد طبیعی یا اولیه گوسفند برای تولید در انواع محصولات شیر و گوشت و پشم در کشور عربستان است. این حیوان چند منظوره یک انتخاب منطقی به عنوان نژاد محلی یا پایه برای هر گونه پیشرفت ژنتیکی گوسفندان است. 

گوسفند النعیمی برای مصارف مختلفی مانند گوشت، شیر و پشم استفاده می‌شود. اما آن‌ها در درجه اول برای تولید شیر پرورش داده می‌شوند. آن‌ها ویژگی‌های فیزیولوژیکی منحصر به فردی مانند مقاومت در برابر انگل‌ها و بسیاری از بیماری‌ها دارند. همچنین باید گفت که آن‌ها برای چرا در چراگاه‌های روباز مسافت‌های طولانی را در مراتع پیاده روی می‌کنند. از طرف دیگر حتی می‌توانند دمای شدید و شرایط نامطلوب تغذیه را تحمل کنند.

پشم این گوسفند نیز در عربستان و سایر کشور‌های عربی مشهور است که به دلیل نرم بودن، براق بودن آن‌ها در بین بسیاری از دامداران شهره است. خلق و خوی بسیار آرامی دارند و برای پرسه زدن در محیط‌های بزرگ پرورش داده شده‌اند. از طرف دیگر پذیرش نام النعیمی برای این گوسفند نشان‌دهنده سنت قدرتمند روستاییان عرب ببرای اهمیت دادن به گوسفند است. 

ویژگی‌های گوسفند النعیمی

گوسفند نعیمی حیواناتی زیبا با ظاهری چشمگیر هستند. این گوسفند از نوع دم چاق است و معمولا در یک رنگ مشخصی می‌یابد: سفید با سر و پا‌های قهوه‌ای (گاهی نیز سیاه یا قهوه ای). این گوسفند‌ها گوش‌های بلند و آویزان دارند. سرشان بلند و باریک است. نعیمی‌ها شاخدار هستند و شاخ هایشان بلند و مارپیچ است. در حالی که میش‌ها معمولا بدون شاخ هستند. متوسط ارتفاع بدن قوچ‌های بالغ تا کتف حدود ۶۸ تا ۸۰ سانتی متر و برای میش‌ها حدود ۶۵ تا ۷۰ سانتی متر است. همچنین وزن یک نر بالغ نعیمی حدود ۷۰ کیلوگرم است و ماده بالغ نیز تا ۵۵ کیلوگرم وزن می‌گیرد. این گوسفند روزانه حدود ۱۷۵ گرم اضافه وزن دارد. 

گوسفند النعیمی به دلیل کاربرد‌های متنوع و تقاضای زیاد در پادشاهی عربستان سعودی رتبه اول را در بازار گوشت حلال عربستان به خود اختصاص داده است. نژاد گوسفند النعیمی با جثه بزرگ، بدن قوی و بافت مستحکم مشخص می‌شود. 

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

گوسفند «نجدی»؛ گوسفند عربستانی که نیم میلیارد قیمت دارد و مخصوص پختن «مریق» و «حمیس» است

گوسفند «عواسی»؛ گوسفند مشهور عراقی که بزرگترین گوسفند «شیرده» خاورمیانه است

گوشت بره النعیمی به عنوان گوشتی غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سلامتی مهم هستند، مشخص می‌شود. گوشت بره این گوسفند لطیف با درصد متوسطی از چربی است که طعم آن را بسیار بهتر می‌کند و در طول پخت و پز گوشت این گوسفند طعمی متمایز به خود می‌گیرد.

گوسفند نعیمی می‌تواند در محیط بسیار گرم بیابانی زندگی کند و خود را با آب و هوای گرم تطبیق دهد و همچنین می‌تواند مسافت‌های طولانی را در مراتع پیاده روی کند. ساختار بدن گوسفند نعیمی بسیار قوی است و برخلاف دیگر گوسفندان توانایی مقاومت در برابر بیماری‌ها و انگل‌ها را دارد.

گوسفند نعیمی حدود ۲۱۰ روز دوره شیردهی دارد و روزانه نزدیک ۷۵۰ گرم شیر تولید می‌کند. شیر این گوسفند دارای ۸.۳ درصد چربی و ۴.۵ درصد پروتئین در هر گرم است. البته باید گفت که برخی از زیرنژاد‌های این گوسفند از جمله نژاد «نعیمی المطور» حتی تا روزانه ۱۰۰۰ گرم نیز شیر می‌دهند. این گوسفند در ۱۷ ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسد و دوره بارداری‌اش نیز ۵ ماه است و سالی یک بار نیز جفت‌گیری و زایمان می‌کند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

برنامه روز پنجم ورزشکاران ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

| ۱۴۰۳/۰۵/۱۰ ۰۶:۳۵:۱۶ | | ۶ ورزشکار ایران در ۴ رشته در پنجمین روز از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد