گرامر Active Voice – توضیح به زبان ساده با مثال و تمرین – فرادرس

بیشتر جملات انگلیسی در «حالت معلوم» (Active Voice) نوشته می‌شوند. ساده‌ترین جمله معلوم با ساختار «فاعل + فعل + مفعول» صرف می‌شود، اما برخی از جملات در زبان انگلیسی ساختارهای مرکب یا پیچیده‌تری دارند که باعث می‌شود اجزای دیگری نیز به ساختار فوق اضافه شود. دانستن گرامر Active Voice و آشنایی با کاربردهای آن برای انواع موقعیت‌ها و زمان‌های انگلیسی امری مهم به شمار می‌رود، زیرا علاوه بر این‌که در مکالمه و نوشتار انگلیسی به آن نیاز داریم، در درک «حالت مجهول» (Passive Voice) بسیار مؤثر است. درواقع، یاد گرفتن ساختار جملات مجهول با مقایسه آن‌ها با حالت معلوم امکان‌پذیر است.

فهرست مطالب این نوشته

در این آموزش از مجموعه آموزش‌های مجله فرادرس قصد داریم با گرامر جملات معلوم آشنا شویم. در ابتدای مطلب تعریفی از این مبحث گرامری ارائه خواهیم کرد و سپس کاربردهای مختلف آن را شرح می‌دهیم. در ادامه، به مهم‌ترین بخش از گرامر Active Voice، یعنی ساختار آن برای انواع زمان‌های انگلیسی اشاره خواهیم کرد و هر یک از زمان‌های گذشته، حال و آینده را همراه با زیرمجموعه‌های آن‌ها توضیح می‌دهیم. پس از آن جملات معلوم و مجهول در انگلیسی را با هم مقایسه می‌کنیم و به کمک مثال و تمرین‌های تنوع، هر یک از جملات را توصیف خواهیم کرد. در انتهای مطلب تمرین‌‌هایی را همراه با پاسخ در اختیار شما قرار می‌دهیم تا به کمک آن‌ها بتوانید عملکرد خود را از این مطلب ارزیابی کنید.

گرامر Active Voice چیست ؟

«Active Voice» که در زبان فارسی به آن حالت معلوم گفته می‌شود، ساختار اغلب جملات انگلیسی را شکل می‌دهد. این ساختار در ساده‌ترین حالت از فاعل و فعل تشکیل شده است (He runs). یک جمله معلوم به ما نشان می‌دهد که فاعل جمله انجام‌دهنده کار است و عملی را انجام می‌دهد که توسط فعل مشخص شده است. پس مهم‌ترین جزء جمله معلوم فاعل آن است. فعل هم در کنار آن ویژگی‌هایی را به شخص نسبت می‌دهد و برای زمان‌های مختلف از ساختار متفاوتی تشکیل شده است.

فاعل انگلیسی در جملات معلوم می‌تواند اسم شخص باشد، می‌تواند غیرانسان یا حتی نام مکان باشد. همچنین می‌تواند ضمیر انگلیسی باشد، مانند مثال‌های زیر:

Sarah writes a letter.

سارا نامه می‌نویسد.

(در این جمله، «Sarah» فاعل است و عمل نوشتن نامه را انجام می‌دهد.)

The dog chased the ball.

سگ توپ را دنبال کرد.

(در این مثال، «the dog» فاعل جمله است و عمل تعقیب کردن را انجام داده است.)

He is painting the house.

او مشغول نقاشی کردن خانه است.

(در این مثال، «he» ضمیر فاعلی است که عمل نقاشی کردن را انجام می‌دهد.)

Domino’s is a famous pizzeria.

دومینو یک پیتزافروشی معروف است.

(در این مثال، «Domino’s» فاعل و نام یک مکان معروف است که در آنجا پیتزا سرو می‌شود.)

​در هر یک از مثال‌های فوق، تأکید جمله بر روی این است که چه کسی یا چه چیزی کار را انجام می‌دهد. بعد از فاعل، فعل را با ساختارهای مختلف مشاهده می‌کنید که برای زمان‌های حال ساده (writes)، گذشته ساده (Chased) و حال استمراری (is painting) صرف شده است. این ویژگی‌ها را به عنوان مشخصه جملات معلوم در نظر می‌گیریم و بر این اساس آن‌ها را شناسایی می‌کنیم.

همان‌طور که اشاره کردیم، اکثر جملات انگلیسی در حالت معلوم به کار می‌روند، اما در مقابل آن‌ها دسته دیگری به نام «حالت مجهول» (Passive Voice) تعریف شده است که برخلاف حالت معلوم، تأکید آن‌ها دیگر بر روی فاعل نیست و بر روی مفعول است. به علاوه، ساختار فعل نیز دستخوش تغییراتی می‌شود که برای زمان‌های مختلف فرمول متفاوتی دارد. مثال زیر را در نظر بگیرید.

The ball was chased by the dog. (مجهول)

توپ توسط سگ دنبال شد.

​فرق این جمله با مثال دوم که بالاتر نوشته شده چیست؟ در مثال قبل، جمله با «The ball» شروع شده که نقش فاعل جمله را دارد. اما در مثال فوق، «the dog» به انتهای جمله رفته و مفعول «the ball» جای فاعل قرار گرفته است. این تغییر نشان می‌دهد که تأکید بر روی مفعول بیشتر است و به همین دلیل آن را به ابتدای جمله آورده‌ایم. فعل جمله نیز با ساختاری متفاوت (chased → was chased) ظاهر شده است و معنی فارسی آن دیگر دنبال کردن نیست، بلکه «دنبال شدن» است.

حالت مجهول در زبان انگلیسی در مقایسه با حالت معلوم پرکاربرد نیست، اما برای مقاله‌های عملی و تخصصی، جلسات رسمی، روزنامه، اخبار و نوشتار انگلیسی ضرورت دارد.

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس درباره گرامر مجهول در انگلیسی و تبدیل جملات معلوم به مجهول به طور کامل صحبت کرده‌ایم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید. اما در این مطلب، هدف ما توصیف انواع ساختارهای گرامر Active Voice است و به همین دلیل عمده آموزش‌ها در این رابطه خواهد بود. در کنار آن هم گریزی می‌زنیم به بررسی تفاوت معلوم و مجهول تا بتوانید هر دو ساختار را در کنار هم مقایسه کنید.

در جملات معلوم، فاعل + فعل + مفعول ساده‌ترین ساختار است و در حالت پیچیده‌تر می‌توانیم به آن اجزای دیگری مانند قید، صفت و مانند این‌ها اضافه کنیم. جمله معلوم با فاعل شروع می‌شود. فاعل یکی از اجزای مهم و ضروری جمله است و تأکید گوینده یا نویسنده بر آن خواهد بود. در ادامه هر یک از اجزای یک جمله معلوم را تعریف می‌کنیم.

  • فاعل: فاعل (Subject) انجام‌دهنده کار است و تأکید جمله معلوم بر روی این است که چه کسی کار را انجام داده است. جملات معلوم معمولاً با فاعل شروع می‌شوند. فاعل می‌تواند اسم باشد (اسم شخص، اسم مکان، اسم خاص یا عام و…) یا می‌تواند ضمیر فاعلی باشد (I/you/she/he/it):

John is my brother.

«جان» برادر من است.

***

He is my brother.

او برادر من است.

  • فعل: فعل (Verb) به کلمه‌ای گفته می‌شود که معمولاً بعد از فاعل می‌آید و انجام دادن کار یا حالتی را در زمان مشخصی به شخص نسبت می‌دهد. فعل یکی از اجزای کلام در انگلیسی است که در هر شرایطی باید با فاعل خود مطابقت داشته باشد. با توجه به زمان جمله، صرف فعل متفاوت خواهد بود. برای مثال یک جمله حال ساده به صورت زیر نوشته می‌شود:

I work in a factory.

من در کارخانه کار می‌کنم.

​و یک فعل گذشته ساده به صورت زیر در جمله به کار می‌رود:

He bought me a gold ring.

او برایم انگشتر طلا خرید.

  • مفعول: «مفعول» (Object) نوعی عبارت اسمی است که بعد از فعل قرار می‌گیرد. مفعول شخص یا چیزی است که عمل یا حالت روی آن تأثیر می‌گذارد. در زبان فارسی مفعول را در پاسخ به سوال چه چیزی را یا چه کسی را می‌شناسیم. مفعول نیز مانند فاعل می‌تواند اسم یا «ضمیر مفعولی» (Object Pronoun) باشد. در مثال اول، مفعول اسم (my new furniture) است و در مثال دوم به عنوان ضمیر مفعولی (you) به کار رفته است:

They like my new furniture.

آن‌ها اثاثیه جدیدم را دوست دارند.

He knows you.

او تو را می‌شناسد.

اکنون که سه جزء اصلی یک جمله معلوم، یعنی فاعل، فعل و مفعول را شناختیم، می‌توانیم با ساختار گرامر Active Voice بیشتر آشنا شویم. قبل از بررسی ساختار و کاربرد جملات معلوم، ابتدا به چند جمله با ساختار ساده و پیچیده‌تر و برای زمان‌های مختلف دقت کنید که در حالت معلوم نوشته شده است. ترجمه فارسی آن‌ها نیز می‌توانید مرور کنید. در هر یک از جملات زیر، فاعل به رنگ سیاه، فعل به رنگ سبز، مفعول به رنگ بنفش و قید زمان به رنگ نارنجی bold شده است.

I walk to work every day.

من هر روز پیاده به سر کار می‌روم.

She called her mom last night.

او دیشب با مادرش تماس تلفنی گرفت.

We are cooking dinner right now.

ما در حال حاضر مشغول شام پختن هستیم.

They will travel to France next year.

آن‌ها سال آینده به فرانسه سفر خواهند کرد.

I have been studying English for five years.

من به مدت پنج سال است که مشغول مطالعه زبان انگلیسی بوده‌ام.

She had finished her project before the deadline.

او قبل از موعد مقرر پروژه را تمام کرده بود.

We have been planning our vacation since last month.

ما از ماه گذشته برای سفرمان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

They will have completed their master’s degree by 2025.

آن‌ها تا سال ۲۰۲۵ مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفته‌اند.

​مثال‌های فوق همه برای گرامر Active Voice و در رابطه با جملات مثبت نوشته شده است. اما جملات معلوم در حالت منفی و سوالی نیز به کار می‌روند که در این مطلب به طور کامل و با مثال‌های متعدد بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر به چند جمله معلوم در حالت منفی و سوالی توجه کنید.

Does she go to school every day?

آیا او هر روز به مدرسه می‌رود؟

Do you speak English at home?

آیا شما در خانه به زبان انگلیسی صحبت می‌کنید؟

Will they go on holiday?

آیا آن‌ها به تعطیلات می‌روند؟

Had she been watching TV before the lightning?

قبل از صاعقه، او مشغول تماشای تلویزیون بود؟

What are they going to do for her birthday?

آن‌ها برای تولدش چه کار خواهند کرد؟

Where can she stay during her vacation?

در طول سفر کجا می‌تواند اقامت داشته باشد؟

اهمیت گرامر Active Voice

جملاتی که به صورت معلوم به کار می‌روند، اغلب در مقایسه با جملات مجهول کاربرد بیشتری دارند و مفهوم را به شکل مستقیم و واضح به مخاطب منتقل می‌کنند. همچنین در مقایسه با جملات مجهول کوتاه‌ترند و در کل بسیاری از افراد در کسب‌وکارهای خود ترجیح می‌دهند با جملاتی در حالت معلوم با دیگران ارتباط برقرار کنند. البته حالت مجهول نیز در موقعیت‌های رسمی یا در نوشتن مقاله‌های علمی و تخصصی اهمیت پیدا می‌کند. اما در مکالمه‌های روزمره و موقعیت‌های غیررسمی‌تر، حالت معلوم به مراتب کاربرد بیشتری دارد. قبل از این‌که بخواهیم جملات معلوم را دسته‌بندی کنیم و کاربردشان را شرح دهیم، به چهار دلیل اشاره می‌کنیم که ضرورت گرامر Active Voice را برای ما مشخص می‌کند.

۱. جملات معلوم همیشه از جملات مجهول کوتاه‌ترند و راحت‌تر خوانده می‌شوند:

He saw the dog.

او سگ را دید.

(این جمله معلوم ۴ کلمه و ۱۱ حرف دارد.)

The dog was seen by him.

سگ توسط او دیده شد.

(این جمله مجهول ۶ کلمه و ۱۸ حرف دارد.)

۲. جملات معلوم مهفوم را به شکلی مشخص و مستقیم بیان می‌کنند، زیرا فاعل مسئولیت انجام کار را به عهده دارد:

John made the decision to publish the article.

«جان» تصمیم گرفت که مقاله را چاپ کند.

(این جمله معلوم به شکلی واضح نشان می‌دهد که «جان» مسئول چاپ مقاله بوده است.)

The decision was made to publish the article.

تصمیم گرفته شد که مقاله چاپ شود.

(در این جمله مجهول، اسمی از انجام‌دهنده عمل آورده نشده است، چون مفعول اهمیت بیشتری دارد تا فاعل.)

​۳. جملات معلوم تأکید بیشتری روی فاعل جمله دارند که انجام‌دهنده عمل است، به همین دلیل تأثیر بیشتری در ذهن مخاطب خواهد داشت:

The manager approved the proposal.

مدیر طرح پیشنهادی را تصویب کرد.

(در این جمله معلوم، تأکید بر روی کسی است که عمل را انجام داده.)

The proposal was approved by the manager.

طرح پیشنهادی توسط مدیر تصویب شد.

(در این جمله مجهول، تأکید بر روی عمل است و چیزی که عمل بر روی آن واقع شده.)

​۴. جملات معلوم در مقایسه با مجهول، برای خواننده گیراییِ بیشتری دارند، زیرا به محض این‌که با جمله مواجه شوند، جذب حقایق می‌شوند. به بیان ساده‌تر، طبیعی‌تر به نظر می‌رسند:

My mother advised me to avoid the lake.

مادرم نصیحتم کرد که به دریاچه نروم.

(در این جمله معلوم، خواننده به محض این‌که آن را می‌خواند، جذب اطلاعاتش می‌شود.)

I was advised by my mother that the lake is to be avoided.

من توسط مادرم نصیحت شدم که از دریاچه باید دوری کرد.

(در رابطه با این جمله مجهول، خواننده باید به محض خواندنش، کمی اطلاعاتش را تجزیه و تحلیل کند تا بتوانید ارتباط اجزای جمله را به خوبی درک کند. به بیان دیگر، اطلاعات به محض مواجه شدن با جمله دریافت نمی‌شود، بلکه اندکی زمان می‌برد تا ذهن آن را پردازش کند.)

دسته‌بندی گرامر Active Voice

در گرامر Active Voice فاعل انجام‌دهنده عمل و مفعول دریافت‌کننده آن است. بر طبق این تعریف می‌توانیم آن‌ها را به ۱۲ دسته زیر تقسیم‌بندی کنیم:

Simple Present– Once a day, the maid cleans the house.

حال ساده – روزی یک بار، خدمتکار خانه را تمیز می‌کند.

Present Continuous– Right now, Stacy is reading the novel.

حال استمراری – در حال حاضر، «استیسی» در حال خواندن رمان است.

Present Perfect– I have visited my grandparents recently.

حال کامل – اخیراً به دیدن پدربزرگ و مادربزرگم رفته‌ام.

Present Perfect Continuous – The staff has been doing their job on time recently.

حال کامل استمراری – کارکنان اخیراً وظایف‌شان را به‌موقع انجام می‌داده‌اند.

Simple Past- I broke the lamp.

گذشته ساده – من لامپ را شکستم.

Past Continuous-The neighbor was helping my parents mow the lawn.

گذشته استمراری – همسایه داست به پدر و مادرم در چمن‌زنی کمک می‌کرد.

Past Perfect– Sheen had prepared many cakes before she received her baker’s license.

گذشته کامل – «شین» قبل از این‌که مدرک شیرینی‌پزی‌اش را دریافت کند، کیک‌های زیادی پخته بود.

Past Perfect Continuous– She had been preparing for finals.

گذشته کامل استمراری – او در حال آماده شدن برای امتحانات نهایی بود.

Simple Future– I will finish my job by the end of the day.

آینده ساده – من تا پایان روز کارم را تمام می‌کنم.

Future Continuous– He will be working in his new position in few days.

او چند روز دیگر در موقعیت شغلی جدیدش در حال کار کردن خواهد بود.

Future Perfect– They will have completed the process before the professor arrives.

آینده کامل – آن‌ها قبل از این‌که استاد برسد، فرایند را کامل کرده‌اند.

Future Perfect Continuous– The famous musician will have been playing the violin for over six hours by the time it is finished.

آینده کامل استمراری – تا وقتی ویولن زدن تمام شود، موسیقی‌دان معروف به مدت ۶ ساعت در حال نواختن آن بوده است.

نحوه تشخیص گرامر Active Voice

ساده‌ترین راه تشخیص جملات معلوم این است که به فعل جمله نگاه کنیم. اگر در ساختار فعل «be + p.p» داشته باشیم، آن جمله دیگر معلوم نیست و مجهول است. اما اگر فعل آن در حالت عادی به کار برود، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که جمله معلوم است. از دیگر مواردی که به کمک آن می‌توانیم تشخیص دهیم که جمله معلوم یا مجهول است، فاعل است. اگر در ابتدای جمله فاعل داشته باشیم، یعنی جمله در حالت معلوم به کار رفته است. اما اگر فاعل در جمله نباشد یا با حرف اضافه by به انتهای جمله منتقل شده باشد، در آن صورت دیگر جمله معلوم نیست و در حالت مجهول نوشته شده است.

برای درک بهتر گرامر Active Voice ساختار جملات معلوم و مجهول را در کنار هم می‌نویسیم تا بهتر بتوانید مقایسه کنید.

Subject + verb +object

Object + be + p.p + (by + subject)

​فرمول اول مربوط به حالت معلوم است که با فاعل شروع شده و بعد از آن فعل با ساختار معلوم به کار رفته است. این فعل با توجه به زمان جمله می‌تواند گذشته، حال یا آینده باشد.

فرمول دوم برای حالت مجهول به کار رفته است که وقتی آن را با حالت معلوم مقایسه می‌کنیم، متوجه تفاوت در ساختار آن‌ها می‌شویم. در فرمول دوم، در ابتدای جمله مفعول در جایگاه فاعل قرار گرفته است، چون در جملات مجهول مفعول در مقایسه با فاعل اهمیت بیشتری دارد. سپس فعل در حالت «be + p.p» به کار رفته که ساختار آن تقریباً برای تمام زمان‌ها و فعل‌ها یکسان است، اما فعل to be با توجه به زمان جمله یا نوع فعل (کمکی، مُدال یا to be) تغییر می‌کند. دو مثال زیر را با هم مقایسه کنید.

یادگیری گرامر معلوم با فرادرس

زبان انگلیسی همواره برای زبان‌آموزان چالش‌برانگیز بوده است و یادگیری آن مستلزم صرف وقت و کوشش زیادی است. هیچ‌وقت نمی‌توانیم طی مدت زمان کوتاهی بر تمام مهارت‌های زبانی تسلط کافی پیدا کنیم. درواقع چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. یکی از مهارت‌های زبان انگلیسی که مباحث گوناگونی را به خود اختصاص داده، دستور زبان است.

منابع مختلفی برای یادگیری گرامر سطوح مقدماتی تا پیشرفته در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است که به‌ کمک آن‌ها می‌توانند به مرور و به صورت تدریجی بر این مباحث مسلط شوند. این منابع می‌تواند کتاب باشد که در آموزشگاه‌های زبان انگلیسی تدریس می‌شود یا می‌تواند اپلیکیشن‌های زبان انگلیسی یا پادکست انگلیسی باشد که باز هم با توجه به سطح زبان انگلیسی افراد دسته‌بندی شده است.

اما نوع یادگیری افراد با هم فرق می‌کند. برخی از زبان‌آموزان یادگیری از نوع بصری دارند و ترجیح می‌دهند از فیلم‌های آموزشی بهره ببرند. برای این دسته از افراد، فرادرس فیلم‌های آموزشی مختلفی را تهیه کرده که دستور زبان انگلیسی را در دسته‌بندی‌های مختلف از سطوح مقدماتی تا متوسط و پیشرفته پوشش می‌دهد. لینک برخی از این فیلم‌ها از فرادرس را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

یکی دیگر از راه‌های مفید در تقویت گرامر انگلیسی بررسی اشتباهات پرتکرار و رایج است که تحت عنوان کتاب «Common Mistakes in English» در دسترس افراد قرار دارد. برای یادگیری بهتر گرامر انگلیسی، می‌توانید فیلم اشتباهات رایج گرامری از فرادرس را مشاهده کنید. لینک آن نیز در ادامه آورده شده است.

ساختار گرامر Active Voice برای زمان‌های انگلیسی

زمان‌های انگلیسی به سه دسته گذشته، حال و آینده تقسیم می‌شوند. هر یک از این دسته‌ها خود از چهار زیرمجموعه ساده، استمراری، کامل و کامل استمراری تقسیم شده‌اند. در جدول زیر می‌توانید این زمان‌ها را با عنوان انگلیسی و فارسی مشاهده کنید.

زمان‌های انگلیسی (English Tenses)
گذشته (Past) حال (Present) آینده (Future)

گذشته ساده

(Past Simple)

حال ساده

(Present Simple)

آینده ساده

(Future Simple)

گذشته استمراری

(Past Continuous)

حال استمراری

(Present Continuous)

آینده استمراری

(Future Continuous)

گذشته کامل

(Past Perfect)

حال کامل

(Present Perfect)

آینده کامل

(Future Perfect)

گذشته کامل استمراری

(Past Perfect Continuous)

حال کامل استمراری

(Present Perfect Continuous)

آینده کامل استمراری

(Future Perfect Continuous)

یکی از راه‌های یادگیری گرامر Active Voice آشنایی با ساختار و کاربرد آن در انواع زمان‌های انگلیسی است. برای مثال، اگر می‌خواهیم زمان حال ساده را یاد بگیریم، لازم است هم با اجزای جمله (فاعل، فعل، مفعول، صفت، قید و…) آشنا شویم و هم نحوه به کار بردن آن‌ها را در جمله یاد بگیریم. در این بخش از مطلب گرامر Acitve Voice از مجله فرادرس، به کمک مثال‌های مختلف، با ساختار و کاربرد جملات معلوم برای ۱۲ زمان انگلیسی آشنا می‌شویم. برای هر یک از مثال‌ها، ترجمه فارسی نیز ارائه شده است.

زمان حال

زمان حال در زبان انگلیسی به چهار دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • «زمان حال ساده» (Present Simple Tense)
  • «زمان حال استمراری» (Present Continuous Tense)
  • «زمان حال کامل» (Present Perfect Tense)
  • «زمان حال کامل استمراری» (Present Perfect Continuous Tense)

در ادامه ساختار گرامر Active Voice را برای هر یک از زمان‌های فوق بررسی می‌کنیم.

حال ساده

حال ساده در انگلیسی در گرامر Active Voice برای توصیف کارهای روزمره و تکراری به کار می‌رود که به طور منظم یا از روی عادت انجام می‌شود. یک روز عادی زندگی‌تان را در نظر بگیرید. از خواب بیدار می‌شوید، دوش می‌گیرید، صبحانه می‌خورید و برای رفتن به سر کار آماده می‌شوید. تمام این کارها را تقریباً هر روز تکرار می‌کنید.

علاوه بر کارهای روزمره، گاهی در طول هفته ممکن است به دیدن اقوام یا دوستان بروید. همچنین شاید سالی یکی دو بار به مسافرت بروید. این فعالیت‌ها نیز با وجود این‌که روزانه انجام نمی‌شوند، چون به طور منظم آن‌ها را تکرار می‌کنیم، جزو فعالیت‌های منظم قرار می‌گیرند و برای بیان آن‌ها از زمان حال ساده کمک می‌گیریم.

ساختار پایه جملات حال ساده با «فاعل + فعل + مفعول» تعریف می‌شود که پایه و اساس سایر زمان‌های انگلیسی به شمار می‌رود. برای منفی و سوالی کردن حال ساده ساختار فعل و ترتیب قرار گرفتن اجزای جمله دستخوش تغییراتی می‌شود که در ادامه این مطلب به آن‌ اشاره خواهیم کرد.

جملات مثبت

فرمول جملات مثبت حال ساده در گرامر Active Voice به صورت زیر تعریف می‌شود:

​جمله معلوم با فاعل شروع می‌شود. در ادامه فعل را می‌بینیم که ساختار جمله را در مقایسه با جمله فارسی متفاوت کرده است. در زبان فارسی فعل آخر جمله قرار می‌‌‌گیرد، درحالی‌که در زبان انگلیسی فعل را بعد از فاعل و تقریباً اوایل جمله می‌آوریم. برای یادگیری جمله‌سازی فارسی به انگلیسی می‌توانید به لینک مربوطه از آموزش‌های قبلی مجله فرادرس مراجعه کنید.

بعد از فعل جزء سوم جمله یعنی مفعول را می‌آوریم. ساختار یک جمله ساده در زمان حال می‌تواند با قید زمان انگلیسی نیز همراه باشد که جایگاه آن متغیر است، یعنی می‌تواند بین فعل اصلی و فاعل قرار بگیرد، یا وسط جمله بیاید یا به انتهای جمله منتقل شود.

اما علاوه بر قید زمان، مشخصه مهم دیگری که زمان حال ساده را در جمله عیان می‌کند، فعل است. پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که فعل تحت هر شرایطی باید با فاعل خود مطابقت داشته باشد. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل معلوم حال ساده را برای انواع ضمایر فاعلی مشاهده کنید.

صرف فعل go برای حال ساده
go I
go  You (singular)
goes He/She/it
go We
go You (plural)
go They

به چند مثال حال ساده توجه کنید تا با ساختار فعل آن در حالت معلوم بیشتر آشنا شوید.

The sun rises in the east.

خورشید در شرق طلوع می‌کند.

She enjoys reading books in her free time.

او در اوقات فراغتش از کتاب خواندن لذت می‌برد.

Birds sing beautifully in the morning.

پرندگان به زیبایی در صبح آواز می‌خوانند.

He drives to work every day.

او هر روز تا محل کار رانندگی می‌کند.

Children play in the park after school.

بچه‌ها بعد از مدرسه در پارک بازی می‌کنند.

جملات منفی

در گرامر Active Voice، جملات منفی حال ساده با فعل کمکی «do not» و «does not» منفی می‌شوند که به فعل اصلی اضافه می‌شود. البته این حالت منفی کردن اغلب در موقعیت‌های رسمی‌تر کاربرد دارد. در مکالمات روزمره انگلیسی از «don’t» و «doesn’t» برای منفی کردن فعل حال ساده استفاده می‌کنیم. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل حال ساده منفی را برای جملات معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل منفی go برای حال ساده
 don’t/do not go I
 doesn’t/does not go  You (singular)
 doesn’t/does not go He/She/it
don’t go We
don’t go You (plural)
don’t go They
نکته: هنگام منفی کردن حال ساده با «not» برای ضمایر فاعلی «he/she/it»، فعل به شکل ساده به کار می‌رود. یعنی s سوم‌شخص از آن حذف می‌شود. به شکل درست و نادرست جمله منفی زیر دقت کنید.

The store doesn’t opens on Sundays. (نادرست)

The store doesn’t open on Sundays. (درست)

فروشگاه یکشنبه‌ها باز نیست.

برای درک بهتر می‌توانید چند مثال زیر را برای گرامر Active Voice تمرین کنید.

He does not like spicy food.

او غذای تند دوست ندارد.

The store does not open on Sundays.

فروشگاه یکشنبه‌ها باز نیست.

They do not watch television during the week.

آن‌ها در طول هفته تلویزیون تماشا نمی‌کنند.

She does not have a pet cat.

او گربه خانگی ندارد.

The bus does not stop here.

اتوبوس اینجا توقف نمی‌کند.

جملات سوالی

قبل از این‌‌که جملات سوالی حال ساده را برای گرامر Active Voice بررسی کنیم، ابتدا با دو نوع ساختار برای سوال ساختن در زبان انگلیسی آشنا می‌شویم که برای سایر زمان‌ها نیز کاربرد دارد.

جملات انگلیسی در حالت سوالی به دو دسته «سوال بله یا خیر» (Yes/No Question) و «سوال با کلمه پرسشی» (Wh Question) تقسیم می‌شوند. دسته اول به سوالاتی گفته می‌شود که معمولاً با فعل to be، فعل کمکی (Auxiliary Verb) یا مُدال (Modla Verb) شروع می‌شوند و پاسخ آن‌ها باید با بله یا خیر داده شود، مانند مثال زیر:

Q: Can you speak English?

A1: Yes, I can.

A2: No, I can’t.

Q: می‌توانی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنید؟

A1: بله، می‌توانم.

A2: نه، نمی‌توانم.

​اما دسته دوم به سوالاتی گفته می‌شود که با کلمه پرسشی شروع می‌شوند، مانند what یا where یا when و… . این نوع سوال‌های معمولاً پاسخ‌های بلند و کامل دارند، مانند مثا‌ل‌های زیر:

A: What are you doing?

B: I am cooking.

A: داری چه کار می‌کنی؟

B: دارم آشپزی می‌کنم.

A: When do the banks close?

B: They close at 4:00 p.m.

A: بانک‌ها چه ساعتی می‌بندند؟

B: بانک‌ها ساعت ۴ عصر می‌بندند.

​اکنون که با ساختار کلی این دو نوع سوال آشنا شدیم، هر یک را با مثال برای زمان حال ساده تعریف می‌کنیم. برای ساختن سوالات بله یا خیر با زمان حال ساده از «Do» و‌ «Does» در ابتدای جمله به عنوان فعل کمکی استفاده می‌‌کنیم که با توجه به نوع فاعل مشخص می‌شود. پس در رابطه با گرامر Active Voice فرمول سوال بله یا خیر برای زمان حال ساده به صورت زیر نوشته می‌شود:

Do/Does + subject + verb + object?

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات سوالی بله یا خیر حال ساده مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات سوالی بله یا خیر حال ساده
go? I Do
You (singular) Do
He/She/It Does
We Do
You (plural) Do
We Do
They Do
نکته: صرف فعل حال ساده برای جملات سوالی با wh نیز مانند سوال بله یا خیر است، با این تفاوت که از کلمه پرسشی در ابتدای سوال استفاده شده است:

Where do you go after work?

بعد از کار به کجا می‌روی؟

برای درک بهتر می‌توانید مثال‌های زیر را با ترجمه فارسی مرور کنید. جملات زیر سوال بله یا خیر هستند که برای گرامر Active Voice در زمان حال کامل نوشته شده‌اند.​

Do you drink coffee every morning?

آیا هر روز صبح قهوه می‌نوشی؟

Does she play the piano?

آیا او پیانو می‌نوازد؟

Do they go to the gym regularly?

آیا آ‌ن‌ها به طور منظم به باشگاه ورزشی می‌روند؟

Does it rain often in your city?

آیا در شهر شما اغلب باران می‌بارد؟

Do you read the newspaper daily?

آیا شما روزانه روزنامه می‌خوانید؟

جملات زیر با کلمه پرسشی برای زمان حال ساده نوشته شده است.

Where do you live?

کجا زندگی می‌کنی؟

What does he do for a living?

شغل او چیست؟

When do you usually wake up?

معمولاً کی از خواب بیدار می‌شوی؟

Why does she study so hard?

چرا او سخت درس می‌خواند؟

How do they travel to work?

آن‌ها چگونه (با چه وسیله‌ای) به سر کار می‌روند؟

حال استمراری

حال استمراری در انگلیسی برای توصیف عملی به کار می‌رود که در همین لحظه که داریم درباره آن حرف می‌زنیم در حال وقوع است و برای مدت بسیار کوتاهی ادامه پیدا می‌کند. همین الآن شما مشغول انجام چه کاری هستید؟ بله، مشغول خواندن مطلب گرامر Active Voice از مجله فرادرس هستید. بنابراین جمله را برای زمان حال استمراری به صورت زیر به زبان انگلیسی می‌نویسیم:

I am reading an article about grammar rules for active voice now.

من الآن مشغول خواندن مقاله‌ای درباره قوانین گرامری Active Voice هستم.

​پس هر کاری که در حال حاضر انجام می‌دهیم را می‌توانیم با زمان حال استمراری توصیف کنیم. ساختار جملات حال استمراری نیز مانند حال ساده از «فاعل + فعل + مفعول» تشکیل شده که به آن می‌توانیم اجزای دیگری مانند صفت، قید و… اضافه کنیم. اما فعل زمان حال استمراری با ساختار «be + verb + ing» توصیف می‌شود. در ادامه زمان حال استمراری را برای جملات مثبت، منفی و سوالی در حالت معلوم بررسی می‌کنیم.

نکته: از دیگر کاربردهای حال استمراری در بیان اتفاق قطعی و برنامه‌ریزی‌شده برای آینده است، مانند مثال زیر:

We’re visitng our parents this weekend.

ما این آخر هفته به دیدن پدر و مادرمان می‌رویم.

جملات مثبت

گرامر Active Voice را برای جملات مثبت حال استمراری با فرمول زیر تعریف می‌کنیم:

Subject + am/is/are + verb + ing

فعل to be به سه شکل «am» و «is» و «are» برای زمان حال استمراری کاربرد دارد که با توجه به فاعل مشخص می‌شود. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات مثبت حال استمراری مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات مثبت حال استمراری
going. am I
are You (singular)
is He/She/It
are We
are You (plural)
are We
are They

به چند مثال زیر توجه کنید که همراه با ترجمه فارسی در اختیار شما قرار گرفته است.

The kids are playing in the backyard.

بچه‌ها در حیاط‌خلوت دارند بازی می‌کنند.

She is studying for her exams.

او برای امتحاناتش دارد درس می‌خواند.

They are having dinner at a new restaurant.

آن‌ها در رستوران جدیدی مشغول شام خوردن هستند.

He is reading a fascinating book.

او در حال خواندن کتاب جالبی است.

The dog is barking in the street.

سگ در خیابان مشغول پارس کردن است.

جملات منفی

جملات منفی حال استمراری، با افزودن «not» به فعل to be ساخته می‌شوند که به دو شکل کامل «not» و کوتاه «n’t» توصیف می‌شود. «شکل کامل» (Full Form) برای موقعیت‌های رسمی‌تر است و «شکل کوتاه» (Short Form) برای محاوره و مکالمات روزمره بیشتر استفاده می‌شود. بنابراین فرمول جملات منفی حال استمراری را در دو حالت رسمی و غیررسمی به ترتیب زیر می‌نویسیم:

Subject + am/is/are + not + verb + ing + object

Subject + isn’t/aren’t (‘m not/’s not/’re not) + verb + ing + object

​توجه داشته باشید که شکل کوتاه «amn’t» در هیچ شرایطی برای جملات منفی به کار نمی‌رود. در جدول زیر صرف فعل منفی go را برای جملات حال استمراری در حالت معلوم مشاهده می‌کنید.

صرف فعل go برای جملات منفی حال استمراری
going.

am not

‘m not

I

 are not

aren’t/’re not

You (singular)

 is not

isn’t/’s not

He/She/It

 are not

aren’t/’re not

We

 are not

aren’t/’re not

You (plural)

 are not

aren’t/’re not

We

 are not

aren’t/’re not

They

به چند مثال زیر توجه کنید که با هر دو فرمول برای گرامر Active Voice نوشته شده است.

I am not watching TV right now.

من در حال حاضر مشغول تماشای تلویزیون نیستم.

She is not feeling well today.

او امروز حالش خوب نیست.

They‘re not going to the party tonight.

آن‌ها امشب به مهمانی نمی‌آیند.

He‘s not working on the project at the moment.

او در این لحظه روی پروژه کار نمی‌کند.

We are not traveling this weekend.

ما این آخر هفته به سفر نمی‌رویم.

جملات سوالی

برای ساختن جملات سوالی حال استمراری، جای فعل to be و فاعل را عوض می‌کنیم. اگر بخواهیم با wh سوالی کنیم، کلمه پرسشی را ابتدای جمله می‌آوریم و سپس فعل to be و فاعل را اضافه می‌کنیم. بنابراین، فرمول جملات سوالی بله یا خیر و سوال با wh را به دو شکل زیر می‌نویسیم:

Be + subject + verb + ing + object?

Wh-word + be + subject + verb + ing?

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای سوال بله یا خیر حال استمراری در حالت معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای سوال بله یا خیر حال استمراری
going? I Am
You (singular) Are
He/She/It Is
We Are
You (plural) Are
We Are
They Are
نکته: صرف فعل حال استمراری برای جملات سوالی با wh نیز مانند سوال بله یا خیر است، با این تفاوت که از کلمه پرسشی در ابتدای سوال استفاده شده است:

Where are you going?

کجا داری می‌روی؟

​برای درک بهتر می‌توانید مثال‌های زیر را با ترجمه فارسی مرور کنید. جملات زیر سوال بله یا خیر هستند که برای گرامر Active Voice در زمان حال استمراری نوشته شده‌اند.

Are you listening to music?

شما در حال گوش دادن به موزیک هستید؟

Is she cooking dinner now?

او الآن مشغول شام پختن است؟

Are they playing soccer outside?

آن‌ها بیرون از خانه دارند فوتبال بازی می‌کنند؟

Is he coming to the meeting?

او به جلسه می‌آید؟

Are we taking a break soon?

آیا ما به‌زودی وقت استراحت خواهیم داشت؟

​به چند مثال با جملات سوالی با wh برای زمان حال استمراری توجه کنید که با ترجمه فارسی در اختیار شما قرار گرفته است.

What are you doing right now?

در این لحظه مشغول انجام چه کاری هستی؟

Where is she going?

او کجا می‌رود؟

Why are they arguing?

چرا دارند با هم جروبحث می‌کنند؟

When is he leaving?

کِی می‌رود؟

How are you feeling today?

امروز حالت چطور است؟

حال کامل

حال کامل در انگلیسی برای توصیف عملی به کار می‌رود که در گذشته شروع شده است و شاید در همان گذشته تمام شده باشد، اما چیزی که از آن به‌جا مانده، ارتباطش را با زمان حال نشان می‌دهد. به مثال زیر دقت کنید.

I have visited Paris twice.

من دو بار از پاریس دیدن کرده‌ام.

​جمله فوق به ما نشان می‌دهد که عملی در گذشته اتفاق افتاده است، اما به این معنی نیست که دیگر قرار نیست اتفاق بیفتد. ممکن است در آینده باز هم شخص گوینده به پاریس برود. پس می‌تواند ارتباطی با زمان حال یا آینده داشته باشد.

از دیگر کاربردهای زمان حال در گرامر گرامر Active Voice برای توصیف عملی است که در زمان گذشته رخ داده و همچنان ادامه دارد، مانند مثال زیر:

I have lived in this city long.

من مدت زیادی در این شهر زندگی کرده‌ام.

در این مثال، گوینده از مدت زمانی که اشاره مشخصی به آن نکرده در این شهر زندگی کرده است و همچنان نیز همان‌جا زندگی می‌کند. پس نتیجه می‌گیریم که زمان حال کامل برای توصیف عملی به کار می‌رود که:

  1. در زمان نامشخصی در گذشته شروع شده و در گذشته تمام شده است، اما اثر آن تا به این لحظه باقی مانده است یا ارتباطی با زمان حال دارد.
  2. در زمان نامشخصی در گذشته شروع شده و تا زمان حال ادامه دارد.

اگر دقت کنید، در تعریف هر دو حالت به این نکته اشاره کردیم که زمان مشخصی مدنظر نیست. یعنی اگر بخواهیم به زمان مشخصی در گذشته اشاره کنیم، در آن صورت دیگر حال کامل نیست، بلکه به عملی اشاره می‌کنند که در زمان گذشته شروع شده و در همان زمان گذشته و در زمان مشخصی (مثلاً دیروز، هفته گذشته یا پارسال) تمام شده است. در آن صورت زمان گذشته ساده برای توصیف آن به کار می‌رود. در ادامه ساختار زمان حال کامل را برای جملات مثبت، منفی و سوالی بررسی خواهیم کرد.

جملات مثبت

فرمول جملات مثبت حال کامل در انگلیسی را برای گرامر Active Voice به صورت زیر تعریف می‌کنیم:

Subject + have/has + p.p + object

​همان‌طور که در فرمول فوق مشاهده می‌کنید، دو فعل کمکی «have» و «has» برای زمان حال کامل توصیف شده است که با در نظر گرفتن فاعل جمله مشخص می‌شود. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات مثبت حال کامل در حالت معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات مثبت حال کامل
.gone have I
have You (singular)
has He/She/It
have We
have You (plural)
have We
have They

برای درک بهتر می‌توانید مثال‌های زیر را با ترجمه فارسی مرور کنید که در رابطه با گرامر Active Voice برای جملات مثبت حال کامل نوشته شده است.

She has finished her homework.

او تکالیفش را تمام کرده است.

They have traveled to several countries this year.

آن‌ها امسال به چندین کشور سفر کرده‌اند.

He has bought a new car.

او ماشین جدیدی خریده است.

We have seen that movie already.

ما آن فیلم را قبلاً دیده‌ایم.

The team has won the championship twice.

تیم دو بار برنده مسابقات قهرمانی شده است.

جملات منفی

جملات منفی حال کامل با افزودن «not» به فعل کمکی «have» و «has» ساخته می‌شود. در موقعیت‌های رسمی از «have not» و «has not» استفاده می‌کنیم که با توجه به مطابقت فاعل و فعل در نظر گرفته می‌شود، اما در موقعیت‌‌های غیررسمی مانند مکالمه‌های روزمره و دوستانه از شکل کوتاه آن یعنی «haven’t» و «hasn’t» کمک می‌گیریم.

فرمول جملات منفی حال کامل در حالت معلوم به دو صورت زیر (رسمی و غیررسمی) نوشته می‌شود:

Subject + haven’t/hasn’t + p.p

Subject + have not/has not + p.p

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل منفی go را برای زمان حال کامل در حالت معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات منفی حال کامل
.gone haven’t/have not gone I
haven’t/have not gone You (singular)
hasn’t/has not gone He/She/It
haven’t/have not gone We
haven’t/have not gone You (plural)
haven’t/have not gone We
haven’t/have not gone They

به چند جمله زیر دقت کنید.

I have not visited Paris yet.

من هنوز از پاریس دیدن نکرده‌ام.

She has not called me today.

او امروز به من زنگ نزده است.

They have not completed the project on time.

آن‌ها پروژه را به‌موقع تمام نکرده‌اند.

He has not read the book.

او کتاب را نخوانده است.

We have not eaten lunch.

ما هنوز ناهار نخورده‌ایم.

جملات سوالی

برای ساختن جملات سوالی حال کامل، دو حالت بله یا خیر و سوال با wh را با دو فرمول زیر تعریف می‌کنیم:

Have/has + subject + p.p + object?

Wh-word + have/have + subject + p.p?

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات سوالی بله یا خیر در زمان حال کامل مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات سوالی بله یا خیر حال کامل
?gone I Have
You (singular) Have
He/She/It Has
We Have
You (plural) Have
We Have
They Have
نکته: صرف فعل حال کامل برای جملات سوالی با wh نیز مانند سوال بله یا خیر است، با این تفاوت که از کلمه پرسشی در ابتدای سوال استفاده شده است:

Where have you gone?

کجا رفته‌ای؟

​برای درک بهتر می‌توانید مثال‌های زیر را با ترجمه فارسی مرور کنید. جملات زیر سوالی بله یا خیر هستند که برای گرامر Active Voice در زمان حال کامل نوشته شده‌اند.

Have you ever tried sushi?

تا حالا سوشی امتحان کرده‌ای؟

Has she finished her assignment?

او تکالیفش را تمام کرده است؟

Have they arrived at the hotel?

آن‌ها به هتل رسیده‌اند؟

Has he seen this movie before?

او قبلاً فیلم را دیده است؟

Have we met somewhere before?

ما قبلاً همدیگر را دیده‌ایم؟

​چند مثال زیر نیز با کلمات پرسشی برای زمان حال کامل در رابطه با گرامر Active Voice نوشته شده است.

What have you done today?

امروز چه کار کرده‌ای؟

Where have they gone?

آن‌ها کجا رفته‌اند؟

Why has she left so early?

چرا او خیلی زود رفته است؟

When have you visited this museum?

شما چه زمانی از موزه دیدن کرده‌اید؟

How have they managed to finish so quickly?

آن‌ها چگونه موفق شده‌اند خیلی زود کار را تمام کنند؟

حال کامل استمراری

حال کامل استمراری در انگلیسی در گرامر گرامر Active Voice برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان مشخصی در گذشته شروع شده است و تا زمان حال همچنان ادامه دارد و حتی ممکن است در آینده نیز اتفاق بیفتد. پس به‌نوعی می‌توان گفت که حال کامل استمراری همان حال کامل است، اما در شرایطی که عمل در گذشته تمام نشده باشد و همچنان در تداوم باشد. چیزی که در این رابطه برای ما اهمیت دارد، بازه زمانی یا مدت زمان انجام عمل از گذشته تا به حال است که با فعل «have/has + been + verb + ing» آن را توصیف می‌کنیم. برای مثال، من ۱۵ سال است که به طور حرفه‌ای زبان انگلیسی تدریس می‌کنم. یعنی از پانزده سال پیش شروع به تدریس کرده‌ام و همچنان هم مشغول تدریس هستم. پس از زمان حال کامل استمراری برای نوشتن این جمله به انگلیسی استفاده می‌کنیم و آن را به شکل زیر می‌نویسیم:

I have been teaching English for 15 years.

پانزده سال است مشغول تدریس زبان انگلیسی هستم.

​توجه داشته باشید که برای زمان حال کامل استمراری نیز به زمان مشخصی اشاره نمی‌کنیم و فقط بازه زمانی مدنظر ماست. در ادامه می‌توانید ساختار حال کامل استمراری را برای جملات مثبت، منفی و سوالی مرور کنید.

جملات مثبت

فرمول جملات مثبت حال کامل استمراری را در گرامر Active Voice به صورت زیر تعریف می‌کنیم:

Subject + have/has + been + verb + ing + object

​مانند زمان حال کامل، برای زمان حال کامل استمراری هم دو نوع فعل کمکی داریم که مطابقت آن با فاعل برای ما اهمیت زیادی دارد. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات مثبت حال کامل استمراری مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات مثبت حال کامل استمراری
.going  have been I
 have been You (singular)
has been He/She/It
 have been We
have been You (plural)
have been We
have been They

برای درک بهتر جملات حال کامل استمراری در حالت معلوم، به مثال‌های زیر دقت کنید.

She has been working at the company for five years.

پنج سالی می‌شود که او در شرکت کار می‌کند.

They have been learning Spanish since January.

آن‌ها از ژانویه در حال یادگیری زبان اسپانیایی بوده‌اند.

He has been jogging every morning.

او هر روز صبح مشغول پیاده‌رویِ تند بوده است.

We have been renovating our house for the past month.

ما طی ماه گذشته خانه را بازسازی می‌کرده‌ایم.

The children have been playing outside all afternoon.

بچه‌ها تمام عصر را بیرون در حال بازی کردن بوده‌اند.

جملات منفی

برای منفی کردن جملات معلوم حال کامل استمراری، مانند جملات حال کامل، به فعل کمکی منفی‌کننده not اضافه می‌کنیم و ساختار آن را برای حالت رسمی و غیررسمی به دو شکل زیر توصیف می‌کنیم:

Subject + have not + been + verb + ing

Subject + haven’t + been + verb + ing

​می‌دانیم که برای جملات انگلیسی، فعل و فاعل باید با هم مطابقت داشته باشد. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل منفی go را برای زمان حال کامل استمراری مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات منفی حال کامل استمراری
.going haven’t/have not been I
haven’t/have not been You (singular)
hasn’t/has not been He/She/It
haven’t/have not been We
haven’t/have not been You (plural)
haven’t/have not been We
haven’t/have not been They

به چند مثال زیر دقت کنید که با حالت منفی حال کامل استمراری برای گرامر Active Voice نوشته شده است.

I have not been sleeping well lately.

من اخیراً خوب نخوابیده‌ام.

She has not been feeling well this week.

او این هفته حالش خوب نبوده است.

They have not been attending the meetings regularly.

آن‌ها به طور مرتب در جلسات شرکت نکرده‌اند.

He has not been practicing the piano recently.

او اخیراً پیانو تمرین نکرده است.

We have not been going out as much as we used to.

ما به اندازه قبل بیرون رفته‌ایم.

جملات سوالی

در جملات معلوم حال کامل استمراری، برای سوالی کردن به دو شکل بله یا خیر و سوال با wh از دو فرمول زیر کمک می‌گیریم:

Have/Has + subject + been +verb + ing?

Wh-word + have/has + been + verb + ing?

​همان‌طور که اشاره شد، در هر حالتی فعل جمله باید با فاعل خود مطابقت داشته باشد. در جدول زیر صرف فعل go را برای زمان حال کامل در جملات سوالی بله یا خیر در گرامر Active Voice مشاهده می‌کنید.

صرف فعل go برای جملات سوالی بله یا خیر حال کامل استمراری
been going? I Have
You (singular) Have
He/She/It Has
We Have
You (plural) Have
We Have
They Have
نکته: صرف فعل حال کامل برای جملات سوالی با wh نیز مانند سوال بله یا خیر است، با این تفاوت که از کلمه پرسشی در ابتدای سوال استفاده شده است:

Where have you gone?

کجا رفته‌ای؟

​​برای درک بهتر سوال بله یا خیر زیر را برای زمان حال کامل استمراری در گرامر Active Voice تمرین کنید.

Have you been studying for the exam?

آیا برای امتحان مشغول درس خواندن بوده‌ای؟

Has she been working on her thesis?

او روی پایان‌نامه‌اش مشغول کار کردن بوده است؟

Have they been traveling for business?

آن‌ها برای کسب‌‌وکار در سفر بوده‌اند؟

Has he been exercising daily?

او روزانه در حال ورزش کرده بوده است؟

Have we been making progress on the project?

آیا ما در رابطه با پروژه پیشرفتی کرده‌ایم؟

​در ادامه می‌توانید چند سوال با wh را نیز در حالت معلوم برای زمان حال کامل استمراری مشاهده کنید.

What have you been doing lately?

اخیراً مشغول انجام چه کاری بوده‌ای؟

Where have they been staying?

آن‌ها کجا اقامت داشته‌اند؟

Why has she been crying?

چرا او در حال گریه کردن بوده است؟

When have you been practicing your speech?

چه زمانی مشغول تمرین کردن ارائه خود بوده‌اید؟

How long have they been living in this city?

چند وقت است که در این شهر زندگی می‌کند؟

زمان گذشته

زمان گذشته در زبان انگلیسی به چهار دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • «زمان گذشته ساده» (Past Simple Tense)
  • «زمان گذشته استمراری» (Past Continuous Tense)
  • «زمان گذشته کامل» (Past Perfect Tense)
  • «زمان گذشته کامل استمراری» (Past Perfect Continuous Tense)

در ادامه ساختار جملات معلوم را برای هر یک از زمان‌های فوق بررسی می‌کنیم. برای مطالعه بیشتر درباره زمان‌ها در زبان انگلیسی، می‌توانید از فیلم آموزش گرامر مقدماتی زبان انگلیسی سطح A1 از فرادرس مراجعه کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

گذشته ساده

گذشته ساده در انگلیسی در گرامر Active Voice برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان گذشته شروع شده و در زمان مشخصی در گذشته تمام شده است. به کارهایی فکر کنید که دیروز، سه روز پیش، هفته گذشته، ماه گذشته یا سال گذشته انجام دادید. همه در زمان مشخصی در گذشته تمام شده‌اند و دیگر نه اثری از آن‌ها می‌بینیم و نه تداوم دارند. مثلاً دیروز به منزل دوستتان رفتید و با او دیداری داشتید. این جمله را به زبان انگلیسی به شکل زیر می‌نویسیم:

I visited my friend yesterday.

دیروز به دیدن دوستم رفتم.

​این عمل دیروز انجام شده و دیگر هیچ اثری از آن نمی‌بینیم. «yesterday» به عنوان قید زمان برای زمان گذشته به کار رفته است. از دیگر قیدهای رایج گذشته ساده می‌توانیم به «ago» و «last» اشاره کنیم که در ترکیب با زمان‌های مختلف گذشته به کار می‌روند، مانند مثال‌های زیر:

  • last night/week/month/winter/September/year
  • two days ago/weeks ago/months/years ago

فعل گذشته ساده به دو شکل باقاعده و بی‌قاعده به کار می‌رود. «افعال باقاعده انگلیسی» (Regular Verbs) به آن دسته از فعل‌‌هایی گفته می‌شود که برای تبدیل شدن به گذشته از قاعده و قانون مشخصی پیروی می‌کنند و برای مثال پسوند «ed» یا «d» می‌گیرند. اما «افعال بی‌قاعده انگلیسی» (Irregular Verbs) به آن دسته از فعل‌هایی گفته می‌شود که برای تبدیل شدن به گذشته از قاعده و قانون مشخصی پیروی نمی‌کنند و شکل فعل به طور کامل عوض می‌شود. به دو جمله زیر توجه کنید. جمله اول با فعل بی‌قاعده و جمله دوم با فعل باقاعده ساخته شده است.

Last night he went to a nice restaurant with his friend.

دیشب او با دوستش به رستوران قشنگی رفت.

(در این مثال، «went» فعل بی‌قاعده و گذشته «go» است.)

He watched a movie last night.

او دیشب فیلمی تماشا کرد.

(در مثال فوق،‌ «watched» گذشته فعل «watch» است که جزو افعال باقاعده به شمار می‌رود.)

در ادامه این مطلب از مجله فرادرس، ساختار زمان گذشته ساده را برای جملات مثبت، منفی و سوالی بررسی خواهیم کرد.

جملات مثبت

فرمول جملات مثبت گذشته ساده در گرامر Active Voice دقیقاً مانند فرمول زمان حال ساده است، با این تفاوت که فعل به شکل گذشته به کار می‌رود و در صورتی که از قید زمان استفاده شود، مخصوص زمان گذشته ساده خواهد بود. بنابراین خواهیم داشت:

Subject + verb + object

​فعل گذشته ساده برای تمام ضمایر فاعلی به شکل یکسانی صرف می‌شود. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای زمان گذشته ساده مشاهده کنید.

صرف فعل go برای گذشته ساده
went. I
 You (singular)
He/She/it
We
You (plural)
They

برای درک بهتر می‌توانید مثال‌های زیر را با ترجمه فارسی مرور کنید. جملات زیر برای گرامر Active Voice در زمان گذشته ساده نوشته شده‌اند.

She visited her grandparents last weekend.

او آخر هفته گذشته به دیدن پدربزرگ و مادربزرگش رفت.

They went to the beach during their vacation.

آن‌ها در طول سفرشان به کنار دریا رفتند.

He read an interesting book yesterday.

او دیروز کتاب جالبی خواند.

We watched a great movie last night.

ما دیشب فیلم خیلی خوب دیدیم.

The team won the match on Sunday.

تیم یکشنبه برنده بازی شد.

جملات منفی

فعل گذشته ساده با افزودن «didn’t» به فعل اصلی منفی می‌شود. در موقعیت‌های رسمی نیز از «did not» کمک می‌گیریم. فرمول جملات منفی با فعل go را به شکل زیر تعریف می‌کنیم:

Subject + didn’t/did not + base form of the verb + object

​همان‌طور که در فرمول فوق مشاهده می‌کنید، بعد از «didn’t» شکل ساده فعل اصلی به کار می‌رود و این برای تمام ضایر فاعلی صدق می‌کند. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل منفی go را برای زمان گذشته ساده در گرامر Active Voice مشاهده کنید.

صرف فعل منفی go برای گذشته ساده
didn’t go I
didn’t go  You (singular)
didn’t go He/She/it
didn’t go We
didn’t go You (plural)
didn’t go They

برای درک بهتر می‌توانید مثال‌های زیر را با ترجمه فارسی مرور کنید. جملات منفی زیر برای گرامر Active Voice در زمان گذشته ساده نوشته شده‌ است.

I did not see her at the party.

من او را در مهمانی ندیدم.

She did not finish her homework on time.

او تکالیفش را به‌موقع انجام نداد.

They did not go to the concert.

آن‌ها به کنسرت نرفتند.

He did not call me yesterday.

او دیروز به من زنگ نزد.

We did not eat breakfast this morning.

ما امروز صبح صبحانه نخوردیم.

جملات سوالی

برای ساختن جملات سوالی در زمان گذشته، دو فرمول زیر را برای سوالات بله یا خیر و سوال با wh تعریف می‌کنیم. فراموش نکنید که برای تمام جملات سوالی همیشه از «شکل ساده فعل» (Base Form of the Verb) استفاده می‌کنیم.

Did + subject + verb + object?

Wh-word + did + subject + verb + object?

​از خوبی‌های زمان گذشته ساده این است که در هر شرایطی فقط یک نوع فعل برای ضمایر فاعلی به کار می‌رود. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات سوالی بله یا خیر در حالت معلوم و برای زمان گذشته ساده مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات سوالی بله یا خیر گذشته ساده
?go I Did
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They
نکته: صرف فعل گذشته ساده در جملات سوالی با wh نیز مانند سوال بله یا خیر است، فقط در ابتدای آن کلمه پرسشی قرار می‌گیرد، مانند مثال زیر:

Where did she go last night?

او دیشب کجا رفت؟

​به مثال‌های زیر توجه کنید که برای گرامر Active Voice در جملات سوالی بله یا خیر برای زمان گذشته ساده نوشته شده است.

Did you travel to Europe last summer?

شما تابستان گذشته به اروپا سفر کردید؟

Did she attend the meeting yesterday?

او دیروز در جلسه شرکت کرد؟

Did they finish their project?

آن‌ها پروژه را تمام کردند؟

Did he enjoy the book?

او از کتاب لذت برد؟

Did we arrive on time?

ما به‌موقع رسیدیم؟

​مثال‌های زیر با کلمات پرسشی برای گرامر Active Voice ساخته شده است.

What did you do last night?

دیشب چه کار کردید؟

Where did she buy that dress?

او آن لباس را از کجا خرید؟

Why did they leave early?

چرا آن‌ها زود رفتند؟

When did he move to this city?

او کی به این شهر نقل‌مکان کرد؟

How did you prepare for the exam?

شما چگونه برای امتحان آماده شدید؟

گذشته استمراری

گذشته استمراری در انگلیسی برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان گذشته و برای مدت مشخصی در حال استمرار بوده است، اما با حضور عمل دیگری ناتمام مانده و متوقف شده است. فرض کنید دیروز همین موقع مشغول تماشای تلویزیون بودید که تلفن زنگ خورده است. بدون شک برای مدتی دست از تماشای تلویزیون می‌کشید تا به تلفن پاسخ دهید. حالا ممکن است بعد از آن دوباره ادامه فیلم را ببینید یا ممکن است دیگر آن را ادامه ندهید. اما مهم این است که در آن لحظه که تلفن زنگ خورده (عمل دوم)، عمل اول متوقف شده است. این مثال را به انگلیسی به صورت زیر می‌نویسیم:

I was watching TV when the phone rang.

داشتم تلویزیون تماشا می‌کردم که تلفن زنگ خورد.

​تلویزیون تماشا کردن قبل از عمل دوم رخ داده و در آن زمان مشخص در حال استمرار بوده است. به همین دلیل به آن گذشته استمراری می‌گوییم. ساختار فعل گذشته استمراری را به صورت «was/were + verb + ing» می‌نویسیم و نوع فعل کمکی با توجه به فاعل مشخص می‌‌شود. در ادامه ساختار جملات گذشته استمراری را برای جملات مثبت، منفی و سوالی تعریف می‌کنیم.

جملات مثبت

فرمول جملات مثبت برای زمان گذشته استمراری در انگلیسی به صورت زیر تعریف می‌شود:

Subject + was/were + verb + ing

​نوع فعل کمکی با توجه به فاعل جمله مشخصی می‌شود. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای زمان گذشته استمراری در حالت معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات مثبت گذشته استمراری
going. was I
were You (singular)
was He/She/It
were We
were You (plural)
were We
were They

برای درک بهتر جملات گذشته استمراری در رابطه با گرامر Active Voice مثال‌‌های زیر را بررسی کنید.

She was reading a book when I called.

وقتی زنگ زدم، او در حال خواندن کتاب بود.

They were playing soccer in the park.

آن‌ها در پارک مشغول فوتبال بازی کردن بودند.

He was cooking dinner while she was setting the table.

درحالی‌که میز را می‌چید در حال پختن شام بود.

We were watching TV when the power went out.

وقتی برق رفت، ما در حال تلویزیون تماشا کردن بودیم.

The children were drawing pictures all afternoon.

بچه‌ها تمام عصر را مشغول کشیدن تصاویر بودند.

جملات منفی

فرمول جملات منفی گذشته استمراری برای گرامر Active Voice به دو شکل زیر صرف می‌شود:

Subject + wasn’t/weren’t + verb + ing + object

Subject + was not/were not + verb + ing + object

​همان‌طور که مشاهده می‌کنید، دو فرمول برای جملات منفی گذشته استمراری تعریف شده است. در حالت اول از «n’t» استفاده شده که شکل کوتاه «not» است و بیشترین کاربرد را در مکالمه و موقعیت‌های غیررسمی دارد. اما حالت دوم برای موقعیت‌های رسمی کاربرد دارد و به همین دلیل از شکل کامل «not» استفاده شده است. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات منفی گذشته استمراری در حال معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات منفی گذشته استمراری
going. wasn’t I
weren’t You (singular)
wasn’t He/She/It
weren’t We
weren’t You (plural)
weren’t We
weren’t They

به چند مثال زیر توجه کنید که با جملات منفی گذشته استمراری ساخته شده است. ترجمه فارسی هر یک از جمله‌ها را نیز می‌توانید مرور کنید.

I was not listening to music during the lecture.

من در طول ارائه به موزیک گوش نمی‌دادم.

She was not feeling well last night.

او دیشب حالش خوب نبود.

They were not paying attention in class.

آن‌ها در کلاس توجه نمی‌کردند.

He was not working on his project yesterday.

او دیروز در حال کار کردن روی پروژه نبود.

We were not expecting any visitors.

ما انتظار هیچ بازدیدکننده‌ای را نداشتیم.

جملات سوالی

برای ساختن سوال بله یا خیر و سوال با wh برای زمان گذشته استمراری در گرامر Active Voice از دو فرمول زیر کمک می‌گیریم:

Was/Were + subject + verb + ing?

Wh-word + was/were + subject + verb + ing?

​مطابقت فعل «was» یا «were» با فاعل جمله در زمان گذشته استمراری اهمیت زیادی دارد. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای زمان گذشته استمراری در حالت سوالی بله یا خیر مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات سوالی بله یا خیر گذشته استمراری
going? I Was/Were
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They
نکته: صرف فعل گذشته استمراری برای جملات سوالی با wh نیز مانند سوال بله یا خیر است، با این تفاوت که از کلمه پرسشی در ابتدای سوال استفاده شده است:

Where were you going?

کجا داشتی می‌رفتی؟

​برای درک بهتر جملات سوالی بله یا خیر با گذشته استمراری برای گرامر Active Voice به چند مثال زیر و ترجمه فارسی آن‌ها توجه کنید.

Were you studying when I called?

وقتی من زنگ زدم، داشتی درس می‌خواندی؟

Was she driving to work at that time?

او در آن موقع مشغول رانندگی کردن برای رسیدن به محل کارش بود؟

Were they practicing for the game?

آیا آن‌ها مشغول تمرین کردن برای بازی بودند؟

Was he sleeping when you arrived?

وقتی شما رسیدید او خواب بود؟

Were we discussing the same topic?

ما درباره همان موضوع حرف می‌زدیم؟

سوالات زیر با کلمه پرسشی ساخته شده است.

What were you doing at 7 PM?

ساعت ۷ شب مشغول انجام چه کاری بودی؟

Where was she going yesterday?

او دیروز کجا می‌رفت؟

Why were they arguing?

چرا آن‌ها جروبحث می‌کردند؟

When was he planning to leave?

او کِی در حال برنامه‌ریزی برای رفتن بود؟

How were you feeling during the trip?

در طول سفر چه احساسی داشتید؟

نکته: وقتی عمل دوم اتفاق می‌افتد و عمل اول را متوقف می‌کند، بین دو جمله رابطی به نام قید زمان داریم که معمولاً با «was» و «were» برای گذشته استمراری مشخص می‌شود، مانند دو مثال زیر:

I was cooking when you called.

داشتم غذا می‌پختم که شما تماس گرفتی.

***

While he was coming back home, he saw a terrible accident.

درحالی‌که به خانه برمی‌گشت، شاهد تصادف وحشتناکی بود.

گذشته کامل

گذشته کامل در انگلیسی برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان گذشته شروع شده و قبل از عمل دیگری در گذشته تمام شده است. در زبان فارسی به آن «ماضی بعید» نیز می‌گوییم. فرض کنید هفته گذشته بعد از آن‌که غذا پختید، با دوستتان تماس گرفتید و با او مکالمه‌ای داشتید. کدام کار را اول انجام داده‌اید؟ غذا پختن. کدام عمل را بعد از آن انجام داده‌اید؟ تماس تلفنی. پس عمل غذا پختن ابتدا صورت گرفته و قبل از تماس تلفنی تمام شده است. به این حالت گذشته کامل می‌گوییم، یعنی هم در گذشته انجام شده و هم در گذشته تمام شده است. این جمله را به انگلیسی و فارسی به شکل زیر می‌نویسیم:

I had cooked lunch before I called my friend.

قبل از این‌‌که به دوستم زنگ بزنم، ناهار پخته بودم.

​فعلی که برای زمان گذشته کامل به کار می‌رود، به صورت «had + p.p» صرف می‌شود و دو جمله با کلمه before به هم وصل می‌شوند. در ادامه ساختار هر یک از جملات مثبت، منفی و سوالی را برای گذشته کامل بررسی خواهیم کرد.

جملات مثبت

از ویژگی‌های خوب زمان گذشته کامل این است که نیازی به مطابقت فاعل و فعل نیست. ساختار «had + p.p» برای تمام ضمایر فاعلی یکسان است. فرمول جملات مثبت گذشته کامل در انگلیسی به صورت زیر نوشته می‌شود:

Subject + had + p.p + object

در جدول زیر می‌توانید ساختار فعل go را برای زمان گذشته کامل در حالت معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات مثبت گذشته کامل
p.p. had I
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌کنید، برای تمام ضمایر فاعلی از فعل کمکی «had» و فعلی اصلی به شکل p.p استفاده شده است. برای درک بهتر به چند مثال زیر توجه کنید.

She had finished her homework before dinner.

او قبل از شام تکالیفش را تمام کرده بود.

They had already left by the time I arrived.

وقتی رسیدم، آن‌ها رفته بودند.

He had saved enough money to buy a new car.

او به اندازه کافی پول پس‌انداز کرده بود تا ماشین جدید بخرد.

We had visited that museum before.

ما قبلاً از آن موزه بازدید کرده بودیم.

The show had already started when we got there.

وقتی ما به آنجا رسیدیم، برنامه خیلی وقت پیش شروع شده بود.

نکته: در مواقعی که قصد داریم گذشته کامل را در کنار عمل دیگری به کار ببریم و نشان دهیم که قبل از عمل دوم کامل شده است، از قید زمان کمک می‌گیریم تا دو جمله را به هم ربط دهیم. مهم‌ترین قیدهای زمان در این حالت «before» و‌ «after» به معنای «قبل از» و «بعد از» است. دو مثال زیر را در نظر بگیرید.

He had left the house before the sun set.

او قبل از غروب آفتاب خانه را ترک کرده بود.

***

After he had left the house, the sun set.

بعد از آن‌‌که خانه را ترک کرد، خورشید غروب کرد.

جملات منفی

برای منفی کردن فعل گذشته کامل از شکل کوتاه و کامل منفی‌کننده not استفاده می‌کنیم و آن را بعد از had قرار می‌دهیم. شکل کوتاه، برای مکالمه و موقعیت‌های غیررسمی و شکل کامل برای موقعیت‌های رسمی کاربرد دارد. بنابراین دو فرمول زیر را برای جملات منفی گذشته کامل، در حالت رسمی و غیررسمی تعریف می‌کنیم:

Subject + had not + p.p + object

Subject + hadn’t + p.p + object

در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات منفی گذشته کامل در حالت معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات منفی گذشته کامل
gone.

had not

hadn’t

I
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

برای درک بهتر فرمول فوق می‌توانید چند مثال زیر را مرور کنید که در رابطه با گرامر Active Voice برای جملات منفی گذشته کامل نوشته شده است.

I had not seen that movie before last night.

تا دیشب آن را فیلم را ندیده بودم.

She had not met him before the party.

قبل از مهمانی او را ندیده بود.

They had not completed the project by the deadline.

آ‌ن‌ها تا موعد مقرر پروژه را کامل نکرده بودند.

He hadn’t been to that restaurant before.

او قبلاً به آن رستوران نرفته بود.

We hadn’t heard the news until this morning.

ما تا امروز صبح خبر را نشنیده بودیم.

جملات سوالی

برای سوالی کردن جملات گذشته کامل دو حالت بله یا خیر تعریف می‌شود. فرمول هر یک را به صورت زیر تعریف می‌کنیم:

Had + subject + p.p + object?

Wh-word + had + subject + p.p?

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات سوالی بله یا خیر گذشته کامل مشاهده کنید که برای گرامر Active Voice نوشته شده است.

صرف فعل go برای جملات سوالی بله یا خیر گذشته کامل
been going? I Had
You (singular) Had
He/She/It Had
We Had
You (plural) Had
We Had
They Had
نکته: صرف فعل گذشته کامل برای جملات سوالی با wh نیز مانند سوال بله یا خیر است، با این تفاوت که از کلمه پرسشی در ابتدای سوال استفاده شده است:

Where had you gone?

کجا رفته بودی؟

​برای درک بهتر جملات سوالی در حالت معلوم برای زمان گذشته کامل می‌توانید مثال‌های زیر را مرور کنید که با ترجمه فارسی در اختیار شما قرار گرفته است.

Had you finished your assignment before the class started?

قبل از این‌که کلاس شروع شود، تکالیفت را تمام کرده بودی؟

Had she traveled abroad before?

او قبلاً به خارج از کشور مهاجرت کرده بود؟

Had they cleaned the house before the guests arrived?

قبل از این‌‌که مهمان‌ها برسند، آن‌ها خانه را تمیز کرده بودند؟

Had he eaten breakfast before leaving?

قبل از رفتن صبحانه خورده بود؟

Had we met before today?

تا قبل از امروز همدیگر را دیده بودیم؟

​به چند سوال wh برای زمان گذشته کامل نیز توجه کنید.

What had you done before you came here?

قبل از این‌که به اینجا بیایید، چه کاری انجام داده بودید؟

Where had she lived before moving to this city?

قبل از نقل‌مکان به این شهر کجا زندگی کرده بود؟

Why had they left so early?

چرا آن‌ها این‌قدر زود رفتند؟

When had he started working there?

او چه زمانی شروع به کار کردن در آنجا کرد؟

How had you prepared for the presentation?

چگونه برای ارائه آماده شده بودید؟

گذشته کامل استمراری

گذشته کامل استمراری در انگلیسی برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان گذشته شروع شده و در بازه زمانی مشخصی در حال استمرار بوده است، اما اندکی قبل از وقوع عمل دیگری متوقف شده است. فرض کنید دیروز به مدت ۲ ساعت مشغول مطالعه کتاب بودید و اندکی بعد از آن‌که مطالعه را تمام کردید، پشت تلفن با دوستتان مشغول صحبت کردن شُدید. عمل اول در گذشته شروع شده و برای مدت زمان مشخصی در حال تداوم بوده است. سپس در همان زمان گذشته تمام شده است و عمل دوم فقط اندکی بعد از آن شروع شده است.

فعل گذشته کامل استمراری باید به گونه‌ای باشد که هم گذشته را نشان دهد و هم گویای استمرار عمل در زمان گذشته باشد. در حالت معلوم آن را به شکل «had + been + verb + ing» برای جملات مثبت صرف می‌کنیم. از آنجا که بازه زمانی برای ما اهمیت زیادی دارد، «for» به عنوان رایج‌ترین قید زمان برای نشان دادن بازه زمانی که عمل در حال استمرار بوده، به کار می‌رود. مثال زیر را در نظر بگیرید.

He had been studying for two hours yesterday.

او دیروز به مدت دو ساعت مشغول درس خواندن بود.

​در ادامه این مطلب، ساختار گذشته کامل استمراری را برای جملات مثبت، منفی و سوالی برای گرامر Active Voice بررسی خواهیم کرد.

جملات مثبت

فرمول جملات مثبت را برای زمان گذشته کامل استمراری به صورت زیر می‌نویسیم:

Subject + had + been + verb + ing + object

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات مثبت گذشته کامل استمراری در حالت معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات گذشته کامل استمراری
been going. had I
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

برای درک بهتر زمان گذشته کامل استمراری به چند مثال زیر توجه کنید. توجه داشته باشید که ساختار فعل برای همه ضمایر فاعلی یکسان است و تغییری نمی‌کند.

She had been studying for hours before the exam started.

قبل از این‌‌که امتحان شروع شود، ساعت‌ها بود که زبان انگلیسی می‌خواند.

They had been traveling for a month before they reached their destination.

قبل از این‌که به مقصد برسند، یک ماهی می‌شد که در سفر بودند.

He had been working on the project all night.

تمام شب را مشغول کار کردن روی پروژه بود.

We had been living in that house for ten years before we moved.

قبل از این‌که نقل‌مکان کنیم، ده سالی می‌شد که در آن خانه زندگی می‌کردیم.

The children had been playing outside before it started to rain.

قبل از این‌که باران ببارد، بچه‌ها بیرون مشغول بازی کردن بودند.

جملات منفی

ساختار جملات منفی گذشته کامل استمراری را با افزودن منفی‌کننده «not» به فعل کمکی had، به دو شکل زیر تعریف می‌کنیم:

Subject + had not + been + verb + inj + object

Subject + hadn’t + been + verb + inj + object

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات منفی گذشته کامل استمراری در حالت معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات منفی گذشته کامل استمراری
been going.

had not

hadn’t

I
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

برای درک بهتر فرمول فوق، به چند مثال زیر توجه کنید که همراه با ترجمه فارسی در اختیار شما قرار گرفته است.

I had not been sleeping well for weeks before I saw the doctor.

قبل از این‌که دکتر را ببینم، چند هفته‌ای می‌شد که خوب نخوابیده بودم.

She had not been feeling well before the trip.

قبل از مسافرت حس خوبی نداشت.

They had not been attending the classes regularly.

آن‌ها در کلاس‌هایشان به طور منظم شرکت نمی‌کردند.

He hadn’t been practicing his guitar before the concert.

قبل از کنسرت مشغول گیتار تمرین کردن نبود.

We hadn’t been planning to go on vacation this year.

امسال برنامه‌ای برای رفتن به سفر نداشتیم.

جملات سوالی

برای سوالی کردن جملات گذشته کامل استمراری، مانند سایر جملات انگلیسی، دو نوع سوال بله یا خیر و سوال با Wh تعریف شده است. فرمول هر دو سوال را در ادامه مشاهده می‌کنید.

Had + subject + been + verb +ing?

Wh-word + had + subject + been + verb + ing?

​برای هر یک از ضمایر فاعلی از یک شکل فعل استفاده می‌‌کنیم تا مطابقت فعل و فاعل نشان دهیم. در جدول زیر صرف فعل go را برای سوال بله یا خیر گذشته کامل استمراری در حال معلوم مشاهده می‌کنید.

صرف فعل go برای جملات سوالی بله یا خیر گذشته کامل استمراری
 been going? I Had
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

صرف فعل زمان گذشته کامل استمراری برای سوال با wh نیز مانند سوال بله یا خیر است، با این تفاوت که کلمه پرسشی به آن اضافه می‌شود، مانند مثال زیر:

نکته: صرف فعل زمان گذشته کامل استمراری برای سوال با wh نیز مانند سوال بله یا خیر است، با این تفاوت که کلمه پرسشی به آن اضافه می‌شود، مانند مثال زیر:

Where had they been going before the concert started?

قبل از این‌که کنسرت شروع شود، آن‌ها داشتند کجا می‌رفتند؟

برای درک بهتر جملات سوالی بله یا خیر با گذشته کامل استمراری به چند مثال زیر دقت کنید تا با ساختار گرامر Active Voice بهتر آشنا شوید.

Had you been working out regularly before the competition?

شما قبل از مسابقه به طور منظم ورزش می‌کردید؟

Had she been studying for the test all week?

او تمام هفته را برای امتحان درس می‌خواند؟

Had they been waiting long before you arrived?

قبل از این‌که برسی، آن‌ها مدت زیادی منتظر بودند؟

Had he been cooking dinner before the guests arrived?

قبل از این‌که مهمان‌ها برسد، او در حال پختن شام بود؟

Had we been discussing the project before the meeting?

قبل از جلسه آن‌ها مشغول صحبت درباره پروژه بودند؟

در ادامه چند سوال با wh برای زمان گذشته کامل استمراری مشاهده می‌کنید.

What had you been doing before the power went out?

قبل از این‌که برق برود، چه کار می‌کردید؟

Where had she been working before she joined this company?

قبل از این‌که عضوی از این شرکت شوید، کجا کار می‌کردید؟

Why had they been arguing before the party?

چرا قبل از مهمانی آن‌ها در حال جروبحث بودند؟

When had he been planning to start his new job?

او چه زمانی برای شروع کار جدیدش برنامه‌ریزی کرد؟

How long had you been practicing before the performance?

قبل از اجرا چه مدت مشغول تمرین کردن بودید؟

زمان آینده

زمان آینده در زبان انگلیسی به چهار دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • «زمان آینده ساده» (Future Simple Tense)
  • «زمان آینده استمراری» (Future Continuous Tense)
  • «زمان آینده کامل» (Future Perfect Tense)
  • «زمان آینده کامل استمراری» (Future Perfect Continuous Tense)

در ادامه ساختار جملات معلوم را برای هر یک از زمان‌های فوق بررسی می‌کنیم.

آینده ساده

آینده ساده در انگلیسی برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان آینده رخ خواهد داد. فردا قرار است چه کارهایی انجام دهید؟ به دیدن دوستتان خواهید رفت؟ یا مانند یک روز کاری عادی به سر کار می‌روید؟

هفته‌ آینده چطور؟ آیا برنامه سفری در پیش رو خواهید داشت؟ یا می‌خواهید به منزل جدیدی‌ نقل‌مکان کنید؟

برنامه شما برای ماه آینده چگونه است؟ برای سال آینده چطور؟

پاسخ تمام این سوال‌‌ها را می‌توانیم با فعل «will + verb» بدهیم که برای زمان آینده صرف می‌شود. مثال زیر را ببینید.

I will go on a trip next week.

من ماه آینده به سفر خواهم رفت.

We will move to a new house next month.

ما ماه آینده به خانه جدیدی نقل‌مکان خواهیم کرد.

​​همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ساختار فعل آینده با will صرف می‌شود که قبل از فعل اصلی قرار می‌گیرد و حتماً بعد از آن از شکل ساده فعل کمک می‌گیریم. روش دیگر برای ساختن جملات آینده ساده، استفاده از فعل going to است که برای برنامه‌ها و قرارهای از پیش تعیین شده به کار می‌رود و بعد از to هم شکل ساده فعل اصلی را می‌آوریم. در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس با گرامر going to و فرق بین going to و will به طور کامل آشنا شدیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

در این بخش از مطلب گرامر Active Voice تمام زمان‌های آینده را با will و ساختارهای مربوطه بررسی خواهیم کرد، اما صرفاً جهت مقایسه به دو مثال زیر توجه کنید.

It will rain tomorrow.

It is going to rain tomorrow.

​هر دو مثال درباره وضعیت آب و هوای فردا است. اما فرق آن‌ها در این است که جمله اول با will صرفاً یک پیش‌بینی ساده است که بر اساس قطعیت بیان نشده است. درحالی‌که مثال دوم با going to نوشته شده و از موقعیتی خبر می‌دهد که طبق اخبار هواشناسی و از منبع مؤثقی در دسترس قرار گرفته است. در ادامه ساختار جملات آینده ساده را برای حالت مثبت، منفی و سوالی بررسی خواهیم کرد.

جملات مثبت

فرمول جمله مثبت آینده ساده در گرامر Active Voice به شکل زیر نوشته می‌شود:

Subject + will + verb + object

​همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بعد از will از شکل ساده فعل اصلی کمک می‌گیریم و در ادامه نیز می‌توانیم سایر اجزای جمله مانند مفعول یا قید زمان را نیز لحاظ کنیم. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای زمان آینده ساده در رابطه با گرامر Active Voice مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات مثبت آینده ساده
go. will I
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

برای درک بهتر جملات آینده ساده برای حال معلوم، به چند مثال زیر توجه کنید.

She will visit her grandparents next weekend.

او آخر هفته به دیدن پدربزرگ و مادربزرگش می‌رود.

They will start their new jobs next month.

آن‌ها ماه آینده شغل جدیدشان را شروع خواهند کرد.

He will buy a new car soon.

او به زودی ماشین جدیدی می‌خرد.

We will attend the conference next week.

ما هفته آینده در همایش شرکت خواهیم کرد.

The team will play in the finals tomorrow.

تیم فردا در مسابقات فینال بازی خواهد کرد.

جملات منفی

آینده ساده در حالت منفی با افزودن «not» به فعل کمکی will ساخته می‌شود. البته برای زمان آینده هم مانند سایر زمان‌ها در جملات منفی از دو شکل کوتاه و کامل به‌ترتیب برای موقعیت‌های غیررسمی و رسمی کمک می‌گیریم. شکل کوتاه منفی آینده ساده «won’t»‌ است. فرمول آینده ساده برای جملات منفی را به دو شکل زیر می‌‌نویسیم:

Subject + will + not + verb + object

Subject + won’t + verb + object

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای آینده ساده در هر دو حالت منفی و برای گرامر Active Voice مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات منفی آینده ساده با will
go.

will not

won’t

I
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

برای درک بهتر می‌توانید چند مثال زیر را بررسی کنید.

I will not go to the party tonight.

من امشب به مهمانی نمی‌روم.

She will not finish the project by tomorrow.

او فردا پروژه را تمام نخواهد کرد.

They will not travel this summer.

آن‌ها این تابستان به سفر نخواهند رفت.

He will not eat dinner with us.

او با ما شام نخواهد خورد.

We will not attend the meeting on Friday.

ما جمعه در جلسه شرکت نمی‌کنیم.

جملات سوالی

برای زمان آینده ساده نیز دو نوع سوال بله یا خیر و سوال با wh تعریف شده است. فرمول هر دو نوع سوال برای آینده ساده را به صورت زیر تعریف می‌کنیم:

Will + subject + verb + object?

Wh-word + will + subject + verb + object?

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات سوالی آینده ساده با will مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات سوالی آینده ساده
go? I Will
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They
نکته: صرف فعل آینده ساده برای جملات سوالی با wh نیز مانند سوال بله یا خیر است، با این تفاوت که از کلمه پرسشی در ابتدای سوال استفاده شده است:

Where will you go?

کجا خواهید رفت؟

برای درک بهتر جملات سوالی بله یا خیر با will در گرامر Active Voice به چند مثال زیر توجه کنید.

Will you travel to Europe next year?

سال آینده به اروپا سفر خواهید کرد؟

Will she finish her homework by tonight?

او تا امشب تکالیفش را تمام خواهد کرد؟

Will they join us for lunch?

آن‌ها برای ناهار به ما ملحق خواهند شد؟

Will he come to the event?

او به رویداد می‌آید؟

Will we have enough time to complete the task?

ما وقت کافی برای کامل کردن کارهای خود خواهیم داشت؟

همچنین می‌توانیم با کلمه پرسشی مانند جملات زیر برای آینده ساده سوال بسازیم.

What will you do this weekend?

این آخر هفته چه کار می‌کنی؟

Where will she go on vacation?

او برای مسافرت به کجا خواهد رفت؟

Why will they cancel the meeting?

چرا جلسه را لغو خواهند کرد؟

When will he arrive?

او کی می‌رسد؟

How will you prepare for the exam?

چگونه برای امتحان آماده خواهید شد؟

آینده استمراری

آینده استمراری در انگلیسی برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان مشخصی در آینده استمرار خواهد داشت. فردا همین موقع کجا هستید، چه کار می‌کنید؟ هفته آینده چطور؟ پاسخ تمام این جملات را می‌توانیم با آینده استمراری بدهیم که ساختار آن با فعل «will + be + verb + ing» تعریف می‌شود. به مثال‌های زیر دقت کنید.

I will be writing the letter tomorrow.

من فردا در حال نوشتن نامه خواهم بود.

I will be helping my mother to make breakfast.

من برای درست کردن صبحانه مشغول کمک کردن به مادرم خواهم بود.

​همان‌طور که در مثال‌ها مشاهده می‌کنید، ساختار فعل در هر یک از جملات در حالت معلوم به صورت «will be + verb + ing» نوشته شده است. در ادامه ساختار آینده استمراری را برای جملات مثبت، منفی و سوالی به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

جملات مثبت

فرمول جملات مثبت آینده استمراری در گرامر Active Voice را به صورت زیر تعریف می‌کنیم.

Subject + will + be + verb + ing + object

در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات مثبت آینده استمراری در حالت معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات مثبت آینده استمراری
be going. will I
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

برای درک بهتر به مثال‌های زیر دقت کنید که همراه با ترجمه فارسی در اختیار شما قرار گرفته است.

She will be studying for her exams tomorrow evening.

او فردا عصر مشغول درس خواندن برای امتحانش خواهد بود.

They will be traveling to Japan next week.

آن‌ها هفته آینده به ژاپن سفر خواهند کرد.

He will be working on his new project all weekend.

او آخر هفته مشغول کار کردن روی پروژه جدیدش خواهد بود.

We will be attending the conference next month.

او ماه آینده در همایش شرکت خواهد کرد.

The kids will be playing in the park this afternoon.

بچه‌ها این بعدازظهر در پارک مشغول بازی کردن خواهند بود.

جملات منفی

فرمول جملات منفی آینده استمراری را با افزودن منفی‌کننده «not» به will به دو شکل زیر برای موقعیت‌های رسمی و غیررسمی تعریف می‌کنیم:

Subject + will + not + be + verb + ing + object

Subject + won’t + be + verb + ing + object

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل منفی go را برای زمان آینده استمراری در حالت معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات منفی آینده استمراری
bee going.

will not

won’t

I
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

برای درک بهتر جملات منفی آینده استمراری برای گرامر Active Voice می‌توانید مثال‌های زیر را مرور کنید.

I will not be attending the party tonight.

من امشب در مهمانی نخواهم بود.

She will not be working on the report tomorrow.

او فردا مشغول کار کردن روی پروژه نخواهد بود.

They will not be visiting us this holiday.

آن‌ها در این تعطیلات به دیدن ما نخواهند آمد.

He will not be watching TV all day.

او تمام روز را مشغول تماشای تلویزیون نخواهد بود.

We will not be traveling anywhere this summer.

ما این تابستان به جایی سفر نمی‌کنیم.

جملات سوالی

برای سوالی کردن آینده استمراری در گرامر Active Voice دو نوع سوال بله یا خیر و سوال با wh تعریف شده است. فرمول آن‌ها را به دو شکل زیر می‌نویسم:

Will + subject + be + verb + ing + object?

What + will + subject + be + verb + ing + object?

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات سوالی بله یا خیر در رابطه با زمان آینده استمراری مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات سوالی بله یا خیر آینده استمراری
be going? I Will
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They
نکته: صرف فعل آینده استمراری ربرای جملات سوالی با wh نیز مانند سوال بله یا خیر است، با این تفاوت که از کلمه پرسشی در ابتدای سوال استفاده شده است:

Where will you be going?

کجا خواهید رفت؟

به چند سوال بله یا خیر با زمان آینده استمراری توجه کنید که همراه با ترجمه فارسی در اختیار شما قرار گرفته است.

Will you be joining us for dinner tonight?

امشب برای شام به ما ملحق خواهید شد؟

Will she be presenting at the meeting tomorrow?

آیا او فردا در حال ارائه‌ دادن در جلسه خواهد بود؟

Will they be staying at the hotel?

آن‌ها در هتل می‌مانند؟

Will he be working late tonight?

او امشب تا دیروقت کار خواهد کرد؟

Will we be discussing this topic in the next class?

ما در کلاس بعدی درباره موضوع بحث خواهیم کرد؟

در ادامه تعدادی سوال با wh را برای زمان آینده استمراری مشاهده می‌کنید.

What will you be doing at 8 PM?

ساعت ۸ شب در حال انجام چه کاری خواهید بود؟

Where will she be traveling next month?

او ماه آینده در حال سفر به کجا خواهد بود؟

Why will they be meeting with the client?

چرا آن‌ها با مراجع دیدار خواهند کرد؟

When will he be arriving?

چه زمانی او خواهد رسید؟

How will you be preparing for the exam?

چگونه برای امتحان آماده خواهید شد؟

آینده کامل

آینده کامل در انگلیسی برای توصیف عملی به کار می‌رود که قبل از زمان مشخصی در آینده کامل خواهد شد. تا آخر امسال به برنامه‌های خود رسیده‌اید؟ تا دو سال دیگر از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید؟ تا ماه آینده به منزل جدید نقل‌مکان کرده‌اید؟ پاسخ تمام این سوال‌ها با آینده کامل داده می‌شود، زیرا به علی اشاره دارد که از گذشته شروع شده اما تا قبل از زمان مشخصی در آینده کامل شده است.

I will have graduated from university by the next two years.

تا دو سال آینده من از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌ام.

We will have moved to a new house by next month.

تا ماه آینده ما به خانه جدید نقل‌مکان کرده‌ایم.

​برای هر یک از این جملات، هم ساختار فعل به صورت «will have p.p» به کار رفته است و هم قید زمان مخصوصی به کار برده‌ایم تا نشان دهیم تا قبل از آن زمان، عمل کاملاً انجام شده است. will در ساختار فعل به ما نشان می‌دهد که عمل به زمان آینده اشاره دارد و have p.p نشان می‌دهد که عمل کامل خواهد شد. در ادامه ساختار جملات مثبت، منفی و سوالی را برای آینده کامل بررسی خواهیم کرد.

جملات مثبت

فرمول جملات مثبت آینده کامل در گرامر Active Voice را به صورت زیر تعریف می‌کنیم:

Subject + wil + have + p.p + object

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای آینده کامل در حالت معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات آینده کامل
have gone. will I
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

برای درک بهتر ساختار جملات مثبت آینده استمراری به مثال‌های زیر و ترجمه فارسی آن‌ها توجه کنید.

She will have finished her project by tomorrow evening.

او تا فردا عصر پروژه را تمام کرده است.

They will have completed the construction of the house by next month.

آن‌ها ساخت و ساز خانه را تا ماه آینده کامل کرده‌اند.

He will have saved enough money to buy a car by the end of the year.

او تا ماه آینده پول کافی برای خرید ماشین پس‌انداز کرده است.

We will have reached our destination by noon.

ما تا ظهر به مقصدمان رسیده‌ایم.

The team will have scored ten goals by the end of the match.

تیم تا انتهای مسابقه ده گل زده است.

جملات منفی

فرمول جملات منفی آینده کامل را به صورت زیر تعریف می‌کنیم:

Subject + will + not + have + p.p + object

Subject + won’t + have + p.p + object

​حالت اول برای موقعیت‌های رسمی و فرمول دوم برای موقعیت‌های غیررسمی کاربرد دارد. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات منفی آینده کامل در حالت معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات منفی آینده کامل
have gone.

will not

won’t

I
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

برای درک بهتر می‌توانید مثال‌های زیر را مرور کنید.

I will not have completed the assignment by the deadline.

من تا موعد مقرر تکالیف را کامل نکرده‌ام.

She will not have finished reading the book by next week.

او تا هفته آینده خواندن کتاب را تمام نکرده است.

They will not have reached the summit by nightfall.

آن‌ها تا فرا رسیدن غروب آفتاب به نوک قله نرسیده‌اند.

He will not have repaired the car by tomorrow.

او تا فردا ماشین را تعمیر نکرده است.

We will not have received the package by Friday.

ما تا جمعه بسته را دریافت نکرده‌ایم.

جملات سوالی

برای سوالی کردن جملات آینده کامل در حالت بله یا خیر و با wh دو فرمول زیر را تعریف می‌کنیم:

Will + subject + have + p.p + object?

Wh-word + will + subject + have + p.p + object?

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای سوال بله یا خیر در زمان آینده کامل مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات سوالی بله یا خیر آینده کامل
have gone? I Will
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

نکته: صرف فعل آینده کامل برای جملات سوالی با wh نیز مانند سوال بله یا خیر است، با این تفاوت که از کلمه پرسشی در ابتدای سوال استفاده شده است:

What will you have done by tomorrow?

تا فردا چه کار کرده‌ای؟

به چند سوال بله یا خیر با آینده کامل در گرامر Active Voice توجه کنید.

Will you have finished the report by tomorrow?

آیا تا فردا پروژه را کامل کرده‌اید؟

Will she have completed the course by next month?

آیا او تا ماه آینده دوره را کامل کرده است؟

Will they have left for their trip by Saturday?

آیا آن‌ها تا شنبه به سفر رفته‌اند؟

Will he have fixed the roof by next week?

او تا هفته آینده سقف را تعمیر کرده است؟

Will we have completed the project by the deadline?

ما تا موعد مقرر پروژه را کامل کرده‌ایم؟

سوال‌‌های زیر با wh برای زمان آینده کامل نوشته شده‌اند.

What will you have done by the time I arrive?

تا وقتی من برسم چه کار کرده‌اید؟

Where will she have gone by the end of the day?

تا پایان روز او کجا رفته است؟

Why will they have left the party early?

چرا آن‌ها زود مهمانی را ترک خواهند کرد؟

When will he have finished painting the house?

او چه زمانی رنگ کردن خانه را تمام کرده است؟

How will you have prepared for the exam by next week?

تا هفته آینده چگونه برای امتحان آماده خواهید شد؟

آینده کامل استمراری

آینده کامل استمراری در انگلیسی در گرامر Active Voice برای توصیف عملی به کار می‌رود که تا قبل از زمان مشخصی در آینده کامل خواهد شد. در این حالت، بازه زمانی برای ما اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل فعل را با ing می‌آوریم. چون این زمان در زبان فارسی معادلی ندارد، ترجمه و همین‌طور درک آن کمی دشوارتر از سایر زمان‌های آینده است. با یک مثال زمان آینده کامل استمراری را توضیح می‌دهیم.

I will have been listening to music by the time you arrive.

تا قبل از این‌که برسی، من در حال گوش دادن به موزیک خواهم بود.

​این مثال نشان می‌دهد که گوینده درباره عملی صحبت می‌کند که تا قبل از زمان مشخصی در آینده آن را انجام خواهد داد و اندکی قبل از عمل دوم تمام خواهد شد. پس از زمانی حرف می‌زنیم که هم آینده است و هم در بازه زمانی مشخصی در حال استمرار بوده است و هم قبل از زمان مشخصی در آینده کامل خواهد شد. در ادامه ساختار آینده کامل استمراری را برای جملات مثبت، منفی و سوالی تعریف می‌‌‌کنیم.

جملات مثبت

فرمول جملات آینده کامل استمراری را برای جملات و برای گرامر Active Voice به صورت زیر تعریف می‌‌کنیم.

صرف فعل go برای جملات مثبت آینده کامل استمراری
have been going. will I
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

به چند مثال زیر دقت کنید که با زمان آینده کامل استمراری برای گرامر Active Voice ساخته شده است.

She will have been studying for five hours by the time you arrive.

تا وقتی برسی، پنج ساعت خواهد شد که او مشغول درس خواندن است.

They will have been working on this project for a year next month.

ماه آینده، یک سال خواهد شد که بر روی این پروژه کار کرده‌اند.

He will have been traveling around the world for six months by then.

تا آن موقع، شش ماه خواهد شد که او در حال سفر به دور دنیا بوده است.

We will have been living in this city for ten years by next summer.

تا تابستان آینده ده سال خواهد شد که ما در این شهر زندگی می‌کنیم.

The company will have been operating for 50 years by 2030.

شرکت تا سال ۲۰۳۰ به مدت ۵۰ سال خواهد بود که در حال کار کرده است.

جملات منفی

فرمول جملات منفی آینده کامل استمراری را در حالت معلوم به صورت زیر تعریف می‌کنیم:

Subject + will + not + have + been + verb + ing + object

Subject + won’t + have + been + verb + ing + object

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای جملات منفی آینده کامل استمراری در حالت معلوم مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات منفی آینده کامل استمراری
have been going.

will not

won’t

I
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They

به چند مثال زیر توجه کنید که با جملات منفی آینده کامل استمراری برای گرامر Active Voice نوشته شده است.

I will not have been waiting for you for more than an hour.

من بیشتر از یک ساعت منتظر شما نمی‌مانم.

She will not have been working here for two years by next month.

او تا آخر ماه به مدت دو سال در اینجا مشغول کار کردن نخواهد بود.

They will not have been practicing the piano for long by the recital.

تا موعد تک‌نوازی، آن‌ها مشغول تمرین کردن پیانو نخواهند بود.

He will not have been studying Spanish by the end of the course.

تا پایان دوره، او مشغول مطالعه زبان اسپانیایی نخواهد بود.

We will not have been living in this house for ten years by next winter.

تا زمستان، ما به مدت ده سال در این خانه زندگی نکرد‌ه‌ایم.

جملات سوالی

جملات سوالی آینده کامل استمراری به دو شکل بله یا خیر و سوال با wh با دو فرمول زیر تعریف می‌شود:

Will + subject + have + been + verb + ing + object?

Wh-word + will + subject + have + been + verb + ing?

​در جدول زیر می‌توانید صرف فعل go را برای سوال بله یا خیر زمان آینده کامل استمراری در رابطه با گرامر Active Voice مشاهده کنید.

صرف فعل go برای جملات سوالی بله یا خیر آینده کامل استمراری
 have been going? I Will
You (singular)
He/She/It
We
You (plural)
We
They
نکته: صرف فعل آینده کامل استمراری برای جملات سوالی با wh نیز مانند سوال بله یا خیر است، با این تفاوت که از کلمه پرسشی در ابتدای سوال استفاده شده است:

What will you have been doing by the time tey arrive?

تا وقتی آن‌ها برسند در حال انجام چه کاری خواهید بود؟

​به چند سوال بله یا خیر با زمان آینده کامل استمراری توجه کنید که همراه با ترجمه فارسی در اختیار شما قرار گرفته است.

Will you have been working on this project for a week by Friday?

آیا تا جمعه به مدت یک هفته خواهد شد که مشغول کار کردن روی این پروژه هستی؟

Will she have been living here for two years by next month?

آیا تا ماه آینده، دو سال خواهد شد که او در اینجا زندگی می‌‌کند؟

Will they have been waiting for the train for more than an hour?

آیا بیشتر از یک ساعت خواهد شد که آن‌ها منتظر قطار بوده‌اند؟

Will he have been playing the guitar for an hour by the time we arrive?

آیا تا وقتی ما برسیم، یک ساعت خواهد شد که او در حال نواختن گیتار است؟

Will we have been working together for five years by next summer?

تا تابستان آینده، پنج سال خواهد شد که ما با هم کار می‌کنیم؟

جملات زیر با کلمه پرسشی نوشته شده‌ است.

What will you have been doing for two hours by then?

تا آن موقع، به مدت دو ساعت مشغول انجام چه کاری خواهید بود؟

Where will she have been traveling by next summer?

تا تابستان آینده او به کجا سفر می‌کند؟

Why will they have been staying at the hotel for so long?

چرا برای مدتی طولانی در هتل می‌مانند؟

When will he have been learning Chinese?

او چه زمانی مشغول آموختن زبان چینی خواهد بود؟

How long will you have been studying English by next summer?

تا تابستان آینده، چه مدت مشغول خواندن زبان انگلیسی بوده‌ای؟

یادگیری زمانهای انگلیسی با فرادرس

یادگیری زمان‌ها در زبان انگلیسی برای هر فردی که قصد دارد زبان انگلیسی خود را تقویت کند، در اولویت قرار دارد. به کمک زمان‌ها می‌توانیم جملات متنوعی در موقعیت‌های مختلف بسازیم و دریچه جدیدی به روی خود و تعاملاتمان با دیگران باز کنیم. زمان‌ها در زبان انگلیسی به سه دسته گذشته، حال و آینده تقسیم می‌شوند، اما هر یک از این‌ها نیز زیرمجموعه‌های خودشان را دارند. اگر می‌خواهید هنگام صحبت کردن میزان تسلط خود را به رخ شنونده بکشید، لازم است با انواع زمان‌ها آشنا شوید تا از آن‌ها به درستی و در موقعیت‌های مناسب استفاده کنید.

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، روند یادگیری کمی تغییر کرده است. برعکس گذشته که افراد ترجیح می‌دادند از کتاب به عنوان منبع یادگیری کمک بگیرند، امروزه منابع دیگری مانند اپلیکیشن و پادکست در اختیار افراد قرار گرفته است که هم جنبه سرگرمی دارد و هم یادگیری را برای آن‌ها ساده‌تر و هیجا‌ن‌انگیزتر می‌کند. به منظور تقویت چهار مهارت زبان انگلیسی، یعنی شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن، فرادرس فیلم‌های آموزشی متنوعی را در دسترس کاربران قرار داده است.

در هر یک از این فیلم‌های آموزشی، زمان‌های انگلیسی نیز پوشش داده است و مطالعه آن به عنوان مبحث مهمی در کنار آموختن سایر مهارت‌ها توصیه شده است. مباحثی مانند زمان حال، گذشته، آینده و زیرمجموعه‌های آن‌ها را می‌توانید به کمک فیلم‌های فرادرس یاد بگیرید که لینک آن‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم. برخی از این فیلم‌ها به زبان فارسی و برخی دیگر به زبان انگلیسی در دسترس شما قرار گرفته است.

همچنین می‌توانید زمان‌های انگلیسی و سایر مباحث گرامری را در قالب مکالمه یاد بگیرید. لینک چند فیلم مکالمه زبان انگلیسی از فرادرس در ادامه آورده شده است.

برای مشاهده فیلم مجموعه آموزش مکالمه زبان انگلیسی فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

تمرین جملات معلوم در انگلیسی

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با «مطلب گرامر Active Voice»، می‌توانید از تمرین‌هایی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. آزمون اول شامل ۱۰ سؤال است و پس از پاسخ دادن به تمامی پرسش‌ها و ظاهر شدن دکمه «دریافت نتیجه آزمون»، می‌توانید نمره عملکردتان را مشاهده کنید و جواب‌های درست و نادرست را نیز ببینید. پاسخ سؤالات نیز بعد از هر آزمون آمده است.

تمرین اول

مشخص کنید که در هر یک از جملات زیر از چه زمانی استفاده شده است و گزینه درست را با توجه به آن مشخص کنید.

1. Why do you live in France?

2. You are visiting the English Club.

3. I haven’t had breakfast yet.

4. Would you like a coffee?

5. Were you working at 9 o’clock?

6. Did Tara phone you yesterday?

7. The train had already left.

9. Will he still be travelling this evening?

10. Will you be in Bangkok tomorrow?

تمرین دوم

جاهای خالی را با فعل مناسب در حالت معلوم کامل کنید.

Q1: He _______ to be a doctor. (wants, wanting, is wanting)

Answer: He wants to be a doctor.

Q2: The Soup ______ good. (taste, tastes, is tasting)

Answer: The soup tastes good.

Q3: He ______ TV most evenings. (watches, is watch, is watching)

Answer: He watches TV most evenings.

Q4: He _______ out five minutes ago. (has gone, had gone, went)

Answer: He went out five minutes ago.

Q5: When he lived in Hyderabad, he _______ to the cinema once a week. (goes, went, was going)

Answer: When he lived in Hyderabad, he went to the cinema once a week.

Q6: The baby _______ all morning. (cries, has been crying)

Answer: The baby has been crying all morning.

Q7: I _______ Raman at the zoo. (saw, have seen, had seen)

Answer: I saw Raman at the zoo.

Q8: I ______ Kumar this week. (haven’t seen, did’t see, am not seeing)

Answer: I haven’t seen Kumar this week.

Q9: This paper _____ twice weekly. (is appearing, appearing, appears)

Answer: This paper appears twice weekly. 

Q10: Alex fell off the ladder when he ________ the roof. (is mending, was mending, mended)

Answer: Alex fell off the ladder when he was mending the roof.

Q11: Look, the sun ______ over the hills. (rises, is rise, is rising)

Answer: Look, the sun rising over the hills. 

Q12: She ______ unconscious since four o’clock. (is, was, has been)

Answer: She has been unconscious since four o’clock.

Q13: He used to visit us every week, but he _______ now. (rarely comes, is rarely coming, has rarely come)

Answer: He used to visit us every week, but he rarely comes now.

Q14: I ______ him since we met a year ago. (didn’t see, haven’t seen, hadn’t seen)

Answer: I haven’t seen him since we met a year ago.

Q15: We ______ our breakfast half an hour ago. (finished, have finished, had finished)

Answer: We finished our breakfast half an hour ago.

Q16: She jumped off the bus while it _______. (already started, had already started, would already start)

Answer: She jumped off the bus while it had already started.

Q17: I ______ for half an hour when it suddenly started to rain. (have walked, have been walking, had been walking)

Answer: I had been walking for half an hour when it suddenly started to rain.

Q18: Did you think you ______ me somewhere before? (have seen, had seen, were seeing)

Answer: Did you think you had seen me somewhere before? 

Q19: The town ________ its appearance completely since 1980. (is changing, changed, has changed)

Answer: The town has changed its appearance completely since 1980.

Q20: I _________ something burning. (smell, am smelling, have been smelling)

Answer: I smell something burning.

تمرین سوم

متن زیر را با شکل مناسب فعل‌های حال ساده، حال استمراری و گذشته ساده داخل پرانتز کامل کنید.

Question: Every summer our class ______ (go) on a short trip. Last year we _____ (go) to a zoo. Our teacher _____ (be) very nervous. Teachers _____ (be) often nervous on a school trip. But why? We _____ (not understand) that. I ______ (take) lots of photos of a baby elephant with my cell phone. “Why ____ you _____ (not take) photos of other animals, too?” my friend ______ (ask) me. But I ______ (not want) to take photos of other animals. I _____ (want) to take photos of all my friends. They ______ (have) some bananas and ______ (show) them to the gorillas. “What _____ you ______ (do) there? Come to me!” our teacher ______ (shout). We ______ (find) a nice place for a picnic. But nobody ______ (eat) a banana, but the gorillas ______ (have) a nice lunch that day. It ______ (be) a great day at the zoo, and we ______ (have) a lot of fun.

Answer: Every summer our class goes on a short trip. Last year we went to a zoo. Our teacher was very nervous. Teachers are often nervous on a school trip. But why? We don’t understand that. I took lots of photos of a baby elephant with my cell phone. “Why didn’t you take photos of other animals, too?” my friend asked me. But I didn’t want to take photos of other animals. I wanted to take photos of all my friends. They had some bananas and showed them to the gorillas. “What are you doing there? Come to me!” our teacher shouted. We found a nice place for a picnic. But nobody ate a banana, but the gorillas had a nice lunch that day. It was a great day at the zoo, and we had a lot of fun.

تمرین چهارم

جاهای خالی را با کلمه پرسشی مناسب کامل کنید.

Q1: ______ are you so angry? Because they have lost again.

Answer: Why are you so angry? Because they have lost again.

Q2: ______ is that boy over there? That’s Simon Long.

Answer: Who is that boy over there? That’s Simon Long.

Q3: ______ is his cat? 6 weeks, I think.

Answer: How old is his cat? 6 weeks, I think.

Q4: _____ book is this? It’s Nelly’s.

Answer: Whose book is this? It’s Nelly’s.

Q5: ______ does the film begin? At 7.30.

Answer: When does the film begin? At 7.30.

Q6: ______ does Mr Olson live? He lives in Market Street.

Answer: Where does Mr Olson live? He lives in Market Street.

Q7: _______ is the weather like in Chicago? It’s cold and windy.

Answer: What is the weather like in Chicago? It’s cold and windy.

Q8: ______ are the ski boots? They are 380 dollars.

Answer: How much are the ski boots? They are 380 dollars.

Q9: ______ did Jack feel? He feels alright.

Answer: How did Jack feel? He feels alright.

Q10: ______ do you usually have for breakfast? I usually have toast and coffee.

Answer: What do you usually have for breakfast? I usually have toast and coffee.

Q11: ______ can speak French? I think Stacy can.

Answer: Who can speak French? I think Stacy can.

Q12: ______ pullover is that? It’s Frank’s.

Answer: Whose pullover is that? It’s Frank’s.

Q13: ______ does your mother get up? At 7.

Answer: When does your mother get up? At 7.

Q14: _______ is Mr Jackson’s job? He’s a dentist.

Answer: What is Mr Jackson’s job? He’s a dentist.

Q15: ______ is your telephone number? It’s 4729147.

Answer: What is your telephone number? It’s 4729147.

تمرین پنجم

جملات زیر را از حالت معلوم به مجهول تغییر دهید.

Q1: The Government is planning a new road near my house.

Answer: A new road is being planned near my house.

Q2: My grandfather built this house in 1943.

Answer: This house was built in 1943 by my grandfather.

Q3: Picasso was painting Guernica at that time.

Answer: Guernica was being painted at that time by Picasso.

Q4: The cleaner has cleaned the office.

Answer: The office has been cleaned.

Q5: He had written three books before 1867.

Answer: Three books had been written before 1867

Q6: John will tell you later.

Answer: You will be told later by John.

Q7: By this time tomorrow we will have signed the deal.

Answer: By this time tomorrow the deal will have been signed.

Q8: Somebody should do the work.

Answer: The work should be done.

Q9: The traffic might have delayed Jimmy.

Answer: Jimmy might have been delayed by the traffic.

Q10: People speak Portuguese in Brazil.

Answer: Portuguese is spoken in Brazil.

Q11: Everybody loves Mr. Brown.

Answer: Mr. Brown is loved by everybody.

Q12: They are building a new stadium near the station.

Answer: A new stadium is being built near the station.

Q13: The wolf ate the princess.

Answer: The princess was eaten by the wolf.

Q14: At six o’clock, someone was telling a story.

Answer: At six o’clock, a story was being told

Q15: Somebody has drunk all the milk!

Answer: All the milk has been drunk.

Q16: I had cleaned all the windows before the storm.

Answer: All the windows had been cleaned before the storm.

Q17: A workman will repair the computer tomorrow.

Answer: The computer will be repaired tomorrow.

Q18: By next year the students will have studied the passive.

Answer: By next year the passive will have been studied by the students.

Q19: James might cook dinner.

Answer: Dinner might be cooked by James.

Q20: Somebody must have taken my wallet.

Answer: My wallet must have been taken.

جدول جمع‌بندی معلوم و مجهول انگلیسی

همان‌طور که در این مطلب اشاره شد، یکی از روش‌های مفید برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی مقایسه جملاتی است که ساختاری شبیه هم دارند یا همیشه به صورت زوج آموزش داده می‌شوند. یکی از این ساختارها معلوم و مجهول است. بیشتر جملات انگلیسی در حالت معلوم به کار می‌رود، اما وقتی به مجهول تبدیل می‌شوند، برای درک بهتر ساختار و کاربرد آن‌ها بهتر است در کنار جملات معلوم قرار بگیرند. در بخش پایانی گرامر Active Voice، در جدولی تمام ساختارهای معلوم و مجهول انگلیسی را برای انواع زمان‌های انگلیسی در کنار هم قرار داده‌ایم تا بهتر بتوانید مقایسه کنید.

ساختار جملات معلوم و مجهول در انگلیسی
 حالت معلوم

Active Voice

حالت مجهول

Passive Voice

حال ساده
The door is opened (by him). He opens the door.
در توسط او باز می‌شود. او در را باز می‌کند.
حال استمراری
The door is being opened (by him). He is opening the door.
در دارد توسط او باز می‌شود. او دارد در را باز می‌کند.
حال کامل
The door has been opened (by him). He has opened the door.
در توسط او باز شده است. او در را باز کرده است.
حال کامل استمراری
The door has been being opened (by him). He has been opening the door.
در توسط او در حال باز شدن بوده است. او در حال باز کردن در بوده است.
گذشته ساده
The door was opened (by him). He opened the door.
در توسط او باز شد. او در را باز کرد.
گذشته استمراری
The door was being opened (by him). He was opening the door.
در داشت توسط او باز می‌شد. او داشت در را باز می‌کرد.
گذشته کامل
The door had been opened (by him). He had opened the door.
در توسط او باز شده بود. او در را باز کرده بود.
گذشته کامل استمراری
The door had been being opened (by him). He had been opening the door.
در داشته توسط او باز می‌شده است. او در حال باز کردن در بوده است.
آینده ساده
The door will be opened (by him). He will open the door.
در توسط او باز خواهد شد. او در را باز خواهد کرد.
آینده استمراری
The door will be being opened (by him). He will be opening the door.
در توسط او در حال باز شدن خواهد بود. او در حال باز کردن در خواهد بود.
آینده کامل
The door will have been opened (by him). He will have opened the door.
در توسط او باز شده است. او در را باز کرده است.
آینده کامل استمراری
The door will have been being opened (by him). He will have been opening the door.
در توسط او در حال باز شدن خواهد بود. او مشغول باز کردن در خواهد بود.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

[نرم افزار] دانلود Learn to Speak English Deluxe v12.0.0.16 + v10 + Audio CDs & Workbook – آموزش زبان انگلیسی

Learn To Speak English یکی از بهترین و پرطرفدارترین نرم افزار های آموزش زبان انگلیسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *