کی‌پد گیمینگ چیست و آیا ارزش خرید بالایی دارد؟

در دنیای لوازم جانبی بازی‌های کامپیوتری، کمبودی از تجهیزات منحصر به فرد که برای حل مشکلات خاصی طراحی شده‌اند وجود ندارد. از فرمان‌های قابل اتصال به کنترلر گرفته تا صفحه‌کلید‌های ماکرو برای اختصاص دادن کنترل‌های خاص، با انبوهی از لوازم جانبی بازی روبرو می‌شویم که ممکن است باعث سردرگمی شما شوند. کی‌پد های گیمینگ نمونه‌ای از لوازم جانبی خاص بازی هستند که در سراسر جهان محبوب شده‌اند. اما کی‌پد گیمینگ چیست، چه فرقی با کیبورد گیمینگ دارد، چه مزایایی ارائه می‌دهد و آیا واقعاً به یکی از آن‌ها نیاز دارید؟

کی‌پد گیمینگ چیست؟

کی پدهای گیمینگ در واقع کیبوردهایی تک‌دست محسوب می‌شوند. آن‌ها معمولاً شامل کلیدهای اطراف ناحیه «WASD» -از جمله کلیدهای رایج در بازی‌های تیراندازی اول شخص- به همراه تعدادی کلید ماکرو هستند و برخی مدل‌ها از جوی استیک مختص انگشت شست هم بهره می‌برند.

دلیل اصلی وجود آن‌ها، ارائه‌ی یک کیبورد اضافی و کوچک‌تر به گیمرها است تا بتوانند بدون نیاز به تغییر در چیدمان کلیدهای آشنا، در هر بازی که دوست دارند از آن استفاده کنند. علاوه بر این، آن‌ها حاوی کلیدهای ماکرو هستند که به بازیکنان اجازه می‌دهند تا اقدامات خاصی را به کلیدهای مجاور اختصاص دهند و از بلند شدن انگشتان برای دسترسی به کلیدهای دورتر در انتهای کیبورد اصلی جلوگیری کنند.

این امر منجر به ارگونومی بهتر در حین بازی می‌شود. داشتن یک چیدمان اختصاصی برای بازی‌های شما با تمام کلیدهای در دسترس، بسیار راحت‌تر از اختصاص مجدد کلیدها بر روی یک کیبورد معمولی است، جایی که ممکن است مجبور شوید دستان خود را در موقعیت‌های ناخوشایندی برای فشار دادن یک کلید قرار دهید.

کی‌پد های گیمینگ همچنین قابلیت‌های اضافی مانند جوی‌استیک یا حتی سوئیچ‌های تخصصی برای کنترل بهتر درون بازی را ارائه می‌دهند. آن‌ها همچنین معمولاً در مقایسه با صفحه‌کلیدهای هم‌قیمت، از پشتیبانی نرم‌افزاری بهتری برخوردار هستند، به این معنی که گزینه‌های پیکربندی بسیار بیشتری نسبت به حالت عادی دریافت می‌کنید.

به خاطر داشته باشید که کی پدهای گیمینگ لزوماً از همان چیدمان کلیدی که روی کیبورد خود می‌بینید تقلید نمی‌کنند. آن‌ها برخی از تغییرات را در موقعیت هر کلید ایجاد می‌کنند تا دست شما نسبتاً بدون حرکت باقی بماند اما تمام کلیدهای ضروری در دسترس باشند. برخی از کی پدها حتی با چیدمان سنتی «WASD» خداحافظی کرده و به جای آن از چیدمان متقارن یا ایزومتریک استفاده می‌کنند.

چرا از کیبورد معمولی استفاده نکنیم؟

با در نظر گرفتن اینکه کی‌پد گیمینگ اساساً نصف یک صفحه‌کلید محسوب می‌شود، این یک سوال کاملاً منطقی است. نکته اصلی که در اینجا باید در نظر گرفت قیمت و مزایایی است که کی‌پد‌های گیمینگ ارائه می‌دهند. کیبوردهای گیمینگ قطعاً ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند، اما در نهایت آن‌ها صفحه‌کلید هستند.

صفحه‌کلیدهای گیمینگ قطعاً ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند، اما به هر حال آن‌ها صفحه‌کلید هستند. صفحه‌کلیدها برای راحتی هنگام تایپ کردن طراحی شده‌اند. این اغلب به معنای تجربه‌ی تایپ خوب است، اما لزوماً به معنای تجربه‌ی خوب بازی نیست. از طرف دیگر، کی‌پد‌های گیمینگ در حالی که برای تایپ کردن چندان مناسب نیستند، بر حفظ همان چیدمان صفحه‌کلید و همچنین ارگونومیک‌تر و پرکاربردتر کردن آن به طور خاص برای بازی تمرکز می‌کنند.

این امر تضمین می‌کند که برای داشتن کنترل بیشتر بر روی تجربه بازی خود مجبور به یادگیری یک فرمت دیگر یا تغییر سال‌ها حافظه عضلانی خود روی صفحه‌کلید نیستید. همچنین آن‌ها بسیار ارزان‌تر از یک صفحه‌کلید بازی باکیفیت هستند، به این معنی که می‌توانید جداسازی کاملی بین تایپ کردن و تجربه بازی خود داشته باشید.

مزایای کی‌پد گیمینگ

همانطور که احتمالاً تا به حال حدس زده‌اید، استفاده از کی‌پد گیمینگ نسبت به صفحه‌کلید مزایای زیادی دارد. در ادامه به تعدادی از این مزایای می‌پردازیم تا ببینید آیا این مزایا برای شما مهم هستند یا نه.

پرتابل بودن

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید یک صفحه‌کلید جداگانه را برای بازی با دستگاه گیمینگ خود، چه دستی باشد چه لپ‌تاپ، حمل کنید، یک کی‌پد گیمینگ باعث می‌شود کوله پشتی شما وزن سنگینی نداشته باشد. کی‌پد‌های گیمینگ نسبت به حمل کردن یک صفحه‌کلید تمام سایز، کوچک‌تر، سبک‌تر و در کل بسیار قابل حمل‌تر هستند.

علاوه بر این اگر نمی‌خواهید کیبورد مکانیکی گران‌قیمت شما حین حمل و نقل دچار آسیب شود، باید از کیف جداگانه‌ای برای آن استفاده کنید که به وزن کلی موارد قابل حمل اضافه می‌کند. اما کی‌پد گیمینگ چنین مشکلاتی ندارد و به راحتی و بدون هیچ دردسری می‌توانید آن را حمل کنید تا مثلا در کنار دوستان خود بازی کنید.

ارگونومی بهتر

همانطور که قبلا گفته شد، ارگونومی بهتر در هنگام بازی یکی از دلایل اصلی وجود کی‌پد‌های گیمینگ است. اکثر کی‌پد‌های گیمینگ دارای بخش زیرمچ دست هستند و کلیدها به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که حرکت دست را به حداقل می‌رسانند و از نظر راحتی بهتر از کیبرود‌های معمولی هستند.

از آنجایی که آن‌ها همچنین بسیار کوچکتر از صفحه‌کلیدها هستند، به شما این امکان را می‌دهند که صفحه‌کلید و ماوس خود را به هم نزدیک‌تر کنید و در نتیجه موقعیت نشستن راحت‌تر و ارگونومیک‌تری داشته باشید. می‌توانید با کج کردن صفحه‌کلید خود به اثر مشابهی برسید، اما این کار باعث ایجاد موقعیتی نامناسب برای انگشتان شما می‌شود و ممکن است مورد علاقه همه نباشد.

گزینه‌های بیشتر برای چینش کلیدها و کنترل‌ها

یکی دیگر از دلایل مفید بودن کی‌پد‌های گیمینگ این است که آن‌ها به سادگی در مقایسه با یک صفحه‌کلید سنتی، گزینه‌های کنترل بیشتری دارند. اکثر کی‌پد‌های گیمینگ باکیفیت، حداقل با چند دکمه ماکرو و حتی یک جوی‌استیک عرضه می‌شوند.

اگر به استفاده از صفحه‌کلید برای کنترل شخصیت‌ها در بازی‌های FPS یا MMO عادت دارید، استفاده از جوی‌استیک روی صفحه‌کلید ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما به سرعت با آن سازگار می‌شوید. این کار کلیدهای باقیمانده صفحه‌کلید را برای کلیدهای ماکرو یا سایر تنظیمات درون بازی آزاد می‌کند. همچنین در صورتی که جوی‌استیک برای شما مناسب نباشد، می‌توانید برعکس عمل کنید.

تعداد گزینه‌های کنترلی که در اختیار خواهید داشت، بسته به کی‌پد گیمینگی که خریداری می‌کنید، متفاوت خواهد بود. اما اگر به دنبال دکمه‌های اضافی روی صفحه‌کلید خود هستید، می‌توانید مطمئن باشید که گزینه‌های بیشتری نسبت به حالت عادی خواهید داشت. علاوه بر این، زمانی که بازی نمی‌کنید، یک کی‌پد گیمینگ به عنوان یک صفحه‌کلید ماکرو معمولی عمل می‌کند و امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

قابلیت تنظیم نرم‌افزاری

از آنجایی که کی‌پد های گیمینگ یک ابزار جانبی بسیار هدفمند هستند، اغلب از قابلیت تنظیم نرم‌افزاری فوق‌العاده‌ای برخوردارند. اکثر تولیدکنندگان نرم‌افزار جانبی‌ای ارائه می‌دهند که به کاربران امکان ضبط و اختصاص  ماکروها، تغییر تنظیمات درون بازی، ایجاد و مدیریت پروفایل‌های کنترل و چیدمان‌های مختلف، و همچنین سایر تغییرات ظاهری مانند نورپردازی RGB را می‌دهد.

پروفایل‌ها در این مورد مفید هستند، زیرا می‌توانید کلیدهای میان‌بر متفاوتی برای برنامه‌های مختلف، نه فقط بازی‌هایی که انجام می‌دهید، داشته باشید. آن‌ها به کی‌پد شما اجازه می‌دهند تا در برنامه‌ها یا بازی‌های مختلف دقیقاً همانطور که دوست دارید کار کند. مطمئناً راه‌اندازی آن‌ها ممکن است کمی دست‌وپاگیر باشد، اما به محض انجام آن، شک داریم که بتوانید به وضعیت سابق برگردید.

جداسازی بین محیط کار و بازی

در نهایت، کی‌پد‌های گیمینگ تفکیکی بین ابزارهای جانبی که برای کار و بازی استفاده می‌کنید ایجاد می‌کنند. مطمئناً سایر لوازم جانبی شما مانند ماوس ممکن است یکسان باقی بمانند، اما کی‌پد‌های گیمینگ برای گیم‌پلی حرفه‌ای ساخته شده‌اند. این بدان معناست که می‌توانید یک صفحه‌کلید اختصاصی برای تایپ کردن در محیط کار و استفاده‌ی عمومی از کامپیوتر داشته باشید، و همچنین یک کی‌پد جداگانه را برای بازی اختصاص دهید.

آیا باید کی‌پد گیمینگ بخرید؟

اگر بودجه‌ی اضافی دارید و احساس می‌کنید می‌توانید از یک ابزار جانبی دیگر بهره‌مند شوید، حتماً  یکی بخرید. کی‌پد‌های گیمینگ نه تنها صفحه‌کلید شما را از ضربه‌هایی که ممکن است در حین بازی دریافت کند محافظت می‌کنند، بلکه کنترل بیشتر، گزینه‌های بیشتر و تجربه‌ی بازی بسیار راحت‌تری نسبت به همتایان خود با اندازه‌ی کامل ارائه می‌دهند.

با این حال، تقریبا تمام قابلیت‌های کی‌پد گیمینگ را می‌توانید با ترفندهای نرم‌افزاری مختلف از طریق کیبورد گیمینگ انجام دهید. بنابراین عملا کی‌پد های گیمینگ وسایل ضروری و خیلی مهمی نیستند. اما در نهایت طبیعتا چنین گجتی می‌تواند عملکرد شما را در بازی‌ها تا حدی بهتر کند.

منبع: MakeUseOf

نوشته کی‌پد گیمینگ چیست و آیا ارزش خرید بالایی دارد؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید بهترین مودم TD LTE؛ مسیر‌های جادویی به اینترنت پرسرعت • دیجی‌کالا مگ

با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به اینترنت پرسرعت و پایدار، مودم‌های TD-LTE به عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *