کیف پول تلگرام چیست؟ آشنایی با ربات wallet@

در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲)، تلگرام، سومین پیام‌رسان بزرگ جهان، کیف پول ارز دیجیتال خود را با مشارکت پروژه بلاک چین تون (TON) به کاربران معرفی کرد. این پروژه همان ربات wallet@ تلگرام است که امکان تراکنش‌های ارز دیجیتال در تلگرام را فراهم می‌کند. البته این ربات در سال ۲۰۲۲ کار خود را با قابلیت‌های محدودتر آغاز کرده بود.

قبل از همکاری رسمی بلاک چین تون با تلگرام و ادغام کیف پول تلگرام در منوی این پیام‌رسان، کاربران قبلاً به بسیاری از عملکردهای موجود امروز دسترسی داشتند. حتی بازار همتا به همتای این ربات در پاییز ۲۰۲۲ ادغام شده بود. با ورود پلتفرم جدید و کامل ولت تلگرام، توسعه‌دهندگان تمام عملکردهای قبلی کیف پول را در یک فضا ترکیب کرده و موارد جدیدی را نیز به آن اضافه کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین موارد اضافه شده به این کیف پول تون کوین، گزینه کیف پول تون اسپیس (Ton Space) است. ولت تلگرام یک کیف پول حضانتی محسوب می‌شود، در حالی که کیف پول تون اسپیس کاملاً غیرحضانتی است و مدیریت کلیدهای خصوصی و عبارت بازیابی کاربران در آن، بر عهده خودشان است. در ادامه راهنمای جامعی از نحوه راه‌اندازی کیف پول تلگرام و کیف پول تون اسپیس و نحوه استفاده از آنها را گرد هم آوردیم.

بیشتر بخوانید: کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول تلگرام (wallet@) چیست؟

کیف پول تلگرام همان ربات wallet@ است که ارسال، دریافت و ذخیره رمزارزها از طریق پیام‌رسان تلگرام را تسهیل می‌کند. شاید بپرسید که چگونه یک پیام‌رسان می‌تواند یک کیف پول درون خود راه‌اندازی کند؟ در حقیقت کیف پول تلگرام بر روی بلاک چین TON کار می‌کند؛ به همین دلیل به آن کیف پول تون کوین نیز می‌گویند. ایده اصلی پشت راه‌اندازی این بلاک چین از سمت سازندگان تلگرام آمد.

کیف پول تلگرام یا همان ولت تلگرام، کاربرپسند است و می‌توان از طریق چت تلگرام به آن دسترسی پیدا کرد. برخلاف کیف‌پول‌های غیرحضانتی مانند متامسک، ربات wallet تلگرام یک کیف پول حضانتی است. در کیف پول‌های حضانتی مدیریت دارایی‌ها و کلیدهای خصوصی بر عهده کاربر نیست و یک شخص ثالث، مثلاً در این مورد تلگرام، این وظیفه را بر عهده می‌گیرد. اگرچه مدل حضانتی چنین کیف پول‌هایی، نگرانی‌هایی را در مورد امنیت و نقض احتمالی داده‌ها ایجاد می‌کند، اما از سوی دیگر مزایایی مانند بازیابی آسان رمز عبور از طریق پشتیبانی مشتری را نیز ارائه می‌دهد.

با استفاده از ولت تلگرام، کاربران می‌توانند انواع تراکنش‌های ارز دیجیتال از جمله خرید، فروش، مبادله و انتقال مستقیم ارز دیجیتال TON را در چت تلگرام و بدون هیچگونه کارمزدی انجام دهند.

علاوه بر این، کیف پول تلگرام از «چک‌های چندگانه» (Multi cheques) پشتیبانی می‌کند؛ به این معنی که امکان توزیع همزمان رمزارزها بین چندین کاربر در کانال تلگرام را فراهم می‌کند و به طور بالقوه تعامل مخاطبان را افزایش می‌دهد. همچنین در این کیف پول، برای کسانی که به دنبال معامله رمزارزها با نرخ ترجیحی خود هستند، بازار مبادلات همتا به همتا (P2P Market) در دسترس است.

ارتباط بین بلاک چین تون و کیف پول تلگرام

شبکه بلاک چین تون (TON) یک بلاک چین لایه ۱ بوده که هدف آن دستیابی به قابلیت تعامل‌پذیری میان بلاک چین‌های مختلف و در عین حال افزایش مقیاس‌پذیری است. الگوریتم اجماع بلاک چین تون، اثبات سهام (PoS) است که مکانیزم مقیاس‌پذیری شاردینگ را نیز پیاده‌سازی می‌کند. این به این معنی است که تراکنش‌های آن در چند شاردچین (Shardchain) پردازش می‌شوند و سرعت بلاک چین تون را بالا می‌برند.

بلاک چین تون در ابتدا توسط سازندگان تلگرام توسعه داده شد، اما به دلیل اختلافات حقوقی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، این برنامه پیام‌رسان در می ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹) از پروژه تون خارج شد. متعاقباً پروژه بلاک چین تون یک انجمن تشکیل داد که بنیاد تون را گرد هم آوردند، اکنون بنیاد تون وظیفه مدیریت و هدایت بلاک چین تون را بر عهده دارد.

اخیراً، بلاک چین تون برای ادغام و ترویج اکوسیستم وب ۳، همکاری خود را با تلگرام آغاز کرده است. هدف از این همکاری این است که ارسال رمزارزها به آسانی ارسال پیام باشد.

بنابراین، تلگرام بلاک چین تون را برای زیرساخت مناسب خود برای ورود به دنیای وب ۳ انتخاب کرده است. به همین دلیل کیف پول حضانتی ربات wallet تلگرام و کیف پول غیرحضانتی تون اسپیس در تلگرام، روی بلاک چین تون کار می‌کنند. یکی دیگر از کیف پول‌‎های غیرحضانتی بلاک چین تون، کیف پول تون کیپر (Tonkeeper) است.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل کار با کیف پول تون کیپر (Tonkeeper)

چگونه کیف پول تلگرام بسازیم؟

راه‌اندازی کیف پول تلگرام کار ساده‌ای است و با طی کردن مراحل زیر می‌توانید آن را انجام دهید. البته حتماً به این نکته دقت کنید که به علت تحریم‌های بین‌المللی، کیف پول تلگرام دسترسی ایرانیان را به خدمات خود محدود کرده است و کاربران ایرانی نمی‌توانند در آن احراز هویت کنند.

با این حال، ایرانیان می‌توانند از بخش غیرحضانتی کیف پول تلگرام یعنی تون اسپیس استفاده کنند. برای دسترسی به تون اسپیس، ابتدا باید با طی کردن مراحل زیر کیف پول تلگرام خود را فعال کنید:

۱.   وارد برنامه تلگرام خود، در گوشی موبایل یا در دسکتاپ شوید. دقت کنید که اپلیکیشن شما به‌روز شده و آخرین نسخه تلگرام باشد.

۲.   در صفحه اصلی که شامل چت‌های شما می‌شود، یک نوار جستجو می‌بینید. در آنجا عبارت «wallet» را سرچ کنید.

۳.   روی گزینه ولت تلگرام کلیک کنید که در این تصویر اولین گزینه است. دقت کنید که نام و لوگوی کیف پول دقیقاً مطابق شکل باشد و تیک آبی نیز داشته باشد.

همچنین می‌توانید به جای این کار، به صفحه کیف پول‌های TON رفته و در آنجا ولت تلگرام را انتخاب کنید. سپس به صورت خودکار به برنامه تلگرام هدایت شده و می‌توانید مراحل بعد را برای راه‌اندازی کیف پول ادامه دهید.

۴.   اکنون وارد صفحه چت ربات wallet تلگرام شده‌اید. در پایین صفحه، گزینه «Start» را بزنید.

۵.   زیر پیامی که باز می‌شود، گزینه «Open Wallet» را انتخاب کنید.

۶.   اکنون پنجره شرایط استفاده از کیف پول تلگرام برای شما نمایش داده می‌شود. تیک پذیرش شرایط را زده و روی «Continue یا ادامه» کلیک کنید.

۷.   کیف پول تلگرام شما ایجاد شده است. روی گزینه «Let’s go» زده و اکنون صفحه منوی اصلی کیف پول خود را می‌بینید.

۸.   روی آیکون تنظیمات در بالای سمت چپ صفحه کلیک کرده و گزینه اول یا همان «Show TON Space» را فعال کنید. این ولت، کیف پول غیرحضانتی تلگرام شما است که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

بخش‌های اصلی کیف پول تلگرام

اکنون که کیف پول تلگرام خود را راه‌اندازی کردید، نگاهی به بخش‌های اصلی این کیف پول می‌اندازیم و قابلیت‌های آن را بررسی می‌کنیم.

موجودی کل (Total Balance)

موجودی کل حساب شما در بالای صفحه نمایش داده می شود. با دسترسی به تنظیمات از طریق آیکون سه نقطه در گوشه سمت راست بالا، می‌توانید ارز پیش‌فرض نمایشگر را شخصی‌سازی کنید.

اضافه کردن رمزارز (Add Crypto)

می‌توانید با ضربه زدن روی نماد مثبت در زیر موجودی کل، موجودی رمزارز کیف پول خود را افزایش دهید. گزینه‌های ممکن برای انجام این کار شامل خرید رمزارز با کارت بانکی، خرید در معاملات بازار P2P یا انتقال دارایی از کیف پولی دیگر یا از یک صرافی ارز دیجیتال است.

تون اسپیس بتا (TON Space Beta)

اگر همه مراحل بخش قبل را در مسیر راه‌اندازی کیف پول تلگرام انجام داده باشید، گزینه تون اسپیس بتا برای شما قابل‌مشاهده است. این بخش به عنوان دروازه ورود شما به بلاک چین تون (TON) عمل می‌کند. تون اسپیس قسمت غیرحضانتی کیف پول تلگرام است.

در تون اسپیس می‌توانید موجودی تون کوین (Toncoin) خود را کنترل کرده و همچنین به ان‌اف‌تی‌ها دسترسی پیدا کنید. همچنین در آینده، از طریق تون اسپیس می‌توانید به برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApps نیز دسترسی پیدا کنید.

دارایی‌ها (Assets)

کیف پول تلگرام فقط برای تون کوین نیست و موجودی بیت کوین، تتر و نات کوین شما نیز نمایش داده می‌شود. البته موجودی تتر شما با عبارت «Dollars» در این کیف پول نشان داده می‌شود. در حال حاضر مشخص نیست که آیا ولت تلگرام دارایی‌های دیجیتال بیشتری را در آینده معرفی خواهد کرد یا خیر.

ابزارهای تعاملات مالی

این ابزارها شامل روش‌هایی برای اضافه کردن وجوه، مانند تراکنش‌های کارت بانکی، معاملات بازار P2P، مبادلات و نقل و انتقالات است.

نحوه استفاده از کیف پول تون اسپیس

تون اسپیس هم مانند ولت تلگرام، یک کف پول تون کوین است. دسترسی به کیف پول تون اسپیس از درون کیف پول تلگرام انجام می‌شود؛ اما تفاوت این دو کیف پول چیست؟ همانطور که قبلاً گفتیم، کیف پول تلگرام یک کیف پول حضانتی است در حالی که کیف پول تون اسپیس، غیرحضانتی است؛ به این معنی که مدیریت کلیدهای خصوصی و عبارت بازیابی شما در تون اسپیس بر عهده خودتان است و این ولت به آنها دسترسی ندارد.

در کیف پول تون اسپیس می‌توانید تراکنش‌های مربوط به ان‌اف‌تی‌ها، جتون‌ها (Jettons) و رمزارز تون (TON) را مدیریت کنید. جتون‌ها توکن‌های قابل تعویضی هستند که روی بلاک چین تون کار می‌کنند. می‌توان گفت جتون برای بلاک چین تون مانند ERC-20 برای بلاک چین اتریوم است؛ یعنی جتون استاندارد توکن‌ها در  بلاک چین تون محسوب می‌شود.

راه‌اندازی کیف پول تون اسپیس

۱.   برای راه‌اندازی کیف پول تون اسپیس، ابتدا روی عبارت «Ton Space Beta» کلیک کنید.

دقت کنید که اگر در ایران هستید و با پراکسی از تلگرام استفاده می‌کنید، در این مرحله به شما هشدار می‌دهد که کشور شما در منطقه تحریم‌شده است و اجازه دسترسی ندارید. به همین دلیل برای استفاده از کیف پول تون اسپیس باید از فیلترشکن، ترجیحاً فیلترشکن آی‌پی ثابت، استفاده کنید.

۲.   در این مرحله، هم می‌توانید کیف پول جدید بسیازید و هم وارد کیف پولی که از قبل داشتید شوید. در اینجا ما گزینه اول را انتخاب می‌کنیم تا کیف پول جدید بسازیم.

۳.   اکنون کیف پول تون اسپیس از شما می‌خواهد که از ولت خود یک نسخه پشتیبان بگیرید تا دسترسی به آن را گم نکنید. هم می‌توانید نسخه پشتیبان را به ایمیل خود بفرستید (گزینه اول) و هم می‌توانید به صورت دستی آن را جایی یادداشت کنید (گزینه دوم). در اینجا ما پشتیبان‌گیری دستی را انتخاب می‌کنیم.

عبارت بازیابی کیف پول تون اسپیس، ۲۴ کلمه‌ای است و ترتیب آن مهم است. این ۲۴ کلمه را به ترتیب در جایی یادداشت کرده و آن را کاملاً امن و دور از دسترس دیگران نگه دارید. سپس گزینه «Continue» را انتخاب کنید.

۴.   اکنون تون اسپیس سه بخش تصادفی از عبارت بازیابی را از شما می‌خواهد. کلمات درست را در جای خود تایپ کرده و سپس گزینه «Next» را بزنید.

۵.   اکنون عملیات پشتیبان‌گیری با موفقیت انجام شده است. روی گزینه «View Ton Space» کلیک کنید تا وارد کیف پول تون اسپیس خود شوید.

منوی کیف پول تون اسپیس

با وارد شدن به صفحه اصلی کیف پول تون اسپیس خود، متوجه می‌شوید که این ولت ۶ بخش اصلی دارد:

ارسال (Send)

برای ارسال رمزارز، باید آدرس گیرنده و مبلغ مورد نیاز را وارد کرده تا تراکنش پردازش شود.

دریافت (Deposit)

برای دریافت، باید آدرس ولت خود را کپی کرده و برای فرستنده بفرستید. دقت کنید که به این آدرس تنها می‌توان رمزارز تون و توکن‌های روی بلاک چین تون را فرستاد، در غیر این صورت رمزارزهای فرستاده‌شده از دست می‌روند.

مبادله (Swap)

مبادلات رمزارزها با یکدیگر از طریق یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) انجام می‌شوند. دقت کنید که مبادلات معمولاً شامل کارمزد می‌شوند و هزینه سواپ ممکن است بر اساس نقدینگی دارایی‌ها در صرافی غیرمتمرکز متفاوت باشد.

توکن‌ها (Tokens)

در این قسمت موجودی توکن‌های شما نمایش داده می‌شود.

درآمد از استیکینگ (Earn)

در اینجا می‌توانید از استیک کردن رمزارز تون (TON)، درآمد غیرفعال کسب کنید. سود سالیانه استیک کردن تون می‌تواند تا ۲/۲۹٪ افزایش داشته باشد.

دارایی‌های دیجیتال مانند ان‌اف‌تی (Collectibles)

در پایین‌ترین بخش کیف پول تون اسپیس، دیگر دارایی‌های دیجیتال خود مانند ان‌اف‌تی‌ها را مشاهده می‌کنید.

قابلیت‌های اصلی کیف پول تون اسپیس

کیف پول تون اسپیس دارای طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها است که مدیریت راحت‌تر دارایی‌های دیجیتال را امکان‌پذیر می‌کند:

ذخیره وجوه

تون اسپیس به شما امکان می‌دهد پول دیجیتال خود را مستقیماً از طریق برنامه پیام‌رسان تلگرام، امن و در دسترس نگه دارید.

ارسال و دریافت دارایی

با این فضای ذخیره‌سازی در تلگرام می‌توانید به سرعت رمزارزها را به سایر کاربران و یا مخاطبان خود بفرستید یا از آنها دریافت کنید. این یک راهکار ساده و سریع برای انتقال دارایی‌های دیجیتال بین افرادی است که از تلگرام استفاده می‌کنند.

صرافی و مبادله

کیف پول تلگرام همچنین دارای صرافی داخلی خود است که به کاربران امکان می‌دهد مستقیماً در داخل برنامه، بدون نیاز به رفتن به پلتفرم‌های خارجی، رمزارزها را با یکدیگر مبادله یا سواپ کنند.

اعلان‌ها و ردیابی پورتفولیو

با تون اسپیس، کاربران می‌توانند برای رویدادهای مختلف اعلان دریافت کنند، مانند زمانی که پول دریافت کرده یا ارسال می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند ارزش دارایی‌های خود را در آن واحد پیگیری کرده و ارزش پورتفولیوی خود را ببینند.

ادغام با ربات‌ها

در داخل پیام‌رسان، کاربران می‌توانند با ربات‌های خاصی ارتباط برقرار کرده و چت کنند که به‌روزرسانی‌های اطلاعات بازار را ارائه می‌کنند، معاملات را انجام می‌دهند و به کاربران درباره تغییرات در حساب آنها خبر می‌دهند.

پرداخت برای خدمات

با کیف پول تلگرام، می‌توانید مستقیماً از ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در این ولت برای پرداخت هزینه‌هایی مانند خدمات، اشتراک‌ها و خریدهای آنلاین از برنامه پیام‌رسان تلگرام استفاده کنید.

جمع‌بندی

تلگرام از طریق ربات wallet خود، به کاربران امکان ارسال و دریافت رمزارزها را از درون این اپلیکیشن پیام‌رسان می‌دهد. در این مقاله بررسی کردیم که چگونه می‌توان کیف پول تلگرام و کیف پول تون اسپیس را راه‌اندازی و از آنها استفاده کرد.

ولت تلگرام یک کیف پول حضانتی محسوب می‌شود، در صورتی که کیف پول تون اسپیس یک کیف پول غیرحضانتی برای دسترسی کاربران به فضای غیرمتمرکز وب ۳ است. هر دو کیف پول روی بلاک چین تون کار می‌کنند. همچنین رمزارزهای پشتیبانی‌شده در آنها در حال حاضر محدود است، اما امکان دارد در آینده گسترش پیدا کند.

هنگام استفاده از کیف پول تلگرام، باید به این نکته توجه کنید که کاربران ایرانی به علت تحریم‌های بین‌المللی از دسترسی به برخی خدمات و احراز هویت در آن محروم هستند. البته می‌توانید با استفاده از فیلترشکن یا VPS به خدمات کیف پول تون اسپیس دسترسی پیدا کنید.

پرسش‌های متداول

کیف پول تلگرام چیست؟

کیف پول تلگرام یا همان ربات @wallet تلگرام، یک فضای ذخیره‌سازی رمزارزها است که درون پیام‌رسان تلگرام تعبیه شده و روی بلاک چین تون (TON) کار می‌کند. همچنین تلگرام کیف پول تون اسپیس را نیز برای کاربران فعال کرده است.

تفاوت کیف پول تلگرام و تون اسپیس چیست؟

کیف پول تلگرام حضانتی است در حالی که کیف پول تون اسپیس غیرحضانتی است. یعنی در کیف پول تون اسپیس کلیدهای خصوصی‌تان را خود شما مدیریت می‌کنید و باید از عبارت بازیابی خود پشتیبان‌گیری کنید.

آیا کیف پول تلگرام برای کاربران ایرانی تحریم است؟

بله، کیف پول تلگرام به قوانین بین‌المللی پایبند است؛ به همین دلیل کاربران ایرانی نمی‌توانند در آن احراز هویت کنند و از همه خدمات آن استفاده کنند. البته ایرانیان می‌توانند با استفاده از فیلترشکن یا VPS از کیف پول تون اسپیس استفاده کنند.

نوشته کیف پول تلگرام چیست؟ آشنایی با ربات wallet@ اولین بار در مجله نوبیتکس. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

قیمت همستر کامبت در بازار پیش از عرضه چقدر است؟ (۱۱ تیر ۱۴۰۳)

قیمت همستر کامبت در بازار پیش از عرضه با نوسانات زیادی مواجه شده است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *