کندل اسپایک چیست؟ – مشخصات و نحوه معامله به کمک آن

زمانی که در نمودار قیمت تغییرات ناگهانی ایجاد می‌شود، کندل‌هایی تشکیل می‌شوند که طول سایه بلندی دارند و به آن‌ها کندل‌های اسپایک می‌گویند. کندل اسپایک یکی از کندل‌های قیمتی است که بیان‌گر نوسانات قیمتی بالا در بازه زمانی کوتاهی است. تحلیل رفتار قیمت با استفاده از کندل اسپایک یکی از روش‌هایی است که تریدرها برای شناسایی روندهای آتی قیمت از آن استفاده می‌کنند. با توجه به اهمیت این کندل در تحلیل تکنیکال در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که کندل اسپایک چیست و مشخصات آن را بیان می‌کنیم. سپس نحوه معامله با این الگو را شرح می‌دهیم و توضیحاتی درباره کندل اسپایک در نواحی مقاومتی و حمایتی ارائه می‌کنیم.

کندل اسپایک چیست؟

«کندل اسپایک» (Spike Candlestick Pattern) یکی از الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال است و زمانی تشکیل می‌شود که در مدت زمان کوتاهی قیمت تغییرات زیادی را تجربه کند. این تغییرات قیمت می‌تواند در جهت روندهای افزایشی یا کاهشی باشد. این موضوع باعث می‌شود تا کندل‌هایی با بدنه‌ای کوچک و سایه‌هایی بلند در نمودار قیمت تشکیل شوند.

کندل‌های اسپایک در نمودار قیمت

کندل اسپایک صعودی چیست؟

زمانی که قیمت در بازه زمانی کوتاهی به شدت افزایش پیدا می‌کند، کندل‌های اسپایک صعودی در نمودار تشکیل می‌شوند. کندل‌های اسپایک صعودی می‌توانند در الگوهای مختلف پرایس اکشن در نمودار قیمت ظاهر شوند. کندل‌های اسپایک صعودی زمانی که در نمودار قیمت تشکیل می‌شوند، نشان‌دهنده افزایش تقاضا و فشار خرید است که این موضوع باعث می‌شود تا قیمت در مدت زمان کوتاهی حرکت افزایشی شدیدی را تجربه کند.

همان‌طور که در ردیف پایین تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کندل‌های اسپایک صعودی دارای سایه‌‌‌ای بلند در زیر بدنه هستند. سایه‌ بلند در زیر بدنه کندل اسپایک صعودی نشان‌دهنده برگشت آنی قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمت است. این موضوع زمانی روی می‌دهد که در ابتدا قیمت به سمت سطوح پایین‌تر در نمودار قیمت حرکت کند اما در ادامه با افزایش فشار خرید قیمت به سطوح بالاتر پرتاب می‌شود.

تا اینجا یاد گرفتیم که کندل اسپایک صعودی چیست و با برخی از ویژگی‌های آن آشنا شدیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که کندل اسپایک نزولی چیست و توضیحاتی درباره این کندل ارائه می‌کنیم.

انواع کندل اسپایک صعودی و نزولی

کندل اسپایک نزولی چیست؟

زمانی که قیمت در بازه زمانی کوتاهی به شدت کاهش پیدا می‌کند، کندل اسپایک نزولی تشکیل می‌شود. کندل‌های اسپایک نزولی می‌توانند به‌صورت کندل‌هایی با بدنه‌ای کوچک با سایه‌ای بلند در قسمت بالای بدنه باشند.  کندل اسپایک نزولی بیان‌گر افزایش میزان عرضه در بازار مربوطه است و این موضوع را بیان می‌‌کند که فروشندگان قدرت را در دست دارند و توانسته‌اند با فروش‌های گسترده باعث کاهش شدید قیمت شوند.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، کندل‌های نزولی اسپایک دارای بدنه‌ای کوچک و سایه‌ای بلند در قسمت بالای بدنه هستند. این سایه بلند بیان‌گر افزایش فشار فروش است که باعث می‌شود قیمت به سمت سطوح پایین‌تر حرکت کند. بنابراین در ابتدا قیمت به سمت سطوح بالاتر می‌رود و در ادامه با افزایش میزان عرضه، قیمت به سمت سطوح پایین‌تر ریزش می‌کند.

یادگیری کندل اسپایک با فرادرس

برای یادگیری کندل اسپایک افراد می‌بایست به رفتار قیمت در نمودار و واکنش‌های آن به نواحی مهم قیمتی توجه داشته باشند. با توجه به اینکه کندل‌های اسپایک بیان‌گر بالا و پایین‌ رفتن‌های آنی قیمت است، بنابراین برای یادگیری این کندل‌ها در ابتدا نیاز است تا تریدرها بتوانند درک مناسبی از تایم‌فریم‌های معاملاتی و مشخصات ظاهری کندل و اطلاعات مربوط به کندل‌ها به‌دست آورند.

از سویی دیگر با توجه به اینکه تریدرها در نهایت با استفاده از کندل‌های اسپایک سعی می‌کنند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند، بنابراین درک مفاهیم پایه‌ای در تحلیل تکنیکال همانند نواحی حمایت و مقاومتی و روندهای موجود در بازارها به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند با استفاده از کندل اسپایک تحلیل بهتری را از رفتار آتی قیمت در نمودار مربوطه ارائه کنند.

برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای آشنایی با انواع کندل‌های موجود در تحلیل تکنیکال و الگوهای کلاسیک قیمت همانند الگوهای کنج در تحلیل تکنیکال، فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از لینک‌های موجود در فهرست زیر به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این برخی فیلم‌های آموزشی در تحلیل تکنیکال که مباحث پیشرفته‌تری همانند پرایس اکشن آر تی ام را پوشش می‌دهد نیز در مجموعه‌ فیلم‌های آموزشی فرادرس موجود است.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر به مجموعه فیلم‌های آموزشی بیشتری دسترسی پیدا کنید.

مشخصات کندل اسپایک

کندل اسپایک کندلی است که برگشت قیمت را نشان می‌دهد. بنابراین کندل اسپایک زمانی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود که جهت حرکت قیمت به‌سرعت عوض شود. به عبارت دیگر زمانی که جهت صعودی به نزولی و برعکس تبدیل می‌شود و این تغییر جهت در بازه زمانی کوتاهی روی می‌دهد، کندل اسپایک در نمودار قیمت تشکیل می‌شود.

بنابراین کندل اسپایک دارای سایه‌ای بلند است که می‌تواند در بالا یا پایین بدنه ظاهر شود. این سایه‌های بلند بیان‌گر بیشینه و کمینه قیمت در تایم‌فریم مربوطه است. در ادامه سعی می‌کنیم تا مشخصات کندل اسپایک را از جهات مختلف شرح دهیم. بنابراین در ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که برگشت قیمت در کندل اسپایک چیست و روندهای صعودی و نزولی تشکیل دهنده کندل اسپایک را توضیح می‌دهیم.

برگشت قیمت در کندل اسپایک

یکی از خصوصیات کندل اسپایک برگشت سریع قیمت از بالا به سمت پایین و برعکس است. برگشت قیمت در کندل اسپایک به‌صورت بسیار سریع انجام می‌شود. بنابراین با توجه به برگشت سریع قیمت در کندل اسپایک، قیمت حرکتی به صورت اعداد ۷ یا ۸ را در نمودار انجام می‌دهد.

در این حالت در صورتی که قیمت در ابتدا به سمت پایین و سپس به سمت قیمت‌های بالا پرتاب شود، در نمودار حرکتی شبیه عدد ۷ را دارد. در حالتی که قیمت در ابتدا به سمت بالا حرکت کند و سپس به سمت پایین پرتاب شود، حرکتی شبیه عدد ۸ را در نمودار قیمت تشکیل می‌دهد. در هر دو حالت قیمت در بالا و پایین نمودار معمولا توقفی ندارد و به سرعت تغییر جهت می‌دهد.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، زمانی که کندل‌های اسپایک تشکیل می‌شوند، قیمت در مدت کوتاهی دارای نوسان زیادی می‌شود. این نوسان قیمت با توجه به صعودی یا نزولی بودن کندل اسپایک متفاومت است. در سمت چپ تصویر زیر الگوی حرکت قیمت در زمان تشکیل کندل اسپایک نزولی را مشاهده می‌کنید.

در این حالت در ابتدا قیمت به سمت بالا حرکت کرده و پس از تشکیل قله قیمتی به سمت پایین ریزش می‌کند. اما در الگوی حرکتی مربوط به کندل اسپایک صعودی، که در سمت راست تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت در ابتدا روندی ریزشی دارد و پس از تشکیل کمینه قیمتی دوباره به سمت سطوح بالاتر قیمتی برمی‌گردد.

تا اینجا یاد گرفتیم که برگشت قیمت در کندل اسپایک چیست و روندهای قیمتی تشکیل دهنده آن را بررسی کردیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که سایه‌های بلند در کندل اسپایک چیست و مفهوم این سایه‌ها را شرح می‌دهیم.

نحوه حرکت قیمت در الگوی اسپایک

سایه‌های بلند در کندل اسپایک

از دیگر مشخصات کندل‌های اسپایک سایه‌های بلند آن است که می‌تواند در قسمت بالا یا پایین بدنه کندل قرار گیرد. زمانی که قیمت در ابتدا روندی صعودی دارد و در ادامه با رسیدن به ناحیه مقاومتی به سمت پایین حرکت می‌کند، ممکن است از تعدادی کندل صعودی در روند افزایشی و تعدادی کندل نزولی در روند کاهشی تشکیل شود.

کندل‌های تشکیل دهنده این الگوی قیمتی را می‌توان در تایم‌فریم‌های بالاتر با یک کندل نمایش داد. در این حالت کندلی که این حرکت رفت و برگشتی قیمت را نشان می‌دهد، دارای سایه بالایی بلندی است و نمونه‌ای از کندل اسپایک محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایه‌ کندل‌ها در تحلیل تکنیکال می‌توانید مطلب شدو چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

در این حالت سایه بلند بالایی در کندل اسپایک بیان‌گر حرکت قیمت به سمت بالا در روندهای صعودی و برگشت دوباره آن به سمت قیمت‌های پایین‌تر در روندهای نزولی است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در ابتدا کندل‌های سبز صعودی قیمت را تا سطوح بالای قیمتی افزایش می‌دهند، سپس قیمت به سمت پایین برمی‌گردد و کندل‌های قرمز رنگ نزولی تشکیل می‌شوند. در این مثال در صورتی که مجموع روندهای صعودی و نزولی را با یک کندل نشان دهیم، کندل اسپایک با سایه‌ای بلند خواهیم داشت.

کندل‌های متوالی صعودی در الگوی اسپایک

زمانی که در نمودار قیمت کندل‌های صعودی متوالی را مشاهده می‌کنید، می‌توان مجموع آن‌ها را به عنوان حرکت اسپایک صعودی در نظر گرفت. در این حالت این احتمال وجود دارد که کندل‌های صعودی پس از برخورد به ناحیه‌ای مقاومتی به سمت پایین حرکت کنند یا ممکن است ناحیه مقاومتی را شکسته و به سمت سطوح بالاتر حرکت کنند.

کندل‌های متوالی صعودی در نمودار قیمت، در تایم‌فریم‌های بالاتر می‌‌توانند با کندل‌های صعودی کمتری نمایش داده شوند. بنابراین کندل‌های صعودی در نمودار که الگوی اسپایک را نشان می‌دهند می‌توانند با یک کندل نیز در تایم‌فریم‌های بالاتر نمایش داده شوند.

بنابراین زمانی که فشار فروش افزایش پیدا کند، قیمت می‌تواند تمام مسیر صعودی را به سمت پایین برگردد و در قیمت‌هایی نزدیک قمیت باز شدن کندل بسته شود. در این حالت سایه بلند بالایی در این کندل تشکیل می‌شود که بیان‌گر احتمال برگشت روند به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی است.

تشکیل کندل‌های صعودی قیمت را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. این کندل‌های پس از رسیدن به سطوح بالایی قیمت به سمت پایین پرتاب می‌شوند و به سمت قیمت‌های پایین‌تر ریزش می‌کنند.

کندل‌های متوالی نزولی در الگوی اسپایک

کندل‌های متوالی نزولی نیز می‌توانند در نمودار قیمت به عنوان حرکت اسپایک نزولی در نظر گرفته شوند. این موضوع به این دلیل است که در زمان تشکیل کندل‌های نزولی متوالی، قیمت در بازه زمانی کوتاهی از قیمت‌های بالاتر در نمودار قیمت به سمت سطوح پایین در نمودار حرکت می‌کند. این رفتار ریزشی قیمت را می‌توان با یک کندل نزولی بزرگتر در تایم‌فریم بالاتر نیز نشان داد.

بنابراین زمانی که در نمودار قیمت کندلی نزولی با بدنه‌ای طویل مشاهده می‌شود، این کندل در تایم‌فریم‌های پایین‌تر می‌تواند از تعدادی کندل متوالی نزولی تشکیل شود. در صورتی که پس از پایین رفتن قیمت، فشار خرید افزایش پیدا کند، قیمت می‌تواند به سمت بالا برگشت کند.

در این حالت کندلی با سایه‌ای بلند در قسمت پایین بدنه تشکیل می‌شود. این کندل با توجه به اینکه بیان‌گر افزایش فشار خرید است، احتمال برگشت قیمت به سمت سطوح بالاتر را افزایش می‌دهد. بنابراین کندل اسپایک صعودی محسوب می‌شود.

نحوه معامله با کندل اسپایک

برای اینکه بتوانیم با استفاده از کندل اسپایک در نمودار قیمت موقعیت‌های مناسب معاملاتی را برای باز کردن پوزشن‌های معاملاتی شورت و لانگ پیدا کنیم، می‌توانیم از استراتژی‌های معاملاتی متنوعی استفاده کنیم. برخی از این استراتژی‌های معاملاتی مربوط به موقعیت‌های معاملاتی می‌شوند که تریدرها را قادر می‌سازند تا از برگشت قیمت در نمودار برای کسب سود استفاده کنند. اما انواع دیگری از استراتژی‌های معاملاتی با استفاده از کندل اسپایک وجود دارند که در ادامه برخی از آن‌‌ها را شرح می‌دهیم. برای مدیریت بهینه انجام معاملات در بازارهای مالی فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان می‌توانند آن را مشاهده کنند.

استراتژی ترید شکست با کندل اسپایک

یکی از استراتژی‌های معاملاتی با استفاده از کندل اسپایک، استراتژی شکست ناحیه‌ای حمایتی یا مقاومتی است که با خروج کندل با بدنه‌‌ای بلند از محدوده حمایتی یا مقاومتی در الگوی قیمتی روی می‌دهد. برای مثال زمانی که قیمت در محدوده تریدینگ رنج قرار دارد، بین دو خط حمایت در پایین و مقاومتی در بالا نوسان می‌کند.

در این حالت زمانی که فشار خرید افزایش پیدا می‌کند، این احتمال وجود دارد که روند صعودی قیمت بتواند ناحیه مقاومتی موجود در محدوده تریدینک رنج را بشکند و به سمت سطوح بالاتر حرکت کند. در این حالت قیمت با الگوی اسپایک صعودی به ناحیه مقاومتی قبلی که اکنون به عنوان ناحیه‌ای حمایتی است، از طریق تشکیل کندل‌هایی دوجی شکل پولبک می‌زند.

در تصویر زیر همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قیمت پس از ریزش برای مدتی بین دو خط حمایت در پایین و مقاومت در بالا نوسان می‌کند. پس از مدتی مقاومت مربوطه با کندل سبز صعودی شکسته می‌شود و قیمت به بالای ناحیه مقاومتی می‌رود. بنابراین در این مثال مشاهده می‌کنید که ناحیه مقاومتی با کندل سبز صعودی شکسته می‌شود.

از سویی دیگر همان‌طور که مشاهده می‌کنید کندل دوجی با سایه پایینی بلندی تشکیل می‌شود که بیانگر تشکیل الگوی کندل اسپایک صعودی است. این کندل به این معنی است که در ابتدا قیمت به سمت ناحیه حمایتی ریزش می‌کند و پس از برخورد به این ناحیه به سمت قیمت‌های بالاتر برمی‌گردد.

در این حالت تریدرها می‌توانند در موقعیت مناسبی نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ اقدام کنند. بنابراین برای ترید در استراتژی شکست با استفاده از کندل اسپایک در ابتدا رفتار قیمت در ناحیه مقاومتی یا حمایتی در نظر گرفته می‌شود. سپس پس از شکست ناحیه مربوطه و پس از پولبک به آن تریدرها برای ورود به معامله آماده می‌شوند. در این حالت پولبک به ناحیه مقاومتی یا حمایتی می‌تواند با کندل اسپایک انجام شود و بیان‌گر احتمال برگشت روند در نمودار مربوطه است.

کندل‌های اسپایک با سایه‌های پایینی بلند

استراتژی برگشتی کندل اسپایک چیست؟

استراتژی برگشتی در کندل اسپایک بر این اساس استوار است که کندل اسپایک نشانه‌ای از ضعف در روند قیمت است و این احتمال وجود دارد که قیمت تغییر مسیر دهد. تغییر روند قیمت می‌تواند در نزدیکی نواحی مهم قیمتی در نمودار روی دهد. در این حالت با توجه به اینکه روند صعودی یا نزولی باشد تریدرها می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله در جهت مخالف و کسب سود از تغییر جهت حرکت قیمت پیدا کنند. برای درک بهتر این استراتژی معاملاتی در ادامه مراحل انجام آن را شرح می‌دهیم.

شناسایی کندل اسپایک در نمودار

اولین گام برای ترید با استفاده از استراتژی برگشتی در کندل اسپایک شناسایی کندل مربوطه است. برای این منظور تریدرها می‌توانند از تایم‌فریم‌های بالاتر استفاده کنند و کندل‌هایی که دارای سایه‌های بلند در بالا یا پایین هستند را در نظر بگیرند. سایه‌های بلند در کندل‌های اسپایک بیان‌گر رفت و برگشت قیمت به ناحیه مهم قیمتی در نمودار است.

به عبارت دیگر در ابتدا قیمت توانسته تا سطوح قیمتی مشخصی پیش‌روی کند و سپس از آن ناحیه برگشته است. بنابراین تریدرها می‌توانند با بررسی تایم‌فریم‌های پایین‌تر، نحوه رفتار قیمت و روندهای صعودی و نزولی را مشاهده کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا کندل‌های صعودی و سبز در روندی صعودی تشکیل شده‌اند.

اما در ادامه کندل‌هایی با طول سایه بالایی بلندتر ظاهر شده‌اند که نشانه‌ای از وجود فشار فروش در این ناحیه و بازگرداندن قیمت به سطوح پایین‌تر قیمتی است. این موضوع می‌تواند نشانه‌ای برای وجود ناحیه‌ای مقاومتی باشد و احتمال برگشت روند به سمت نواحی پایین‌تر را بیشتر می‌کند.

بنابراین همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید برای شناسایی کندل‌های اسپایک در نمودار قیمت به‌دنبال کند‌هایی با بدنه‌ای کوچک و سایه‌هایی بلند هستیم. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، پس از تشکیل کندل اسپایک با سایه بالایی بلند در قسمت بالای نمودار، قدرت روند صعودی کاهش پیدا کرده و روند نزولی شروع شده است.

کندل‌های اسپایک در برگشت روند

تایید سیگنال برگشت

برای اینکه تریدرها بتوانند با اطمینان بیشتری معاملات خود را انجام دهند، همواره نیاز دارند تا تاییدهای بیشتری را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی دریافت کنند. این تاییدیه‌ها می‌تواند از طریق بررسی انواع اندیکاتورها همانند میانگین متحرک‌ها و اندیکاتورهای حجم باشد.

برای مثال زمانی که کندل اسپایک صعودی در برخورد با ناحیه‌ای حمایتی تشکیل می‌شود، تریدرها می‌توانند با بررسی اندیکاتورهای حجم از میزان حجم موجود در بازار مربوطه در بازه زمانی موردنظر برای انجام معاملات اطمینان حاصل کنند.

در این حالت برای باز کردن پوزیشن‌های لانگ برای کسب سود از روندهای صعودی بازار در صورتی که اندیکاتورهای مربوطه، افزایش حجم قابل قبولی داشته باشد، می‌توانند با اطمینان بیشتری معاملات خود را انجام دهند.

همراهی حجم با افزایش قیمت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

تایید کندل‌های اسپایک

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از کندل اسپایک در نمودار قیمت وارد پوزیشن‌های معاملاتی شوند، نیاز دارند تا در ادامه تشکیل کندل اسپایک، کندل تایید دیگری را که هم‌جهت با روند احتمالی پیش‌بینی شده است، در نمودار قیمت مربوطه شناسایی کنند.

کندل تایید با توجه به تشکیل اسپایک صعودی یا نزولی متفاوت است. زمانی که کندل اسپایک صعودی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، تریدرها نیاز دارند تا برای ورود به معامله در ادامه کندل صعودی را در نمودار مربوطه شناسایی کنند. اما زمانی که کندل اسپایک نزولی در نمودار قیمت ظاهر می‌شود، با توجه به اینکه تریدرها روندهای نزولی را پس از این کندل پیش‌بینی می‌‌کنند، نیاز دارند تا کندل نزولی دیگری را در ادامه مشاهده کنند تا بتوانند با اطمینان بیشتری در جهت روند نزولی بازار وارد پوزیشن معاملاتی شوند.

در تصویر زیر کندل‌های تایید را برای پوزیشن‌های معاملاتی لانگ و شورت مشاهده می‌کنید. همان‌طور که در مثال تصویر زیر مشاهده می‌کندی کندل صعودی بعد از کندل اسپایک صعودی بالاتر از آن بسته شده است و تاییدی برای ادامه روند صعودی است. از سویی دیگر در سمت راست تصویر زیر کندل نزولی بعد از کندل اسپایک نزولی، پایین‌تر از کندل اسپایک نزولی بسته شده است که تاییدی برای ادامه‌دار بودن روند نزولی بعد از کندل اسپایک است.

تایید کندل‌های اسپایک برای ترید

ورود به معامله با کندل اسپایک

برای ورود به معامله با کندل اسپایک، تریدرها نیاز دارند تا پس از شناسایی این کندل، موقعیت آن را نیز در نمودار قیمت بررسی کنند. برای این منظور می‌بایست نواحی مهم قیمتی همانند نواحی حمایت و مقاومتی را در نمودار قیمت مشخص کنند تا بتوانند رفتار قیمت را پس از تشکیل الگوی اسپایک در نمودار قیمت بررسی کنند.

با توجه به استفاده از استراتژی برگشتی در ترید کندل اسپایک تریدرها می‌توانند با دیدن کندل اسپایک در انتهای روندهای نزولی و نزدیک نواحی حمایتی، نسبت به باز کردن پوزیشن‌های لانگ اقدام کنند. در این حالت همان‌طور که پیش‌تر نیز توضیح دادیم می‌بایست تاییدهای موردنیاز را نیز برای این منظور دریافت کنند.

از سویی دیگر زمانی که کندل اسپایک در انتهای روندهای صعودی و نزدیک نواحی مقاومتی در نمودار قیمت مشاهده شود، می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت و کسب سود از روند ریزشی بازار پیدا کنند.

همان‌طور که در مثال تصویر بالا مشاهده می‌کنید، زمانی که تریدرها کندل اسپایک صعودی را مشاهده می‌‌کنند، برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ آماده می‌شوند و پس از بسته شدن کندل صعودی بعدی در بالای کندل اسپایک می‌توانند به معامله ورود کنند.

برای ورود به معامله با کندل اسپایک نزولی نیز همانند تصویر سمت راست مثال بالا تریدرها می‌توانند پس از بسته شدن کندل نزولی بعد از کندل اسپایک نزولی وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند.

قرار دادن حد ضرر در کندل اسپایک

برای قرار دادن حد ضرر در کندل اسپایک در ابتدا می‌بایست نوع کندل اسپایک را مشخص کنیم. زمانی که در نمودار قیمت کندل اسپایک نزولی تشکیل می‌شود، این موضوع بیان‌گر احتمال حرکت قیمت به سمت نواحی پایین‌تر قیمتی در نمودار است.

بنابراین زمانی که تریدرها کندل‌هایی را با بدنه‌ای کوچک و طول سایه‌ای بلند در بالا در نواحی مقاومتی نمودار قیمت مشاهده می‌کنند، احتمال ریزش قیمت را پیش‌بینی می‌کنند. بنابراین برای محدود کردن زیان مربوط به انجام معاملات ناموفق می‌توانند حد ضرر را در قیمت‌هایی بالاتر از بیشینه کندل اسپایک نزولی قرار دهند.

از سویی دیگر زمانی که تریدرها کندل اسپایک صعودی در نمودار قیمت را در انتهای روندهای نزولی مشاهده می‌کنند، به‌دنبال پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی لانگ با توجه به استراتژی برگشتی در استفاده از کندل اسپایک در نمودار قیمت هستند. بنابراین در این حالت می‌توانند حد ضرر را در قیمت‌هایی پایین‌تر از کمینه قیمت در کندل اسپایک صعودی قرار دهند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در تصویر سمت چپ کندل اسپایک نزولی با سایه بالایی بلند تشکیل شده است که در این حالت تریدرها می‌توانند حد ضرر را مقداری بالاتر از بیشینه قیمتی در این کندل قرار دهند. برای قیمت ورود به معامله نیز تریدرها می‌توانند با توجه به رفتار قیمت در نمودار پس از شکست کمینه قیمت در کندل اسپایک به معامله ورود کنند.

البته همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد برخی از تریدرها صبر می‌کنند تا پس از تشکیل کندل نزولی به عنوان تایید کندل اسپایک نزولی وارد معامله شورت شوند. در تصویر سمت راست نیز کندل اسپایک صعودی را مشاهده می‌کنید که حد ضرر کمی پایین‌تر از کمینه قیمت در کندل اسپایک صعودی قرار گرفته است.

در این حالت نیز تریدرها می‌توانند پس از شکست بیشینه کندل اسپایک صعودی به معامله لانگ ورود کنند. اما برخی دیگر از تریدرها نیز ممکن است در قیمت‌هایی بالاتر و پس از دریافت تاییدهای بیشتری نسبت به باز کردن پوزیشن‌های لانگ اقدام کنند.

قرار دادن حد ضرر در ترید کندل اسپایک

تیک پروفیت در ترید کندل اسپایک

تیک پروفیت در ترید کندل اسپایک به این معنی است که زمانی که تریدرها از استراتژی‌های معاملاتی مربوط به ترید با کندل اسپایک استفاده می‌کنند، با توجه به شرایط نمودار قیمت و نسبت ریسک به ریوارد تعیین شده، می‌توانند در قیمت‌هایی از معامله خارج شوند و از معامله مربوطه کسب سود کنند.

از سویی دیگر با توجه به اینکه قیمت در برخورد با نواحی حمایتی و مقاومتی به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و امکان برگشت روند از این نواحی وجود دارد، بنابراین تریدرها می‌توانند با شناسایی این نواحی در نمودار قیمت از آن‌ها به عنوان سطوح قیمتی برای تیک پروفیت از معامله موردنظر استفاده کنند.

برای این منظور در مواردی که تریدرها با استفاده از کندل‌های اسپایک نزولی پوزیشن‌های معاملاتی شورت باز کرده‌اند، می‌توانند نواحی حمایتی پایین‌تر را به عنوان تارگت قیمتی انتخاب کنند. در حالتی دیگر ممکن است تریدرها با استفاده از کندل اسپایک صعودی روندهای آتی قیمت در بازار مربوطه را افزایشی پیش‌بینی کنند.

در این حالت می‌توانند پس از باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ، نواحی مقاومتی بعدی را به عنوان اهداف قیمتی برای تیک پروفیت انتخاب کنند.

تیک پروفیت در ترید کندل اسپایک

تریدرها با توجه به رفتار گذشته قیمت در نمودار سعی می‌کنند رفتار آتی قیمت در نمودار مربوطه را پیش‌بینی کنند. بنابراین زمانی که برای تیک پروفیت سطوحی بالاتر از قیمت ورود به معامله را به عنوان هدف قیمتی مشخص می‌کنند، این قیمت‌ها را با توجه به احتمال واکنش به سطوح مقاومتی در نمودار انتخاب می‌کنند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، پس از روند ریزشی قیمت، کندل اسپایک صعودی در نمودار قیمت تشکیل شده است. بنابراین تریدرها می‌توانند نواحی مقاومتی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید را به عنوان اهداف قیمتی برای معامله لانگ موردنظر انتخاب کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که کندل اسپایک در نواحی مقاومتی چیست و تشکیل کندل اسپایک را در این نواحی بررسی می‌کنیم.

کندل اسپایک در نواحی مقاومتی چیست؟

کندل اسپایک در نواحی مقاومتی کندل‌هایی هستند که در ناحیه مقاومتی تشکیل شده و کاهش شدید قیمت را نشان می‌دهند. زمانی که قیمت در روندهای صعودی به ناحیه مقاومتی در نمودار قیمت نزدیک می‌شود، با توجه به اعتبار ناحیه مقاومتی می‌‌توانند از آن عبور کند و آن ناحیه را به ناحیه‌ای حمایتی در پولبک تبدیل کند، یا به سمت قیمت‌های پایین‌تر برگشت کند.

عبور قیمت از ناحیه مقاومتی یا برگشت آن از این ناحیه علاوه بر میزان اعتبار ناحیه مقاومتی، به قدرت خریداران نیز در بالا بردن قیمت بستگی دارد. بنابراین در مواقعی ممکن است با منتشر شدن خبر یا گزارش اقتصادی مهمی، قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن ناحیه مقاومتی از آن عبور کنند. در مواردی نیز ممکن است با توجه به انباشت سفارشات فروش بالا در ناحیه مقاومتی، قیمت قدرت عبور از این ناحیه را نداشته باشد. در این حالت قیمت به سمت سطوح پایین‌تر حرکت می‌کند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت در روند صعودی خود به سطح مقاومتی برخورد می‌کند و با توجه به افزایش فشار فروش در این سطح به سمت پایین برگشت می‌کند. در این حالت قیمت دوباره به این سطح برمی‌گردد و می‌تواند کندلی با سایه بلند بالایی تشکیل دهد. این کندل که نوعی کندل اسپایک محسوب می‌شود نشان‌دهنده تغییر جهت حرکت از سمت بالا به پایین است که معمولا در برخورد قیمت به سطوح مقاومتی در نمودار قیمت مشاهده می‌شود.

برخورد قیمت به سطح مقاومتی

عبور کندل صعودی از مقاومت

عبور کندل صعودی از مقاومت به‌معنی قدرت خریداران در بالا بردن قیمت به‌گونه‌ای است که ناحیه مقاومتی نمی‌تواند در برابر حرکت افزایشی مقاومت کند. در این حالت ممکن است بعد از ناحیه مقاومتی کندل‌های اسپایک صعودی مشاهده شود. در واقع پس از عبور قیمت از ناحیه مقاومتی، قیمت در پولبک به این ناحیه و برگشت سریع از آن، کندل اسپایک صعودی تشکیل می‌دهد.

در این ناحیه قیمت ممکن است کندل‌هایی با بدنه کوتاه یا سایه‌های بلند از بالا یا پایین تشکیل دهد. اما در نهایت با افزایش فشار خرید، قیمت به سمت نواحی بالاتر حرکت می‌کند. پس از خروج قیمت از ناحیه مقاومتی، قیمت ممکن است الگوی رالی بیس رالی را تشکیل دهد. برای مثال در تصویر بالا زمانی که فشار خرید افزایش پیدا کند، کندل‌های صعودی می‌توانند از سطح مقاومتی نشان داده شده با خط چین سبز رنگ عبور کنند و به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کنند.

برگشت قیمت از ناحیه مقاومتی

در مواردی که ناحیه مقاومتی از اعتبار بالایی برخودار است، این امکان وجود دارد تا کندل‌های اسپایک صعودی در برخورد به این ناحیه نتوانند از آن عبور کنند. در این حالت قیمت در ناحیه مقاومتی دچار بی‌تصمیمی می‌شود و ممکن است کندل‌هایی با بدنه‌هایی کوچک یا کندل‌های دوجی تشکیل دهد.

اما در نهایت با افزایش قدرت فروشندگان قیمت به سمت سطوح پایین‌تر پرتاب می‌شود. در این حالت با توجه به میزان سفارشات فروش در این ناحیه قیمت می‌تواند به صورت تدریجی یا آنی کاهش پیدا کند. زمانی که سفارشات فروش زیادی در ناحیه مقاومتی فعال شوند، این امکان وجود دارد تا قیمت با تشکیل کندل‌های اسپایک نزولی به‌صورت آنی به سمت پایین حرکت کند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، زمانی که قیمت به ناحیه مقاومتی نزدیک می‌شود، در این حالت قیمت برای مدتی از سطح مقاومتی عبور می‌کند ولی در ادامه با افزایش فشار فروش قیمت به پایین سطح مقاومتی برمی‌گردد. در این حالت کندل اسپایک نزولی در ناحیه مقاومتی تصویر زیر تشکیل شده است که نشان‌دهنده افزایش قدرت فروشندگان برای برگرداندن قیمت به سطوح پایین‌تر است.

در ادامه تریدرها منتظر می‌مانند تا تاییدهای بیشتری را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در نمودار مربوطه به‌دست آورند تا بتوانند در موقعیت معاملاتی مناسبی به بازار ورود کنند و از روند ریزشی احتمالی کسب سود کنند.

تشکیل کندل اسپایک نزولی در سطح مقاومتی

کندل اسپایک در ناحیه حمایتی چیست؟

تشکیل کندل‌هایی با طول بدنه کوچک و سایه‌های طویل در نواحی حمایتی به معنی ایجاد کندل اسپایک در این ناحیه است. بنابراین زمانی که تعداد زیادی کندل مارابوزوی صعودی و نزولی در کنار هم قرار بگیرند این کندل‌ها در تایم‌فریم‌های بالاتر می‌توانند به شکل کندلی واحد با طول بدنه کوچک و سایه‌هایی بلند ظاهر شود.

از سویی دیگر نوسانات قیمت به سمت پایین یا بالا در کندل‌های مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتر می‌تواند به‌صورت سایه در بالا یا پایین کندل موردنظر مشاهده شود. بنابراین زمانی که با توجه به تایم‌فریم مربوطه، هر کدام از این کندل‌های قیمتی در ناحیه حمایتی مشاهده شود، نشانه‌ای از وجود کندل اسپایک در ناحیه موردنظر است.

از سویی دیگر نواحی حمایتی در نمودار قیمت نواحی از نمودار هستند که در مسیر حرکت نزولی قیمت قرار دارند و می‌توانند قیمت را به سمت سطوح بالاتر برگردانند. اما در مواردی نیز با توجه به میزان اعتبار ناحیه حمایتی و قدرت روند نزولی موردنظر، نواحی حمایتی نمی‌توانند از ادامه روند نزولی در بازار مربوطه جلوگیری کنند. در این حالت قیمت پس از مدتی درجا زدن در ناحیه حمایتی به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی حرکت می‌کند.

عبور قیمت از سطح حمایتی

شکست حمایت چیست؟

زمانی که قدرت روند نزولی به‌گونه‌ای باشند که قیمت با تشکیل کندل‌های نزولی با بدنه‌ای بلند بتواند از ناحیه حمایتی عبور کند و در قیمت‌هایی پایین‌تر از ناحیه حمایتی تثبیت شود، حمایت شکسته می‌شود. در این حالت با توجه به میزان قدرت فروشندگان این امکان وجود دارد که پس از شکست ناحیه حمایتی، قیمت با تشکیل اسپایک نزولی در ادامه روند نزولی، از ناحیه حمایتی خارج شود.

در این حالت الگوی پرایس اکشنی دراپ بیس دراپ تشکیل می‌شود. اما در مواردی نیز ممکن است پس از شکست ناحیه حمایتی توسط کندل اسپایک، قیمت در کانالی نزولی به سمت پایین حرکت کند. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید قیمت در ادامه روند نزولی خود با کندل مارابوزوی نزولی از سطح حمایتی عبور کرده است.

در این قسمت رفتار احتمالی قیمت را در برخورد به ناحیه حمایتی شرح دادیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که برگشت قیمت با تشکیل کندل اسپایک از ناحیه حمایتی چیست و رفتار قیمت را در این حالت بررسی می‌کنیم.

برگشت قیمت از ناحیه حمایتی

در صورتی که نواحی حمایتی در نمودار قیمت از اعتبار بالایی برخوردار باشند و سفارشات خرید زیادی در آن‌ها وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد که قیمت را به سمت سطوح بالاتر پرتاب کنند. در این حالت ممکن است روندهای نزولی در برخورد به ناحیه حمایتی برای مدتی درجا بزند و کندل‌های دوجی شکل را برای مدتی تشکیل دهد.

اما پس از مدتی کندل‌های اسپایک صعودی تشکیل شوند که نوعی کندل برگشتی محسوب می‌شوند و قیمت در بازه زمانی کوتاهی به سمت سطوح بالاتری حرکت می‌‌کند. این حالت به دلایلی از قبیل انتشار اخبار و گزارشات اقتصادی روی می‌دهد.

در این حالت ممکن است قیمت در یک روند نزولی به ناحیه‌ای حمایتی برخورد کند و پس از مدت کوتاهی با تشکیل کندل اسپایک صعودی از آن خارج شود و به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کند. در این حالت الگوی پرایس اکشنی دراپ بیس رالی تشکیل می‌شود.

برگشت قیمت از سطح حمایتی

همان‌طور که در مثال تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در ابتدا روند نزولی در نمودار مربوطه به ناحیه‌ای حمایتی می‌رسد. سپس در این ناحیه کندل اسپایک صعودی تشکیل می‌شود.

نحوه تشکیل این کندل که دارای سایه‌ای بلند در قسمت پایین بدنه است به این ترتیب است که در ابتدا قیمت به سمت ناحیه حمایتی حرکت می‌کند و از آن عبور می‌کند ولی در همان بازه زمانی به سمت بالا برگشت می‌کند و در قیمت‌هایی بالاتر از سطح حمایتی قرار می‌گیرد. در این مثال مشاهده می‌کنیم که قیمت بسته شدن کندل اسپایک صعودی، بالاتر از سطح حمایتی مربوطه است.

کندل اسپایک در ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات زیادی که دارد، یکی از بازارهای مالی است که کندل‌های اسپایک زیادی در آن مشاهده می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال نسبت به دیگر بازارهای مالی مارکت کپ پایین‌تری دارد. این موضوع مخصوصا درباره ارزهای دیجیتالی که مارکت کپ پایین‌تری نسبت به بیت کوین دارند باعث می‌شود تا بازار مربوطه نوسانات زیادی را در بازه‌های زمانی کوتاهی تجربه کند.

تریدرها در این بازار نیز می‌توانند با استفاده از کندل‌های اسپایک رفتار قیمت در نواحی نزدیک به نواحی حمایت و مقاومتی را بررسی کنند و موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. علاوه بر استفاده تریدرها از ابزارهای تحلیل تکنیکال که در بازارهای مالی گوناگون وجود دارد، زمانی که تریدرها بازار کریپتو را بررسی می‌کنند، می‌بایست به موارد دیگری همانند عوامل تاثیرگذار داخلی و بیرونی به مقدار نوسان توکن و میزان رشد توکن در آینده نیز توجه کنند.

برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

عوامل بیرونی همانند نقش سیاست‌گذار در محدودسازی ارزهای دیجیتال و عوامل درونی همانند نحوه استفاده از تکنولوژی‌ برای گسترش کاربرد توکن پروژه می‌تواند، در رشد توکن مربوطه تاثیرگذار باشد. افراد علاقه‌مند به شناسایی توکن‌های مستعد رشد می‌توانند فیلم‌های آموزشی متنوعی که در این حوزه در فرادرس تهیه شده است را از لینک‌های موجود در فهرست زیر مشاهده کنند.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه ارزهای دیجیتال و نحوه انجام معاملات در این بازار نیز می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که کندل اسپایک چیست و برخی ویژگی‌های آن را توضیح دادیم. برای این منظور کندل اسپایک صعودی و نزولی را شرح دادیم. در ادامه مشخصات کندل اسپایک را بیان کردیم. سپس به این موضوع پرداختیم که نحوه معامله با کندل اسپایک چیست و درباره استراتژی ترید با کندل اسپایک و استراتژی برگشتی کندل اسپایک توضیحاتی ارائه کردیم.

برای این منظور مواردی نظیر شناسایی کندل اسپایک در نمودار، تایید سیگنال برگشت، تایید کندل‌های اسپایک، ورود به معامله با کندل اسپایک، قرار دادن حد ضرر در کندل اسپایک و تیک پروفیت در ترید کندل اسپایک را شرح دادیم. سپس کندل اسپایک در نواحی مقاومتی را توضیح دادیم.

برای این منظور عبور کندل اسپایک از مقاومت و برگشت قیمت از ناحیه مقاومتی را شرح دادیم. در ادامه به این موضوع پرداختیم که کندل اسپایک در ناحیه حمایتی چیست و توضیحاتی را درباره شکست حمایت بیان کردیم. سپس برگشت قیمت از ناحیه حمایتی را شرح دادیم و در پایان نیز کندل اسپایک در ارز دیجیتال را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

نوشته کندل اسپایک چیست؟ – مشخصات و نحوه معامله به کمک آن اولین بار در فرادرس – مجله‌. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *