کف نرخ سود اوراق دولتی شکست

به گزارش سرویس بانک و بیمه جهان صنعت نیوز،  هشتمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی. در سال جدید در تاریخ ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. و بانک مرکزی نتایج آن را اعلام کرد. طبق گزارش بانک مرکزی. از نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق عرضه شده. حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان توسط بازار سرمایه و بازار پول جذب شده است. از بین این دو مشتری اصلی، نقش‌آفرینی بازار پول و بانک‌ها پررنگ‌تر بوده. چرا که نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان از این اوراق را بانک‌ها جذب کرده‌اند.

چهار اوراق عرضه شده در حراج چهارم دولت

در هشتمین حراج دولت، چهار نوع اوراق اسلامی منتشر شده است. اولین اوراق، اراد ۱۶۰ است. که به میزان ۸ هزار و ۵۸۴ میلیارد تومان و با نرخ سود ۲۸.۹ درصد عرضه شده است. این نرخ، بالاترین نرخ سود را در مقایسه با سه اوراق دیگر دارد.

دومین اوراق، اراد ۱۶۱ است. که حجم عرضه آن ۴ هزار میلیارد تومان و نرخ سود آن ۲۷.۵ درصد بوده است. این نرخ، کمترین بازده تا سررسید در میان سایر اوراق است.

اوراق سوم و چهارم نیز به ترتیب اراد ۱۶۲ و اراد ۱۶۳ بوده. که هر کدام به ترتیب ۱۵ و ۱۲ هزار میلیارد تومان عرضه شده‌اند. نرخ سود اراد ۱۶۲ برابر با ۲۸.۴ درصد. و نرخ سود اراد ۱۶۳ برابر با ۲۸.۸ درصد بوده است. به این ترتیب، کمترین و بیش‌ترین نرخ سود به ترتیب به اراد ۱۶۱ و اراد ۱۶۰ تعلق دارد. شایان ذکر است که افزایش نرخ سود عمدتا تحت تاثیر مدت قرارداد تعیین می‌شود. و هرچقدر نرخ سود بالاتر باشد به معنای سررسید بلندمدت‌تر اوراق است.‌

اوراق دولتی عرضه شده

بنابراین، در مجموع ۳۹ هزار و ۵۸۴ میلیارد تومان اوراق دولتی عرضه شده است. دو مشتری اصلی خرید این اوراق، بانک‌ و بازار سرمایه است. از میان بانک‌ها و موسسات مالی، ۵ بانک خریدار بوده‌اند؛ سه بانک متقاضی اراد ۱۶۱ و دو بانک دیگر هر کدام متقاضی اراد ۱۶۲ و اراد ۱۶۳ بوده‌اند.

حجم خرید سه بانک از اراد ۱۶۱ برابر با ۳ هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان بوده، یعنی ۹۷ درصد حجمی که عرضه شده است. بانک دیگر از ۱۵ همت عرضه شده از اراد ۱۶۲ تنها ۱۸۹ میلیارد تومان خریداری کرده است. آخرین مشتری بانکی این حراج نیز به خریداری ۱۱.۱ همت از ۱۲ همت اراد ۱۶۳ عرضه‌شده پرداخته است. بنابراین، بانک‌ها در مجموع ۱۵ هزار و ۲۰۵ همت اوراق دولتی خریداری کرده‌اند.

بازار سرمایه نیز اقدام به خریداری ۴ هزار و ۲۶۷ میلیارد تومان از اراد ۱۶۰ کرده که نرخ سود آن بیش‌تر از بقیه و برابر با ۲۸.۹ درصد بوده است.

درآمد ۱۹ همتی دولت از فروش اوراق

با احتساب مشارکت ۱۵.۲ هزار میلیارد تومانی ۵ بانک و مشارکت ۴ هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه، در مجموع ۱۹ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان از اوراق عرضه شده توسط دولت در حراج هشتم به فروش رسیده است. این در حالی است که همانطور که به آن اشاره شد، حجم اوراق عرضه شده به ۳۹.۵ همت می‌رسد. بنابراین ۴۹ درصد از اوراق عرضه شده دولتی توسط بازار پول و سرمایه جذب شده است.

منبع: اکوایران

نوشته کف نرخ سود اوراق دولتی شکست اولین بار در جهان صنعت نیوز. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *