کت نیپ، نعنای گربه‌ای، سنبل‌الطیب؛ گیاهان محبوب گربه‌ها

گربه‌ها هم مثل انسان‌ها از مصرف بعضی گیاهان لذت می‌برند و با بعضی حالت سرخوشی پیدا می‌کنند. کت نیپ، نعنای گربه‌ای و سنبل‌الطیب از آن گیاهانی هستند که گربه‌ها با عطرشان از خود بی‌خود می‌شوند. اگر شما هم گربه دارید حتما این مطلب از دیجی‌کالا مگ را بخوانید چون قرار است حسابی درباره‌ی این گیاهان صحبت کنیم.

ممکن است از خودتان سوال کرده باشید که چرا گربه‌ها چنین واکنشی به این گیاهان نشان می‌دهند. گربه‌ها یک عصب بویایی اضافه در سقف دهان خود دارند و همین موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد عطر هر چیزی را در دهان و بینی جمع کرده و به مغز بفرستند. دلیل تغییر چهره‌ و باز ماندن دهان گربه‌ها بعد از بو کشیدن چیزی همین عصب بویایی اضافه است.

این گربه در حال تحلیل بو از طریق عصب بویایی داخل دهان خود است.

مصرف همه‌ی ای گیاهان برای گربه مفید است و می‌تواند آن‌ها را بخورد اما نباید مصرف آن بیش از حد باشد. چون باعث بروی مشکلات سلامتی مثل استفراغ، اسهال، سرگیجه یا مشکل در راه رفتن می‌شود. اگر گربه‌ی شما بعد از مصرف این گیاهان درگیر چنین مشکلاتی شد باید بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید.

اگر هم به هیچ کدام از این گیاهان دسترسی ندارید یا علاقه دارید در حیاط گیاهانی که برای گربه‌ها مناسب هستند و عطرشان گربه‌ها را مست می‌کند بکارید، می‌توانید پیچ امین‌الدوله را امتحان کنید. کاشتن این گیاهان در حیاط می‌تواند خانه‌ی شما را به بهشت گربه‌ها تبدیل کند. حالا اگر آماده هستید به سراغ آشنایی با گیاهان محبوب دوستان پشمالویمان برویم.

کت نیپ

کت نیپ (catnip) یا نپتا کاتاریا گیاهی از خانواده‌ی نعنا است که به صورت طبیعی و بومی در آمریکای شمالی رشد می‌کند. شاخ و برگ سبز روشن دارد و گل‌های آن شبیه به گل اسطخدوس است. این گیاه تسکین دهنده‌ی سرفه است و با برگ‌های آن دمنوش ضد سرفه آماده می‌کنند. همچنین در اغلب اسپری‌های ضدحشره‌ی طبیعی از اسانس کت نیپ استفاده می‌شود.

نپتالاکتون روغنی است که در برگ کت نیپ وجود دارد و عطر آن می‌تواند گربه‌ها را از خود بی‌خود کند. دلیل جذابیت عطر کت نیپ برای گربه‌ها هم شباهت آن به عطر هورمون‌های جنسی گربه‌ها است. به همین دلیل است که آن‌ها سر خود را به وسایلی که به کت نیپ آغشته شده‌ است می‌مالند یا روی سطحی که کت نیپ ریخته‌اید قل می‌خورند.

شما می‌توانید کت نیپ را به صورت گیاه تازه و کاشته شده در گلدان، گیاه خشک شده، اسپری، آب‌نبات و اسباب‌بازی‌های پر شده با کت نیپ در اختیار گربه‌ها قرار دهید. دامپزشک‌ها توصیه می‌کنند اگر قرار است گربه‌تان برای مدت طولانی در خانه تنها باشد بهتر است کمی کت نیپ در اختیارش قرار دهید. چون می‌تواند اضطراب جدایی را در آن‌ها کم کنند.

بهتر است کت نیپ را در وعده‌های کوچک در اختیار گربه قرار دهید چون بعد از ۱۰ دقیقه عطر آن کم می‌شود و بعد از ۳۰ دقیقه دیگر هیچ عطری ندارد. پس حتما کت نیپ را در ظرف در دار نگه دارید و هر دفعه کمی از آن به گربه بدهید تا عطر تازه و قوی داشته باشد. اگر هم گربه شروع به خوردن آن کرد اصلا نترسید چون برای دستگاه گوارشش مفید است.

جالب است بدانید که فقط ۶۰% از گربه‌ها به کت نیپ واکنش نشان می‌دهند و مابقی هیچ علاقه‌ای به آن ندارند. اگر گربه‌ی شما هم به کت نیپ علاقه‌ای ندارد، به شما پیشنهاد می‌کنم نعنای گربه‌ای (catmint) برای او بخرید و ببینید چطور برای بو کشیدن و خوردن آن به سمت شما می‌دود.

نعنای گربه‌ای

همانطور که از نام این گیاه مشخص است از خانواده‌ی نعنا است اما با کت نیپ فرق دارد. این گیاه برگ‌هایی کاملا شبیه به نعنا دارد و عطر آن برای انسان ترکیبی از عطر لیمو و نعنا است. اما گویا برای گربه‌ها کاملا عطر متفاوتی دارد چون بلافاصله بعد از استشمام عطر آن دقیقا مثل گربه‌ای که در عکس بالا می‌بینید، گیج و منگ می‌شوند.

گربه‌ها عاشق نعنای گربه‌ای هستند و برای خوردن آن دست به هر کاری می‌زنند. من ۵ گربه دارم و باور نمی‌کنید اما وقتی شیشه‌ی حاوی پودر نعنا گربه‌ای را از کمد بیرون می‌آورم همه‌شان به سمت من می‌دوند تا زودتر از دیگران به پودر نعنا برسند. وقتی هم که کمی پودر روی میز یا فرش می‌ریزم تا بخورند همه روی پودر‌ها دراز می‌کشند، هم‌زمان قل می‌خورند و نعناها را لیس می‌زنند.

عطر نعنای گربه‌ای حالت سرخوشی و بیش‌فعالی در گربه‌ها ایجاد می‌کند. اما کمی بعد از مصرف خواهید دید که بسیار آرام و ریلکس می‌شوند. این گیاه بیشتر روی گربه‌های بالغ تاثیر می‌گذارد و معمولا بچه گربه‌ها واکنش خاصی به آن نشان نمی‌دهند. اگر دوست دارید گربه‌ی شما ساعت‌ها با عروسکش بازی کند یا عاشق جای خواب جدیدش شود، کافی است کمی نعنای گربه‌ای به آن بمالید.

درست مثل کت نیپ، در کت مینت هم نپتالاکتون وجود دارد و عطر هورمون گونه‌ی آن است که گربه‌ها را به خود جذب می‌کند. خوردن و استشمام عطر نعنای گربه‌ای باعث ترشح اندورفین در بدن آن‌ها می‌شود. دقیقا مثل حالتی که در اثر جفت‌گیری پیش می‌آید.

مصرف این گیاه در مقادیر کم کاملا غیر سمی است. همچنین نگهداری یک گلدان حاوی نعنای گربه‌ای در بالکن و حیاط تمام حشرات و شته‌ها را فراری می‌دهد. در آخر اگر بخواهم لیستی از خواص نعنای گربه‌ای به شما بدهم به لیست زیر می‌رسم:

  • آرامش‌بخش
  • ضداسپاسم
  • ضد درد
  • مفید برای گوارش
  • ادرار آور

سنبل‌الطیب

اگر به کت نیپ و نعنای گربه‌ای دسترسی ندارید می‌توانید به گربه‌تان سنبل‌الطیب بدهید. ریشه‌‌ی گیاهه سنبل‌الطیب برای ۷۰% گربه‌ها جذاب است و مخصوصا گربه‌هایی که از تنهایی لذت می‌برند این گیاه را دوست دارند. ریشه‌ی این گیاه حاوی اکتینیدین است که باعث تحریک ذهنی و افزایش فعالیت بدنی گربه‌ها می‌شود. همچنین کمی بعد از استفاده می‌تواند گربه را آرام کند،‌ دقیقا مثل حالتی که انسان‌ها بعد از نوشیدن دمنوش سنبل‌الطیب به آن می‌رسند.

مصرفف این گیاه در مقادیر کم برای گربه خطرناک نیست و گربه‌ها می‌توانند روزانه تا نصف قاشق چایخوری سنبل‌الطیب مصرف کنند. اما برای شروع بهتر است با یک نوک قاشق چایخوری شروع کنید و آن را به صورت پودر شده در اختیار گربه قرار دهید. زیاده‌روی در مصرف این گیاه می‌تواند باعث ایجاد اعتیاد در گربه‌ها شود.

همچنین خوردن بیش از حد این گیاه باعث استفراغ و حالاتی شبیه به مسمومیت می‌شود. پیشنهاد من به شما این است که کمی دم‌کرده‌ی سنبل‌الطیب را روی اسباب‌بازی یا محل خواب گربه اسپری کنید تا هم از عطر آن لذت ببرد هم خطر مسمومیت یا اعتیاد او را تهدید نکند.

مرور کلی

گربه‌ها همیشه دوست دارن با شاخ و برگ گیاهان بازی کنند اما بعضی از گیاهان هستند که به زبان ساده گربه‌ها را دیوانه می‌کنند. عطر این گیاهانن گربه‌ها را از خود بی‌خود کرده و آب دهانشان را جاری می‌کنند. در این مطلب به معرفی و بررسی کامل سه گیاه محبوب گربه‌ها پرداختیم که می‌توان گفت دوستان پشمالویمان آن‌ها را به معنای واقعی می‌پرستند و حتی حاضر هستند برای کمی کت نیپ، سرپرست خود را بفروشند!

منابع: petmd, plantura, cheshireandwain

نوشته کت نیپ، نعنای گربه‌ای، سنبل‌الطیب؛ گیاهان محبوب گربه‌ها اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید ماشین لباسشویی اقتصادی؛ صرفه جویی در هزینه ها بدون کاهش کیفیت

در عصر حاضر، همه ما به دنبال راه‌های مؤثر برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوار هستیم. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *