کاغذ دیواری موقت چیست و چگونه نصب می‌شود؟

ممکن است به تازگی ساکن خانه‌ای اجاره‌ای شده باشید که رنگ دیوارهای آن را نمی‌پسندید. شاید هم صاحب‌خانه هستید اما برای رنگ کردن یا نصب کاغذ دیواری فرصت کافی ندارید. در این صورت، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما کاغذ دیواری موقت است. در این مقاله، با کاغذ دیواری موقت و روش نصب آن آشنا می‌شوید.

کاغذ دیواری موقت چیست؟

همان‌طور که از نام این نوع کاغذ دیواری مشخص است، کاغذ دیواری موقت را می‌توان به راحتی از دیوار جدا کرد. فرقی نمی‌کند که مستأجر، دانشجوی ساکن خوابگاه یا صاحب‌خانه‌ای باشید که برای نصب کاغذ دیواری فرصت کافی ندارد، کاغذ دیواری موقت نوعی کاغذ دیواری قابل جابه‌جایی، مقرون به صرفه و شگفت‌انگیز برای افزودن شخصیت و رنگ به هر اتاق کسالت‌آور است. این ترند جدید و رو به رشد در طراحی دکوراسیون داخلی، گزینه‌ای کمتر دائمی ارائه‌ می‌دهد که وقتی آماده‌ی امتحان کردن چیز جدیدی هستید، می‌توانید به راحتی آن را از دیوار جدا کنید.

تفاوت‌های کاغذ دیواری عادی و موقتی

کاغذ دیواری موقت با کاغذ دیواری‌های عادی تفاوت‌هایی دارند. شناخت این تفاوت‌ها به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند. در ادامه، مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع کاغذ دیواری را می‌خوانید.

روش نصب

کاغذ دیواری معمولی برای نصب به چسب و یک برس غلتکی برای مالیدن چسب روی دیوار نیاز دارد. در مقابل، کاغذ دیواری موقت به هیچ یک از این ابزارها که همه جا را کثیف‌تر می‌کند، نیازی ندارد. بااین‌حال، برای نصب هر دو نوع کاغذ دیواری باید آن‌ها را متناسب با اندازه‌های دیوار برش بزنید. برای نصب هر دو کاغذ دیواری باید از یک تراز هم استفاده کنید تا کاغذ دیواری صاف باشد. به یک مداد هم برای علامت‌گذاری اندازه‌های این کاغذهای دیواری نیاز دارید.

مهم‌ترین وجه تمایز این دو کاغذ دیواری که موجب برتری کاغذ دیواری عادی هم هست به زمانی مربوط می‌شود که کاغذ را روی دیوار قرار می‌دهید. برای نصب کاغذ دیواری عادی به دلیل وجود چسب روی دیوار، می‌توانید آن را جابه‌جا کنید تا صاف شود و دقیقا همان‌ جایی که می‌خواهید قرار بگیرد. در واقع، کاغذهای دیواری سنتی را می‌توانید به هر شکلی که می‌خواهید نصب کنید و چین و چروک‌های آن بسیار ساده‌تر از بین می‌روند. در عوض، کاغذ دیواری موقت را می‌توانید هر زمان که بخواهید از دیوار جدا کنید.

ماندگاری

کاغذ دیواری موقتی تقریبا به اندازه‌ی کاغذ دیواری سنتی بادوام نیست. این کاغذ دیواری ممکن است پس از مدتی از دیوار جدا شود و شما مجبور هستید آن را دوباره روی دیوار بچسبانید. این نوع کاغذ دیواری در مقابل گرما، سرما و رطوبت دوام چندانی ندارد. همین ویژگی‌ هم باعث شده که کاغذهای دیواری موقت برای حمام‌های مرطوب یا اتاق‌های لباس‌شویی مناسب نباشند. کیفیت چسبندگی این نوع کاغذ دیواری تحت تأثیر همه چیز از رنگ روی دیوار گرفته تا نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد. به همین دلیل، این کاغذ دیواری در هر محیطی متفاوت عمل می‌کند. کاغذهای دیواری موقتی برای خانه‌ها یا اتاق‌هایی که موقتی در آن‌ها زندگی می‌کنید مناسب هستند چون می‌توانید آن‌ها را پس از تمام شدن مدت اقامت‌تان به سادگی از دیوار جدا کنید.

چرا کاغذ دیواری موقت تا این اندازه محبوب است؟

افزایش روزافزون محبوبیت کاغذهای دیواری به جذابیت همه‌کاره این کاغذ دیواری در فضاهای مختلف خانه مربوط می‌شود. از خوابگاه‌های دانشجویی گرفته تا خانه‌های اجاره‌ای، می‌توانید فضای اتاق‌های خود را برای مدت زمانی که در آن‌ها ساکن هستید، به سلیقه‌ی خود طراحی کنید.

کاغذهای دیواری موقت برای دانشجویان، به‌ویژه کسانی که در خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند، ابزارهایی خلاقانه برای شخصی‌سازی فضای زندگی هستند. اتاق‌های کوچک خوابگاه را می‌توان فورا به استراحت‌گاه‌های دنجی تبدیل کرد که سلیقه و شخصیت منحصر به فرد هر دانشجو است.

کاغذهای دیواری موقت را حتی در اتاق‌های هتل و مهمان‌سراها هم می‌توان به کار برد. این کاغذها به اتاق‌های هتل زیبایی بصری جذاب و موقتی بسیار ارزشمند می‌دهند. این مزیت برای هتل‌دارانی که دائما در تلاش هستند تا تجربیات مهمانان خود از اقامت در هتل‌ خود را بهبود ببخشند اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل، این مدیران هم ترند کاغذهای دیواری موقتی را پذیرفته‌اند. تطبیق‌پذیری، کاربرد آسان و حذف کاغذ دیواری بدون آسیب رساندن به دیوارها، کاغذ دیوار‌ی‌های موقت را به گزینه‌ای کاربردی برای صنعت مهمان‌داری تبدیل کرده است.

برای تغییر دکوراسیون سریع خانه هم می‌توانید از این نوع کاغذ دیواری استفاده کنید. کاغذ دیواری موقت به راحتی نصب و برداشته می‌شوند. به همین علت، به گزینه‌ای سریع و اقتصادی برای تغییر دکوراسیون خانه و افزایش جذابیت فضای داخلی آن تبدیل شده‌اند. به‌علاوه، این مدل کاغذهای دیواری را می‌توانید به سرعت و با کمترین هزینه عوض کنید تا خانه‌ی شما هم‌زمان با تغییر فصول یا دوره‌های مختلف زندگی شما تغییر کند.

از آن گذشته، اگر برای تغییر دکوراسیون به فکر صرف هزینه‌ای کمتر هستید، کاغذ دیواری موقتی برای شما مناسب‌تر است. این کاغذ دیواری به راحتی نصب و برداشته می‌شود. بنابراین، به نصاب حرفه‌ای کاغذ دیواری نیازی ندارید. در نتیجه، بدون هیچ استرسی و با صرف هزینه فقط برای خرید کاغذ دیواری فضاهای زندگی خود را تغییر می‌دهید.

در نهایت، کاغذهای دیواری موقت برای افرادی مناسب‌تر است که در دکوراسیون و طراحی داخلی تخصصی ندارند. فرایند نصب و حذف ساده و طرح‌های محبوب کاغذ دیواری موقتی سبب شده که هر کسی حتی کسانی که برای اولین بار کاغذ دیواری نصب می‌کنند هم بتوانند طرح‌ها، بافت‌ها و رنگ‌های مختلف را امتحان کنند تا به بهترین نتیجه برای طراحی فضای داخلی خود برسند. در واقع، با وجود کاغذهای دیواری موقتی این دسته از افراد امکان بارها و بارها آزمون و خطا را دارند.

نکات مهم برای انتخاب بهترین کاغذ دیواری موقت

با اینکه کاغذ دیواری موقتی در بیشتر فضاهای داخلی کاربرد دارد اما باید هنگام انتخاب این کاغذ دیواری به دنبال گزینه‌ای باکیفیت و مناسب برای فضای داخلی خود باشید. کاغذهای دیواری موقتی تنوع بسیار زیادی دارند. بنابراین، انتخاب مدلی که بهترین باشد ممکن است دشوار به نظر برسد. برای اینکه این انتخاب ساده‌تر شود باید به نکات مهمی که در ادامه می‌خوانید توجه کنید.

کاغذ دیواری با قابلیت نصب ساده‌تر انتخاب کنید

بسیاری از کاغذهای دیواری موقتی را باید با دست روی دیوار بچسبانید. ممکن است این کار برای کسانی که اولین بار است کاغذ دیواری نصب می‌کنند زمان‌بر و دشوار باشد. به همین دلیل، اگر اولین بار است که از این نوع کاغذ دیواری استفاده می‌کنید، به جای مدل‌های بزرگتر سراغ استیکرهای دیواری بروید. این استیکرها ابعاد کوچک‌تری دارند. همین ویژگی هم سبب می‌شود که نصب آن‌ها ساده‌تر و سریع‌تر باشد. به این ترتیب، در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید و نتیجه‌ی کار هم تمیزتر و شیک‌تر خواهد بود.

به دنبال کاغذ دیواری باکیفیت باشید

کاغذ دیواری را انتخاب کنید که کیفیت خوبی داشته باشد، نه کاغذی که فقط ظاهر زیبایی دارد. یک کاغذ دیواری موقت باکیفیت وزن کمتری دارد و زیاد چسبنده نیست. ممکن است هنگام نصب این کاغذ دیواری اشتباهاتی رخ دهد. برای اینکه این اتفاق نیفتد و مجبور نشوید کاغذ دیواری را دور بیندازید، کاغذی را انتخاب کنید که در صورت اشتباه بتوانید آن را صاف کنید و دوباره در جای خود قرار بدهید.

یک کاغذ دیواری با قابلیت استفاده‌ی مجدد انتخاب کنید

یکی از راه‌های اصلی برای سود بیشتر از خرید کاغذهای دیواری موقت این است که به دنبال گزینه‌های چندبار مصرف بروید. به این ترتیب، می‌توانید کاغذ دیواری را به اتاق‌های مختلف ببرید یا حتی آن را برای استفاده‌ی بعدی کنار بگذارید.

روش نصب کاغذ دیواری موقت

دیوارهای ساده و تک‌رنگ می‌توانند به خانه‌ی شما ظاهری مینیمالیستی یا تک‌رنگ ببخشند اما اگر رنگ‌های بیشتر یا طرح‌های شادتر را ترجیح می‌دهید، کاغذ دیواری گزینه‌ای عالی است که می‌تواند بلافاصله ظاهر هر اتاق را تغییر دهد. در چنین شرایطی، کاغذ دیواری موقتی گزینه‌ای بهتر و مقرون به صرفه‌تر محسوب می‌شود که نصب آن هم دردسر زیادی ندارد.

برای نصب کاغذ دیواری موقتی باید مساحت دیوار مورد نظرتان را اندازه بگیرید، کاغذ دیواری را تراز کنید، برچسب پشت آن را جدا کنید و کاغذ دیواری را روی دیوار بکشید. برای انجام دادن این کارها هم به چند ابزار ساده نیاز دارید. این وسایل را آماده کنید و مراحل نصب کاغذ دیواری موقتی را طی کنید.

وسایل مورد نیاز برای نصب کاغذ دیواری موقت

  • متر نواری
  • اسفنج یا یک تکه پارچه
  • خط‌کش فلزی
  • مداد
  • برس صاف‌کننده‌ی کاغذ دیواری
  • چاقوی همه‌کاره
  • نردبان
  • کاغذ دیواری موقتی
  • محلول تمیزکننده‌ی سطوح

مرحله‌ی اول: آماده کردن سطح دیوار

قبل از اینکه کاغذ دیواری را روی دیوار بچسبانید، باید مطمئن شوید که سطح آن به درستی آماده شده است. با برداشتن صفحات رویی از هر پریز برق یا کلید چراغ شروع کنید تا کاغذ دیواری را بتوان طوری برش داد که اطراف دهانه‌ی کلید و پریزها قرار بگیرد.

وقتی که تمام صفحات رویی جدا شدند، از یک محلول تمیزکننده‌ی ملایم و یک اسفنج یا یک تکه پارچه برای شستن سطح دیوارها استفاده کنید. مطمئن شوید که دیوار کاملا تمیز است و کثیفی روی آن مانع از چسبیدن کاغذ دیواری نمی‌شود. قبل از ادامه کار اجازه دهید تا دیوارها کاملا خشک شوند.

مرحله‌ی دوم: کشیدن خطوط راهنما

یکی از مهم‌ترین مراحل برای نصب هر کاغذ دیواری کشیدن خطوط راهنما برای نصب اولین کاغذهای دیواری است. این خطوط نقطه‌ی مرجعی می‌شوند تا مطمئن شوید که کاغذهای دیواری به درستی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

برای کشیدن خطوط راهنما از خط‌کش استفاده کنید. از سمت چپ گوشه‌ی دیوار تا وسط آن را اندازه بگیرید و مشخص کنید. از آنجا هم یک خط راهنمای عمودی با زاویه‌ی ۹۰ درجه یا عمود بر قرنیز و سقف بکشید. البته، در برخی از خانه‌ها ممکن است این زاویه کمی متفاوت باشد چون سقف‌ها، قرنیزها و حتی دیوارهای اتاق همیشه کاملا صاف نیستند. خطوط راهنما را به این ترتیب بکشید تا مطمئن شوید که کاغذ دیوار در هنگام نصب کاملا صاف است.

مرحله‌ی سوم: نصب اولین کاغذ دیواری

ارتفاع دیوار را اندازه بگیرید و کاغذ دیواری را کمی بلندتر از آن ببُرید، طوری که روی قرنیز و لبه‌ی سقف قرار بگیرد. کاغذ دیواری را مطابق خطوط راهنما روی دیوار بگذارید. از سقف شروع کنید و چند سانتی‌متر از برچسب پشت آن را جدا کنید. کاغذ دیواری را هم‌زمان بچسبانید و روی دیوار بکشید.

در صورت لزوم برای نصب کاغذ دیواری از نردبان استفاده کنید. یک برس صاف‌کننده‌ی کاغذ دیواری هم به شما کمک می‌کند تا کاغذ را کاملا صاف و بدون حباب هوا روی دیوار بچسبانید. کاغذ دیواری باید کمی سطح قرنیزها را بپوشاند. پس از نصب می‌توانید اضافه‌های کاغذ دیواری روی این بخش‌ها را برش بزنید.

مرحله‌ی چهارم: چسباندن کاغذ دیواری روی سایر بخش‌های دیوار

با چسباندن اولین لایه از کاغذ دیواری در جای خود، نصب کاغذ دیواری بر سایر بخش‌های دیوار ساده‌تر می‌شود. طول کاغذ دیواری را اندازه‌ بگیرید و مطمئن شوید که لایه‌های بعدی کاغذ دیواری هم طبق اولین لایه چسباندن می‌شوند و یک طرح منسجم ایجاد می‌کنند. چند میلی‌متر از لایه‌های بعدی باید روی لایه‌های قبلی کاغذ دیواری قرار بگیرد.

اگر کاغذ دیواری روی چهارچوب در، قاب پنجره، کلید و پریزهای برق یا هر مانع دیگری آویزان می‌شود، آن را طوری کوتاه کنید که در اطراف مانع نصب شود. این روش نصب را برای تمام لایه‌های کاغذ دیواری تکرار کنید تا کل اتاق با کاغذ دیواری پوشانده شود.

مرحله‌ی پنجم: صاف کردن و برش بخش‌های اضافی کاغذ دیواری

ممکن است کاغذ دیواری نصب‌شده لبه‌های ناهموار، بخش‌های آویزان و حتی حباب‌های هوا داشته باشد. برای صاف کردن آن از یک برس صاف‌کننده‌ی کاغذ دیواری استفاده کنید. این برس را روی تمام سطح کاغذ دیواری بکشید تا حباب‌های هوای باقی‌مانده زیر آن از بین بروند.

در مرحله‌ی بعدی از چاقوی همه‌کره برای اصلاح کاغذ دیواری در سقف، قرنیزها و اطراف هر مانعی مانند در، پنجره، پیشخوان، کمد یا کلید و پریزها استفاده کنید. مراقب باشید که برش‌های تمیزی ایجاد کنید تا کاغذ دیواری بدون پوشاندن لبه‌های قاب پنجره یا انسداد بخشی از پریزهای برق روی دیوار قرار بگیرد.

مرحله‌ی ششم: دوباره نصب کردن روکش‌ها

بعد از نصب کاغذ دیواری و تمیز کردن لبه‌های آن صفحات رویی یا روکش کلید و پریزها را دوباره نصب کنید. با استفاده از یک دستمال یا اسفنج مرطوب هم کاغذ دیواری تازه نصب‌شده را تمیز کنید. مراقب باشید که دستمال یا اسفنج زیاد خیس نباشد چون آب اضافی آن به چسب کاغذ دیواری آسیب می‌رساند.

کلام آخر

برای تزیین موقتی اتاق‌ها می‌توان از کاغذ دیواری موقت استفاده کرد. این جایگزین کاغذ دیواری عادی یا رنگ دیوار به سرعت و با کمترین هزینه یا تخصصی نصب می‌شود. البته، باید این کاغذ دیواری را برای فضاهای مناسب به کار برد. به عنوان مثال، در حمام‌ها یا اتاق‌های مرطوب نصب کاغذ دیواری موقتی اصلا فکر خوبی نیست.

منبع: wallpaperboulevard

نوشته کاغذ دیواری موقت چیست و چگونه نصب می‌شود؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید گوشت کوب برقی؛ نکات مهم، مدل‌ها و نحوه نگهداری

در عصر حاضر که زندگی روزمره ما پر از مشغله‌های مختلف است، داشتن ابزارهای کارآمد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *