چین ادعا می‌کند با گذرگاه بین‌دریایی جدید خود ۱۰ رکورد جهانی ثبت کرده است

هفته گذشته، اتصال بین‌دریایی شنژن به ژونگشان در چین افتتاح شد. این گذرگاه که از تونل و پل‌های بین‌دریایی تشکیل شده است، در استان گوانگ‌دونگ در جنوب چین قرار دارد. ظاهراً، چین مدعی است که این شگفتی معماری، ۱۰ رکورد جهانی جدید را از آن خود می‌کند. البته، این رکوردها بسیار خاص هستند.

مصب رودخانه مروارید، محل ریزش جریان رودخانه مروارید به دریای چین جنوبی، یکی از پرجمعیت‌ترین و متراکم‌ترین مناطق جهان است. این منطقه هنگ‌کنگ، ماکائو و ۹ شهر از شهرهای استان گوانگ‌دونگ را احاطه کرده است و تمامی این مناطق با پهنه‌ی وسیعی از آب، از یکدیگر جدا شده‌اند. پیش از افتتاح اتصال جدید، گذر از این پهنه و رفت‌و‌آمد میان این مناطق بسیار دشوار بود.

گذرگاه بین‌دریایی ۲۴ کیلومتر طول دارد و دو شهر شنژن و ژونگشان را به یکدیگر متصل می‌کند

اتصال شنژن به ژونگشان برای حل دشواری در رفت‌و‌آمد طراحی شد. این اتصال ۲۴ کیلومتر طول دارد و دو شهر شنژن و ژونگشان را که در سواحل مخالف مصب رودخانه مروارید قرار دارند، به یکدیگر متصل می‌کند. این اتصال فقط یک پل بین‌دریایی طولانی نیست. تونلی زیر‌آبی در وسط مسیر اتصال، بین دو جزیره‌ی مصنوعی قرار دارد و پل‌ها، هر جزیره را به شهر طرف مخالف متصل می‌کنند.

اتصال دو طرفه است و با هشت خط جاده، امکان سرعتی تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کند و ظاهراً، زمان موردنیاز برای گذر از مسافتی را که معمولاً به دو ساعت رانندگی نیاز داشت، به ۳۰ دقیقه کاهش می‌دهد. این گذرگاه چینی پس از هفت سال ساخت، سرانجام در ساعت سه بعد‌از‌ظهر به وقت محلی، در روز ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) افتتاح شد.

به گزارش شبکه سراسری تلویزیون چین (CGTN)، اتصال شنژن به ژونگشان ۱۰ رکورد جدید جهانی را به ثبت می‌رساند. اگرچه لیست رکوردهای درخواستی چین، عنوان‌هایی مانند طولانی‌ترین یا بزرگ‌ترین پل را شامل نمی‌شود، اما رکوردها در واقع بسیار خاص و خلاقانه هستند. چین مدعی این ۱۰ رکورد است:

  • بزرگ‌ترین دهانه‌ی پل معلق تیر‌آهنی جعبه‌ای فولادی کاملاً فراساحلی (۱٬۶۶۶ متر)
  • مرتفع‌ترین عرشه پل (سطح نهایی پل، ۹۱ متر)
  • بالاترین فاصله آزاد ناوبری برای پل دریایی
  • بزرگ‌ترین لنگر در پل معلق فراساحلی (۳۴۴ هزار متر مکعب)
  • بالاترین سرعت سنجش مقاومت باد برای پل معلق (۸۳٫۷ متر بر ثانیه)
  • بزرگ‌ترین عرشه پل فولادی با روکش آسفالت اپوکسی هات‌میکس (۳۷۸٬۸۰۰ متر مربع)
  • طولانی‌ترین تونل لوله‌ای غوطه‌ور دو طرفه با هشت خط عبوری (۵٬۰۳۵ متر)
  • عریض‌ترین تونل لوله‌ای غوطه‌ور زیرآبی با پوسته بتنی (تا ۵۵٫۶ متر)
  • بزرگ‌ترین قالب‌گیری تک‌حجمی برای لوله‌ی غوطه‌ور در پوسته‌ی فولادی، با استفاده از بتن خودمتراکم (۲۹ هزار متر مکعب در هر مقطع لوله)
  • عریض‌ترین آب‌بند M شکل تاشوی پیوسته‌ی به‌کار‌رفته در اتصال نهایی تونل لوله‌ای غوطه‌ور (سه متر)

علاوه بر این موارد، اتصال شنژن به ژونگشان اولین نمونه از تقاطع تبادلی خطوط بزرگراه زیرآبی و فرودگاه در جهان را در خود جای داده است.


منبع: https://www.zoomit.ir/fundamental-science/423559-china-bridge-tunnel-world-records/

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

کهکشان بچه قورباغه از هابل

چرا این کهکشان دم بلندی دارد؟ این چشم‌انداز خیره‌کننده براساس داده‌های تصویری هابل گرفته‌ شده‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *