چگونه یک خنک‌کننده آبی پردازنده را انتخاب کنیم؟

وقتی دنبال قطعات برای سیستم گیمینگ هستید، به احتمال زیاد برای خنک کردن CPU می‌خواهید از خنک‌کننده آبی پردازنده استفاده کنید. اما در بازار مدل‌های زیادی وجود دارد و با توجه به نیاز و بودجه‌ای که دارید باید بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید. برای اینکه بتوانید خرید بهتری داشته باشید، در ادامه به تمام نکاتی که برای خرید خنک‌کننده آبی پردازنده باید بدانید، می‌پردازیم.

به رادیاتور دقت کنید

تمام خنک‌کننده های آبی پردازنده برای دفع گرما از یک رادیاتور استفاده می‌کنند. رادیاتور موجود در کامپیوتر شما، شبیه رادیاتور ماشین عمل می‌کند و به دفع گرما کمک می‌کند. به زبان ساده، مایع خنک‌کننده، گرما را از پردازنده شما به رادیاتور منتقل می‌کند، جایی که فن‌های کامپیوتر نصب شده‌اند و این فن‌ها، گرمای اضافی را از سیستم خارج می‌کنند. با این حال، قبل از نصب رادیاتور، باید بدانید که چه نوع رادیاتوری با کیس کامپیوتر شما سازگار است و آیا اصلاً فضای کافی برای نصب آن در کیس دارید.

رادیاتورهای موجود در خنک‌کننده‌های آبی معمولاً در سه اندازه مختلف عرضه می‌شوند: تک فن، دو فن و سه فن. همانطور که از نام آنها پیداست، رادیاتور تک فن، فضایی برای یک فن دارد، رادیاتور دو فن، فضایی برای دو فن و رادیاتور سه فن، فضایی برای سه فن دارد. همچنین ممکن است رادیاتورهایی با ابعاد ۱۲۰ میلی‌متر، ۲۴۰ میلی‌متر و ۳۶۰ میلی‌متر پیدا کنید. برخی از رادیاتورها کمی پهن‌تر هستند و به جای فن‌های ۱۲۰ میلی‌متری، از فن‌های ۱۴۰ میلی‌متری استفاده می‌کنند؛ رادیاتورهای دو فن و سه فن این مدلی، به ترتیب ابعاد ۲۸۰ و ۴۲۰ میلی‌متر دارند. رادیاتورهای چهار فن نیز وجود دارند، اما بسیار نادر هستند و صادقانه باید بگوییم که افراد زیادی به آنها نیاز ندارند.

اینکه به کدام رادیاتور نیاز دارید کاملاً به سیستم شما بستگی دارد. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، رادیاتورهای تک فن برای پردازنده‌های میان‌رده، مانند AMD Ryzen 5 یا Intel Core i5 مناسب هستند. برای پردازنده‌های رده‌بالاتر، مانند AMD Ryzen 7/9 یا Intel Core i7/i9، که گرمای زیادی تولید می‌کنند، باید حداقل یک رادیاتور دو فن یا سه فن تهیه کنید. می‌توانید بررسی‌های مربوط به آن خنک‌کننده آبی را مطالعه کنید و ببینید که آیا کسی از آن با پردازنده مورد نظر شما یا پردازنده‌ای مشابه استفاده می‌کند تا از انتخاب خود مطمئن شوید.

سپس به این سوال می‌رسیم که آیا رادیاتور در کیس کامپیوتر شما جای می‌گیرد یا خیر. انتخاب رادیاتور باید قبل از انتخاب کیس کامپیوتر انجام شود، زیرا باید مطمئن شوید که واقعاً می‌توانید آن خنک‌کننده آبی پردازنده را به راحتی نصب کنید. در حالی که رادیاتورهای تک فن را می‌توان روی هر دریچه فن در کیس کامپیوتر نصب کرد، رادیاتورهای دو فن و سه فن فضای قابل توجهی را اشغال می‌کنند. با این حال، در اکثر کیس‌ها، دریچه‌ای مخصوص رادیاتور در قسمت بالایی کیس وجود دارد، بنابراین احتمالاً می‌توانید یکی از این رادیاتورها را خریداری کنید، به شرطی که از اندازه مناسب آن اطمینان حاصل کرده باشید.

بررسی هیت‌سینک

هیت‌سینک که همچنین با نام بلاک هم شناخته می‌شود، بخشی از سیستم خنک‌کننده آبی پردازنده است که مستقیما به CPU وصل می‌شود. وظیفه این قطعه، انتقال حرارت از CPU است، پس باید مطمئن شوید که خود بلاک از مواد مناسبی تشکیل شده باشد.

با این حال، در واقعیت، اشتباه کردن در انتخاب بلاک کار سختی است. از نظر متریال، بلاک‌های مسی به عنوان رساننده‌های حرارتی بهتری نسبت به بلاک‌های آلومینیومی در نظر گرفته می‌شوند، بنابراین اگر راه‌حل خنک‌کننده‌ای با بلاک مسی با ظرفیت حرارتی مناسب تهیه کنید، احتمالاً انتخاب درستی داشته‌اید.

با این حال، هنگام خرید، باید بررسی کنید که آیا آن بلاک از سوکت مادربرد شما به درستی پشتیبانی می‌کند یا نه. اکثر قریب به اتفاق خنک‌کننده‌های آبی با براکت‌ها و پایه‌هایی برای پردازنده‌های Intel و AMD عرضه می‌شوند، اما اگر پردازنده‌ای جدیدتر یا قدیمی‌تر دارید، حتماً قبل از خرید بررسی کنید که آیا راه‌حل خنک‌کننده دارای براکت مورد نیاز شما است یا خیر. برخی از بلاک‌ها همچنین ممکن است به طور خاص برای پردازنده‌های Intel یا AMD ساخته شده باشند، و در حالی که ممکن است برای برند دیگر CPU نیز پایه داشته باشند، اما این موضوع که پایه برای برند دیگر یک بخش جانبی است، ممکن است نصب را پیچیده‌تر کند.

انتخاب از بین برندهای معتبر

در نهایت برای اینکه خرید خوبی داشته باشید، توصیه می‌کنیم یک خنک‌کننده آبی ساخت برند معتبری بخرید. اگر در این زمینه دقت کافی نداشته باشید، ممکن است بعد از مدتی پمپ آب خراب شود یا رادیاتور به مشکل بخورد. به طور کلی، برندهایی مانند EKWB، Corsair و Cooler Master به عنوان برترین برندهای خنک‌کننده مایع شناخته می‌شوند، زیرا در خنک‌ کردن کارآمد هستند و عمر طولانی دارند. اما همه اینها، قطعاً به کیفیت آن محصولات خاص بستگی دارد.

زمانی که صحبت از کیفیت خنک‌کننده آبی پردازنده می‌شود، بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و در این زمینه خساست به خرج ندهید زیرا اگر مشکل داشته باشد یا به خوبی نتواند پردازنده را خنک کند، در بهترین حالت نمی‌توانید از تمام توان پردازنده استفاده کنید و در بدترین حالت هم ممکن است عمر مفید CPU کاهش پیدا کند. همچنین، اگر نیاز به اولویت‌بندی دارید، ممکن است بخواهید از چیزهایی مانند نورپردازی RGB و ویژگی‌های صرفا ظاهری صرف نظر کنید.

منبع: HowToGeek

نوشته چگونه یک خنک‌کننده آبی پردازنده را انتخاب کنیم؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید بهترین مودم TD LTE؛ مسیر‌های جادویی به اینترنت پرسرعت • دیجی‌کالا مگ

با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به اینترنت پرسرعت و پایدار، مودم‌های TD-LTE به عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *