چگونه به روستای کندوان تبریز برویم؟

این کندوان، آن کندوانی که شما فکر می‌کنید، نیست. روستای کندوان تبریز، هیچ ارتباطی با تونل کندوان و جاده چالوس ندارد! تنها وجه اشتراک این دو مکان، نام آنها است. کندوان یا کندجان یکی از سه روستای صخره‌ای معروف دنیا به حساب می‌آید و در اطراف شهر تبریز و شهر اسکو آذربایجان‌شرقی قرار دارد. این روستای سنگی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز بوده که به دلیل معماری منحصربه‌فرد و صخره‌ای که دارد، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در این مطلب از مجله گردشگری فلا‌ی‌تودی به شما خواهیم گفت که چگونه به روستای کندوان تبریز بروید و از سفر به تبریز نهایت لذت را ببرید، با ما همراه باشید.

روستای کندوان تبریز کجاست؟

پیش از اینکه بخواهیم سفرمان را به سمت روستای کندوان آغاز کنیم لازم است ابتدا بدانیم، کندوان کجاست؟ روستای کندوان تبریز، از جمله جاذبه‌های دیدنی استان آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود که در نزدیکی شهر اسکو قرار گرفته است. آنچه این روستا را متمایز و خاص می‌سازد وجود خانه‌هایی در دل صخره‌ها و کوه‌ها است که نمونه آن را می‌توانید در کاپادوکیا ترکیه ببینید، با این تفاوت که روستای کندوان تبریز همچنان مسکونی باقی‌مانده است و همین مساله وجه تمایز این روستا با روستاهای دیگر در جهان است. روستای کندوان در سال ۱۳۷۶ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس دقیق کندوان: ایران، آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، بخش مرکزی، دهستان سهند، روستای کندوان

روستای کندوان تبریز روی نقشه گوگل

فاصله کندوان تا تبریز چقدر است؟

لازمه دسترسی به روستای تاریخی کندوان، شهر تبریز است. روستای کندوان تبریز یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان‌شرقی به حساب می‌آید که در فاصله ۶۵ کیلومتری شهر تبریز قرار دارد. شما می‌توانید با خودرو شخصی در کمتر از یک ساعت از تبریز به سمت کندوان بروید. اما برای سفر به تبریز می‌توانید سفر هوایی را هم در نظر بگیرید، که در ادامه مسیر از تبریز به سمت کندوان را باید از ماشین شخصی یا تاکسی استفاده کنید.

تاریخچه روستای کندوان | ۷ هزار سال قدمت

روستای کندوان یکی از قدیمی‌ترین روستاهای جهان به شمار می‌رود که قدمت آن به هفت هزار سال پیش بازمی‌گردد. شاید برای شما هم این سوال به وجود بیاید، این روستای تاریخی چطور شکل گرفته و از چه زمانی و به چه علتی مردم شروع به اقامت در دل کوه‌ها و صخره‌های این منطقه کردند. پیش از اینکه بخواهیم به نحوه تبدیل‌شدن این صخره‌های مخروطی به سکونتگاه بپردازیم ابتدا به شکل‌گیری آن اشاره می‌کنیم.

صخره‌های مخروطی کندوان در ابتدا از تجمع گدازه‌های آتشفشانی بر روی هم در طی سالیان طولانی شکل گرفتند. روایات مختلفی درباره اولین ساکنان این منطقه وجود دارد. برخی بر این باور هستند که اولین ساکنین این منطقه و کسانی که سکونتگاهی در دل این صخره‌ها حفر کردند کسانی بودند که در پی حمله مغول‌ها به دنبال پناهگاهی می‌گشتند. در حقیقت این افراد، اقامت در دل این کوه‌ها را بهترین گزینه برای دور ماندن از خطرات و در امان بودن از حمله دشمن می‌دانستند.

هر اتفاقی که در طول این تاریخ طولانی رخ داده است، منجر شده تا انسان‌ها به حفاری این صخره‌ها بپردازد و آن را از اقامتگاهی موقت به سکونتگاه دائمی تبدیل کنند. در حال حاضر ۱۱۷ خانه در دل صخره‌های این منطقه ساخته شده است که همین مساله موجب شده وقتی از دور به منظره این صخره‌های مخروطی نگاه می‌کنید شکلی مانند یک کندوی عسل ببینید. احتمالا با این توضیحات شما نیز متوجه انتخاب نام «کندوان» برای این روستا شده‌اید.

اما نکته جالبی که درباره زندگی در دل این صخره‌ها وجود دارد شرایط آب و هوایی مطبوع آن است که موجب شده نیاز به سرمایش یا گرمایش در هیچ یک از اقامتگاه‌ها وجود نداشته باشد، چرا که هوای داخل این سکونتگاه‌ها گرما را در فصول سرد حفظ کرده و در فصول گرم نیز هوای خنکی دارد.  

معماری روستای کندوان

مردم کندوان در خانه‌هایی به اسم قیه (صخره) یا کران زندگی می‌کنند. آنها تا جایی که می‌توانستند و براساس نیاز، درون صخره‌های مخروطی شکل را می‌کندند و به صورت فضاهایی برای زندگی در می‌آوردند. این کران‌ها به صورت تنهایی، تکی، مخروطی شکل و دوک مانند با بلندی بیش از ۶۰ متر ساخته شده‌اند. اولین کران حفرشده در این روستا در بخش مرکزی روستا و در اطراف مسجد جامع قدیمی قرار دارد. در ادامه، با افزایش جمعیت و نیاز به فضاهای سکونت ابتدا بخش غربی حفاری شد و در نهایت صخره‌های بخش شرقی حفاری شدند. جالب است بدانید که شرط ازدواج در این روستا برای جوانان، داشتن خانه‌ای حفرشده بوده است که هنگام ازدواج توسط فامیل پسر کنده می‌شد.

پس از فضاهای بیرونی کران‌ها، نوبت به بررسی فضاهای داخلی این خانه‌ها می‌رسد. تعداد طبقات و فرم کران‌ها بستگی به حجم و شکل آنها داشته و عموما این خانه‌ها دو طبقه هستند. اما کران‌های سه یا چهار طبقه هم در میان آنها پیدا می‌شود، در کران‌های چند طبقه، طبقات به این صورت جدا می‌شوند، طبقه همکف طویله، طبقه اول مسکونی، طبقه دوم اتاق مهمان و طبقه سوم انباری است. ارتباط میان دیگر طبقات کران‌، از بخش داخلی نبوده است و در کنار هر کران‌ از بیرون پله‌هایی زیبا وجود دارد که دسترسی به هر طبقه را آسان می‌کند.

به‌طور کلی کران‌ها شامل فضای اصلی، یوک‌یری (جای رختخواب)، مطبخ، گزنه (صندوق خانه)، آستانا (ورودی)، پنجره و آبریزگاه است. فضای اصلی این خانه‌های سنگی به عنوان نشیمن، اتاق پذیرایی و اتاق خواب در نظر گرفته می‌شود. کف فضاهای اصلی با گلیم، پالاس و فرش‌های دست‌باف محلی مفروش می‌شود و در اکثر اتاق‌های اصلی، تنور نان‌پزی وجود دارد.

قسمت ورودی هر کران در اصطلاح آستانا نامیده می‌شود و دو مدل دارد. یک مدل برای کران‌هایی که محدودیت فضایی ندارند که در قسمت ورودی فضایی برای شست‌وشوی ظروف و لباس و حتی استحمام خود اهالی منزل وجود دارد. اما در کران‌های کوچک‌تر جهت جلوگیری از ورود آب به محل نشیمن، آستانا توسط دیواره سنگی از بخش اصلی نشیمن جدا شده است و کار شستشو هم داخل خود نشیمن و فضای اصلی انجام می‌شود.

جاهای دیدنی روستای کندوان

اقلیم کوهستانی و آب‌وهوای روستای کندوان باعث به وجود آمدن جویبارهایی در سطح مناطق شیب‌دار روستا شده است که معمولا به سمت دره‌های پایین حرکت می‌کنند و سرشاخه‌های اصلی رودخانه‌های مهم منطقه را شکل می‌دهند. در اطراف روستا، مراتع سرسبز فوق‌العاده‌ زیبایی قرار دارد که معمولا روستاییان دام‌های خود را برای چرا به این مراتع می‌برند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین جاهای دیدنی روستای کندوان می‌پردازیم.

خانه های سنگی کندوان

از دلایل اصلی شهرت روستای سنگی کندوان، خانه‌های سنگی و معماری صخره‌ای کندوان است. خانه‌هایی کله‌قندی شکل با نام کران که بسیار زیبا و طبیعی در دل کوه‌های تبریز حفر شده است. منازل سنگی این روستا از توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به وسیله باد، برف و باران در طی چندین هزار سال ایجاد شده و به شکل کران‌های امروزی در آمده است.

کوچه‌ های سنگی کندوان

یکی دیگر از جاذبه‌های روستای کندوان، کوچه‌های سنگی و پرشیب روستا است. این کوچه‌های زیبا در میان کران‌ها حفاری شده است و در میان هر کوچه نهر کوچکی دیده می‌شود که در روزهای بارانی و در زمان آب‌شدن برف‌ها به مردم روستا کمک کرده و مسیر خود را پیدا می‌کند و رودخانه‌ها می‌رسد. وجود این جویبار در دل روزهای گرم تابستان، به خنک‌شدن فضا کمک می‌کند.

چگونه از تهران به روستای کندوان برویم؟

برای اینکه به روستای کندوان بروید باید سفرتان را از تبریز آغاز کنید. پس از خرید بلیط تبریز و مستقر شدن در این شهر به راحتی می‌توانید برنامه سفر یک‌روزه به روستای کندوان بچینید. این روستا در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده است. بنابراین باید ابتدا خودتان را به اسکو برسانید و از آنجا با اتوبوس به کندوان بروید. اما اگر با خودروی شخصی از تهران به تبریز سفر می‌کنید، به راحتی می‌توانید در کنار بازدید از جاذبه های گردشگری تبریز یک روز از سفرتان را به خارج شهر بروید و بعد از حدود یک ساعت رانندگی به کندوان برسید.

بهترین زمان سفر به روستای کندوان

اگرچه سکونت در خانه‌ های سنگی کندوان در تمام سال با آرامش و هوای متناسب همراه خواهد بود، اما بهترین زمان سفر به این منطقه فصل تابستان تا اوایل پاییز است. در سایر فصول ممکن است بارش باران یا برف وجود داشته باشد و گشت‌وگذار در روستا را سخت کند.

آب و هوای روستای کندوان

آب‌وهوای روستای کندوان تبریز مانند آذربایجان سرد، کوهستانی و نیمه مرطوب است و تقریبا حدود ۲۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. سرما و برف زودتر از هرجای دیگر به کندوان تبریز می‌رسد. تقریبا از اواسط شهریور ماه هوا در این منطقه شروع به سردشدن می‌کند و در نهایت اوایل پاییز همزمان زمستان هم به این روستا پا می‌گذارد. هوای سرد کندوان تقریبا تا اواسط فروردین در این روستا می‌ماند و پس از آن کم‌کم طراوت و تازگی کندوان را پر می‌کند.

اقامت در روستای کندوان

اقامت در کندوان تبریز بدون شک یکی از بهترین تجربه‌های شما خواهد بود، چرا که تا به امروز این روستا شکل‌بومی خود را حفظ کرده است، در روستای کندوان اقامتگاه‌های بومی زیبایی وجود دارد. اهالی این روستا خانه‌های خود را به مسافران و گردشگران اجاره می‌دهند، زندگی در این خانه‌های کله‌قندی را برای یک شب هم شده تجربه کنید.

سوغات روستای کندوان

روستای کندوان تبریز را بدون خرید سوغاتی ترک نکنید. اصلی‌‌ترین سوغاتی این منطقه عسل است. عسل کندوان از باکیفیت‌ترین عسل‎‌های طبیعی کشور به حساب می‌آید. علاوه بر عسل، در سفر به کندوان تبریز می‌توانید خوراکی‌هایی مانند گردو و بادام و صنایع دستی مانند گلیم، جاجیم و روسری‌ کلاقه‌‌ای را به عنوان سوغات از این منطقه خریداری کنید. در این سفر بازدید از جاهای دیدنی تبریز، رفتن به رستوران های تبریز و گشت‌و‌گذار در این شهر را هم به شدت پیشنهاد می‌کنیم.

کندوان؛ روستایی هفت هزار ساله!

روستای کندوان تبریز یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی ایران است. بازدید از این جاذبه طبیعی زیبا را در سفر به تبریز از دست ندهید. بازدید از کندوان بیش از یک روز طول نمی‌کشد، اما با توجه به اینکه اقامت در دل کوه برای بسیاری از گردشگران جذاب و لذت‌بخش است، هتل‌های مختلفی در این منطقه وجود دارد که معروف ترین آنها هتل لاله کندوان است که به شما این امکان را می‌دهد زندگی در قلب صخره‌های آتشفشانی را تجربه کنید. اگر تجربه بازدید و اقامت در روستای صخره‌ای کندوان را دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره روستای کندوان تبریز

روستای کندوان کجاست؟

روستای کندوان در استان آذربایجان شرقی، شهررستان اسکو، بخش مرکزی، دهستان سهند، ۲۰ کیلومتری جنوب شهر اسکو قرار گرفته است.

جاهای دیدنی کندوان کدامند؟

معماری سنگی و صخره‌ای کندوان از مهم‌ترین دلایل جذب گردشگران به روستا است. طبیعت بکر، رودخانه پر آب، مناطق ییلاقی اطراف در کنار باغات سبز کندوان از دیگر جاهای دیدنی کندوان به حساب می‌آید.

آب و هوای روستای کندوان تبریز چطور است؟

آب و هوای روستای کندوان تبریز در پاییز و زمستان و حتی ابتدای بهار سرد و میزان بارندگی هم در آنجا زیاد است.

روستای کندوان به چه چیزی مشهور است؟

این روستا زیبا به معماری صخره‌ای و سنگی خود معروف است.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

جاهای دیدنی بابل | شهر باران و بهارنارنج

صحبت سفر که به میان می‌آید، بدون شک یکی از اولین گزینه‌های انتخابی گردشگران داخل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *