چرا قیمت اتریوم از مقاومت ۳٬۹۰۰ دلار عبور نمی‌کند؟

با اینکه قیمت اتریوم چندین بار به بالای مقاومت ۳٬۹۰۰ دلار رسیده‌، اما در عبور از این مانع شکست خورده‌ است. این درحالی است که با تایید ETFهای اسپات اتریوم، بازار منتظر رشد قیمت این ارز دیجیتال بوده است.

خلاصه خبر

  • عدم اطمینان از راه‌اندازی ETFهای اسپات، سود باز قراردادهای آتی و راکد بودن‌ وضعیت شبکه اتریوم باعث شده‌ است تا قیمت ETH زیر مقاومت ۳٬۹۰۰ دلار باقی بماند.
  • یکی از تحلیلگران بلومبرگ پیش‌بینی کرده است که ETF اسپات اتریوم از ۱۴ تیر ماه شروع به کار کند.

به گزارش کوین تلگراف، در حالیکه پس از تایید و راه‌اندازی ETFهای اسپات بیت کوین این ارز دیجیتال با رشد قابل‌توهی مواجه‌ شد، انتظار معامله‌گران از عملکرد مشابه قیمت اتریوم با موانعی روبه‌رو شده‌‌ است.

تایید ETFهای اتریوم انتظارات را برآورده نکرد!

می‌توان اینگونه ادعا کرد که معامله‌گران منتظر تایید اسناد S-1 مرتبط با ETFهای اسپات اتریوم هستند. اریک بالچوناس (Eric Balchunas)، تحلیلگر مطرح ETF بلومبرگ، پیش‌بینی کرد که معاملات این صندوق‌ها در تاریخ ۴ جولای (۱۴ تیر ماه) آغاز شود. علاوه بر این جیمز سیفارت (James Seyffart)، یکی دیگر از تحلیلگران ETF بلومبرگ، اعلام کرد اصلاحیه سند S-1 شرکت بلک راک نشان می‌دهد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و شرکت‌های صادر کننده ETF اتریوم در حال همکاری برای راه‌اندازی این صندوق‌ها هستند.

با این حال برخی تحلیلگران تاکید کردند که اگر صندوق تراست اتریوم شرکت گری اسکیل (ETHE) به یک ETF اسپات تبدیل شود، نرخ خروج سرمایه از آن باعث افزایش فشار فروش ETH می‌شود. این مشکل برای صندوق GBTC این شرکت هم به وجود آمده‌ است.

برخی پیش‌بینی کرده‌اند که در هفته‌های ابتدایی راه‌اندازی ETF اتریوم، نرخ خروج سرمایه از صندوق ETHE می‌تواند تا بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در روز افزایش یابد. این امر می‌تواند روی جریان خالص جریان ورودی صندوق‌های جدید اثر بگذارد.

به صورت خلاصه می‌توان گفت که بخشی از دلایل متوقف شدن رالی اتریوم‌، رشد زودهنگام آن قبل از تایید ETFهای اسپات است. به نظر می‌رسد این موضوع که راه‌اندازی ETFهای اسپات اتریوم ممکن است طول بکشد، برخی سرمایه‌گذاران را ناامید کرده است. در نتیجه، با افزایش نااطمینانی معامله‌گران قیمت آن کاهش یافته‌ است.

ریسک لیکویید شدن معاملات در بازار فیوچرز

سود باز یا اوپن اینترست (Open interest) به ارزش قراردادهای فیوچرز اتریوم در تمام صرافی‌ها مانند بایننس، بورس کالای شیکاگو (CME)، بای‌بیت (Bybit) و اوکی‌اکس (OKX) گفته می‌شود. با اینکه ارزش قراردادهای خرید (Long) و فروش (Short) با هم برابر هستند، اما بالا بودن لوریج‌ یا اهرم به معنای افزایش ریسک لیکویید شدن معاملات است.

نمودار نرخ سود باز اتریوم

برای مثال اگر یک موقعیت لانگ با اهرم ۱۰ برابری ایجاد شده‌، با کاهش ۱۰ درصدی قیمت اتریوم آن موقعیت لیکویید شده‌ و بسته‌ می‌شود. برعکس این سناریو برای موقعیت‌های شورت نیز صدق می‌کن. در این مواقع صرافی قرارداد فیوچرز مرتبط را خریداری کرده و پوزیشن‌هایی که مارجین کافی در اختیار ندارند را لیکویید می‌کند. در نتیجه حجم ۱۶.۸ میلیارد دلاری سود باز این قراردادها، ریسک معامله‌گران را افزایش داده‌ و جلوی رشد اتریوم را گرفته‌ است.

رقبای اتریوم چه تاثیری روی بازار آن داشته‌اند؟

کارمزد بالای شبکه اتریوم می‌تواند نشانه خوبی از افزایش تقاضای آن باشد؛ اما از سوی دیگر فرصتی برای شبکه‌های رقیب با مقیاس‌پذیری بالا ایجاد می‌کند. به همین خاطر بخشی از فعالیت کاربران به شبکه‌های لایه دوم اتریوم‌ منتقل شده اما برخی کاربران نیز به شبکه‌های لایه اولی مثل BNB، سولانا و آپتوس مهاجرت کرده‌اند.

این موضوع که تمام برنامه‌های غیرمتمرکز (Dappها) برای فعالیت خود به سطحی از غیر متمرکز بودن اتریوم نیاز دارند، در واقعیت صحیح نیست. اتریوم‌ این ویژگی را در سطح بالایی فراهم کرده اما تمام برنامه‌ها لزوماً به آن احتیاجی ندارند.

برای مثال کاربرانی که معاملات ساده‌ای دارند یا می‌خواهند از یک بازی بلاک چینی استفاده کنند، برای آنکه به یک شبکه لایه دوم با کارمزد کم‌‌تر دسترسی داشته باشند، تمایلی به استفاده از پل‌های بلاک چینی (Bridge) ندارند. از این رو نرخ رشد فعالیت در شبکه اصلی اتریوم از رقبای آن جا مانده است.

مقایسه فعالیت بلاکچین‌های برتر در ۲۴ ساعت گذشته

در تاریخ ۳۰ مه (۱۰ خرداد) تعداد ۱۲۲٬۳۵۰ آدرس فعال روزانه در شبکه اتریوم وجود داشته که نسبت به روز قبل کاهشی ۲ درصدی را نشان می‌دهد. حجم معاملات نیز در این مدت کم‌تر از ۲ درصد افزایش یافته‌ است. این داده‌ها نشان می‌دهد که با وجود زیرساخت و شرایط فاندامنتال اتریوم، معامله‌گران دوست دارند از شبکه‌های جایگزین استفاده کنند.

برای مثال در بازه زمانی گفته شده، تعداد آدرس‌های فعال روی شبکه BNB حدود ۴ برابر اتریوم‌ بوده‌ است. کاربران این شبکه در ۷ روز گذشته بیش از ۳.۵ میلیارد دلار تراکنش را در پنکیک سواپ اجرا کرده‌اند.

به صورت خلاصه می‌توان گفت که طبق داده‌های آنچین، اتریوم نه تنها قدرت و اعتماد کافی برای رشد را ندارد؛ بلکه باید با محدودیت‌های مهمی برای عبور از سطح ۳٬۹۰۰ دلار دست‌وپنجه نرم کند.

نوشته چرا قیمت اتریوم از مقاومت ۳٬۹۰۰ دلار عبور نمی‌کند؟ اولین بار در مجله نوبیتکس. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

کارت های کمبو امروز 11 تیر همستر

شما در ایردراپ همستر کمبات، شانس این را دارید که هر روز معمای ۳ کارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *