پوکو F6 در برابر پوکو F6 پرو؛ کدام میان‌رده جذاب‌تر است؟

شیائومی به تازگی از دو گوشی جدید پوکو F6 و F6 پرو رونمایی کرده که F6 با قیمت پایه ۳۷۹ دلار راهی بازار جهانی شده و مدل پرو با قیمت ۴۹۹ دلار فروخته می‌شود. بنابراین با توجه به این اختلاف قیمتی که این دو مدل دارند، در این مطلب قصد داریم از زوایای مختلف هر دو گوشی را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام مدل ارزش خرید بیشتری دارد.

با وجود اینکه هر دو دستگاه به خانواده F6 پوکو تعلق دارند، اما تفاوت‌های کلیدی‌ای با یکدیگر دارند. پوکو از بخش تحقیق و توسعه شیائومی (Xiaomi) بهره می‌برد و تمایل دارد تا برخی از مدل‌های موجود شیائومی را با برند خود مجددا به بازار عرضه کند. در این مورد خاص، پوکو F6 بر اساس ردمی توربو ۳ شیائومی ساخته شده است، در حالی که F6 پرو مبتنی بر ردمی K70 شیائومی است. این رویکرد پوکو در توسعه محصول، ذاتا ایراد خاصی ندارد، اما منجر به برخی تناقضات جالب می‌شود، از جمله اینکه علی‌رغم لقب “Pro”، پوکو F6 پرو فاقد استاندارد مناسب مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است که در مدل معمولی آن وجود دارد و همچنین از شیشه گوریلا ویکتوس در بخش جلویی بهره نمی‌برد.

پوکو F6 در برابر پوکو F6 پرو؛ طراحی

اندازه کلی این دو گوشی بسیار شبیه به هم است، که البته با توجه به نمایشگر ۶.۶۷ اینچی و باتری ۵۰۰۰ میلی‌امپر ساعتی هر دو مدل، طبیعی به نظر می‌رسد. تنها تفاوت جزئی در وزن آن‌ها دیده می‌شود. پوکو F6  با ۱۷۹ گرم کمی سبک‌تر از پوکو F6 پرو با ۲۰۹ گرم محسوب می‌شود. این تفاوت احتمالا بیشتر به دلیل مواد استفاده شده در ساخت بدنه است.

پوکو F6 معمولی از قاب و پشت پلاستیکی ساخته شده، در حالی که پوکو F6 پرو از شیشه در پشت و آلومینیوم در فریم استفاده می‌کند. با این حال، همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، این همه ماجرا نیست. با وجود متریال ساده‌تر، پوکو F6 معمولی محافظت بهتری ارائه می‌دهد. این مدل دارای گواهی IP64 است، در حالی که F6 پرو تنها گواهی IP54 را داراست. همچنین، بخش جلویی پوکو F6 معمولی با شیشه گوریلا ویکتوس پوشانده شده، در حالی که مدل پرو از نسل پایین‌تر یعنی گوریلا گلس ۵ استفاده می‌کند.

بیایید در مورد رنگ‌بندی صحبت کنیم. پوکو F6 معمولی در این بخش کمی برنده است، زیرا علاوه بر رنگ‌های مشکی و تیتانیومی، رنگ سبز را نیز ارائه می‌دهد. پوکو F6 پرو تنها در رنگ‌های مشکی و سفید عرضه می‌شود. از نظر طراحی، در حالی که این دو گوشی از جلو بسیار شبیه به هم هستند (صفحه‌نمایش تخت آن‌ها فقط با یک دوربین سلفی درون حفره و حاشیه‌های باریک در اطراف قطع می‌شود)، نمی‌توان گفت که پشت آن‌ها شباهتی دارد. فراتر از طرح خاص مدل پرو که قبلا ذکر کردیم، در بخش دوربین‌ها نیز تفاوت عمده‌ای وجود دارد. پوکو F6 معمولی در واقع برآمدگی خاصی برای دوربین ندارد و از دو دوربین بزرگ و دایره‌ای شکل جداگانه به همراه یک فلش LED در کنار آن‌ها تشکیل شده است. از سوی دیگر، مدل پرو دارای برآمدگی بسیار بزرگی برای دوربین است که تقریبا کل عرض گوشی را پوشش می‌دهد و حلقه‌های بسیار کوچک‌تری برای دوربین‌های خود دارد. گویی این دو گوشی اصلا با هم مرتبط نیستند.

هر دو گوشی دارای فرستنده مادون قرمز (IR blaster) هستند. هر دو مدل همچنین دارای سیستم بلندگوی استریو هستند که در آن اسپیکر مکالمه به عنوان کانال دوم عمل می‌کند. در قسمت پایین، جایگاه سیم‌کارت را داریم و در هیچ یک از این گوشی‌ها، امکان افزایش حافظه وجود ندارد. همچنین، بلندگوی اصلی و درگاه Type-C نیز در پایین قرار گرفته‌اند.

نمایشگر

نمایشگر هر دو گوشی اندازه یکسانی معادل ۶.۶۷ اینچ دارد. شباهت‌ها در همینجا تمام نمی‌شوند، چرا که هر دو از پنل‌هایی با ۱۲ بیت رنگ، پشتیبانی از HDR10+ و دالبی ویژن و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برند. این یعنی پوکو F6 و مدل پرو هر دو دارای نمایشگرهای بسیار جذابی هستند.

با این حال، F6 پرو در این بخش همچنان یک برتری جزئی دارد. اول از همه، این مدل از رزولوشن بالاتری برخوردار است، ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل در مقایسه با ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسل در مدل معمولی. این به طور طبیعی به معنی تفاوت در میزان شارپی تصویر بین این دو گوشی است. البته باید توجه داشته باشید که این تفاوت آنچنان محسوس نیست و با چشم غیرمسلح به سختی قابل تشخیص است. Poco F6 با تراکم پیکسلی ۴۴۶ همچنان بسیار شارپ و باکیفیت به نظر می‌رسد. با این حال، F6 پرو از تراکم پیکسلی به مراتب بالاتری در حدود ۵۲۶ بهره می‌برد.

همچنین، قابل ذکر است که پوکو برای F6 پرو حداکثر روشنایی بسیار بالاتری یعنی ۴۰۰۰ نیت را تبلیغ می‌کند، در حالی که این مقدار برای پوکو F6 حدود ۲۴۰۰ نیت است. اما لازم به ذکر است که در تست‌های استاندارد صورت گرفته شده، هر دو گوشی حداکثر روشنایی بسیار مشابهی در حدود ۱۲۰۰ نیت ارائه می‌دهند. این مقدار برای استفاده راحت در فضای باز کاملا کافی است.

پوکو F6 در برابر پوکو F6 پرو؛ عمر باتری

هر دو گوشی از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کنند و همانطور که انتظار داشتیم، از نظر عمر باتری تفاوت زیادی با هم ندارند. عملکرد باتری هیچ‌کدام از این دو گوشی در مقایسه با رقبا، چندان قابل توجه نیست. این رویه‌ای است که در محصولات اخیر شیائومی شاهد هستیم؛ بنابراین چندان هم متعجب نشده‌ایم.

سرعت شارژ

خوشبختانه شیائومی در بخش فناوری شارژ برای این دو گوشی کم نگذاشته است. پوکو F6 پرو با سرعت شارژ ۱۲۰ واتی خود، در این زمینه برتری محسوسی دارد. در تست‌های صورت گرفته، این فناوری توانسته پوکو F6 پرو را در مدت تنها ۲۷ دقیقه از حالت خاموش شدن کامل، به شارژ کامل برساند. با این حال، پوکو F6 معمولی نیز با شارژ ۹۰ واتی خود که می‌تواند گوشی را طی ۳۷ دقیقه به طور کامل شارژ کند، عملکرد خوبی ارائه می‌دهد.

در ضمن همراه با هر دو گوشی، شارژر مناسب هم در اختیار شما قرار می‌گیرد و لازم نیست شارژر را به طور جداگانه خریداری کنید.

پوکو F6 در برابر پوکو F6 پرو؛ اسپیکر

هر دو گوشی از سیستم اسپیکر استریو هیبریدی بهره می‌برند. یکی از بلندگوها در لبه‌ی پایینی گوشی قرار گرفته و دیگری وظیفه‌ی نقش‌آفرینی به عنوان اسپیکر مکالمه را نیز بر عهده دارد. در تست‌های انجام شده، هر دو گوشی از نظر بلندی صدا وضعیت بسیار خوبی دارند. اگرچه F6 Pro در زمینه بلندی صدا اندکی برتری دارد، اما این تفاوت به اندازه‌ای نیست که از نظر عملی حائز اهمیت باشد.

کیفیت صدا در هر دو گوشی عالی است. در تمام محدوده‌های ولوم، صداهای میانی به طور شفاف و واضح پخش می‌شوند. صداهای زیر به ندرت دچار افت کیفیت می‌شوند و حتی با بیس صدا هم روبرو می‌شوید.

عملکرد

هر دو گوشی پوکو F6 و F6 پرو از تراشه‌هایی که توسط کوالکام به عنوان “بالارده” توصیف می‌شوند، بهره می‌برند. پوکو F6 معمولی مبتنی بر اسنپدراگون ۸s نسل ۳ است؛ تراشه‌ای نسبتاً جدید که بر پایه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ معمولی ساخته شده اما با برخی ویژگی‌های ضعیف‌تر.

پوکو F6 در مدل پایه با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه عرضه می‌شود و همچنین در مدل رده‌بالاتر ۱۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه نیز در دسترس است. در هر دو نسخه، از حافظه‌ی فوق‌العاده سریع UFS 4.0 بهره می‌برید، اما امکان ارتقای فضای ذخیره‌سازی وجود ندارد. کوالکام همچنین با استفاده از مودم قدیمی‌تر، هزینه را پایین آورده است، اما همچنان یک پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) رده بالا و پشتیبانی از Wi-Fi 7 را ارائه می‌دهد.

درباره قطعات قدیمی‌تر و کاهش هزینه، پوکو F6 پرو بر اساس تراشه پرچمدار سال گذشته، یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ساخته شده است. همانطور که تصور می‌کنید، هنوز عملکرد قدرتمندی دارد. این تراشه با رم LPDDR5X و حافظه‌ی سریع UFS 4.0 همراه شده است. شما می‌توانید این گوشی را در سه مدل تهیه کنید – مدل پایه ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه، ۱۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه و مدل رده‌بالاتر ۱۶ گیگابایت رم و ۱ ترابایت حافظه. در اینجا نیز امکان ارتقای فضای ذخیره‌سازی وجود ندارد. همچنین از جدیدترین امکانات اتصال مانند Wi-Fi 7 سه بانده بهره‌مند خواهید شد.

هر دوی پوکو F6 پرو و F6 وعده‌ی دریافت سه سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری اصلی و یک سال دیگر وصله‌های امنیتی را ارائه می‌دهند. و البته، هر دو از جدیدترین نسخه رابط کاربری HyperOS مبتنی بر اندروید ۱۴ استفاده می‌کنند.

عملکرد در بنچمارک‌ها

طبیعتا پوکو F6 پرو به لطف استفاده از تراشه پرچم‌دار، عملکرد بهتری نشان می‌دهد. اما همانطور که در نتایج به دست آمده در بنچمارک  AnTuTu 10 می‌توانید ببینید، تفاوت عملکرد این دو گوشی چشم‌گیر و خیلی زیاد نیست. بنابراین اگر گیمینگ هستید، با خرید پوکو F6 هم قرار نیست با مشکلی روبرو شوید.

پوکو F6 در برابر پوکو F6 پرو؛ دوربین‌ها

با نگاهی گذرا، به نظر می‌رسد سیستم‌های دوربین این دو مدل پوکو F6 شباهت زیادی به هم دارند. البته به جز این نکته که F6 پرو یک لنز اضافی در پشت خود دارد. هرچند این لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی، چندان قابل توجه نیست. با این حال، با کمی بررسی دقیق‌تر، متوجه تفاوت‌های بیشتری خواهید شد.

به عنوان مثال، در حالی که هر دو گوشی از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند، حسگرهای آنها کاملاً متفاوت هستند. پوکو F6 معمولی حسگر ۶۴ مگاپیکسلی OmniVision مدل F5 قبلی خود را به حسگر ۵۰ مگاپیکسلی Sony IMX 882 (LYT600) ارتقا داده است؛ البته بدون اینکه اندازه حسگر را خیلی بزرگ‌تر کند.

پوکو F6 پرو نیز سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی F5 Pro را با یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی OmniVision OVX8000 عوض کرده؛ اما قبل از اینکه این را تنزل کیفیت در نظر بگیرید، به خاطر داشته باشید که سنسور جدید بزرگ‌تر است. همچنین لنز جدید با دیافراگم بازتر (f/1.6 در مقابل f/1.8) ساخته شده است که F6 پرو را برای عکاسی در نور کم بسیار امیدوارکننده‌تر می‌کند.

هر دو گوشی پوکو F6 و F6 پرو از یک دوربین اولترا واید مشابه استفاده می‌کنند و هر دو مبتنی بر سنسور ۸ مگاپیکسلی Sony IMX 355 (1/4.0 اینچ، ۱.۱۲ میکرومتر) هستند. با این حال، لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی منحصر به مدل Pro است (که البته اهمیت چندانی ندارد).

در مورد دوربین سلفی، پوکو F6 پرو نیز مسیری متفاوت از F6 معمولی در پیش گرفته و به جای دوربین ۲۰ مگاپیکسلی F6، از یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی در جلو استفاده می‌کند. همچنین از نظر زاویه دید نیز با هم تفاوت دارند، مدل Pro از لنز معادل ۲۴ میلی‌متری استفاده می‌کند، در حالی که مدل معمولی از لنز ۲۱ میلی‌متری با زاویه بازتر بهره می‌برد.

کیفیت تصویر

پوکو F6 پرو در نور روز با دوربین اصلی خود، عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت می‌کند. جزئیات عالی هستند؛ بافت‌های مختلف به طور طبیعی ثبت می‌شوند و نویز بسیار کمی در آسمان وجود دارد. در ادامه تمام عکس‌هایی که برای نمونه آورده شده، دو عکس اول که در سمت راست قرار دارند، مربوط به F6 پرو و دو عکس بعدی مربوط به F6 است.

دوربین اصلی پوکو F6 نیز عملکرد نسبتاً خوبی دارد. جزئیات بسیار خوب هستند، هرچند شاید به اندازه F6 Pro طبیعی به نظر نرسند. همچنین میزان نویز کم است، اگرچه ممکن است در برخی نقاط نویز خفیفی مشاهده شود. بازتولید رنگ کاملاً دلپذیر است و محدوده دینامیکی نیز عالی عمل می‌کند. در ادامه می‌توانید عکس‌های ثبت شده با دوربین‌ اصلی پوکو F6 و F6 پرو را مشاهده کنید.

پوکو F6 پرو در ثبت عکس از افراد و چهره‌ها عملکرد خیلی خوبی دارد. با این حال، نحوه‌ی پردازش رنگ پوست و چهره توسط پوکو F6 می‌توانست بهتر باشد.

هر دو گوشی به نظر از یک دوربین اولترا واید مشابه استفاده می‌کنند، اما با این حال، عکس‌های ثبت شده با F6 Pro کمی بهتر به نظر می‌رسند. شاید پردازش‌های اختصاصی دو تراشه اسنپدراگون متفاوت روی تصاویر تاثیرگذار باشد. به طور کلی، دوربین اولترا واید عملکرد متوسطی دارد و در هیچ زمینه‌ای درخشان نیست، هرچند با توجه به مشخصات سخت‌افزاری نه چندان چشمگیرش، انتظار عملکرد بدتری هم می‌رفت.

جزئیات ثبت شده با توجه به رزولوشن دوربین قابل قبول هستند و نویز موجود هم چندان آزاردهنده نیست. به طور خاص در مدل معمولی (F6)، رنگ‌ها کمی بی‌روح و فاقد طراوت هستند، مشکلی که در مدل Pro وجود ندارد.

دوربین اصلی پوکو F6 از تاریکی نمی‌ترسد و همچنان در شب عکس‌های خوبی می‌گیرد. نیازی نیست نگران ورود به حالت شب باشید، چرا که عملکرد گوشی در حالت کاملاً خودکار هم رضایت‌بخش است. تفکیک سایه روشن (تونالیته) بسیار خوب است و به طور معمول سایه‌های روشن و نورهای مهار شده‌ی خوبی به دست می‌آورید. جزئیات و مدیریت نویز عملکرد خوبی دارند و از نظر رنگ هم شکایت خاصی نداریم.

در زوم ۲ برابر، می‌توانید انتظار عکس‌های قابل استفاده داشته باشید، هرچند با بزرگنمایی ۱۰۰% ماهیت ارتقا یافته‌ی آن‌ها مشخص می‌شود. عکس‌های شب با دوربین فوق عریض هم چندان چنگی به دل نمی‌زنند. محدوده دینامیکی قابل قبول است، اما رنگ‌ها کمی غیرطبیعی هستند. همچنین تصاویر نسبت به پوکو F6 پرو نرم‌تر به نظر می‌رسند. در مقابل، پوکو F6 پرو در نور کم با دوربین اصلی خود عکس‌های بسیار خوبی ثبت می‌کند. نوردهی در عکس‌ها به خوبی متعادل است و جزئیات سایه‌ها و هایلایت‌ها به خوبی حفظ شده‌اند.

با زوم ۲ برابر در شب هم می‌توانید عکس‌های قابل قبولی بگیرید، البته نباید در بزرگنمایی زیاد انتظار معجزه داشته باشید. عکس‌های دوربین اولترا واید هم در همین راستا قرار می‌گیرند. از نظر نوردهی و محدوده دینامیکی در نگاه اول نسبتاً خوب به نظر می‌رسند، هرچند رنگ‌ها می‌توانند کمی بیش از حد گرم و اشباع شده باشند.

کیفیت ویدیو

هر دو گوشی پوکو F6 و F6 پرو از قابلیت‌های فیلمبرداری بسیار مشابهی برخوردارند. البته با یک استثنا: فیلمبرداری ۸K با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه که تنها در مدل پرو وجود دارد. با توجه به اینکه فیلمبرداری ۸K در گوشی‌های هوشمند هنوز در بسیاری از زمینه‌ها ایراداتی دارد و از نظر کیفیت تفاوت چندانی با ۴K ندارد، زیاد روی این قابلیت مدل پرو مانور نخواهیم داد. مدل معمولی (F6) همچنین از گزینه فیلمبرداری سینمایی ۴K با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه بی‌بهره است که ممکن است برای برخی کاربران مهم باشد.

هر دو گوشی از لرزشگیر همیشه روشن و امکان انتخاب بین کدک‌های AVC/h.264 و HEVC/h.265 بهره می‌برند.  فیلم‌های ۴« ضبط شده با دوربین اصلی هر دو گوشی قابل قبول هستند. میزان جزئیات در F6 در حالت ۳۰ فریم بر ثانیه بسیار خوب است و هم‌سطح با F6 پرو قرار می‌گیرد. همچنین کاهش مشابهی در کیفیت در حالت ۶۰ فریم بر ثانیه مشاهده می‌شود. لرزشگیر در سری پوکو F6 عملکردی متوسط دارد. لرزش هنگام راه رفتن گاهی اوقات باعث مشکل فوکوس خودکار در دوربین اصلی می‌شود، اما اگر ثابت بمانید با این مشکل مواجه نخواهید شد و فیلمبرداری پانوراما نیز روان انجام می‌شود. در محیط کم‌نور، دوربین اصلی پوکو F6 عملکرد قابل قبولی دارد و شاید حتی کمی بهتر از مدل پرو عمل کند. بهتر است در شب از دوربین اولترا واید برای فیلمبرداری استفاده نکنید.

پوکو F6 در برابر پوکو F6 پرو؛ کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

هر دو گوشی پوکو F6 و پوکو F6 پرو به عنوان گزینه‌های عالی در بین قاتلان پرچم‌دارها می‌توانیم در نظر بگیریم. در حالی که هر دوی این گوشی‌ها نقاط قوت زیادی دارند که انتخاب بین آن‌ها را دشوار می‌کند، اما اگر بخواهیم یکی را بر دیگری ترجیح دهیم، به احتمال زیاد سراغ پوکو F6 معمولی خواهیم رفت.

با توجه به اینکه مدل استاندارد به طور قابل توجهی ارزان‌تر است، ارزش خرید بیشتری نسبت به مدل پرو دارد. با وجود اینکه مدل پرو از چیپست نسبتا بهتری بهره می‌برد، ولی تفاوت عملکرد این دو آنقدرها هم زیاد نیست. همین موضوع در مورد سرعت شارژ هم صدق می‌کند. اینکه گوشی برای شارژ شدن به ده دقیقه زمان بیشتری نیاز دارد، چندان مهم نیست و سرعت شارژ پوکو F6 به اندازه‌ی کافی برای اکثر کاربران سریع است.

علاوه بر این، نباید فراموش کنیم که در حالی که پوکو F6 پرو از مواد باکیفیت‌تری مانند پنل پشتی شیشه‌ای و فریم آلومینیومی ساخته شده است، اما پوکو F6 معمولی در زمینه‌ی مهم‌تری یعنی مقاومت، برنده محسوب می‌شود. این گوشی دارای استاندارد محافظت IP64 و محافظ گوریلا گلس ویکتوس در جلوی گوشی است.

بنابراین روی هم رفته بین این دو اگر قرار باشد یک برنده را انتخاب کنیم، باید بگوییم که پوکو F6 برنده این مقایسه است. در نهایت باید بگوییم برای خرید گوشی‌های شیائومی، می‌توانید به سایت دیجی‌کالا سر بزنید.

منبع: GSMArena

نوشته پوکو F6 در برابر پوکو F6 پرو؛ کدام میان‌رده جذاب‌تر است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

نمایشگر آیفون 16 پرو بسیار روشن‌تر از نسل قبلی خواهد بود • دیجی‌کالا مگ

گزارش‌های جدید حاکی از آن است که روشنایی نمایشگر آیفون ۱۶ پرو نسبت به مدل‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *