پلی استیشن 4 شرکت AMD را از ورشکستگی نجات داده بود

رهبر بخش کسب و کار شرکت AMD، به تازگی از این حقیقت پرده برداشت که این شرکت در مقطعی، در آستانه ورشکشستگی بود. با این حال، موفقیت کنسول‌ پلی استیشن 4 سونی به این شرکت کمک کرد تا از این شرایط جان سالم به در ببرد.

AMD همیشه یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید قطعات پردازشی برای سخت‌افزارهای مختلف بوده است. این شرکت هم‌اکنون شرایط بسیار خوبی در بازار دارد و تراشه‌های آن‌ها، جزو بهترین‌ها به حساب می‌آیند. با این حال، همیشه اوضاع همینقدر خوب نبوده است.

اطلاعاتی که شخصی به نام رناتو فرگال (Renato Fragale) در این مورد منتشر کرده، نشان می‌داد وضع این شرکت بسیار وخیم بوده است. اوضاع در یک مقطع به حدی بد بود، که انتظار می‌رفت این کمپانی تا سال 2020 ورشکسته شود. از طرفی، درآمد آن‌ها در سال 2015 هم، حدود 10 درصد کاهش داشت که وضع را وخیم‌تر می‌کرد.

پلی استیشن 4، ناجی AMD

اما چیزی که این کمپانی را نجات داد، PS4 و همکاری آن‌ها با سونی، برای ساخت این کنسول بود. کنسول نسل هشتمی سونی از پردازند‌های اختصاصی ساخت AMD استفاده می‌کرد. به همین خاطر، فروش فوق‌العاده پلی استیشن 4، باعث افزایش درآمد AMD شد و این شرکت را دوباره به اوج برگرداند. بعد از آن هم، این شرکت با تولید محصولات سری Zen و RDNA، به موفقیت‌های خود ادامه داد.

البته محصولات این شرکت در کنسول رقیب پلی استیشن، یعنی ایکس باکس وان هم به کار رفته بود. با اینکه کنسول مایکروسافت به اندازه PS4 پرفروش نبود، اما همچنان به ترند شدن دوباره نام AMD در بازار، کمک شایانی کرد.

موقعیت این شرکت امروزه کاملا تغییر کرده است. شرکتی که گمان می‌شد تا سال 2020 ورشکسته شود، حالا یکی از رهبران بازار پردازنده‌ها است. محصولات AMD هنوز هم در کنسول‌های نسل جدید سونی و مایکروسافت استفاده می‌شوند. علاوه بر آن‌ها، پردازند‌های Ryzen و RDNA این شرکت، جزو بهترین‌ها برای PC گیمینگ به شمار می‌روند.

شایان ذکر است که محصولات AMD، جدیدا در ساخت کنسول‌های دستی هم بسیار پرکاربرد شده است. کنسول‌های دستی Steam Deck OLED و Asus ROG Ally، از جمله این دستگاه‌ها هستند.

گفته می‌شود که PS5 Pro هم از تکنولوژی AMD بهره خواهد برد. کنسولی که گفته می‌شود بیشتر از 33 ترافلاپس قدرت پردازشی دارد. شایعات می‌گویند که سونی، از یک پردازنده Zen 2 از شرکت AMD در این کنسول استفاده خواهد کرد؛ درست مثل PS5 معمولی. این دو شرکت احتمالا برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی به همکاری ادامه خواهند داد و به موفقیت‌های جدیدی خواهند رسید.

منبع: Tech4Gamers


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

خالقان LA Noire در حال ساخت یک بازی جنایی روان‌شناختی هستند

خالقان اصلی بازی LA Noire طبق گزارش‌ها روی یک بازی جنایی جدید مستقل از راک‌استار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *