ویورلی مدل 93، خودروی برقی یک قرن پیش با شعاع حرکتی 160 کیلومتر

ویورلی مدل ۹۳ یک خودروی الکتریکی است که در سال ۱۹۱۳ ساخته شده و می‌توان آن را تسلای یک قرن پیش دانست!

خودروهای الکتریکی معمولاً به‌عنوان وسایل مدرنی شناخته می‌شوند اما درواقع قدمت آن‌ها به بیش از یک قرن پیش بازمی‌گردد. یکی از مصادیق این موضوع، خودرویی بنام ویورلی (Waverley) مدل ۹۳ است. این خودرو متعلق به دوران اولیهٔ خودروسازی است یعنی زمانی که هنوز مشخص نبود آیندهٔ خودروها به دست بنزین می‌افتد یا برق. ویورلی هرچند شبیه درشکه‌های قدیمی به نظر می‌رسد اما به سبک خودروهای الکتریکی امروزی، یک صندوق بار جلو و صندوق دیگری در عقب دارد.

مدل ۹۳ همچنین به سقف فلزی قابل برداشتن مجهز است که با جدا کردن آن می‌توان خودرو را به یک رودستر تبدیل کرد. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه این ماشین هم می‌توان به چراغ‌های جلوی برقی (بسیاری از خودروهای آن سال‌ها از چراغ‌های گازی استفاده می‌کردند)، سیستم تعلیق فنر شمش و رینگ‌های چوبی با لاستیک‌های دور سفید اشاره کرد. در داخل مدل ۹۳ نیز یک صندلی قرمزرنگ مبل مانند به چشم می‌خورد و مقابل راننده اهرمی به‌عنوان فرمان و یک صفحه آمپر جالب قرار گرفته است که ولت و آمپر را نشان می‌دهد.

حال یک نمونه از این خودروی الکتریکی به حراج گذاشته شده است. این خودرو ابتدا توسط شخصی بنام «پیس رالز» از کارخانه خریداری شده و نزدیک به صد سال در خانوادهٔ او باقی مانده است تا اینکه نهایتاً در سال ۲۰۰۲ به فروش رسید. در طول دهه‌ها، سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی این خودرو مثل باطری‌ها، موتور، سیستم کنترل و گیربکس بازسازی یا تعویض شده‌اند. علاوه بر این، خودرو به یک شارژر داخلی هم مجهز شده که امکان شارژ باطری‌ها را با برق ۱۲۰ ولت فراهم می‌کند.

این تغییرات هم خوب و هم بد هستند زیرا این مدل ۹۳ قابل رانندگی است اما دیگر فابریک محسوب نمی‌شود. بااین‌حال، زمانی که ویورلی تولید می‌شد، سازنده شعاع حرکتی آن را بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ کیلومتر اعلام کرده بود. این خودرو قرار است ماه آینده در حراجی مونتری به فروش برسد اما هیچ تخمینی در مورد قیمت آن وجود ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

معرفی رضوانی آرسنال، شاسی‌بلند ضدگلوله بر اساس کادیلاک اسکالید

رضوانی آرسنال شاسی‌بلند ضدگلوله با ۷۰۰ اسب بخار قدرت و آستانه قیمت ۲۲۵ هزار دلار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *