ورلد کوین (Worldcoin) چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال WLD

ادغام هویت دیجیتال با تکنولوژی بلاکچین همان ایده‌ای بود که پروژه‌ ورلد کوین (World Coin) را بر سر زبان‌ها انداخت. سم آلتمن خالق نام‌آشنای این پروژه اعلام کرد که دنبال اقتصاد همگانی (Global Economy) است و می‌خواهد دسترسی همه افراد در هر گوشه از جهان را به این شبکه مالی امکان‌پذیر کند. اما بخش جذاب‌تر ماجرا معرفی روش جدیدی برای احراز هویت و ایجاد شناسه‌های دیجیتال منحصر‌به‌فرد بود؛ روشی که منجر به ایجاد شفافیت و جلوگیری از ریسک‌های ناشی از دیپ فیک (Deep Fake) در عصر هوش مصنوعی می‌شد. در نتیجه پروژه اعلام کرد هر فردی که در این احراز هویت شرکت کند، مشمول دریافت ایردراپ رایگان توکن WLD می‌شود.

اگرچه این ایده از منظر مبارزه با نابرابری اقتصادی در کل جهان جذاب به‌نظر می‌رسد؛ اما باید ببینیم آیا از بُعد حفظ حریم خصوصی هم به تعهدات خود پایبند است.

در این مطلب از مجله نوبیتکس قصد داریم ببینیم ورلد کوین چیست، چطور کار می‌کند و ارز دیجیتال ورلد کوین چه نقشی در این پروژه دارد. بعد از آشنایی با ورلد کوین نیز نگرانی‌هایی که در مورد امنیت و حفظ حریم خصوصی این پروتکل مطرح هستند را بررسی می‌کنیم.

فهرست عناوین

ورلد کوین چیست؟

در وبسایت رسمی پروژه در مورد معرفی ورلد کوین این‌طور آمده است: 

«ورلد کوین یک پروتکل متن باز، رایگان و با حفظ حریم خصوصی است که قصد دارد بزرگ‌ترین شبکه عمومی مالی و هویتی جهان را بسازد. همه افراد صرف‌نظر از پیشینه شخصی، وضعیت اقتصادی و محدودیت‌های جغرافیایی می‌توانند به این شبکه دسترسی داشته باشند.»

این تفکر برگرفته از مفهوم درآمد پایه یا حقوق اولیه عمومی (Universal Basic Income) در حوزه اقتصاد و سیاست است. در حقیقت، هدف بنیانگذاران ورلد کوین این بود که برخلاف سایر پروژه‌های بازار ارز دیجیتال، فرصت برابر کسب حداقل درآمد را برای همه افراد فارغ از وضعیت اقتصادی و جغرافیایی آن‌ها فراهم کنند. علاوه بر این هدف والا، افرادی هم که به هر دلیلی فاقد مدرک هویتی هستند، می‌توانند از طریق احراز هویت ورلد کوین دارای شناسه دیجیتال شوند.

اگر علاقه‌مند شدید که درباره ورلد کوین و نحوه کار آن بیشتر بدانید، با ادامه مطلب همراه باشید. 

ورلد کوین چطور کار می‌کند؟

ورلدکوین یک پروتکل متن باز مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که سنگ بنای آن در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) گذاشته شد و بعد از حدود سه سال تحقیق و توسعه، بالاخره در ۲۴ جولای ۲۰۲۳ (۲ مرداد ۱۴۰۲) راه‌اندازی شد. ورلد کوین برای رسیدن به هدف خود یعنی دسترسی افراد به اقتصاد جهانی به‌صورت عادلانه، روش احراز هویت بیومتریک ضمن حفظ حریم خصوصی را مطرح کرد. اما این احراز هویت کمی متفاوت‌تر از چیزی بود که عامه مردم قبلا نمونه‌هایش را دیده بودند. این پروژه در بین انواع مدل‌های احراز هویت بیومتریک، اسکن عنبیه چشم را انتخاب کرد. اعضای تیم معتقد بودند که این یک روش دقیق برای تمایز میلیاردها نفر در سراسر جهان و اثبات این است که یک فرد، انسان زنده و منحصر‌به‌فرد است. دستگاهی که برای انجام احراز هویت از طریق اسکن چشم در نظر گرفته شد، اورب (Orb) نام داشت. 

در بخش بعدی با اینکه دستگاه اورب چیست، چطور داده‌های مربوط به هر فرد را به شناسه دیجیتال تبدیل می‌کند و چطور امنیت داده‌ها را تضمین می‌کند، آشنا می‌شویم. 

دستگاه اورب (Orb) چیست؟

دستگاه اسکن چشم Orb

تیم ورلد کوین معتقد بود که دستگاه‌های تصویربرداری عنبیه موجود در بازار نمی‌توانند نیازهای فناوری و امنیتی موردنظر آن‌ها را برآورده کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتند خودشان دستگاهی را بسازند تا دسترسی همگانی به اقتصاد جهانی به بهترین شکل ممکن فراهم شود. این دستگاه سخت‌افزاری که اورب (Orb) نامیده شد، از نظر ظاهری یک گوی صیقلی به اندازه توپ بولینگ است. اما از نظر فنی، دستگاهی منحصر به‌فرد است که انواع سنسور دوربین در آن تعبیه شده است و با استفاده از مدل‌های یادگیری ماشین و تکنیک‌های بینایی رایانه‌ای در حوزه هوش مصنوعی، ویژگی‌های عنبیه هر فرد را آنالیز می‌کند. 

اورب با استفاده از این قابلیت‌ها می‌تواند بدون اینکه هیچ نام و نشانی از افراد بداند و اطلاعاتی در مورد آن‌ها داشته باشد، فقط از طریق عنبیه بین افراد تمایز قائل شود.

اجزای دستگاه Orb ورلد کوین

حالا برویم سراغ اینکه اطلاعات مردمک چشم هر شخص چطور به شناسه دیجیتال منحصربه‌فرد تبدیل می‌شود. بعد از اینکه اسکن عنبیه انجام شد، اطلاعات تصویر به یک کد یا همان هش تبدیل می‌شود. هش، رشته‌ای از کاراکترها با طول ثابت است که توسط تابع هش تولید می‌شود. ورودی یک تابع هش می‌تواند طول نامحدود داشته باشد؛ اما خروجی آن همیشه طول ثابت دارد. هش در الگوریتم داده و تولید کلید عمومی و خصوصی در رمزنگاری‌های بلاکچین کاربرد‌های مهمی دارد و باعث اطمینان از عدم دستکاری داده می‌شود. بعد از اینکه هش عنبیه فرد تولید شد، این کد همراه با هش کلید عمومی کاربر به سرورهای ورلد کوین ارسال می‌شود. در نهایت بعد از تایید یکتا بودن هش با استفاده از اثبات شخصیت (Proof Of Personhood) و اثبات دانش صفر (Zero-knowledge proof)، یک شناسه دیجیتال به نام ورلد آی‌دی (World ID) به کاربر اختصاص داده می‌شود.

تیم ورلد کوین در مورد ورلد آی‌دی این‌طور ادعا می‌کند:

«ورلد آی‌دی یک پاسپورت دیجیتال جهانی در عصر هوش مصنوعی است. در دنیایی که پیشرفت تکنولوژی، تمایز بین انسان و ربات‌های هوش مصنوعی را دشوار کرده است، می‌‌توانیم از این روش برای احراز هویت آنلاین با حفظ حریم خصوصی استفاده کنیم.»

سرویس‌های ورلد کوین

اکوسیستم ورلد کوین شامل ۴ بخش اصلی می‌شود:

  • ورلد آی‌دی (World ID): محور اصلی این اکوسیستم، ایجاد یک شناسه هویت دیجیتال منحصر‌به‌فرد و تایید‌شده در بلاکچین است. به لطف این شناسه دیجیتال هر کسی می‌تواند با حفظ حریم خصوصی به اقتصاد جهانی دسترسی داشته باشد و از تقلب در هویت هم جلوگیری می‌شود.
  • دستگاه اورب (Worldcoin Orb): اورب یک دستگاه کروی شکل برای تصویربرداری بیومتریک است که عنبیه کاربر را اسکن می‌کند. این دستگاه داده‌های تصویری بافت عنبیه را به یک شناسه هویت دیجیتالی ضد دستکاری روی بلاکچین تبدیل می‌کند و در نهایت اطلاعات موجود در دستگاه سخت‌افزاری اورب پاک می‌شوند.
  • ارز دیجیتال ورلد کوین (WLD): توکن WLD، رمزارز بومی ورلد کوین است که برای تسهیل تراکنش‌های جهانی طراحی شده است. از ارز دیجیتال WLD به عنوان ابزار پرداخت، خرید و نقل و انتقال در اکوسیستم ورلد کوین استفاده می‌شود.
  • برنامه ورلد اپ (World App): برنامه ورلد اپ دروازه ورود به اکوسیستم ورلد کوین است. در حقیقت ورلد اپ یک کیف پول خودحضانتی است که کاربران ورلد کوین می‌توانند با استفاده از آن به برنامه‌های مختلف امور مالی غیرمتمرکز متصل شوند.

مراحل دریافت ورلد آی‌دی

بعد از آشنایی با ورلد کوین و دستگاه Orb احتمالا سوال بعدی شما این است که چطور می‌توانیم World ID دریافت کنیم. اول باید به این نکته اشاره کنیم که طبق اطلاعات وبسایت رسمی ورلد کوین، افراد دارای شرایط زیر امکان ثبت هویت دیجیتال و پیوستن به کامیونیتی ورلد کوین را ندارند:

  • افراد کمتر از ۱۸
  • ساکنان کشورهای تحت تحریم ایالات متحده و اتحادیه اروپا از جمله اوکراین، روسیه، کره شمالی، ایران و کوبا
  • افراد مذکور در لیست تحریمی دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC)

در حال حاضر مراکزی که احراز هویت با دستگاه‌های اورب را انجام می‌دهند در ۳۸ کشور جهان مستقر هستند. مراحل دریافت World ID به شرح زیر است: 

  • دانلود برنامه ورلد اَپ: این برنامه برای دستگاه‌های اندروید و iOS موجود است. می‌توانید از طریق اسکن کد QR در سایت رسمی ورلد کوین یا از اپ استور و گوگل پلی، اپلیکیشن World App را دانلود کنید. بعد از ایجاد حساب کاربری و ساخت کیف پول ورلد کوین می‌توانید از طریق ولت کانکت به بسیاری از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و استیبل‌کوین‌ها دسترسی داشته باشید. استفاده از این برنامه مستلزم داشتن ورلد آی‌دی نیست؛ اما در این صورت توکن‌های رایگان WLD هم به کاربر تعلق نمی‌گیرد.
  • ثبت‌نام و دریافت ورلد آی‌دی: برای اجرای این مرحله، لازم است کاربر در مناطقی باشد که دستگاه‌های اورب مستقر هستند. در این لینک می‌توانید از مراکز فعالیت اپراتورهای اورب مطلع شوید. بعد از اینکه اسکن عنبیه انجام شد، هر فرد کد شناسایی دیجیتال منحصربه‌فرد خود را دریافت می‌کند.
  • دریافت ارز دیجیتال رایگان ورلد کوین: بعد از احراز هویت دیجیتال موفق، کاربر می‌تواند توکن‌های رایگان WLD را که به او اختصاص یافته است در کیف پول ورلد اپ درخواست (Claim) کند.

درصد افراد احراز هویت‌شده در کشورهای مختلف جهان هم طبق نمودار زیر است: 

افراد احراز هویت‌شده در نقاط مختلف جهان

اقدامات ورلد کوین برای حفظ حریم خصوصی

تیم ورلد کوین در تلاش برای افزایش امنیت و حریم خصوصی داده‌های بیومتریک و همچنین ارتقا قدرت انتخاب کاربر از چند اقدام مهم رونمایی کرده است که عبارتند از:

سیستم محاسبات چندجانبه (SMPC) ورلد کوین

ورلد کوین در ۱۵ می ۲۰۲۴ (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیستم جدید محاسبات چندجانبه (Secure Multi-Party Computation) را معرفی کرد. به لطف پروتکل جدید، ذخیره‌سازی داده‌های بیومتریک به‌صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود. ماجرا از این قرار است که پروتکل SMPC کدهای عنبیه را در بخش‌های مختلف رمزگذاری می‌کند و آن‌ها را برای نگهداری به چندین طرف ارسال می‌کند. به این ترتیب دسترسی به داده اصلی مستلزم در اختیار داشتن تمام اجزا است و در نتیجه امکان رمزگشایی توسط یک طرف غیرممکن می‌شود. سیستم محاسبه چندجانبه ورلد کوین یک پروتکل متن باز است. به‌گفته این تیم تمام کدهای قدیمی عنبیه بعد از انتقال به SMPC از سیستم قبلی حذف می‌شوند.

نگهداری داده‌های شخصی توسط کاربر (Personal Custody)

یکی از اهداف ورلد کوین تقویت معماری کاربر محور پروژه است. با راه‌اندازی این سرویس تمام داده‌های تولید‌شده هنگام اسکن عنبیه به‌صورت بسته‌داده رمزگذاری شده به دستگاه کاربر ارسال می‌شوند. این داده‌ها به صورت محلی روی دستگاه ذخیره می‌شوند و کاربر می‌تواند کنترل داده‌ها را در اختیار بگیرد.

امکان حذف ورلد آی‌دی (Unverify World Ids)

کاربران ورلد کوین می‌توانند در صورت لزوم World IDهای خود را حذف کنند. پس از ثبت درخواست، شناسه فرد به مدت ۶ ماه نامعتبر اعلام می‌شود و بعد از اتمام این دوره، کد عنبیه برای همیشه حذف می‌شود و قابل بازیابی نیست. این رویکرد هم با هدف افزایش کنترل کاربر نسبت به داده‌های شخصی اعمال شده است. 

ارز دیجیتال یا توکن ورلد کوین (WLD) چیست؟

پروژه ورلد کوین در تاریخ ۲۴ جولای ۲۰۲۳ (۲ مرداد ماه ۱۴۰۲) بعد از سه سال تحقیق و توسعه، رسما از توکن بومی خود با نماد WLD رونمایی کرد. ارز دیجیتال ورلد کوین یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 اتریوم است که در شبکه آپتیمیزم هم پشتیبانی می‌شود.

عرضه اولیه توکن‌های WLD برای ۱۵ سال ابتدایی برابر با ۱۰ میلیارد واحد است. بعد از اتمام این دوره، حاکمیت شبکه در مورد نرخ تورم ۱.۵ درصدی و مکانیزم تخصیص توکن‌های تازه مینت‌شده تصمیم می‌گیرد. نحوه تخصیص توکن‌های WLD طبق اطلاعات وایت‌پیپر ورلدکوین این شرح است:

  • ۷۵٪ کامیونیتی ورلد کوین
  • ۱۳.۵٪ سرمایه‌گذاران شرکت Tools for Humanity
  • ۹.۸٪ تیم اولیه توسعه‌دهنده
  • ۱.۷٪ ذخیره شرکت TFH
توکنومیکس ارز دیجیتال ورلد کوین

زمان‌‌بندی و حجم آزاد‌سازی ۱۰ میلیارد توکن WLD در بازه ۱۵ ساله طبق نمودار زیر انجام خواهد شد:

زمان‌بندی توزیع توکن‌های ورلد کوین

امنیت ورلد کوین و محدودیت‌‌ها

پروژه‌ ورلد کوین با همه مزایا و چشم‌انداز بلندپروازانه‌ای که دارد، با خطرات و محدودیت‌هایی هم مواجه است. به همین دلیل بهتر است کاربرانی که قصد سرمایه‌گذاری روی این پروژه را دارند از معایب ورلد کوین هم مطلع باشند.

  • ریسک‌ دستکاری: علی‌رغم همه تلاش‌هایی که تیم ورلد کوین انجام داده است تا از دسترسی غیرمجاز به World IDها جلوگیری کند، اما به عقیده برخی کارشناسان هنوز نقایصی وجود دارد و ممکن است کلاهبرداران به شناسه‌ها دسترسی پیدا کنند.
  • نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی: سیستم دیجیتالی ورلد آی‌دی برای حفظ حریم خصوصی کاربران از فناوری اثبات دانش صفر کمک می‌گیرد و اطلاعات بیومتریک هر شخص را به‌صورت هش رمزنگاری و ذخیره می‌کند. با این وجود نگرانی‌هایی در مورد افشای اطلاعات، به‌ویژه در صورت نشت داده‌ها وجود دارد.
  • تمرکزگرایی و متن باز نبودن برخی بخش‌ها: اگرچه مهم‌ترین هدف ورلدکوین تمرکززدایی اعلام شده است؛ اما تحقق این ادعا به اجرای موفق مراحل آتی بستگی دارد. علاوه بر سیستم‌عامل اورب که کاملاً متن باز نیست، بسیاری از فرآیندهای ورلد کوین مانند تولید و توزیع دستگاه اورب توسط مراکز متمرکز انجام می‌شود.
  • ریسک‌های امنیتی مربوط به دستگاه اورب: ایجاد امنیت مطلق برای سیستم‌های سخت‌افزاری عملا غیرممکن است. ممکن است دستگاه با خطراتی مانند تقلب، دقت پایین، سرقت یا نشت اطلاعات مواجه شود و به همین دلیل امنیت دستگاه اورب یک ریسک بالقوه بزرگ قلمداد می‌شود.
  • نوسان قیمت ورلد کوین: نوسان قیمت ارزهای دیجیتال، ماهیت بازار کریپتوکارنسی‌ها است و توکن ورلد کوین هم از این قاعده مستثنی نیست. ممکن است قیمت ورلد کوین تحت شرایط بازار یا عوامل فاندامنتال پروژه دچار نوسان‌های قابل‌توجه شود. از این رو سرمایه‌گذاران قبل از هر اقدامی باید تمام جوانب را بسنجند. 

بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران ورلد کوین

پروژه ورلد کوین با همکاری سم آلتمن (Sam Altman)، الکس بلانیا (Alex Blania) و مکس نوِوندستِرن (Max Novendstern) شکل گرفت. سم آلتمن به‌واسطه مدیرعاملی شرکت Open AI یک نام آشنا برای علاقه‌مندان به حوزه هوش مصنوعی است که البته نامش با خلق ChatGPT در ذهن‌ها ماندگار شد. شایان ذکر است که شرکت فناوری Tools for Humanity نیز نقش مهمی در تحقیق و توسعه اولیه پروژه ورلد کوین برعهده داشته‌ است.

ورلد کوین موفق‌شده است با برگزاری ۴ دور جذب سرمایه، مجموعا ۲۴۴ میلیون دلار سرمایه به‌دست بیاورد. نخستین دور در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۷) و مرحله آخر در ۵ می ۲۰۲۳ (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲) با جذب سرمایه‌ای ۱۱۵ میلیون دلاری برگزار شده است. در میان ۲۷ سرمایه‌گذار که هدایت ورلد کوین را برعهده داشته‌اند، نام شرکت‎ها و موسسات سرمایه‌گذاری برجسته‌ای مانند a16z crypto، Blockchain Capital و Andreessen Horowitz به چشم می‌خورد.

روش‌های به‌دست آوردن توکن ورلد کوین

در حال حاضر به‌دست آوردن ورلد کوین از طریق روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

  • خرید ورلد کوین از صرافی‌های ارز دیجیتال

ارز دیجیتال ورلد کوین در بسیاری از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز فهرست شده است. هنگام انتخاب پلتفرم برای خرید و فروش ورلد کوین به فاکتورهایی مانند میزان نقدینگی، حجم معاملات، رابط کاربر پسند و استانداردهای امنیتی صرافی ارز دیجیتال توجه داشته باشید.

  • فعالیت به عنوان اپراتور ورلد کوین

در مناطقی که تحت حمایت ورلد کوین هستند، کاربران علاقه‌مند می‌توانند با ارسال درخواست و دریافت دستگاه اورب به اپراتور اکوسیستم تبدیل شوند. اپراتورها در ازای کمک به رشد شبکه، توکن‌های ورلد کوین را دریافت می‌کنند.

  • مشارکت در توسعه ورلد کوین

بنیاد غیرانتفاعی ورلدکوین به توسعه‌دهندگان و افرادی که در توسعه پلتفرم مشارکت داشته باشند، ارز دیجیتال ورلدکوین پاداش می‌دهد.

آیا می‌توانیم ورلد کوین را استخراج کنیم؟

هیچ اطلاعات رسمی در مورد نحوه استخراج ارز دیجیتال ورلد کوین منتشر نشده است. اما همان‌طور که متوجه شدید این پروژه از یک سیستم متفاوت برای توزیع توکن‌های WLD استفاده می‌کند. ورلد کوین به جای استخراج از فرآیند تایید هویت توسط اسکن عنبیه کمک می‌گیرد. کاربران توسط دستگاه اورب هویت خودشان را تایید می‌کنند و در عوض توکن ورلد کوین می‌گیرند. این روش در مقایسه با استخراج‌ سنتی ارز دیجیتال و توزیع از طریق ایردراپ‌های معمول، به سخت‌افزارهای گران‌قیمت و مصرف زیاد انرژی نیاز ندارد و برای همه افراد آسان‌تر و قابل‌دسترس‌تر است.

آموزش خرید و فروش ورلد کوین

آسان‌ترین روش برای خرید ورلد کوین، استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی مثل نوبیتکس است. برای خرید ارز دیجیتال ورلد کوین در نوبیتکس کافی است با وارد شدن به حساب کاربری خود، در بخش خرید فوری یا معامله حرفه‌ای، توکن WLD را خریداری کنید. همچنین می‌توانید در صرافی نوبیتکس، فروش ورلدکوین‌ را با قیمت مناسب انجام دهید. هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال ورلد کوین برای محاسبه قیمت توکن WLD می‌توانید از ماشین حساب ارز دیجیتال نوبیتکس استفاده کنید.

علاوه بر صرافی‌های ایرانی، امکان خرید و فروش ورلد کوین در صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند یونی سواپ (Uniswap v3)، ولودرم فایننس (Velodrome Finance v2) و اپن اوشن (Open Ocean) وجود دارد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که کار با صرافی‌های غیرمتمرکز برای کاربران مبتدی اندکی دشوار است و رابط کاربری نسبتا چالش‌برانگیزی دارند. 

کیف پول‌های ورلد کوین

کیف پول World App ولت بومی اکوسیستم ورلد کوین است که در کنار توکن WLD از تعداد دیگری از ارزهای دیجیتال هم پشتیبانی می‌کند. برای نگهداری توکن ورلد کوین علاوه بر ورلد اپ می‌توانید از هر کیف‌ پول‌ ارز دیجیتال سازگار با استاندارد ERC-20 اتریوم مانند لاکت ولت،‌ متامسک، تراست ولت و سیف پل هم استفاده کنید.

چه انتقاداتی در مورد ورلد کوین مطرح شده است؟

اگرچه ورلد کوین قصد دارد با جذب کاربران جهانی رویای شبکه اقتصادی عادلانه را محقق کنند؛ اما این همه ماجرا نیست و منتقدان طور دیگری فکر می‌کنند. برخی از ایراداتی که آن‌ها مطرح می‌کنند، عبارتند از؛

  • ورلد کوین برای اینکه افراد را تشویق به ارائه داده‌های بیومتریک کند، از مشوقی به نام توکن رایگان WLD کمک گرفته است. از نظر بسیاری از افراد این کار شبیه به رشوه دادن است.
  • اگرچه تیم ورلد کوین ادعا کرده است که اطلاعات بیومتریک دستگاه‌های اورب پس از پردازش و تبدیل به کدهای رمزنگاری از روی سخت‌افزار پاک می‌شوند، اما بسیاری از مردم که طعم تلخ نشت و سوءاستفاده از اطلاعات در شرکت‌های بزرگ را چشیده‌اند، اکنون واهمه دارند که از اطلاعات اسکن عنبیه نیز برای مقاصد دیگری مانند نظارت استفاده شود یا حتی در بازار سیاه داده به اشخاص ثالث فروخته شود.
  • گزارشی که مجله MIT Technology Review در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد، حاکی از این بود که ورلد کوین برای جمع‌آوری داده‌های بیومتریک در کشورهای درحال توسعه مانند کنیا، اندونزی و شیلی از روش‌های اغواکننده استفاده می‌کند. مردم تنها با دریافت هدیه‌هایی مانند ایرپاد، بدون اینکه بدانند از اطلاعات آن‌ها چه استفاده‌ای می‌شود، راضی به انجام احراز هویت ورلد کوین می‌شوند.
  • سرقت اطلاعات لاگین اپراتورهای ورلد کوین و دسترسی هکرها به اطلاعات داخلی نمونه دیگری از آسیب‌پذیری ورلد کوین است. 
  • وبسایت BlockBeats در مقاله‌ای ادعا کرده است که مردم کامبوج و کنیا داده‌‌های عنبیه خود را با قیمتی کمتر از ۳۰ دلار در بازار سیاه به دلالان می‌‌فروشند.
  • به‌نظر می‌رسد گوی‌های اسکن اورب فقط در کشورهای درحال توسعه جهان سومی استقرار یافته‌ که قوانین آن‌ها درخصوص هویت و حریم خصوصی به‌اندازه ایالات متحده و اروپا قوی نیست. 
  • در جریان رصد رگولاتورها و سازمان‌های نظارتی، فرانسه و بریتانیا هشدارهایی را در مورد روند «مشکوک» جمع‌آوری و حفظ داده‌ها توسط ورلد کوین صادر کرده‌اند. دولت کنیا نیز با ابراز نگرانی‌های قانونی در مورد فعالیت ورلد کوین، اجرای این پروژه را تعلیق کرده است.
  • ویتالیک بوترین خالق اتریوم نیز در پستی اعلام کرده است که ساختار اثبات شخصیت ورلد کوین در بخش‌هایی مانند حریم خصوصی، دسترس‌پذیری، تمرکز و امنیت دارای ریسک‌های بالقوه‌ای است. 

آینده ورلد کوین

در عصری که سایه هوش مصنوعی هر روز سنگین‌تر می‌شود، هدف تمایز انسان از ربات هوش مصنوعی نه‌تنها بلندپروازی نیست؛ بلکه تحقق آن لازم است. هدف دوم هم که دسترسی به اقتصاد همگانی است آرمان والایی محسوب می‌شود. اگر ورلد کوین این مسیر را به سلامت طی کند، قطعا آینده روشنی در انتظار این پروژه و کامیونیتی آن است. اما روی دیگر سکه، انتقاداتی است که تا الان به پروژه ورلد کوین وارد شده است. مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، چالش‌های مهمی هستند و ممکن است برای آینده ورلد کوین دردسر ساز باشند. به‌علاوه برخی تحلیل‌گران بر این باورند که افزایش عرضه توکن WLD در بازه مشخص‌شده، ممکن است اثر نامطلوبی روی قیمت ورلد کوین بگذارد. نکته آخر این است که بازار کریپتو مملو از نشیب و فراز است و همین پیش‌بینی آینده ارزهای دیجیتال از جمله ورلد کوین را دشوارتر می‌کند.

جمع‌بندی

ورلد کوین یک پروتکل متن باز روی شبکه اتریوم است و ارز دیجیتال آن با نماد WLD در بازار رمزارزها شناخته می‌شود. این پروژه با رونمایی از گوی صیقلی اسکن چشم و وعده توکن رایگان به افراد شرکت‌کننده در احراز هویت توجه کاربران را جلب کرد. هدف پروژه تقویت فرصت‌های اقتصادی، ایجاد یک راه‌قابل اعتماد برای تمایز بین انسان و هوش مصنوعی و در عین حال حفظ حریم خصوصی کاربر است. این پروژه علی‌رغم ایرادات و انتقاداتی که به آن وارد شده است، اکنون در رده ۸۷ کوین مارکت کپ ایستاده است. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم این پروژه در چه مسیری گام برخواهد داشت. 

سوالات متداول

ورلد کوین چیست؟ 

ورلد کوین یک پروتکل متن باز و غیرمتمرکز برای ایجاد شناسه دیجیتال منحصربه‌فرد و راه‌حلی برای دسترسی به اقتصاد همگانی است.

ارز دیجیتال ورلد کوین چیست؟ 

توکن WLD ارز دیجیتال بومی ورلد کوین است که از آن برای حاکمیت، تشویق کاربران و خرید و فروش در اکوسیستم استفاده می‌شود.

ورلد کوین روی چه شبکه‌ای قرار دارد؟

ورلد کوین روی شبکه اتریوم و توکن WLD مبتنی بر استاندارد ERC-20 است. 

آیا ورلد کوین برای خرید و سرمایه‌گذاری مناسب است؟

سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال مستلزم در نظر گرفتن همه شرایط است. برای سرمایه‌گذاری روی ورلد کوین هم با توجه به نگرانی‌ها و ریسک‌هایی که در مورد آن وجود دارد، باید سنجیده عمل کنید. 




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

سولانا چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال SOL و بلاکچین Solana

سولانا، یکی از نوآورترین و پرسرعت‌ترین بلاکچین‌های موجود در دنیای ارزهای دیجیتال، در سال ۲۰۱۷ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد