والو به تعداد کارمندان اندک خود چه قدر حقوق می‌دهد؟

شرکت «والو» (Valve) به دلیل تأثیر عظیمی که بر صنعت بازی‌های ویدیویی دارد. به ویژه به خاطر مدیریت فروشگاه بزرگ بازی‌های رایانه‌ای «استیم» (Steam) «والو» را می‌توان یکی از شرکت‌های جریان‌ساز صنعت دانست. اما به عنوان یک شرکت بسیار مروموز هم شناخته می‌شود. والو یک سازمان بزرگ مانند EA یا Riot Games با هزاران کارمند نیست: بر اساس داده‌های فاش شده‌ای که دیده‌ایم، تا سال 2021 این شرکت تنها ۳۳۶ کارمند داشته است. اما والو به تعداد کارمندان اندک خود چه‌قدر حقوق می‌دهد؟

این داده‌ها به عنوان بخشی از یک سند به شدت سانسور شده از دعوی ضد انحصار «ولفایر» علیه «والو» درج شده بود. به گفته «پاول جوندیک»، خالق SteamDB، برخی از داده‌ها در این سند علیرغم خطوط سیاه سانسور قابل مشاهده بودند. از جمله تعداد کارکنان و حقوق ناخالص والو در بخش‌های مختلف شرکت طی ۱۸ سال. حتی برخی داده‌ها درباره حاشیه سود ناخالص که ما نتوانستیم به طور کامل کشف کنیم.

داده‌های کارکنان از سال ۲۰۰۳ شروع می‌شود. این تاریخ چند سال پس از تأسیس شرکت در سال ۱۹۹۶ و همان سالی است که والو پلتفرم استیم را راه‌اندازی کرد. و تا سال ۲۰۲۱ ادامه دارد. این داده‌ها کارکنان والو را به چهار گروه مختلف تقسیم می‌کند: «مدیریت»، «بازی‌ها»، «استیم»، و از سال ۲۰۱۱، «سخت‌افزار».

اگر می‌خواهید خودتان اعداد را بررسی کنید: یک جدول کامل از داده‌ها را که بر اساس سال و دسته‌بندی مرتب شده، در انتهای این مقاله قرار داده‌ام. در این سند، عناوین ستون‌های سوم و چهارم به طور کامل حذف شده‌اند. اما جدول با عنوان «داده‌های تعداد کارکنان و پرداخت ناخالص، ۲۰۰۳-۲۰۲۱» نامگذاری شده است. بنابراین فرض می‌کنیم که داده‌های این ستون‌ها به ترتیب نشان‌دهنده پرداخت ناخالص و تعداد کارکنان هستند.

یک نکته جالب که پیدا کردم: هزینه‌های حقوق و دستمزد والو برای بخش «بازی‌ها» در سال ۲۰۱۷ به اوج خود رسید و به ۲۲۱ میلیون دلار رسید (این شرکت در آن سال بازی جدیدی منتشر نکرد، اما این هزینه‌ها می‌توانست برای پشتیبانی از بازی‌هایی مانند Dota 2 و توسعه بازی‌های جدیدی مانند Artifact صرف شده باشد). تا سال ۲۰۲۱، این مبلغ به ۱۹۲ میلیون دلار کاهش یافت. نکته دیگر: تا سال ۲۰۲۱، والو تنها ۷۹ نفر را برای استیم استخدام کرده بود. جایی که یکی از تأثیرگذارترین فروشگاه‌های بازی در جهان است.

به طور شگفت‌انگیزی، بخش سخت‌افزار شرکت نسبتاً کوچک بوده و تنها ۴۱ کارمند با مجموع حقوق بیش از ۱۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ داشته است. اما حدس می‌زنم که اکنون، پس از موفقیت چشمگیر «استیم دک»، شرکت والو تعداد بیشتری کارمند متمرکز بر سخت‌افزار استخدام کرده باشد. در نوامبر ۲۰۲۳، «پیر-لوپ گریفایس» از والو به The Verge گفت که او فکر می‌کند «ما اکنون به طور کامل یک شرکت سخت‌افزاری تمام‌عیار هستیم.»

تعداد کم کارکنان در تمامی بخش‌ها به نظر توضیح می‌دهد چرا لیست محصولات شرکت والو با وجود کسب‌وکار عظیمش به عنوان پلتفرم اصلی بازی‌های رایانه‌ای، محدود است. این شرکت مجبور شده برای سخت‌افزار و نرم‌افزار کمک بگیرد و با شرکت‌های دیگر همکاری کند تا Steam Boxها و کنترلرها را بسازند. (ساختار مسطح شرکت نیز ممکن است در این موضوع نقش داشته باشد.)

تعداد کم کارکنان والو نیز یکی از مواردی است که برای Wolfire مشکل‌ساز بوده است. هنگامی که Wolfire در سال ۲۰۲۱ شکایت خود را تنظیم کرد، ادعا کرد که والو «درصد بسیار کمی از درآمد خود را به نگهداری و بهبود فروشگاه استیم اختصاص می‌دهد.» والو به عنوان یک شرکت خصوصی، نیازی به اشتراک‌گذاری تعداد کارکنان یا اطلاعات مالی خود ندارد. اما Wolfire تخمین زده بود که این شرکت حدود ۳۶۰ کارمند دارد. عددی که احتمالاً از خود والو در سال ۲۰۱۶ گرفته شده است. سود هر کارمند حدود ۱۵ میلیون دلار در سال است.

حتی اگر رقم ۱۵ میلیون دلار دقیق نباشد، شرکت والو در دفترچه راهنمای عمومی کارکنان خود می‌گوید که «سودآوری ما به ازای هر کارمند بیشتر از گوگل، آمازون یا مایکروسافت است.» یک سند از پرونده قضایی Wolfire نشان داد که کارکنان والو در حال بحث در مورد میزان بالاتر بودن این سودآوری هستند. اگرچه عدد دقیق برای کارکنان والو حذف شده است.

 هنوز هیچ عددی از سودهای فاش شده از این داده‌های جدید تعداد کارکنان و حقوق و دستمزد ندیده‌ایم. اما این ارقام تصویر دقیق‌تری از میزان هزینه‌های والو برای کارکنانش ارائه می‌دهند — که با توجه به محبوبیت عظیم استیم، احتمالاً هنوز تنها بخشی از درآمد شرکت را تشکیل می‌دهد.

شرکت والو بلافاصله به درخواست ورج برای اظهار نظر درباره جدول حقوق کارکنانش پاسخ نداد. پس از تماس این رسانه، دادگاه سند را از پرونده حذف کرد.




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

کارگردان Astro Bot از علاقه خود به پورت PC این عنوان می‌گوید

طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت MinnMax، آقای نیکولاس داوست (Nicolas Doucet)، کارگردان Astro Bot، در مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد