در یک تغییر استراتژی شگفتانگیز، فیل اسپنسر رئیس ایکس باکس، اعلام کرده این شرکت آماده است تا عناوین انحصاری ایکس باکس را به پلی استیشن و نینتندو منتقل کند. این اعلامیه در پی انتشار موفقیتآمیز عنوان چند پلتفرمی اخیر مانند Hi-Fi Rush بر روی پلی استیشن 5، Pentiment بر روی نینتندو سوییچ و Sea of Thieves مطرح شده است. این اقدامات نشاندهنده یک دوره جدید برای ایکس باکس است که به یک فضای بازی فراگیرتر خوشامد میگوید.
در یک مصاحبه اخیر با رسانه بلومبرگ، اسپنسر درباره برنامههای آینده ایکس باکس توضیح داد و بر اهمیت یک پلتفرم باز تأکید کرد. این بحث ابتدا از برنامههای شرکت برای راهاندازی یک فروشگاه موبایلی آغاز شد که با تأخیرهایی مواجه شده است. با این حال، این موضوع به گفتوگویی گستردهتر درباره پتانسیل عناوین انحصاری ایکس باکس برای رسیدن به بازیکنان در سیستمهای دیگر تبدیل شد. اسپنسر تأیید کرد که در حال حاضر هیچ «خط قرمزی» وجود ندارد که مانع از بررسی عناوین انحصاری ایکس باکس برای انتشار چندپلتفرمی شود. این بدان معناست که حتی سریهای نمادینی مانند Halo و Gears of War هم میتوانند به پلتفرمهای رقیب برده شوند.
پیامدهای این بیانیه قابل توجه است. برای سالها، فرانچایزهایی مانند Halo مترادف نام ایکس باکس بوده و با نام عناوین پرچمدار این برند را تعریف کردهاند. با توجه به اینکه Master Chief Collection به عنوان یک کاندیدای اصلی برای انتشار چند پلتفرمی شناخته میشود، سوالاتی درباره چگونگی تکامل فضای بازی در صورت وقوع چنین سناریویی مطرح میشود. ایده اینکه مستر چیف ممکن است بر روی پلی استیشن 5 ظاهر شود، هم برای بسیاری از گیمرها هیجانانگیز و هم دلهرهآور است.
عناوین انحصاری ایکس باکس در پلتفرمهای رقیب و پر شدن دست بازیکنان
در حالی که اسپنسر بهطور خاص از بازی Halo نام برد، در ادامه گفت که بحثها درباره قسمت بعدی این سری هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند. اگرچه یک بازی جدید از سری هیلو در حال توسعه است، اما جزئیات مربوط به برنامههای راهاندازی آن هنوز نامشخص است. ممکن است ما شاهد عرضه عنوان بعدی هیلو بهطور همزمان بر روی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 باشیم، البته بسته به زمانبندی انتشار آن.
این تمایل به بررسی فرصتهای چند پلتفرمی ممکن است به عملکرد عناوین در راه مانند Indiana Jones and The Great Circle بستگی داشته باشد. این بازی قرار است بهطور انحصاری بر روی ایکس باکس و رایانه شخصی در تاریخ 9 دسامبر 2024 منتشر شود. در کنار این مسائل، این عنوان که از روز اول بر روی Game Pass در دسترس خواهد بود، انتظارات زیادی را ایجاد کرده است.
با این حال، تأیید شده که این عنوان بلافاصله پس از انتشار اولیه خود در سال 2025 به پلی استیشن 5 خواهد آمد. اگر انتقال موفقیتآمیز باشد، این میتواند راه را برای یک جریان جدید هموار کند که در آن انحصاریهای ایکس باکس از یک دوره انحصار قبل از دسترسی به سایر پلتفرمها بهرهمند شوند.
احساس کلی اسپنسر نشان میدهد که ایکس باکس تنها به دنبال گسترش دامنه خود نیست بلکه متعهد به ارائه گزینههای بیشتر به گیمرهاست. با اجازه دادن به دسترسی عناوین خود بر روی کنسولهای رقیب، ایکس باکس محیط بزرگتری میسازد. محیطی که در آن بازی بیشتری دیده شده و تجربه بازیکن را بر انحصار ترجیح میدهد. این تغییر میتواند نحوه درک ما از وفاداری کنسولی و انحصار را در صنعتی که به طور فزایندهای این دو را بهم گره زده، بازتعریف کند.
منبع: The Gamer
منبع