هواوی از سیستم‌عامل HarmonyOS NEXT رونمایی کرد؛ خداحافظی با جهان اندروید!

هواوی در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان HDC 2024 به طور رسمی از سیستم‌عامل اختصاصی جدید خود یعنی HarmonyOS NEXT رونمایی کرد و بدین ترتیب به‌ طور کامل از سیستم‌عامل اندروید گوگل خارج خواهد شد. این سیستم‌عامل جدید کارایی حافظه و قابلیت‌های هوش مصنوعی را روی گوشی‌های هوشمند هواوی بهبود می‌بخشد.

سیستم‌عامل HarmonyOS NEXT قرار است به عنوان جایگزین سیستم‌عامل HarmonyOS، که در چین با نام Hongmeng مورد استفاده قرار می‌گرفت، منتشر شود. این سیستم‌عامل جدید غول چینی به‌طور کامل از هسته لینوکس و کد پایه پروژه متن‌باز اندروید (AOSP) جدا شده و به معماری کاملاً مستقل مبتنی بر هسته و سیستم Hongmeng هواوی روی آورده است. هواوی مدعی است که این معماری جدید سیستم‌عامل قادر است عملکرد کلی دستگاه‌ها را تا ۳۰ درصد بهبود بخشد و مصرف انرژی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. در حال حاضر، سیستم عامل HarmonyOS NEXT در مرحله آزمایشی بتا قرار دارد و هواوی به دنبال توسعه‌دهندگان و تعداد محدودی از کاربران پیشرو (۳۰۰۰ نفر) برای مشارکت در این برنامه است.

HarmonyOS NEXT؛ سیستم‌عاملی برای همه‌ی دستگاه‌ها

یکی از ویژگی‌های برجسته سیستم‌عامل HarmonyOS NEXT، قابلیت ارتباط سریع و بی‌درنگ بین دستگاه‌های مختلف است. طبق گفته‌ی هواوی، توسعه‌دهندگان فقط نیاز دارند یک نسخه از یک اپلیکیشن را ایجاد کنند تا تجربه کاربری یکسانی در اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش در اکوسیستم هواوی ارائه دهند. این قابلیت در کنفرانس با اجرای اپلیکیشن‌های محبوب مانند Taobao، Yiche و Bilibili بر روی دستگاه‌های مختلف به کاربران نشان داده شد.

علاوه بر این، HarmonyOS NEXT دارای ویژگی منحصر به فردی به نام «App Continuation» است. تصور کنید که یک تماس ویدئویی را روی تبلت خود آغاز کرده‌اید، به لطف این ویژگی این تماس را با یک کلیک ساده به گوشی خود منتقل خواهید کرد. این سیستم همچنین اشتراک‌گذاری داده‌ها بین دستگاه‌ها را بسیار آسان می‌کند. به عنوان مثال، در حالی که مشغول کار روی یک فایل هستید، می‌توانید به راحتی یک تصویر را از گوشی خود کپی کرده و به تبلت خود منتقل کنید. این قابلیت‌ها تجربه‌ای یکپارچه و بی‌دردسر را برای کاربران فراهم می‌کنند.

هوش مصنوعی Harmony Intelligence هواوی

هواوی در این سیستم‌عامل جدید خود از هوش مصنوعی Harmony Intelligence نیز رونمایی کرد و قرار است قابلیت‌های جذاب این هوش مصنوعی به صورت یکپارچه و ادغام شده در این سیستم‌عامل در اختیار کاربران قرار بگیرد. برخی از این ویژگی‌های هیجان‌انگیز شامل تولید تصویر با استفاده از طراحی، ویرایش صدا با هوش مصنوعی، قابلیت خواندن تصاویر و توصیف محتوای آن‌ها به صورت صوتی برای کاربران نابینا توسط دستیار مجازی Xiaoyi و کنترل‌های قدرت گرفته از هوش مصنوعی می‌شود.

در سیستم‌عامل HarmonyOS NEXT، هواوی دستیار مجازی Xiaoyi خود را نیز به‌روزرسانی کرده است. این دستیار مجازی که اکنون به Xiaoyi Intelligent Agent تغییر نام داده، از مدل هوش مصنوعی Pangu Big 5.0 بهره می‌برد. هواوی اعلام کرده است که در HarmonyOS NEXT، دیگر نیازی به فراخوانی مستقیم دستیار مجازی Xiaoyi نخواهد بود. کاربران می‌توانند به سادگی با کشیدن و رها کردن محتوا در نوار اعلان‌ها از قابلیت‌های این دستیار مجازی بهره‌مند شوند. Xiaoyi با بررسی محتوای مورد نظر، قادر خواهد بود وظایف مرتبط مانند خلاصه‌نویسی متن یا استخراج جدول‌ها را به صورت خودکار انجام دهد. این تغییر، استفاده از دستیار مجازی هواوی را بسیار ساده‌تر و کارآمدتر می‌کند.

امنیت بیشتر با Star Shield

در HarmonyOS NEXT، هواوی از معماری امنیتی جدیدی به نام Star Shield بهره گرفته که به طور ویژه برای حفاظت از اطلاعات کاربران طراحی شده است. این ویژگی امنیتی از نصب اپلیکیشن‌هایی که با استانداردهای امنیتی سازگار نیستند، جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، Star Shield اطلاعات را در حین انتقال بین دستگاه‌های مختلف رمزنگاری می‌کند و فایل‌ها را با استفاده از کلیدهای اختصاصی به صورت رمزنگاری‌شده در سخت‌افزار دستگاه ذخیره می‌نماید.

در نهایت، باید ذکر کرد که HarmonyOS NEXT همچنان در مرحله توسعه قرار دارد و نسخه نهایی آن قرار است در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی به بازار عرضه شود.

منبع: Gizmochina

نوشته هواوی از سیستم‌عامل HarmonyOS NEXT رونمایی کرد؛ خداحافظی با جهان اندروید! اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

وان‌پلاس Ace 3 Pro با باتری ۶۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی معرفی شد

وان‌پلاس امروز از گوشی Ace 3 Pro رونمایی کرد که فاصله‌ی سری Ace را با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *