همه‌ی آنچه که باید درباره‌ی اهمیت الاستین پوست و کاربرد آن بدانید • دیجی‌کالا مگ

اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که داشتن یک پوست شفاف و بی‌نقص باشید برایشان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است حتما با اصطلاحاتی چون الاستین و کلاژن برخورد کرده‌اید. این دو پروتئین شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و در کنار هم برای حفظ سلامت پوست کار می‌کنند اما در عین حال تفاوت‌هایشان باعث شده تا هر کدام به صورت جداگانه برای ما مهم باشند. در این مطلب از دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم به سراغ بررسی الاستین پوست، مکان قرارگیری و کاربرد آن در بدن برویم. پس با ما همراه باشید.

الاستین پوست چیست؟

الاستین یکی از فراوان‌ترین پروتئین‌های بدن انسان است که باعث انعطاف‌پذیری و کشسانی اندام‌هایی چون پوست، ریه، مثانه و رگ‌های خونی می‌شود. این پروتئین جز‌ء اصلی فیرهای الاستیک است که در ماتریکس خارج سلول به بافت همبند کمک می‌کند تا پس از کشیده شدن به حالت اولیه‌ی خود بازگردد. در نتیجه، میزان انعطاف‌پذیری الاستین ۱۰۰۰ برابر بیشتر از کلاژن است. اما با این وجود فیبرهای کلاژن ۹۰ درصد پوست و الاستین ۱۰ درصد آن را تشکیل می‌دهد.

جالب است بدانید که سنتز الاستین در بازه‌ی زمانی محدودی، از موقع رشد جنین تا اواخر نوجوانی، انجام می‌شود. این پروتئین در عین حال نیمه‌ عمر طولانی مدتی دارد؛ در نتیجه همه‌ی افراد سالم تا آخر عمر با کمبود آن مواجهه نمی‌شوند.

۱۱۲,۰۰۰

۹۱,۲۰۰

تومان

تفاوت میان الاستین و کلاژن چیست؟

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که الاستین نوعی کلاژن است. اما واقعیت این است که الاستین و کلاژن دو نوع پروتئین متفاوت هستند و اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. نقش کلاژن در ساختار پوست حفظ ساختار و خاصیت ارتجاعی آن است در حالی که الاستین به ایجاد کشش در پوست کمک می‌کند. با افزایش سن الاستین پوست کاهش پیدا می‌کند؛ به طوری که وقتی فرد پوست خود را نیشگون می‌گیرد دیگر مانند قبل خیلی سریع به حالت اولیه‌ی خود بازنمی‌گردد. همانطور که گفتیم وجود هر دوی این پروتئین‌ها در پوست برای حفظ سلامت و شادابی آن مهم است.

دلایل کمبود الاستین پوست و بدن

پیری یک فرآیند طبیعی است که شما به هیچ وجه نمی‌توانید از آن اجتناب کنید. متاسفانه با افزایش سن میزان تولید کلاژن و همینطور الاستین در بدنتان کاهش پیدا می‌کند و به مرور زمان پوست شما سفتی و جوانی خود را از دست می‌دهد. بروز چین‌وچروک، بروز خطوط اخم و خنده و افتادگی در پوست همگی از علائم کمبود الاستین هستند. علاوه بر این، محیط و بیماری‌های جسمی هم می‌توانند در تخریب و کمبود این ماده تاثیر داشته باشند.

چگونه به تولید الاستین پوست کمک کنیم؟

درست است که پیری و بیماری‌های جسمانی کاملا غیرقابل اجتناب هستند اما شما می‌توانید با انجام یک سری از کارها میزان کاهش الاستین پوست و بدن خود را کمتر کنید.

روتین پوستی مناسب برای حفظ الاستین

علاوه بر نکاتی که بالاتر به شما گفتیم داشتن یک روتین پوستی مناسب هم می‌تواند به حفظ الاستین پوست کمک کند. مصرف محصولات پوستی مناسب خودتان اولین قدم برای کاهش چین‌وچروک‌ها و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست است.

کلام آخر

پوست به طور طبیعی با افزایش سن بخش زیادی از خاصیت ارتجاعی و کشاسانی خود را از دست می‌دهد. شما می‌توانید به ایجاد تغییر در سبک زندگی خود مانند استفاده از ضد آفتاب و داشتن رژیم غذایی مناسب این روند را کمی کندتر نمایید و کلاژن و الاستین آن را حفظ کنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: WebMD ,Cleveland Clinic


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

چگونه از تاپ سفید در استایل خود استفاده کنید؟ • دیجی‌کالا مگ

یکی از پرکاربردترین آیتم‌های کمد لباس هر خانمی، تاپ سفید است. این تاپ ساده با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد