همستر کامبت بهتر است یا نات کوین؟ مقایسه دو بازی جنجالی تلگرام

شاید تا همین یکی دو ماه پیش کسی باور نداشت یک بازی که مدعی شده بود در ازای لمس کردن صفحه موبایل به کاربران پول می‌دهد، واقعا این کار را انجام دهد. با این حال، با لیست شدن نات کوین در صرافی‌های معتبر و ایردراپ توکن NOT بین بازیکنان، توجه بسیاری به تلگرام و شبکه دِ اوپن نتورک (TON) جلب شد و حالا همه به دنبال پیدا کردن بازی‌هایی شبیه به نات کوین هستند تا پولی به جیب بزنند. یکی از این بازی‌ها که محبوبیت آن حتی از نات کوین هم فراتر رفته، همستر کامبت است.

در حال حاضر بیش از 150 میلیون نفر در سراسر جهان در حال تپ کردن صفحه نمایش خود و ارتقای حساب خود در بازی همستر کامبت هستند و امیدوارند تجربه شیرین نات کوین باز هم تکرار شود. اما همستر کامبت بهتر است یا نات کوین؟ کدام پروژه آینده درخشان‌تری دارد؟ در این مطلب از مجله نوبیتکس تصمیم داریم تا به مقایسه همستر کامبت و نات کوین بپردازیم و این دو بازی پرسروصدا را زیر ذره‌بین ببریم.

معرفی همستر کامبت و نات کوین

پیش از پرداختن به مقایسه همستر کامبت و نات کوین، ابتدا بهتر است کمی در رابطه با این دو بازی محبوب تلگرامی صحبت و سیر تحول آنها از زمان راه‌اندازی تا بدین جای کار را بررسی کنیم.

نات کوین چیست؟

اگر بگوییم همه چیز با نات کوین شروع شد اشتباه نگفته‌ایم. نسخه بتای پروژه نات کوین (Notcoin با نام اختصاری NOT) در ماه نوامبر سال گذشته (آبان 1402) راه‌اندازی شد و با عرضه نسخه رسمی آن در اولین روز سال 2024، سروصدای زیادی به پا کرد. ایده این بازی بسیار ساده و در عین حال خلاقانه بود؛ در ازای لمس کردن یک سکه در صفحه نمایش‌تان به شما پول می‌دهیم!

کاربران به محض ورود به این بازی، با یک سکه بزرگ روی صفحه خود مواجه می‌شدند که در ازای هر بار لمس کردن آن، یک توکن NOT به آنها پاداش می‌داد. در این بازی بازیکنان می‌توانستند آیتم‌های ویژه‌ای را خریداری کنند و سرعت دریافت توکن‌های خود را افزایش دهند. علاوه بر این، امکان ساخت تیم (Squad)، دعوت از دوستان و انجام وظایف (ماموریت‌های) مشخص نیز برای کسب نات کوین بیشتر در این بازی وجود داشت.

در ابتدا شاید کمتر کسی فکر می‌کرد نات کوین روزی به پول واقعی تبدیل شود. حتی در همین ایران نیز افراد معروف و اینفلوئنسرهای مختلف از بیهوده بودن استخراج نات کوین صحبت می‌کردند، با این حال، گذر زمان ثابت کرد که به سادگی لمس کردن صفحه نمایش گوشی می‌توان پول به جیب زد. توکن نات کوین در نهایت روز پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه در صرافی‌های بزرگی از جمله بایننس و بای‌بیت لیست شد.

در حال حاضر فاز استخراج نات کوین به پایان رسیده و کاربران می‌توانند در مرحله بعدی این بازی، از طریق استیکینگ توکن‌های NOT دریافتی درآمد کسب کنند.

همستر کامبت چیست؟

پس از موفقیت نات کوین، تعداد زیادی پروژه تپ تو ارن (Tap to Earn) راه‌اندازی شدند. یکی از این پروژه‌ها، بازی همستر کامبت است که آوازه آن خیلی زود در بین کاربران تلگرام پیچید. این بازی در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۴ (۶ فروردین ۱۴۰۳) راه‌اندازی شد و تعداد کاربران آن پس از 11 روز از یک میلیون نفر عبور کرد. طبق ادعای سازندگان بازی همستر کامبت، تعداد کاربران این بازی در حال حاضر از 150 میلیون نفر عبور کرده است؛ یعنی 5 برابر نات کوین!

همستر کامبت را می‌توان نسخه ارتقا یافته نات کوین دانست. این بازی، مشابه با نات کوین یک سکه در وسط صفحه نمایش دارد که ازای هر بار لمس آن، به کاربران سکه‌های مجازی داده می‌شود؛ سکه‌هایی که احتمال می‌روند روزی به ایردراپ و در نهایت به پول واقعی تبدیل شوند. اما چرا می‌گوییم همستر نسخه ارتقا یافته نات کوین است؟ بازی همستر علاوه بر ویژگی اصلی نات کوین یا همان تپ تو ارن (Tap to Earn) بودن، حال و هوایی استراتژیک دارد که آن را نسبت به سایر رقبا متمایز کرده است.

بگذارید کمی بیشتر توضیح دهیم. شما در بازی همستر کامبت نقش یک مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال را دارید اما در کنار تپ کردن روی صفحه نمایش، می‌توانید با سرمایه‌گذاری‌های استراتژیکی که در قسمت «Mine» بازی وجود دارد، به صورت ساعتی یک درآمد مشخصی که اصطلاحا به آن پرافیت (Profit) گفته می‌شود را دریافت کنید. طبق اعلام تیم بازی، پرافیت در زمان توزیع ایردراپ عامل مهم‌تری نسبت به تعداد سکه است.

برخلاف ارز دیجیتال نات کوین که در حال حاضر به لیست معاملات صرافی‌های ارز دیجیتال عرضه شده است، هنوز توکن همستر کامبت یا کوین همستر عرضه نشده و صرفا گمانه‌زنی‌هایی در مورد عرضه آن در هفته‌های آتی وجود دارد.

مقایسه همستر کامبت و نات کوین

همستر کامبت و نات کوین هر دو بازی‌های تلگرامی محبوبی هستند که با رویکردهای منحصر به فرد خود، موفق به جذب تعداد زیادی از کاربران این پیام‌رسان شده‌اند. این دو پروژه محبوب، شباهت‌ها و تفاوت‌های مهمی دارند که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

شباهت‌های همستر کامبت و نات کوین

همانطور که بالاتر گفتیم، نات کوین را می‌توان پدربزرگ بازی‌های تپ تو اِرن از جمله همستر کوین و تپ سواپ دانست. به همین خاطر اصل ماجرای این پروژه‌ها شباهت زیادی به نات کوین دارد. از جمله شباهت‌های همستر کوین و نات کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مبتنی بر مدل کلیک کن و درآمد کسب کن (تپ تو اِرن): هر دو بازی یک سکه بزرگ در وسط صفحه نمایش دارند که در ازای هربار لمس شدن به کاربران توکن می‌دهند.
  • راه‌اندازی بر بستر پیامرسان تلگرام: همستر کامبت و نات کوین دو مینی اپلیکیشن در پیام‌رسان تلگرام هستند.
  • تمرکز هر دو پروژه بر جامعه: هردو بازی همستر و نات کوین بر جامعه خود و گسترش آن از راه‌های مختلف متمرکز شده‌اند.
  • عرضه توکن در بستر شبکه د اوپن نتورک: نات کوین توکن NOT را در شبکه تون عرضه کرده و گفته می‌شود همستر نیز قصد دارد همین کار را انجام دهد.
  • امکان دعوت از دوستان و کسب درآمد بیشتر: در هر دو بازی همستر کامبت و نات کوین امکان دعوت از دوستان و کسب درآمد از طریق ریفرال وجود دارد.
  • مشخص نبودن وایت پیپر: نات کوین در زمان عرضه یک وایت پیپر 9 صفحه‌ای خالی منتشر کرد. در حال حاضر هیچ وایت پیپری برای پروژه همستر کامبت نیز منتشر نشده است.

تفاوت‌های همستر کامبت و نات کوین

  • مشخص نبودن وضعیت ایردراپ کوین همستر و لیست شدن آن در صرافی‌ها: در حالی که تکلیف نات کوین مشخص شده، هنوز وضعیت ایردراپ توکن همستر مشخص نیست و هیچ زمان دقیقی برای عرضه توکن آن اعلام نشده است.
  • همستر یک بازی مبتنی بر کارت و تپ تو اِرن است: برخلاف نات کوین که صرفا یک بازی منحصرا تپ تو اِرن است، همستر با اضافه کردن کارت‌های مختلف تم استراتژیکی به این بازی افزوده است.
  • تعداد کاربران همستر 5 برابر نات کوین است: در حال حاضر تعداد کاربران همستر و نات کوین به ترتیب بیش از 150 و 35 میلیون نفر است.
  • احتمال پایین بودن پاداش کاربران در همستر: در بازی نات کوین بیشتر کاربران در موج آخر به بازی پیوستند و درآمد خوبی کسب نکردند. با این حال در بازی همستر، از همان ابتدا شاهد هجوم کاربران بودیم، این یعنی تعداد زیادی از کاربران در یک سطح قرار دارند و احتمالا پاداش احتمالی به صورت مساوی بین آنها تقسیم می‌شود که به معنای پایین بودن پاداش ایردراپ خواهد بود.

همستر کامبت بهتر است یا نات کوین؟

به طور کلی نمی‌توان جواب مشخصی به این سوال داد. همانطور که در مقایسه همستر کامبت و نات کوین دیدیم، هرکدام از این بازی‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی دارند و از جهات مختلفی نسبت به دیگری برتری دارند.

همستر کامبت با ترکیب ایده نات کوین و کارت‌های سرمایه‌گذاری، رویکرد منحصر به فردی را در پیش گرفته و تا به اینجای کار بیش از 150 میلیون کاربر را به خود جذب کرده است. بر اساس وب‌سایت رسمی همستر کامبت، احتمالا این توکن در ماه جولای عرضه و به لیست معاملات صرافی‌ها اضافه خواهد شد. با این حال، ممکن است این بار اتفاقات مربوط به نات کوین برای همستر تکرار شود و زمان عرضه این توکن به عقب بیفتد.

در حال حاضر استخراج نات کوین به پایان رسیده و عملا فرصت سودآوری برای کاربران تازه وجود دارد. در مرحله جدید نات کوین، کاربران تنها می‌توانند توکن‌هایی که پیش از این از بازی به دست آورده بودند را سپرده‌گذاری یا استیک کنند و در ازای آن درآمد کسب کنند. همچنین در حال حاضر امکان واریز توکن NOT به ربات نات کوین وجود ندارد.

در سمت مقابل، بازی همستر همچنان پابرجاست و کاربران می‌توانند تا زمانی که تکلیف ایردراپ این پروژه مشخص نشده، در آن شرکت کرده و امتیاز جمع‌آوری کنند. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که ایردراپ همستر به شکلی رضایت‌بخش انجام شود. با این حال، با توجه به اینکه این بازی هیچ اطلاعات خاصی از حساب بانکی گرفته تا اطلاعات هویتی از شما دریافت نمی‌کند، عملا هیچ خطر خاصی برای کاربران وجود ندارد و اگر روزی حتی توکنی هم عرضه نشود، صرفا بخشی از وقت خود را از دست داده‌اید.

جمع‌بندی

نات کوین آغازگر عصر بازی‌های تپ تو اِرن و کسب درآمد از طریق بازی‌های تلگرامی بود و به دنبال آن، پروژه‌های مختلفی از جمله همستر کامبت راه‌اندازی شدند. تجربه ایردراپ موفق نات کوین نشان داد می‌توان به سادگی کلیک کردن بر روی گوشی پول درآورد، به همین خاطر در حال حاضر بیش از 150 میلیون نفر در جهان مشغول بازی همستر کامبت هستند.

همستر کامبت بهتر است یا نات کوین؟ مقایسه همستر کامبت و نات کوین نشان می‌دهد این دو بازی محبوب و پرسروصدا، علیرغم شباهت‌های زیاد تفاوت‌های قابل توجهی نیز دارند. اصلی‌ترین تفاوت آنها، مشخص نبودن وضعیت ایردراپ کوین همستر است. در حالی که نات کوین در تاریخ 27 اردیبهشت توکن خود را به بازار عرضه کرد، هنوز زمان دقیقی برای ایردراپ همستر کامبت اعلام نشده و حرف‌های ضد و نقیضی در مورد آن وجود دارد.

نکته قابل توجه اینجاست که فرصت استخراج نات کوین تمام شده و عملا کاربران جدید نمی‌توانند دیگر در این بازی سودی به جیب بزنند. با این حال، هنوز می‌توان از فرصت کسب درآمد احتمالی از بازی همستر کامبت استفاده کرد.

سوالات متداول

درآمد همستر کامبت بیشتر است یا نات کوین؟

هنوز کوین‌های بازی همستر کامبت ارزش‌گذاری نشده‌اند و مشخص نیست درآمد حاصل از آن چه مقدار خواهد بود.

همستر کامبت مطمئن‌تر است یا نات کوین؟

نات کوین توکن NOT را در ماه اردیبهشت عرضه کرد و تکلیف آن مشخص شد. هنوز تاریخ دقیقی برای ایردراپ کوین همستر کامبت و پاداش‌دهی به بازیکنان مشخص نشده است.

همستر کامبت هم می‌تواند مثل نات کوین موفق شود؟

با توجه به تعداد بالای کاربران همستر کامبت و همکاری‌های استراتژیک این بازی با صرافی‌های مختلف، انتظار می‌رود این بازی مثل نات کوین موفق شود و در نهایت توکن خود را به بازار عرضه کند.

نوشته همستر کامبت بهتر است یا نات کوین؟ مقایسه دو بازی جنجالی تلگرام اولین بار در مجله نوبیتکس. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

کاردانو چیست؟ همه چیز درباره Cardano و ارز دیجیتال ADA

رمزارز آدا (ADA) که با نام کاردانو هم شناخته می‌شود، کوین بومی یکی از پروژه‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *