همراهی چند عضو شورای شهر اصولگرا با اصلاح طلبان علیه زاکانی صحبت از تهران و خدمت نیست؛ هدف صرفا سیاسی

گروه سیاسی جهان نيوز: یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری در حالی که صحنه رسانه ای کشور در انتظار اخبار مربوط انتخابات و تشکیل دولت جدید بود، رسانه های اصلاح طلب کارزار برکناری شهردار تهران را کلید زدند. موج تخریب زاکانی با توییت یک چهره رسانه ای اصلاح طلب با تصویر درهای بسته متروی مشهد و صفحه یک روزنامه سازندگی با عنوان «کارزار برکناری زاکانی» شروع شد.

عباس عبدی نیز با برشمردن دلایل برکناری زاکانی ضمن توصیه به شورای شهر ششم، نگران جایگاه اصولگرایان نزد افکار عمومی شد! او در مطلب خود مدعی شد حضور زاکانی در مقام شهردار تهران موجب وهن آن مقام است.

عبدی در بخشی از مطلب خود اذعان می‌کند که مسئله او سیاسی است: «بحث کنونی ما در سطح فردی و اخلاقی نیست. بلکه مسأله امری سیاسی و اجتماعی و در سطح حقوق و مطالبات عمومی است. در واقع، شهردار تهران حتی اگر عذرخواهی هم کند؛ باز هم رافع مسئولیت او نیست و باید استعفا دهد و اگر نداد، شورای شهر باید اقدام کند».

با اینحال کسی باور نمی کرد که برخی اعضای شورای شهر اظهار خیرخواهی عبدی را جدی بگیرند اما اتفاقات تلخ جلسه قبل شورای شهر گمانه زنی ها در مورد همراهی برخی از اعضای شورا با اصلاح طلبان را تقویت کرد.

اما ریشه‌ تخریب های اصلاح طلبان علیه زاکانی و برنامه آنها برای برکناری او از شهرداری تهران را باید در نقش آفرینی انتخاباتی زاکانی جستجو کرد. کنشگری سیاسی زاکانی در عرصه انتخابات با هدف افشای چهره‌ی دولت سوم روحانی، اصلاح طلبان را به شدت عصبانی کرده تا جایی که در روز بعد از انتخابات به دنبال انتقام گیری از ایشان برآمده اند.

واقعیت این است که زاکانی چندسالی است که برای اصلاح طلبان دردسر ساز شده و سران جبهه اصلاحات چاره را در ترور شخصیتی او و سپس حذف ایشان از عرصه سیاسی کشور جست و میکنند. البته این تلاش ها فارغ از آنکه جنبه‌ی انتقام گیری دارد، هشدار صریحی از سوی اصلاح طلبان به سایر رقبا نیز هست که هرکسی بنای در افتادن با سران اصلاحات را داشته باشد، عاقبتش حذف و ترور سیاسی است.

از طرف دیگر جریانی در دل شورای شهر انقلابی هم چندماهی ست که درگیر ایجاد تنش با شهردار تهران است و توانسته چندباری صحن شورا را به جنجال بکشاند. دلخوری این بخش از اعضای شورای شهر نیز به انتخابات های اخیر برمیگردد. در واقع این افراد توقع داشتند که زاکانی در شکست‌های انتخاباتی آن‌ها سهیم شود اما امتناع زاکانی از قرارگیری در صف بندی های مد نظر این جریان، برخی از اعضای فعلی شورای شهر را برآن داشته برخلاف مصالح شهر، در مسیر مدیریت شهر تهران سنگ اندازی کنند.

استیضاح زاکانی از فردای انتخابات مجلس سیزدهم در دستور کار برخی از اعضای شورای شهر قرار گرفت اما به علت عدم همراهی اکثریت شورا، برنامه‌ی آن‌ها ابتر ماند تا آنکه انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری سر رسید و همین بهانه ای شد تا منافع سیاسی اصلاح طلبان و بخشی از اعضای شورای شهر به یکدیگر گره بخورد تا جایی که اولویت اول اصلاح طلبان، نه تشکیل دولت جدید اصلاحات بلکه برکناری زاکانی از کرسی شهرداری شد و در این مسیر توانسته بخشی از جریان اصولگرایی را نیز با خود همراه کند.

البته همانطور که تا پیش از این پروژه‌ استیضاح زاکانی ناکام ماند، بعید به نظر میرسد که اقلیت شورای شهر حتی با کمک اصلاح طلبان هم بتواند برنامه‌ خود را اجرا کند.

بیشتر بخوانید:

چرا اصلاح طلبان بعد از انتخابات سریعا به سراغ زاکانی و شهرداری رفتند؟


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

رایزنی عراقچی و بورل درباره رفع تحریم‌ها و غزه

به گزارش جهان نيوز، «جوزپ بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور امنیتی و سیاست خارجی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد