هزینه ساخت یک پی سی با قدرت ایکس باکس سری ایکس چقدر می‌شود؟ + قیمت ریالی

کنسول ایکس باکس سری ایکس با توجه به قیمت خود عملکرد سخت‌افزاری فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد و اکثر بازی‌ها را با یک سطح گرافیکی معقول روی نرخ فریم ثابت اجرا می‌کند. اما اگر بخواهیم یک پی سی بخریم که مشخصاتی مشابه Xbox Series X داشته باشد باید چقدر هزینه کنیم؟

شاید کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت از لحاظ بازی‌های انحصاری وضعیت ایده‌آلی نداشته باشد، اما ایکس باکس سری ایکس از لحاظ قدرت سخت‌افزاری تحسین برانگیز است؛ به گونه‌ای که روی کاغذ از پلی استیشن ۵ عملکرد بهتری دارد. با توجه به قدرت پردازش ۱۲ ترافلاپسی و استفاده از فناوری SSDهای پرسرعت، کنسول مذکور فوق‌العاده سریع عمل می‌کند که با توجه به قیمت و حجمی اشغالی آن راضی کننده است.

در حالی که ساخت یک پی سی با مشخصات دقیقا مشابه با ایکس باکس سری ایکس غیرممکن است، اما با در کنار هم قرار دادن قطعات مختلف می‌توان خروجی تقریبا مشابهی به دست آورد. به همین دلیل در ادامه این مقاله قطعات پی سی که قدرتی مشابه با کنسول مذکور دارند را کنار هم قرار می‌دهیم تا ببینیم هزینه نهایی دلاری چقدر می‌شود. در ادامه و با توجه به قیمت امروز دلار که ۶۰,۰۰۰ تومان است، به محاسبه قیمت آن در بازار ایران هم می‌پردازیم. البته توجه داشته باشید که ما صرفا قیمت دلاری را به نرخ تومانی ضرب می‌کنیم و به سراغ مسائل فرعی نمی‌رویم.

پلی استیشن ۵ نمی‌تواند مانند ایکس باکس سری ایکس بازی‌های ۸K و ۶۰ فریم را اجرا کند

پردازنده مرکزی یا CPU

اگر بخواهیم یک CPU مشابه با پردازنده مرکزی ایکس باکس سری ایکس بخریم باید به سراغ Core i5-13400F از شرکت اینتل برویم. در حالی که پردازنده مذکور ۱۰ هسته‌ای است و پردازنده مرکزی سری ایکس هشت هسته‌ای محسوب می‌شود، قاعدتا i5-13400F محدودیت کم‌تری برای پردازش اطلاعات دارد. منتها از آنجایی که سیستم عامل ویندوز و سایر برنامه‌های نصب شده روی کامپیوتر بخشی از قدرت CPU را به خود اختصاص می‌دهند، از قدرت نهایی کاسته می‌شود. با این حال باید بدانید این CPU که در حال حاضر ۱۶۰ دلار یا ۹,۶۰۰,۰۰۰ تومان قیمت دارد به خاطر مهندسی جدیدترش عملکرد بهتری ارائه می‌دهد و تا چند سال آینده کافی خواهد بود.

i5-13400F یک پردازنده مناسب با قیمتی معقول است

کارت گرافیک یا GPU

همان‌طور که می‌دانید کارت گرافیک قلب تپنده یک سیستم گیمینگ محسوب می‌شود. ایکس باکس سری ایکس از یک GPU شخصی‌سازی شده استفاده می‌کند که قدرت خروجی آن ۱۲ ترافلاپس است (۲ ترافلاپس بیش‌تر از پلی استیشن ۵). حال برای اینکه یک کارت گرافیک داشته باشیم که قدرتی مشابه داشته باشد باید به سراغ کارت RTX 3060 هشت گیگابایتی DDR5 شرکت انویدیا برویم. همان‌طور که می‌دانید قیمت شرکت‌های ترد پارتی که به تولید این قطعات می‌پردازند متفاوت است. در حال حاضر قیمت دلاری RTX 3060 هشت گیگابایتی شرکت‌های مختلف چیزی بین ۲۷۵ تا ۳۰۰ دلار است. ما هم به سراغ ارزان‌ترین نسخه که ۲۷۵ دلار یا ۱۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان قیمت دارد می‌رویم.

کارت گرافیک قلب تپنده یک سیستم گیمینگ است، اما قاعدتا یک قلب قیمت زیادی خواهد داشت

رم (RAM)

برای اینکه پی سی دست‌ساز ما بتواند در همه بازی‌ها عملکرد روانی داشته باشد و به مشکل نخورد، رم Corsair Vengeance DDR4 16GB می‌رویم که عملکردی مشابه با ایکس باکس سری ایکس خواهد داشت. از آنجایی که معماری کنسول با پی سی فرق می‌کند نمی‌توانیم در این زمینه این دو را به صورت مستقیم با یکدیگر مقایسه کنیم. فقط کافی است بدانید که رم مذکور با سرعت ۳۲۰۰ MHz حدود ۴۰ دلار یا ۲,۴۰۰,۰۰۰ قیمت دارد.

اگر بخواهید می‌توانید با افزایش نه چندان زیاد بودجه رم بهتری از همین برند کروسیر بخرید

مادربرد (Motherboard)

مادربرد قطعه‌ای است که سایر قطعات روی آن نصب می‌شوند و روی بدنه‌اش قرار می‌گیرند. با این حال خود مادربرد تاثیر زیادی روی خروجی نهایی ندارد. با توجه به همین موضوع برای پایین نگه داشتن قیمت پی سی مورد بحث به سراغ مادربرد MSI H610M-G می‌رویم که در عین ارزان بودن کار ما را برای رقابت با ایکس باکس سری ایکس راه می‌اندازد. این قطعه در حال حاضر با قیمت ۸۰ دلار یا ۴,۸۰۰,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

انتخاب مادربرد مناسب برای ارتقا سیستم در آینده حیاتی است

مراسم ایکس باکس شوکیس ۲۰۲۴؛ همه بازی‌هایی که به نمایش درآمدند

سایر قطعات

حالا که با قطعات اصلی آشنا شدید به سراغ سایر قطعات می‌رویم که با وجود حیاتی بودن فقط کار راه انداختن آن‌ها برای ما ملاک است. به همین دلیل ما سراغ پاور Cooler Master MWE Gold 850 V2 با قیمت ۹۵ دلار (۵,۷۰۰,۰۰۰ تومان) می‌رویم. اگر بخواهیم در مورد حافظه داخلی صحبت کنیم اس اس دی ۹۹۰ EVO 1TB شرکت سامسونگ با قیمت ۸۴ دلار (۵,۰۴۰,۰۰۰ تومان) کافی به نظر می‌رسد. در نهایت هم برای کیس از Zalman Z7 NEO ATX با قیمت ۸۰ دلار  (۴,۸۰۰,۰۰۰ تومان) کمک می‌گیریم. بدین ترتیب با اسمبل کردن این قطعات به سیستمی می‌رسیم که نزدیک‌ترین حالت به ایکس باکس سری ایکس است. شما می‌توانید در ادامه لیست کامل قطعات را به همراه قیمت آن‌ها مشاهده کنید:

لیست قطعات قیمت
پردازنده مرکزی Core i5-13400F ۱۶۰ دلار یا ۹,۶۰۰,۰۰۰ تومان
کارت گرافیک ۳۰۶۰ ۸G DDR5 ۲۷۵ دلار یا ۱۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان
رم Corsair Vengeance DDR4 16GB ۴۰ دلار یا ۲,۴۰۰,۰۰۰ تومان
مادربرد MSI H610M-G ۸۰ دلار یا ۴,۸۰۰,۰۰۰ تومان
پاور Cooler Master MWE Gold 850 V2 ۹۵ دلار یا ۵,۷۰۰,۰۰۰ تومان
اس اس دی ۹۹۰ EVO 1TB Samsung ۸۴ دلار یا ۵,۰۴۰,۰۰۰ تومان
کیس Zalman Z7 NEO ATX ۸۰ دلار یا ۴,۸۰۰,۰۰۰ تومان
جمع قیمت تمامی قطعات ۸۱۴ دلار یا ۶۰,۸۱۴,۰۰۰ تومان

 

حال توجه داشته باشید که پس از خرید پی سی شما نیاز به موس، کیبرد، هزینه اسمبل و نصب ویندوز هم خواهید داشت (مگر اینکه که خودتان از پس دو مورد آخر برآیید). این در حالی است که قیمت ایکس باکس سری ایکس در بازار فعلی ایران کمی کم‌تر از ۳۰ میلیون تومان است. البته باید اضافه کنیم که امکان ارتقا ایکس باکس وجود ندارد و با گذشت دو-سه سال به پایان عمرش می‌رسد. در طرفی دیگر شما می‌توانید با هزینه‌ای نسبتا کم‌تر (اگر مادربرد خوبی داشته باشید) سیستم خود را ارتقا داده و چندین سال دیگر هم از آن لذت ببرید.

نظر شما در این باره چیست؟ دیدگاه‌های خود را با تیم کافه‌بازار و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: GamingBolt


میزگیم سینمایی با امید لنون و شایان | چی بیینیم؟ چی بازی کنیم؟


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

دسته ایکس باکس محبوب‌ترین کنترلر کاربران استیم است

شرکت Valve اعلام کرد که استفاده از کنترلر بین کاربران استیم رشد ۳ برابری داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *