هرج و مرج در قدس؛ بن بست در رفح



سه شنبه 12 تیر 1403 – 17:36



در دهم تیر ماه، هزاران نفر از یهودیان فوق‌ارتدکس در اعتراض به تصمیم دادگاه عالی رژیم اسرائیل برای لغو معافیت‌ خدمت سربازی آنها به به خیابان‌ها ریخته و جاده‌های قدس اشغالی را مسدود کردند.

مردان و زنان یهودی در رژیم اسرائیل ملزم به خدمت سربازی اجباری در سن ۱۸ سالگی هستند. اما ارتدوکس های افراطی که از لحاظ سیاسی قدرتمند هستند، در صورتی که به صورت تمام وقت در مراکز مذهبی تحصیل کنند از معافیت برخوردار می شوند.

همانطور که انتظار می رفت، پس از اعلام خبر خدمت نظامی اجباری برای یهودیان فوق‌ارتدکس، حریدی‌های افراطی به جای حضور در مراکز استخدام سربازی، به خیابان‌های قدس اشغالی ریختند و با برگزاری تجمعات بزرگ اعتراض شدید خود را نشان دادند.

حریدی‌ها با سر دادن شعارهایی علیه نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل خواستار جلوگیری از تصویب این قانون شدند.

یهودیان فوق‌ارتدکس سعی کردند خود را به مرکز شهر برسانند، اما با ماشین های آب پاش و پلیس‌های سوار مواجه شدند. پلیس با معترضان حریدی درگیر شده و اقدام به متفرق کردن آنها کرد.

کابینه بنیامین نتانیاهو در تلاش است تا پیش‌نویس قانونی را اعمال کند که خدمت نظامی شامل همه جوانان شهرک‌نشین از جمله حریدی‌ها شود و دوره خدمت اجباری را از ۳۲ ماه به ۳۶ ماه افزایش دهد و در عین حال این قانون درباره سربازان وظیفه فعلی نیز اجرا شود.

یهودیان فوق ارتدکس طیفی از جامعه رژیم اسرائیل هستند که بسیار بر متون مذهبی تلمود تاکید دارند و خواهان تشکیل یک حاکمیت بر اساس نژاد و آئین یهود هستند. ویژگی‌های خاص رفتاری آنان موجب شده است آنان در مدارسی جداگانه از دیگر یهودیان زندگی کنند. این ارتدوکس‌های افراطی، همواره از مخالفان تشکیل دو دولت و تشکیل اسرائیل دموکراتیک هستند.

محافل اسرائیلی، مساله حریدی‌ها را پرونده‌ای لاینحل می‌دانند و معتقدند که درگیری میان نتانیاهو و رهبران مذهبی آن ادامه خواهد داشت و غافلگیری‌های بیشتری را به همراه دارد.

در حالی که وضعیت سیاسی در تل آویو و قدس اشغالی بحرانی و متشنج است، وضعیت نظامی برای رژیم اسرائیل در نوار غزه و شهر رفح هم بهتر نیست.

وضعیت نظامی در شهر رفح

نبردها هفته ها است که در شهر رفح بدون هیچ پیشرفت خاصی ادامه دارد. یک سردرگمی در روند عملیاتی ارتش اسراییل مشاهده میشود. نبردها در نوار غزه در حالی ادامه دارد که هیچ چشم انداز روشنی برای آن متصور نیست.  

روز گذشته مبارزین فلسطینی یک ساختمان را در رفح که محل حضور نیروهای اسرائیلی بود منفجر کردند. بر اثر این کمین یک سرباز اسرائیلی کشته شد و دستکم هشت نفر دیگر زخمی شدند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط ارتش رژیم اسرائیل، تاکنون مجموعا ۶۷۲ نظامی اسرائیلی کشته شده اند. از این تعداد، دستکم ۳۱۰ نظامی اسرائیلی در نبردهای نوار غزه کشته شده اند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تلفات ارتش اسرائیل بسیار بیشتر از این تعداد است و رژیم صهیونیستی از بیان آمار واقعی خودداری میکند.

پس از حمله غافلگیرانه گروه‌های فلسطینی به رژیم اسرائیل در هفتم اکتبر، رژیم اسرائیل حملات وحشیانه‌ای را علیه نوار غزه آغاز کرده است. طی این حملات بیمارستان‌ها، اقامتگاه‌ها و عبادتگاه‌ها مورد هدف قرار میگیرند و نوار غزه با تخریب گسترده و یک فاجعه انسانی مواجه شده است.

بر اساس آخرین اطلاعات، تاکنون حداقل ۳۷۸۳۴ فلسطینی به شهادت رسیده اند و بیش از ۸۶ هزار نفر زخمی شده اند که بیشتر آنها زن و کودک هستند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

ترفند تهیه زرشک پلو کارمندی فوری

زرشک پلو کارمندی: طعمی اصیل و پخت سریع! زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *