نکات مهم برای خرید و انتخاب جهیزیه چیست؟

مهم‌ترین بخش از تدارکات هر ازدواجی خرید و انتخاب جهیزیه است. هر چند خرید لوازم و مبلمان لوکس برای جهیزیه جذاب به نظر می‌رسد اما خرید لوازمی که پس از ازدواج به درد عروس و داماد نمی‌خورند، درست نیست. برای اینکه بودجه‌ای که برای خرید و انتخاب جهیزیه در نظر گرفته‌اید را درست خرج کنید، باید چند نکته‌ی بسیار مهم را در نظر بگیرید. در این مقاله، درباره‌ی خرید و انتخاب جهیزیه و نکات مهمی که باید برای این کار در نظر بگیرید می‌خوانید.

برای خرید و انتخاب جهیزیه برنامه‌ریزی کنید

مانند هر کار دیگری برنامه‌ریزی برای مسیر طولانی خرید و انتخاب جهیزیه به شما کمک می‌کند تا مبلمان و اثاثیه را با قیمتی مناسب و متناسب با نیازهای عروس و داماد خریداری کنید. برای شروع، شرایط، نیازها و محدودیت‌های خود را تعیین کنید. برای تعیین این موارد باید ۹ نکته‌ی مهم را در نظر بگیرید.

۱. میزان بودجه‌ی جهیزیه را تعیین کنید

متأسفانه، بیشتر ما به‌خصوص هنگام تدارک مقدمات ازدواج و جشن عروسی بودجه‌ی بی حد و حصری برای خرج کردن نداریم. بنابراین، باید بودجه‌ای که قرار است برای خرید و انتخاب جهیزینه خرج شود را واقع‌بینانه تعیین کنید. اگر با تعیین بودجه‌ای مشخص شروع کنید، تخصیص هزینه‌ها بسیار ساده‌تر خواهد شد و حتی می‌توانید بیش از آنچه تصور می‌کنید خرید کنید.

۲. آنچه قبلا خریده‌اید را مشخص کنید

بعضی از خانواده‌ها از سال‌ها پیش و حتی وقتی دختردار می‌شوند، به فکر تهیه‌ی جهیزیه‌ی او هستند. ممکن است شما هم جزو این دسته از خانواده‌ها باشید و قبلا برخی از وسایل جهیزیه را خریده باشید. در این صورت، فهرستی از لوازمی که قبلا خریده‌اید تهیه کنید تا آنچه باید خریداری شود را بهتر مشخص کنید.

۳. سبک طراحی داخلی خانه عروس را در نظر بگیرید

قبل از خرید و انتخاب جهیزیه، زمانی را به یافتن و انتخاب سبک طراحی ایده‌آل عروس و داماد اختصاص دهید. درباره‌ی سبک‌های مختلف طراحی داخلی تحقیق کنید. تصاویری که از نحوه‌ی چیدمان لوازم و مبلمان خانه که دوست داشته‌اید را جایی ذخیره کنید. عروس و داماد می‌توانند از میان این تصاویر لوازم و مبلمان مورد علاقه‌ی خود یا سبک آن را انتخاب کنند. به این ترتیب، خرید و انتخاب جهیزیه ساده‌تر خواهد شد.

علاوه‌براین، باید سبک معماری و سن خانه‌ای که قرار است عروس و داماد در آن زندگی کنند را در نظر بگیرید. این موضوع بر نوع مبلمان و لوازمی که برای جهیزیه می‌خرید تأثیر خواهد گذاشت. اگر خانه‌ی عروس و داماد تازه‌ساز و به سبک معماری مدرن طراحی شده باشد، مبلمان و اثاثیه‌ی مینیمالیستی مدرن برای آن بهتر هستند اما در صورتی که عروس و داماد خانه‌ای قدیمی و بازسازی‌شده دارند، مبلمان و اثاثیه‌ی سنتی برای آن مناسب‌تر هستند. لازم نیست همه‌ی مبلمان و اثاثیه‌ی خانه‌ی عروس یک سبک طراحی داشته باشند اما همه‌ی آن‌ها باید هماهنگ با خانه‌ی عروس و داماد و سلیقه‌ی آن‌ها انتخاب شوند.

۴. به آداب و رسوم خانواده‌ی عروس و داماد یا توافقات آن‌ها توجه کنید

در مناطق و شهرهای مختلف ایران برای خرید و انتخاب جهیزیه آداب و رسوم مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، در برخی از شهرها رسم بر این است که سرویس چوب خانه‌ی عروس را داماد تهیه کند یا بر اساس آداب و رسوم بعضی از مناطق ایران، خرید وسایل نشیمن بر عهده‌ی داماد است. برای تعیین آنچه باید برای جهیزیه بخرید، درباره‌ی آداب و رسوم خانواده‌ی دو طرف پرس‌وجو کنید. به‌علاوه، خانواده‌ی عروس و داماد می‌توانند برای  خرید و انتخاب جهیزیه توافق کنند تا هزینه‌ها برای دو طرف کمتر شوند.

۵. میزان فضای موجود در خانه‌ی عروس را در نظر بگیرید

ممکن است مبلمان و اثاثیه‌ی زیبا و بزرگی را در فروشگاه‌های آنلاین یا در یک فروشگاه لوازم خانگی ببینید و به نظرتان باشکوه و شگفت‌انگیز بیایند اما وقتی آن‌ها را به خانه‌ی عروس می‌برید متوجه شوید که در این خانه برای مبلمان انتخاب‌شده فضای کافی وجود ندارد. به‌هرحال، باید این واقعیت را در نظر بگیرید که هر یک از وسایل و مبلمانی که می‌بینید، حتی اگر آن‌ها را واقعا دوست داشته باشید، ممکن است در خانه‌ی عروس جای نگیرند.

بنابراین، هنگامی که به فکر خرید و انتخاب جهیزیه هستید، به این نکته‌ی مهم توجه کنید که این لوازم چگونه در خانه‌ی عروس جای می‌گیرند. اندازه‌ی اتاق‌ها را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که آیا این اتاق‌ها فضای کافی برای مبلمان بسیار بزرگ را دارند یا خرید اثاثیه‌ای جمع‌وجورتر و شیک‌تر بهترین راه‌کار شما است؟ آیا قرار دادن لوازم بسیار بزرگ در اتاق‌های خانه‌ی عروس شرایط زندگی را برای عروس و داماد بهتر می‌کند؟ آیا این لوازم به اندازه‌ای هستند که تردد در بخش‌های مختلف خانه به سادگی انجام شود؟ وسایلی که قرار است در خانه‌ی عروس چیده شوند نباید به اندازه‌ای باشند که جلوی تابش نور خورشید به اتاق‌ها را بگیرند یا شرایط زندگی را برای عروس و داماد سخت کنند. به‌هرحال، همیشه اولویت با راحت‌تر شدن زندگی زوج جوانی است که می‌خواهند با استفاده از جهیزیه‌ای که می‌خرید زندگی خود را آغاز کنند.

۶. سبک زندگی زوج جوان را در نظر داشته باشید

نحوه‌ی زندگی عروس و داماد موضوع دیگری است که بر خرید و انتخاب جهیزیه تأثیر می‌گذارد. اگر زوج جوان اهل برپایی مهمانی‌های فراوان و وقت گذراندن با خانواده و دوستان هستند، بهتر است لوازم و اثاثیه‌ی جهیزیه رنگ‌های تیره‌تر داشته باشند و روکش‌های آن‌ها را ساده‌تر بتوان تمیز کرد. در این صورت، میز ناهارخوری عروس هم باید طوری طراحی شده باشد که هم در فضای خانه‌ی عروس و داماد جای بگیرد و هم در صورت لزوم بزرگ‌تر شود.

علاوه‌براین، باید شرایط چند سال آینده‌ی زندگی زوج جوان را هم در نظر بگیرید. اگر قرار است در آینده‌ای نزدیک مانند پنج سال دیگر صاحب فرزند شوند، باید لوازم و مبلمان جهیزیه برای استفاده‌ی اعضای جدید خانواده کافی باشند. با تعیین این شرایط و سبک زندگی زوج جوان برنامه‌ریزی برای خرید و انتخاب جهیزیه بسیار ساده‌تر خواهد شد.

۷. اولویت‌بندی کنید

مهم‌ترین نکته هنگام خرید و انتخاب جهیزیه اولویت‌بندی کردن است. فهرستی از لوازمی که باید برای جهیزیه خریداری شوند تهیه کنید. برای این کار می‌توانید از لیست جهیزیه یا فهرست‌هایی که در وب‌سایت‌های مختلف وجود دارند استفاده کنید. فهرست جهیزیه باید سه بخش مهم داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • ضروریات جهیزیه؛
  • لوازم غیرضروری که ممکن است زوج جوان به آن‌ها نیاز داشته باشند؛
  • لوازم لوکس و غیرضروری.

اولویت‌بندی مبلمان و اثاثیه‌ی جهیزیه به شما کمک می‌کند تا بودجه‌ی جهیزیه را صرف لوازم و وسایل مهم‌تر کنید و لوازم غیرضروری را کنار بگذارید یا خرید ‌آن‌ها را به وقتی دیگر موکول کنید. به عنوان مثال، خرید لوازم بزرگ‌تر برقی مانند یخچال و ماشین لباسشویی نسبت به خرید لوازم دکوری اولویت دارد و باید آن‌ها را در صدر فهرست جهیزیه بگذارید.

۸. درباره‌ی برندهای مختلف تحقیق کنید

برای خرید و انتخاب جهیزیه باید سراغ برندهایی بروید که محصولاتی باکیفیت می‌فروشند. لازمه‌ی انتخاب برندهای معتبر هم این است که درباره‌ی آن‌ها پرس‌وجو کرده باشید. اگر در میان اقوام و آشنایان کسی را می‌شناسید که به‌تازگی جهیزیه یا وسایل نو خریده، از او درباره‌ی کیفیت کالاهایی که خریده سؤال کنید. مراجعه به بخش نظرات فروشگاه‌های آنلاین هم می‌تواند آنچه می‌خواهید درباره وسایل برندهای مختلف بدانید را مشخص کند. به عنوان مثال، برای خرید یخچال جهیزیه، به بخش لوازم خانگی برقی در این فروشگاه‌ها بروید و نظرات کاربران درباره‌ی یخچال‌های مختلف را با دقت بخوانید و بررسی کنید. به این ترتیب، متوجه خواهید شد که کدام یخچال از کدام برند برای بودجه‌ی شما مناسب است و کیفیت خوبی دارد.

۹. زمان مناسب را برای خرید جهیزیه انتخاب کنید

انجام دادن هیچ کاری در دقیقه‌ی ۹۰ نتیجه‌ی دل‌خواه را نخواهد داشت و خرید و انتخاب جهیزیه هم از این قاعده مستثنی نیست. خرید لوازم و مبلمان خانه‌ی عروس اگر باعجله انجام شود، نتیجه‌‌ی خوبی در پی نخواهد داشت. در صورتی که جهیزیه‌ را باعجله بخرید، برای کارهای مختلف مانند تحقیق درباره‌ی برندهای مختلف یا تعیین ضروریات جهیزیه فرصت کافی نخواهید داشت. بنابراین، آنچه برای شروع زندگی عروس و داماد خریده‌اید ارزش چندانی نخواهد داشت.

برای خرید و انتخاب جهیزیه به حداقل ۶ ماه زمان نیاز دارید. این مدت‌زمان را هنگام توافقات اولیه برای برگزاری مراسم عقد و عروسی در نظر داشته باشید.

نکته‌ی مهم دیگری که باید برای انتخاب زمان مناسب خرید جهیزیه در نظر داشته باشید، توجه به زمان‌های خاصی است که لوازم مورد نظر شما قیمت کم‌تری دارند. با کمی بررسی و تحقیق می‌توانید این زمان‌ها را تشخیص بدهید. علاوه‌براین، می‌توانید از فرصت‌های حراجی که برخی از فروشگاه‌ها دارند استفاده کنید. در این فرصت‌ها می‌توانید لوازم باکیفیت را با قیمتی مناسب‌تر خریداری کنید.

نکاتی که باید موقع خرید و انتخاب جهیزیه در نظر داشته باشید

خرید و انتخاب جهیزیه به مرحله‌ی برنامه‌ریزی محدود نمی‌شود. باید پس از برنامه‌ریزی و تعیین شرایط و بودجه‌ی جهیزیه، سراغ انتخاب وسایل و لوازمی بروید که به خانه‌ی عروس می‌فرستید. بهتر است برای خرید و انتخاب جهیزیه از نظر عروس و داماد در کنار هم استفاده کنید. خرید جهیزیه همراه با عروس و داماد هم بهترین کاری است که می‌توانید انجام بدهید. به‌هرحال، این زوج جوان قرار است از جهیزیه استفاده کنند. در نتیجه، بهتر است جهیزیه متناسب با شرایط، نیازها و سلیقه‌ی آن‌ها انتخاب و خریداری شود.

۱. همه‌ی لوازم جهیزیه را یک روزه نخرید

شاید ساده‌ترین کار این باشد که فهرست جهیزیه را در دست بگیرید و یک روز کامل را برای خرید آن صرف کنید. بااین‌حال، همیشه ساده‌ترین کار بهترین کار نیست. اگر جهیزیه‌ی عروس در یک روز خریداری شوند، ممکن است پس از چند ساعت حوصله و دقت کافی برای خرید لوازم باکیفیت را نداشته باشید. بنابراین، بهترین کار این است که وسایل هر بخش از خانه را در طول چند روز بخرید. فهرست جهیزیه را بر اساس بخش‌های مختلف خانواده بنویسید و برای خرید هر بخش چند روز وقت بگذارید. به عنوان مثال، یک روز را به خرید وسایل برقی آشپزخانه اختصاص بدهید و روز دیگر سراغ وسایل پلاستیکی آشپزخانه بروید. چند روز بعد هم وسایل اتاق نشیمن و سایر اتاق‌ها را خریداری کنید.

۲. رنگ و سبک طراحی وسایل و مبلمان را هماهنگ انتخاب کنید

وسایل و مبلمانی که برای جهیزیه انتخاب می‌شوند، باید با هم هم‌خوانی داشته باشند. نیازی نیست که وسایل همه‌ی بخش‌های خانه را به یک رنگ انتخاب کنید اما برای خرید و انتخاب وسایل هر بخش از خانه به رنگ و سبک طراحی آن‌ها توجه داشته باشید.

سبک طراحی وسایل هر بخش از خانه باید با هم هماهنگ باشد اما برای انتخاب رنگ وسایل و مبلمان می‌توانید رنگ‌های یکسان یا مکمل یکدیگر را انتخاب کنید. انتخاب سبک طراحی و رنگ مناسب برای لوازم جهیزیه باعث می‌شود که چیدمان خانه‌ی عروس هم راحت‌تر انجام شود. در واقع، با این کار برای پلان اولیه‌ی چیدمان خانه‌ی عروس هم برنامه‌ریزی می‌کنید.

۳. به ماندگاری وسایل و مبلمان جهیزیه توجه کنید

خرید و انتخاب جهیزیه با کمترین قیمت کار ساده‌ای است اما موقع خرید این لوازم باید دوام و ماندگاری آن‌ها برای مدتی طولانی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است خرید یک یخچال ارزان‌قیمت کار ساده‌ای باشد اما باید توجه داشته باشید که این یخچال چقدر ماندگاری دارد. خرید لوازم باکیفیت از برندهای معتبر اهمیت بیشتری دارد. سعی کنید هنگام خرید لوازم و مبلمان جهیزیه به کیفیت آن‌ها توجه کنید و مواردی مانند گارانتی و خدمات پس از فروش را هم در نظر بگیرید. از این راه، جهیزیه‌ای که برای نوعروس خود خریداری کرده‌اید، یک عمر دوام می‌آورد و تا سال‌های سال از آینده‌نگری شما تعریف خواهند کرد.

آنچه باید برای خرید حضوری یا آنلاین در نظر بگیرید

پس از مشخص شدن لوازمی که باید برای جهیزیه خریداری شوند و جایی که قرار است این جهیزیه را از آنجا بخرید، نوبت به انتخاب نوع خرید می‌رسد.

بازدید از فروشگاه‌های لوازم خانگی به صورت حضوری مزایای بسیاری دارد. از این راه می‌توانید نظر فروشنده‌ی ماهری که با برندهای مختلف آشنا است را بپرسید و از او درباره‌ی لوازم مختلف نظر بخواهید. به‌علاوه، موقع خرید حضوری وسایل و لوازم مختلف را قبل از خرید امتحان می‌کنید و ممکن است خدمات پس از فروشی که در فضای آنلاین دریافت نمی‌کنید مانند خدمات نصب یا حمل‌ونقل وسایل را از فروشگاه مورد نظر دریافت کنید.

در مقابل، خرید آنلاین به شما این فرصت را می‌دهد که گزینه‌های بسیار بیشتر با قیمت‌های متنوع‌تری را بررسی کنید. به‌علاوه، ممکن است فروشگاه آنلاینی که از آن جهیزیه را خریده‌اید، خدماتی مانند حمل‌ونقل یا گارانتی معتبر داشته باشد. در این صورت، امکان بررسی تجربه‌ی کاربران مختلف را هم خواهید داشت.

بهترین راه برای خرید و انتخاب جهیزیه این است که راهی میانه را در پیش بگیرید. محصولات برندهای مختلف را به صورت آنلاین بررسی کنید و آن‌ها را از نمایندگی‌های معتبر این برندها بخرید. همچنین، می‌توانید برخی از لوازم را به صورت آنلاین و بعضی دیگر را حضوری خریداری کنید. به این ترتیب، از مزایای خرید حضوری و آنلاین بهره می‌برید.

کلام آخر

خرید و انتخاب جهیزیه یکی از مهم‌ترین بخش‌های تدارک مراسم ازدواج هر زوج جوانی است. برای اینکه لوازم مورد نیاز عروس و داماد را با قیمتی مناسب بخرید، باید برای این کار برنامه‌ریزی درستی داشته باشید. انتخاب زمان مناسب برای خرید جهیزیه و توجه به نظرات و سلایق عروس و داماد هم اهمیت بسیاری دارد. تنها از این راه است که می‌توانید مطمئن باشید جهیزیه‌ای که برای نوعروس خود تهیه کرده‌اید، برای یک عمر در خانه‌ی او باقی خواهند ماند و نیازهای زوج جوان در آغاز راه را برطرف خواهند کرد.

منبع: bdiusa

نوشته نکات مهم برای خرید و انتخاب جهیزیه چیست؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

روش‌های تربیتی برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

ما فرزندانمان را دوست داریم. بنابراین، ممکن است تصور کنیم که آن‌ها هم همیشه همین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *