نماینده اصول‌گرا: اگر آقای پزشکیان با رای مردم انتخاب شود، ما باید به رای مردم احترام بگذاریم | اما در تعامل مجلس با دولت، حتماً اصطکاک‌هایی وجود خواهد داشت | آقای زاکانی سال‌هاست سرباز نظام و انقلاب است

رویداد۲۴ | محمد آیتی: این روز‌ها اصولگرایان بیش از هر وقت دیگر، پای کار انتخابات آمده‌اند تا بتوانند سعید جلیلی را بر کرسی ریاست‌جمهوری بنشانند؛ سعید جلیلی که در دور اول انتخابات با اختلاف حدود یک میلیون نسبت به مسعود پزشکیان در جایگاه دوم قرار گرفت، حال به پشتوانه حدود ۲۰۰ نماینده مجلس، برخی مدیران ارشد دولت و البته رییس مجلس و شهردار تهران و رییس بنیاد شهید به عنوان دو نامزد انصراف‌دهنده که همچنان ترجیح دادند به جای حضور در مسند کارشان برای کاندیدای جریان اصولگرا سخنرانی کنند، بیش از هر زمان دیگر به پیروزی در انتخابات و به دست گرفتن مدیریت اجرایی کشور خوشبین است.

احمد راستینه، نماینده شهرکرد، یکی از افرادی است که تمام قد پشت سعید جلیلی درآمده است. از این‌رو رویداد۲۴ با او در خصوص انتخابات پیش‌رو مصاحبه کرده است.

* ارزیابی شما از انتخابات در مرحله اول چیست و چه پیش‌بینی از مرحله دوم انتخابات دارید؟

در خصوص ارزیابی خودم از انتخابات در هشتم تیر باید بگویم کسانی که در دور اول انتخابات شرکت کردند، به تمام معنا پیروز میدان شدند. مردمی که به صحنه آمدند، در نقش‌آفرینی و آینده خودشان، موثر هستند و این یعنی پیروزی آن‌ها. حال با توجه به برنامه‌های دقیق و نقطه‌زنی که آقای جلیلی با تکیه بر روستا به عنوان کانون جهش ارائه داده است و اگر این برنامه‌ها به درستی به اطلاع مردم برسد، ما قطعاً در دور دوم انتخابات، مشارکت‌مان از دور اول کمتر نخواهد شد و حتی نکات آقای جلیلی می‌تواند مردم را بیشتر پای صندوق رای بیاورد.

* شما معتقد نیستید که اگر مشارکت در دور دوم بالاتر برود، شانس آقای پزشکیان برای پیروزی بیشتر است؟

خیر، اگر نکات دقیق در خصوص علت تورم و بیان راهکار‌ها و یا برنامه‌ها برای ارزآوری بیشتر، افزایش اشتغال، ارتقاء روستا و… که توسط آقای جلیلی ارائه شده و بشود، افراد انگیزه‌شان برای حضور پای صندوق رای بیشتر خواهد شد و آنگاه شانس آقای جلیلی برای موفقیت افزایش پیدا خواهد کرد. من معتقدم هرچه مشارکت در دوم بیشتر شود، سبد رای آقای جلیلی پربارتر می‌شود.

* پیش‌بینی شما از پیروز انتخابات در مرحله دوم چیست؟

چه مشارکت در دور دوم بیشتر شود و چه همان اندازه باشد، قطعاً شانس آقای جلیلی برای پیروزی بالاتر است. آقای جلیلی برنامه دارد و از طرفی، برنامه‌اش ناظر بر ظرفیت‌های درونی کشور با تکیه بر جوانان است. برنامه متکی بر توسعه روستا با نگاه کانون جهش و در اختیار داشتن تیمی قوی برای اجرایی‌سازی برنامه هفتم توسعه کشور، از جمله برجستگی‌های آقای جلیلی است. او نگاه جامعی به مناطق محروم دارد و به دنبال محرومیت‌زدایی است.

* برخی افرادی که در دور اول به آقای قالیباف رای دادند، اعلام داشتند در مرحله دوم به آقای جلیلی رای نخواهند داد، تحلیل شما چیست؟

به طور کلی همه دغدغه‌مندان به نظام، انقلاب، اقتصاد و… که برای آقایان قالیباف، زاکانی و قاضی‌زاده‌هاشمی فعالیت می‌کردند، با وحدت برای موفقیت آقای جلیلی پای کار آمدند. از این‌رو، فضاسازی‌های رسانه‌ای نمی‌تواند واقعیت میدان و دغدغه‌مندان رشد کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.

* در حال حاضر چه تعداد از نمایندگان مجلس حامی آقای جلیلی هستند؟

حداقل ۲۰۰ نفر از نمایندگان، پای کار محکم آقای جلیلی هستند و به شدت هم انگیزه کمک دارند.

* یکی از انتقادات به آقای جلیلی، نداشتن کارنامه در عرصه‌های اجرایی است، این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اولاً آقای جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است. ثانیاً باید توجه داشت که جنس کار ریاست‌جمهوری، جنس پروژه‌ای و پیمانکاری نیست و اتفاقاً‌ این کار، جنس راهبردی، استراتژیک و با نگاه راهبری است.

* گفته می‌شود عده‌ای در کشور به‌واسطه ادبیات آقای زاکانی به آقای پزشکیان رای دادند، شما هم این انتقاد را به آقای زاکانی وارد می‌دانید؟

آقای زاکانی در خیلی جاها، نگاهش به موضوعات دقیق بود و خیلی جا‌ها هم، نگاهشان دقیق نبود. ما خودمان هم به برخی از نگاه‌های آقای زاکانی نقد داریم، ولی به لحاظ فنی حرف داریم نه اخلاقی. آقای زاکانی سال‌هاست سرباز نظام و انقلاب است و همیشه هم در خدمت مردم بوده است و امروز هم در شهرداری، جزو شهرداران موفق است. اینکه گفته شود ایشان به جهت اخلاقی، در مناظره‌ها بد عمل کرده است را اصلاً قبول ندارم.

* اگر آقای پزشکیان رییس‌جمهور شود، زوایه مجلس با او نمایان خواهد شد؟

ما از واقعیت‌ها که نمی‌توانیم فرار کنیم. اگر آقای پزشکیان با رای مردم انتخاب شود، ما باید به رای مردم احترام بگذاریم، اما در تعامل مجلس با دولت، حتماً اصطکاک‌هایی وجود خواهد داشت و این چالش می‌تواند وقت کشور را بگیرد. به نظر من ضرورتی ندارد که ما با اصطکاک‌هایی روبرو شویم که سبب آسیب به مردم شود.

* یعنی اگر آقای جلیلی رییس‌جمهور شود، اصطکاکی بین مجلس و دولت نخواهد بود؟

طبیعتاً اگر ایشان رای بیاورد، اصطکایی بین مجلس و دولت نخواهد بود.

* یعنی شما حامی یک‌دست‌سازی نهادهای قدرت و تصمیم‌گیر در کشور هستید؟

این حرف من، معنایش یک‌دست‌سازی نیست، بلکه معنای آن، افزایش تعامل است. واژه یک‌دست‌سازی نادرست است. ما با شهید رئیسی در برخی امور و در نگاه‌مان، زاویه داشتیم، نقد می‌کردیم و کلاً بحث‌های جدی داشتیم، اما در نهایت تعامل می‌کردیم. وجود آقای جلیلی می‌تواند تعامل بین دولت و مجلس را بهتر و هموارتر کند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

پیام تبریک محسنی اژه ای به رئیس جمهور منتخب – تابناک

به گزارش تابناک، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پیامی نوشت:انتخاب جنابعالی از سوی ملت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *