نمایشگر OLED آیپد پرو M4 چه فرقی با نمایشگرهای مشابه دارد؟

اپل مدتی قبل از آیپد پرو M4 رونمایی کرد که از نمایشگر OLED بهره می‌برد. البته اپل اعلام کرده که برای این نمایشگر، از فناوری Tandem OLED استفاده کرده که در این مطلب قرار است به تفاوت این تکنولوژی نسبت به سایر نمایشگرهای معمولی OLED بپردازیم.

نمایشگرهای OLED و اپل: مروری کوتاه

در دنیای فناوری نمایشگر، OLED قهرمان بدون چون و چراست. OLED که مخفف Organic Light-Emitting Diode (دیود ساطع‌کننده نور ارگانیک) است، به خاطر کیفیت تصویر فوق‌العاده‌اش شناخته می‌شود. برخلاف نمایشگرهای LCD که دارای نور پس‌زمینه هستند، پنل‌های OLED از پیکسل‌های خود-تابش تشکیل شده‌اند که با عبور جریان الکتریسیته از آن‌ها، نور تولید می‌کنند. در نتیجه، نمایشگرهای OLED نازک‌تر هستند و مشکی عمیق‌تری ارائه می‌دهند، زیرا قادرند پیکسل‌ها را در مناطق مورد نیاز خاموش کنند (بنابراین نوری ساطع نمی‌شود).

نمایشگرهای OLED علاوه بر تولید رنگ‌های تیره‌تر، زاویه دید و بازتولید رنگ استثنایی را نیز ارائه می‌دهند. با توجه به اینکه اکثر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و بخش قابل توجهی از سازندگان تبلت به سمت نمایشگرهای OLED روی آورده‌اند، اپل دیر یا زود مجبور بود از نمایشگرهای LCD و mini-LED در خط تولید آیپد پرو فاصله بگیرد. اولین آیفون با نمایشگر OLED، آیفون X، در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. از سال ۲۰۲۰، تمام آیفون‌های پرچمدار دارای نمایشگر OLED بوده‌اند.

اما این مورد در مورد آیپد پروی رده‌بالا که تا همین اواخر از نمایشگرهای LCD و mini-LED استفاده می‌کرد، صدق نمی‌کرد. در مارس ۲۰۲۴، گزارش‌هایی حاکی از آن بود که اپل مبلغ هنگفتی معادل ۲.۹ میلیارد دلار به سامسونگ و ال‌جی برای پنل‌های OLED آیپد پرو پرداخت کرده است. چند ماه بعد، این شرکت از آیپد پرو M4 با نمایشگر OLED رونمایی کرد. با این حال، اپل با رویکرد خاص خود، این فناوری را به شیوه‌ای نسبتاً هوشمندانه و ظریف پیاده‌سازی کرده است.

اهمیت فناوری Tandem OLED

هر دو مدل ۱۱ اینچی و ۱۳ اینچی iPad Pro مدل M4 از نمایشگر Ultra Retina XDR بهره می‌برند که «تجربه‌ی بصری فوق‌العاده چشمگیری» را نسبت به نمایشگر Liquid Retina XDR موجود روی iPad Pro مدل M2 با سایز ۱۲.۹ اینچ ارائه می‌دهد. بیایید کمی در مورد این اصطلاحات توضیح دهیم.

کلمه‌ی Retina یک اصطلاح تجاری است که اپل برای نمایشگرهایی با وضوح بالا به کار می‌برد، به گونه‌ای که از فاصله‌ی معمول استفاده، پیکسل‌های جداگانه قابل تشخیص نباشند. XDR نیز به پشتیبانی از محدوده‌ی دینامیکی بالا (HDR) اشاره دارد. تنها اصطلاحی که از iPad Pro مدل M2 به مدل M4 iPro تغییر کرده است، پیشوند «Ultra» است که به فناوری به کار رفته زیر شیشه با بافت نانویی اشاره دارد.

فارغ از اصطلاحات فنی، نمایشگر iPad Pro مدل M4 از فناوری OLED دو-لایه (Tandem OLED) استفاده می‌کند. برخلاف آیفون که از یک پنل OLED بهره می‌برد، OLED دو-لایه به چندین پنل روی هم چیده شده اشاره دارد. در iPad جدید، اپل از این فناوری برای روی هم قرار دادن دو پنل OLED استفاده کرده است که در نتیجه‌ی آن، روشنایی نمایشگر به ۱۰۰۰ نیت برای SDR و ۱۶۰۰ نیت برای HDR می‌رسد.

شاید استدلال کنید که این اعداد مشابه اعداد iPad Pro مدل M2 هستند، اما نکته‌ی قابل توجه این است که اپل توانسته است به این ارقام روی یک نمایشگر OLED (در مقایسه با LCD در مدل‌های قبلی) دست پیدا کند. به‌عنوان مثال، پرچمداران OLED سال ۲۰۲۴ مانند ال‌جی C4 بسته به اینکه چه میزان از صفحه برای نمایش تصویر استفاده می‌شود، به حداکثر روشنایی ۲۰۰ تا ۸۰۰ نیت دست می‌یابند.

مزایای فناوری OLED دولایه

همانطور که قبلا ذکر شد، پیکسل‌های نمایشگرهای OLED  هم نور و هم رنگ تولید می‌کنند. بنابراین، محدودیتی برای میزان روشنایی یک لایه واحد از پنل OLED، به خصوص برای دستگاه‌های دارای صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، وجود دارد. به همین دلیل است که تلویزیون‌های OLED روشن‌ترین مدل‌های موجود در بازار نیستند. در این زمینه پنل‌های مبتنی بر پس‌زمینه‌ی LED این عنوان را در اختیار دارند.

بنابراین، اولین مزیت استفاده از فناوری OLED دو لایه، روشنایی تمام‌صفحه بالاتر در آیپد پرو مدل M4 است. بنابراین، چه از iPad در فضای باز، زیر نور مستقیم خورشید استفاده کنید و چه فیلمی با قابلیت HDR تماشا کنید، روشنایی بسیار بیشتری را نسبت به پنل OLED سنتی تک لایه تجربه خواهید کرد. اپل همچنین ادعا می‌کند که این نمایشگر جزئیات بیشتری را در سایه‌ها یا سایر مناطق کم نور هنگام مشاهده عکس‌ها یا ویدیوهای HDR نشان می‌دهد. بدیهی است، نمایشگر Ultra Retina XDR کنتراست بهتر، زاویه دید بهبود یافته و عمیق‌ترین رنگ سیاه را در بین تمام نمایشگرهای اپل ارائه می‌دهد.

آیا این نمایشگر نقطه ضعفی هم برای آیپد پرو M4 دارد؟

همانطور که احتمالا شنیده اید، نمایشگرهای دارای پنل OLED ممکن است دچار مشکل سوختگی پیکسل شوند. در اثر استفاده مداوم، پیکسل‌هایی که عناصر روشن‌تر یا ثابت را نمایش می‌دهند، سریع‌تر از سایر پیکسل‌ها فرسوده می‌شوند و این موضوع باعث ایجاد یک اثر دائمی روی صفحه نمایش می‌شود.

این موضوع به صورت تئوری در مورد هر دو لایه نمایشگر OLED در آیپد پرو M4 نیز صدق می‌کند. با این حال، از آنجایی که از دو پنل استفاده شده است، آن‌ها باید به طور کلی در تامین روشنایی مورد نیاز با هم همکاری کنند. این امر می‌تواند به طور کلی مصرف انرژی را کاهش داده و طول عمر نمایشگر فوق العاده رتینا XDR را افزایش دهد.

مشکل هاله نور (پخش نور سفید) در آیپد پرو M2 که برخی از کاربران از آن شکایت داشتند، به لطف نمایشگر جدید نباید دیگر وجود داشته باشد. برای رفع مشکل احتمالی سایه افتادن مربوط به تصویر قبلی، اپل کنترل زیر میلی‌ثانیه‌ای بر روی رنگ و درخشندگی تک تک پیکسل‌ها تعبیه کرده است که باعث می‌شود نمایشگر نسبت به حرکت، واکنش سریع‌تری داشته باشد. البته، یکی دیگر از معایب استفاده از دو پنل OLED به جای یک پنل، افزایش قیمت نهایی دستگاه است.

هزینه تعمیر نمایشگر آیپد پرو M4 چقدر است؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، استفاده از نمایشگر OLED دو-لایه (Tandem) در آیپد پرو M4، هزینه‌ی اولیه‌ی هنگفتی را برای اپل به همراه داشته است. بر اساس گزارش ماه مارس ۲۰۲۴ وبسایت Phone Arena، اپل برای تأمین هر صفحه‌نمایش ۱۱ اینچی از سامسونگ ۲۹۰ دلار و برای هر صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی از ال‌جی ۳۹۰ دلار هزینه می‌کند.

با اینکه در آن زمان مشخص نبود که اپل قصد استفاده از این نوع نمایشگر در آیپدها را داشته باشد، اما گزارش مذکور نشان می‌دهد که نمایشگر جدید نه تنها برای اپل، بلکه برای کاربران نیز گران‌قیمت‌تر خواهد بود. در مورد هزینه‌ی تعمیر هم با توجه به اینکه در ایران نمایندگی اپل حضور ندارد، طبیعتا نمی‌توانیم با قاطعیت زیادی در مورد بازار ایران صحبت کنیم. اما در مورد بازار جهانی باید بگوییم که هزینه تعویض نمایشگر آیپد پرو M1 بدون استفاده از سرویس Apple care به ۶۹۹ دلار می‌رسید. این یک نمایشگر Mini-LED بود و بنابراین هزینه تعمیر یا تعویض نمایشگر OLED آیپد پرو M4 باید بالاتر باشد.


در کل حداقل بر روی کاغذ، این نمایشگر و این فناوری، پتانسیل‌های جذاب زیادی دارد ولی اینکه آیا در بلندمدت با چه مشکلاتی روبرو می‌شود، با گذشت زمان مشخص خواهد شد. در نهایت باید بگوییم که برای خرید انواع آیپد می‌توانید به فروشگاه دیجی‌کالا سر بزنید.

منبع: HowToGeek

نوشته نمایشگر OLED آیپد پرو M4 چه فرقی با نمایشگرهای مشابه دارد؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آموزش استفاده از System Restore ویندوز؛ نجات کامپیوتر تنها با چند کلیک! • دیجی‌کالا مگ

در مطلب آموزش استفاده از System Restore ویندوز به شما کمک می‌کنیم تا سیستم عامل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *